2,2 mln EV w Wielkiej Brytanii. Nowe narzędzie upraszcza ich naprawy
EV Alert ma zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność napraw samochodów elektrycznych. Usługa umożliwia szybki dostęp do informacji o systemach wysokiego napięcia oraz procedurach krytycznych dla bezpieczeństwa.

Coraz więcej pojazdów elektrycznych na drogach
Na koniec lutego 2025 roku liczba pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii wyniosła prawie 2,2 mln. Stanowiły one około 7% wszystkich samochodów zarejestrowanych na terenie kraju. Wzrost udziału EV w rynku wiąże się z nowymi wymaganiami technicznymi i bezpieczeństwa dla warsztatów naprawczych.
Thatcham Research ogłosiło uruchomienie EV Alert – rozwiązania wspierającego naprawy pojazdów elektrycznych. Narzędzie jest dostępne poprzez platformę escribe, z której korzystają inżynierowie ubezpieczeniowi, rzeczoznawcy i zespoły naprawcze.
Platforma zapewnia dostęp do metod naprawczych, rekomendacji, informacji technicznych, danych o częściach, czasach napraw i systemach wspomagania kierowcy (ADAS).
Informacje o systemach HV dostępne przed naprawą
EV Alert ma na celu ograniczenie niepewności związanej z naprawami pojazdów elektrycznych. Przed rozpoczęciem pracy zespoły mogą sprawdzić obecność systemów wysokiego napięcia (HV), co pozwala dobrać odpowiednie środki bezpieczeństwa i zasoby.
Usługa obejmuje różne typy pojazdów – w tym pojazdy w pełni elektryczne, hybrydowe, hybrydy plug-in, elektryczne z ogniwami paliwowymi oraz pojazdy z wydłużonym zasięgiem.
EV Alert pozwala technikom naprawczym i rzeczoznawcom uzyskać dostęp do danych o systemach HV. Obejmuje to informacje o komponentach związanych z HV, elementach konstrukcyjnych (panel) i operacjach montażowo-demontażowych (MET). Dane prezentowane są w formie tabeli, co ma uprościć ocenę, czy naprawa wymaga konkretnych działań, np. odłączenia akumulatora wysokiego napięcia.
Zobacz również: Rewolucja z Michigan: baterie EV ładują się 5 razy szybciej w mrozie
Wsparcie w planowaniu napraw
EV Alert umożliwia dokładniejsze planowanie napraw. Dzięki temu warsztaty mogą szybciej zdecydować, jakie procedury są wymagane i jakich kwalifikacji potrzebują pracownicy.
Dean Lander z Thatcham Research wskazał, że usługa wspiera podejmowanie decyzji na etapie oceny uszkodzeń. Jak podkreślił:
„EV Alert umożliwia dokładne podejmowanie decyzji już na etapie oceny, pomagając zespołom naprawczym zidentyfikować kluczowe kroki dla bezpiecznego obchodzenia się z pojazdami elektrycznymi.”
EV Alert ma pomóc ograniczyć opóźnienia wynikające z niejasnych procedur oraz zmniejszyć ryzyko błędów. Według Thatcham Research, wyraźne dane mogą poprawić organizację pracy i skrócić czas oczekiwania na zakończenie naprawy. Dean Lander dodaje:
„Niepewność podczas planowania napraw może opóźniać proces i frustrować zarówno warsztaty, jak i właścicieli pojazdów. EV Alert redukuje ten problem, minimalizując opóźnienia i ograniczając marnotrawstwo.”
Zobacz również: Nowy system V2H od ENERGY ISLAND Power już wkrótce
Uzupełnienie dotychczasowych inwestycji w kompetencje
Wiele warsztatów już zainwestowało w sprzęt i szkolenia dotyczące pojazdów elektrycznych. Według Thatcham Research, EV Alert ma być narzędziem uzupełniającym te inwestycje i wspierającym zespoły przy pracy z komponentami wysokiego napięcia.
Lander zaznaczył również, że usługa będzie rozwijana na podstawie informacji zwrotnych od użytkowników.
Źródło: Thatcham Research (komunikat prasowy), oprac. własne.
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze