Jaka taryfa: G11 czy G12?

Przeczytaj koniecznie jeśli nie wiesz, na którą taryfę G się zdecydować...

Pewnie, tak jak 99% odbiorców energii elektrycznej w Polsce zastanawiasz się jaka taryfa/oferta sprzedaży prądu jest dla Ciebie najbardziej korzystna: G11 czy G12? Warto zastanowić się, która z nich jest dla nas lepsza i pozwoli nam zaoszczędzić na rachunkach. Uwolniony rynek energii sprawia, że oferta dla klientów indywidualnych jest coraz ciekawsza, a propozycje większości sprzedawców opierają się właśnie o te dwie taryfy. Wszyscy sprzedawcy prądu w Polsce mają w swojej ofercie taryfę G11 i G12, więc jeżeli chcesz się dowiedzieć, która z nich jest dla Ciebie bardziej atrakcyjna skorzystaj z naszej porównywarki :)

Rodzaje taryf

Taryfa G11 – to najczęściej wybierana, uniwersalna taryfa dla standardowego odbiorcy prądu w gospodarstwie domowym. Cechą charakterystyczną jest stała cena energii elektrycznej we wszystkie dni i wszystkie godziny doby (tzw. rozliczenie jednostrefowe).

Taryfa G12 – umożliwia rozliczanie zużytego prądu w dwóch strefach czasowych doby (tzw. rozliczenie dwustrefowe). Strefa z niższą stawką taryfową obowiązuje przez 10h w ciągu doby: w godz. 22.00-6.00 (tzw. dolina nocna) oraz w godz. 13.00-15.00 (tzw. dolina dzienna). Strefa z wyższą stawką taryfową obowiązuje przez 14h w ciągu doby: w godz. 6.00-13.00 (tzw. szczyt przedpołudniowy) oraz w godz. 15.00-22.00 (tzw. szczyt popołudniowy).

Specjalnie dla Państwa, jako pierwsi w Polsce stworzyliśmy prosty mechanizm, dzięki któremu można porównać, która taryfa naszego sprzedawcy jest dla nas bardziej opłacalna G11 czy G12?

Wystarczy, że porównamy czy Próg opłacalności taryf G11/G12 (Po) jest mniejszy czy też większy od naszego zużycia energii w godzinach szczytu (Zs%).

Po to Próg opłacalności taryf G11/G12 obliczony przy pomocy Eneratora (wartość wyrażana w %).

Zs% to Zużycie energii w godzinach szczytu, w stosunku do całkowitego zużycia w danym okresie (wartość wyrażana w %).

Jeżeli Zużycie energii w godzinach szczytu jest mniejsze od Po najkorzystniejsza jest taryfa dwustrefowa – G12.

gdy Po < Zs% wybieramy G12

Jeżeli Zużycie energii w godzinach szczytu jest większe od Po najkorzystniejsza jest taryfa jednostrefowa – G11

gdy Po > Zs% wybieramy G11

Przykład:

W ciągu miesiąca Pani Ludwika z Warszawy zużyła 200 kWh energii, w tym 150 kWh w godzinach szczytu (między 6.00 a 13.00 oraz 15.00 a 22.00) oraz 50 kWh w strefie pozaszczytowej (między 22.00 a 6.00 oraz 13.00 a 15.00). Procentowe zużycie energii w strefie szczytowej  u Pani Ludwiki wyniosło 75,00% (150kWh/200kWh=0,75). Po dla danego zużycia energii w RWE wynosi 70% a więc jest wyższy od procentowego zużycia energii w szczycie Pani Ludwiki. Pani Ludwika powinna wybrać taryfę G12, gdyż jest dla niej bardziej opłacalna, niż taryfa G11.

Pozostałe informacje

Jakie są inne taryfy dla gospodarstw domowych, oprócz G11 i G12 ?

Taryfa G12w – taryfa weekendowa. Jest to zmodyfikowana taryfa G12, w której strefa z niższą stawką taryfową oprócz doliny dziennej oraz doliny nocnej obowiązuje przez cały weekend (zazwyczaj od 22.00 w piątek do 6.00 w poniedziałek). Zazwyczaj do strefy z niższą stawką taryfową zaliczamy również święta i dni wolne od pracy.

Taryfa przedpłatowa – (często oznaczana p lub e, np. G11p). Aby z niej korzystać musimy posiadać licznik przedpłatowy. W tym celu powinniśmy się zwrócić do naszego dystrybutora, który dokonuje instalacji na własny koszt. W tych taryfie przedpłatowej często nie jest pobierana opłata abonamentowa lub jest o 50% tańsza, co powoduje, że całkowite koszty zakupu energii u tego samego sprzedawcy, np. w taryfie G11p są niższe niż w taryfie G11. W taryfie przedpłatowej płacimy za energię elektryczną „z góry” kupując (w kasach sprzedawcy, przez telefon, Internet czy w specjalnych urządzeniach nazywanych Energomatami) określoną przez nas liczbę kWh i korzystamy z niej aż do wyczerpania (tzw. podobnie jak w przypadku pre-paid w telefonii komórkowej). Zazwyczaj to nie klient decyduje się na instalację licznika przedpłatowego, lecz sprzedawca w przypadku, gdy mamy problemy z dotrzymaniem terminów płatności rachunków za energię. Sami możemy się zdecydować na liczniki przedpłatowe, gdy nie mamy tytułu prawnego do zajmowanego mieszkania, bądź wynajmujemy je innym osobom. Nie istnieje wówczas ryzyko, że najemca zostawi nas z niezapłaconymi rachunkami za energię.

Taryfa z gwarancją ceny – jest to taryfa z gwarancją niezmieniania ceny energii w określonym umową czasie, najczęściej jest to okres 12 m-cy. Coraz popularniejsza, gdyż przy założeniu dalszych wzrostów cen energii, taryfa z gwarancją ceny chroni nas przed jakimikolwiek podwyżkami w trakcie obowiązywania umowy.

Do kogo należy się zwrócić gdy chcemy dokonać zmiany taryfy w ramach grupy G?

Powinniśmy wysłać wniosek o zmianę taryfy do naszego Operatora Systemu Dystrybucyjnego (wpisując kod pocztowy do naszej porównywarki, dowiesz się kto jest Twoim dystrybutorem – OSD)

  1. Wniosek – Enea Operator
  2. Wniosek – Energa Operator
  3. Wniosek – PGE Dystrybucja
  4. Wniosek – RWE Stoen Operator
  5. Wniosek – Tauron Dystrybucja

Z czym się wiąże i jakie są koszty zmiany taryfy w ramach grupy G?

Jeżeli dokonujemy zmiany taryfy z G11 na G12 to pracownik naszego dystrybutora wymieni nam licznik z jednostrefowego na dwustrefowy. Jeżeli natomiast decydujemy się na zmianę taryfy G12 na G11 nie zawsze wiąże się to ze zmianą licznika, gdyż niektóre typy liczników dla G12 można zaprogramować na tryb pracy jednostrefowej czyli G11. Dokonana przez nas zmiana taryfy w ramach grupy G nie obciąża nas żadnymi kosztami finansowymi – nasz dystrybutor lub sprzedawca nie pobiera za to od nas żadnych opłat. Tak więc, wymiana/dostosowanie licznika NIC NAS NIE KOSZTUJE!!!