170 ton zielonego wodoru rocznie. Startuje projekt EastGateH2V w Košicach
W regionie koszyckim oficjalnie ruszył projekt EastGateH2V, który ma na celu budowę pierwszej doliny wodorowej na Słowacji. Przedsięwzięcie otrzymało 9 mln euro z programu Horyzont Europa. W ciągu sześciu lat powstanie infrastruktura do produkcji, dystrybucji i wykorzystania zielonego wodoru.

Region koszycki liderem technologii wodorowych
Przewodniczący samorządu regionu koszyckiego, Rastislav Trnka, poinformował o rozpoczęciu realizacji projektu doliny wodorowej. EastGateH2V, bo tak nazywa się projekt, otrzymał dofinansowanie z programu Horyzont Europa poprzez inicjatywę Clean Hydrogen Joint Undertaking.
W projekcie bierze udział 22 partnerów z siedmiu europejskich państw: Słowacji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Ukrainy, Słowenii, Hiszpanii i Niemiec. Do końca kwietnia wszystkie podmioty mają podpisać umowę grantową z Komisją Europejską.
Samorząd regionu koszyckiego zdecydowanie znajduje się na mapie liderów technologii wodorowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Przez kolejne sześć lat będziemy współpracować z kluczowymi partnerami z branży energetycznej, transportowej i przemysłowej – zaznaczył Trnka.
Zobacz również: 7,6 mld dolarów na zielony wodór: Egipt i Francja budują gigantyczny zakład
Kompleksowy ekosystem wodorowy
Celem projektu EastGateH2V jest stworzenie trwałego ekosystemu, który obejmie produkcję, dystrybucję i konsumpcję wodoru w różnych sektorach. Planowane jest wykorzystanie zielonego wodoru m.in. w transporcie autobusowym, morskim i lotniczym.
Zgodnie z założeniami, wodór będzie wytwarzany z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Do połowy 2027 roku ma zostać uruchomiony elektrolizer, który zapewni roczną produkcję na poziomie 170 ton zielonego wodoru.
Ilość ta wystarczy do zasilania dziesięciu autobusów wodorowych kursujących w regionie koszyckim, a także jednego statku i drona transportowego napędzanego wodorem.
Zobacz również: Wodór nie zdominuje transportu. Lepsze są baterie i biopaliwa
Znaczenie dla europejskiej gospodarki wodorowej
Projekt EastGateH2V ma istotne znaczenie nie tylko dla Słowacji, ale również dla całej europejskiej strategii dekarbonizacji. Antonio Aguilo, koordynator zespołu z Clean Hydrogen Partnership, podkreślił rolę przedsięwzięcia w budowie zintegrowanej gospodarki wodorowej w Europie.
Cieszy nas wizja projektu, która zakłada rozwój transgranicznych korytarzy wodorowych z sąsiednimi krajami. To podstawa do stworzenia rzeczywiście połączonej europejskiej gospodarki wodorowej – zaznaczył Aguilo.
Projekt wyróżnia się także tym, że to samorząd – w tym przypadku region koszycki – pełni rolę koordynatora. Jest to rzadko spotykane w tego typu międzynarodowych przedsięwzięciach i podkreśla aktywną rolę lokalnych władz w transformacji energetycznej.
Zobacz również: Przełom w produkcji wodoru: nowa metoda eliminuje emisję CO2
Źródło: European Newsroom (ENR)
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze