Enerad
Porównaj oferty

2 mld zł na elektryczne ciężarówki. Ruszył nabór wniosków

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w nowym programie wspierającym zakup i leasing zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych kategorii N2 i N3. Budżet programu wynosi 2 mld zł, a termin składania wniosków potrwa do końca czerwca 2029 roku.

Ciężarówki elektryczne i wodorowe - wizualizacja

Nowy program dla zeroemisyjnego transportu ciężkiego

30 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach programu „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Program jest elementem działań na rzecz transformacji sektora transportu ciężkiego w Polsce. Finansowanie o wartości 2 mld zł pochodzi z Funduszu Modernizacyjnego.

Dofinansowanie dotyczy wyłącznie nowych pojazdów zeroemisyjnych. Zakłada się, że inwestycje wspierane w ramach programu przyczynią się do ograniczenia emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez zastąpienie pojazdów spalinowych ich bezemisyjnymi odpowiednikami.

Kto może skorzystać z programu?

Program skierowany jest do przedsiębiorców posiadających siedzibę lub oddział na terenie Polski. Wnioskodawcy mogą składać więcej niż jeden wniosek, jednak suma wnioskowanego wsparcia nie może przekroczyć 15% całkowitego budżetu programu.

Wnioski należy składać elektronicznie przez Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD). Nabór potrwa do 30 czerwca 2029 r. lub do wyczerpania środków.

Zakres wsparcia – zakup lub leasing

Dofinansowanie będzie przyznawane w dwóch formach:

  • Dotacja do zakupu pojazdu zeroemisyjnego,
  • Dopłata do opłaty wstępnej w przypadku leasingu.

Wsparcie obejmuje różnicę kosztów między pojazdem referencyjnym (spalinowym) a pojazdem zeroemisyjnym.

Zeroemisyjne pojazdy kwalifikowane do programu to takie, które wykorzystują:

  • energię elektryczną ładowaną z zewnętrznego źródła,
  • energię elektryczną wytwarzaną z wodoru w ogniwach paliwowych,
  • inne technologie, których cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych.

Poziom dofinansowania zależny od wielkości firmy

Wysokość wsparcia zależy od formy finansowania oraz wielkości przedsiębiorstwa. Dofinansowanie może wynosić:

Zakup pojazdu:

  • do 30% kosztów kwalifikowanych (dla dużych przedsiębiorstw),
  • do 50% (dla średnich przedsiębiorstw),
  • do 60% (dla mikro i małych firm).

Maksymalna wartość dofinansowania:

  • 400000 zł na pojazd kategorii N2,
  • 750000 zł na pojazd kategorii N3.

Leasing pojazdu:

  • do 30% kosztów kwalifikowanych (dla dużych przedsiębiorstw),
  • do 50% (dla średnich przedsiębiorstw),
  • do 60% (dla mikro i małych firm).

Dofinansowanie nie może przekroczyć wartości opłaty wstępnej oraz:

  • 400000 zł dla pojazdów kategorii N2,
  • 750000 zł dla pojazdów kategorii N3.

Dodatkowe kryteria i limity

Dotacja będzie przyznawana wyłącznie na pojazdy porównywalne z analogicznymi pojazdami spalinowymi – w zakresie kategorii (N2 lub N3), rodzaju pojazdu, kompletacji, zabudowy, liczby osi oraz dopuszczalnej masy całkowitej (DMC).

Co istotne, liczba przyznanych dotacji w danym roku nie przekroczy liczby zezłomowanych pojazdów spalinowych tej samej kategorii na terenie Polski. Oznacza to, że wsparcie uzależnione będzie od postępu w wycofywaniu emisyjnych pojazdów z rynku.

Jak podkreślił Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW:

„Program wsparcia inwestycji w zeroemisyjne ciężarówki jest elementem kompleksowej oferty Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla rozwoju zeroemisyjnego transportu ciężkiego. 31 marca uruchomiliśmy programy wsparcia dla rozwoju infrastruktury sieciowej i ładowania pojazdów ciężkich. Przyczyniają się one do transformacji polskiego sektora transportu, a tym samym do poprawy jakości powietrza oraz wzrostu jego konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Pozwolą również na realizację celów wskazanych w unijnym rozporządzeniu AFIR dotyczącym rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych”.

Zobacz również:

Źródło: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

Bridgestone World Solar Challenge 2025 na oponach ENLITEN z materiałami z recyklingu

Bridgestone World Solar Challenge 2025 na oponach ENLITEN z materiałami z recyklingu

Bridgestone wprowadza innowacyjne opony z ponad 65% udziałem materiałów z recyklingu i surowców odnawialnych na prestiżowy wyścig pojazdów solarnych

12.06.2025
Środowisko Technologia Wiadomości z rynku
Dlaczego płacimy tak dużo za energię? Nowy raport Forum Energii pokazuje przyczyny i możliwe rozwiązania

Dlaczego płacimy tak dużo za energię? Nowy raport Forum Energii pokazuje przyczyny i możliwe rozwiązania

Średnie ceny energii elektrycznej w Unii Europejskiej należą do najwyższych na świecie. To temat coraz częściej obecny w debacie publicznej. Nowy raport Forum Energii „Anatomia wysokich cen energii i recepta na przyszłość” szczegółowo analizuje przyczyny tej sytuacji oraz wskazuje konkretne rekomendacje dla Polski i całej UE.

12.06.2025
Rynek energii i biznes Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Najlepsze moduły PV 2025 według RETC

Najlepsze moduły PV 2025 według RETC

RETC opublikowało wstępne wyniki swojego dorocznego raportu PV Module Index. Spośród wszystkich testowanych modułów PV tylko 13% modeli uzyskało najwyższe wyróżnienie „Overall Highest Achiever”. To ważny drogowskaz dla inwestorów i deweloperów szukających produktów najwyższej jakości.

12.06.2025
Fotowoltaika Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Orlen Paliwa rozbudował terminal LPG w Szczecinie. Dwukrotnie większe możliwości za ponad 150 mln zł

Orlen Paliwa rozbudował terminal LPG w Szczecinie. Dwukrotnie większe możliwości za ponad 150 mln zł

Orlen Paliwa zakończył rozbudowę terminalu gazu płynnego w Szczecinie. Inwestycja warta ponad 150 mln zł podwoiła pojemność magazynową i zwiększyła możliwości przeładunkowe obiektu o blisko 65 proc. Nowoczesna infrastruktura ma wzmocnić bezpieczeństwo dostaw LPG i uniezależnić Polskę od rosyjskiego surowca.

12.06.2025
Gaz i wodór Wiadomości z rynku
PEJ planują pozyskać 30 proc. finansowania dłużnego dla pierwszej elektrowni jądrowej na rynku komercyjnym

PEJ planują pozyskać 30 proc. finansowania dłużnego dla pierwszej elektrowni jądrowej na rynku komercyjnym

Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) zabezpieczyły już ponad 70 proc. finansowania dłużnego dla budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Pozostałą część — ok. 30 proc. — spółka zamierza pozyskać na rynku komercyjnym jeszcze w 2025 roku. To kluczowy krok w największym energetycznym projekcie infrastrukturalnym w kraju.

12.06.2025
Rynek energii i biznes Wiadomości z rynku
Branża energetyki wiatrowej apeluje o wsparcie rządu. Przemysł gotowy na inwestycje warte setki miliardów

Branża energetyki wiatrowej apeluje o wsparcie rządu. Przemysł gotowy na inwestycje warte setki miliardów

Energetyka wiatrowa może być filarem bezpiecznej, niezależnej Polski — podkreślali przedstawiciele branży podczas konferencji PSEW 2025. Stowarzyszenie apeluje do rządu o uproszczenie procedur, wsparcie dla przemysłu i stabilne prawo, które pozwoli inwestorom realizować ambitne projekty.

12.06.2025
OZE Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły