23.000 wnioskodawców w kolejce po zaległe wypłaty – NFOŚiGW i Czyste Powietrze ciąg dalszy…
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zmaga się z problemem niewypłaconych dotacji z programu „Czyste Powietrze”. Łączna kwota opóźnień to ponad 300 milionów złotych. Problem dotknął około 23.000 polskich rodzin, które oczekują na obiecane środki. Zgodnie z informacjami Ministerstwa Klimatu i Środowiska, problem wynika z braku odpowiedniego zabezpieczenia finansowego przez poprzednią władzę, co doprowadziło do wstrzymania wypłat przez NFOŚiGW.

Przyczyny i historia problemu
Analiza MKiŚ wskazuje, że w drugiej połowie poprzedniego roku przyjmowano wnioski bez zapewnienia odpowiedniego pokrycia finansowego. W połowie grudnia 2023 r. nastąpiło zatrzymanie wypłat, spowodowane wyczerpaniem środków w NFOŚiGW i funduszach wojewódzkich. Paulina Hennig-Kloska, minister klimatu i środowiska, jako źródło problemów finansowych wskazuje blokowanie funduszy z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) przez Prawo i Sprawiedliwość (PiS) oraz niewdrożenie innych programów unijnych.
Wiceminister klimatu i środowiska, Urszula Zielińska, podkreśla, że trwają intensywne prace nad rozwiązaniem problemu. Kluczowe jest ustalenie kwestii prawnych oraz znalezienie niezbędnych środków finansowych. W tym kontekście, Ministerstwo Klimatu i Środowiska planuje przekazać informacje o postępach w pracach nad udrożnieniem programu.
Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w obliczu kryzysu
Zaległości w wypłacaniu dotacji różnią się w zależności od regionu. Jak informuje MKiŚ, największe problemy mają WFOŚiGW w Poznaniu, Łodzi, Rzeszowie i Wrocławiu.
Co ciekawe, według informacji udzielonych serwisowi Rzeczpospolita przez WFOŚiGW we Wrocławiu, przerwa w wypłatacie wynika z tego, że:
Na początku każdego roku podpisywany jest aneks do umowy udostępnienia środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z przeznaczeniem na udzielenie dotacji do Programu Priorytetowego Czyste Powietrze, w którym to określany jest budżet programu oraz kwota udostępnienia przez WFOŚiGW we Wrocławiu na konkretny rok kalendarzowy. Aneks, o którym mowa, jest w trakcie procedowania.
O problemach było wiadomo wcześniej
Warto podkreślić, że o niejasnościach związanych z zabezpieczeniem budżetu już w 2021 roku informowała Najwyższa Izba Kontroli. Według informacji o wynikach kontroli wdrażania PP Czystego Powietrze:
Ministrowie Środowiska/Klimatu/Klimatu i Środowiska przekazywali do KPRM, poprzez system MonALIZa20, niezgodne ze stanem faktycznym dane o projekcie strategicznym „Czyste powietrze”, w tym PPCP. Podawano m.in., że wszystkie środki na finansowanie PPCP, w wys. 103 mld zł, zabezpieczone były w budżecie NFOŚiGW. Tymczasem źródła finansowania PPCP nie były zbilansowane. Wprawdzie w lutym 2021 r. opracowano plan wdrażania, ale nie udokumentowano źródeł jego finansowania. Oznacza to, że budżet PPCP jest nieweryfikowalny. Jest to szczególnie niepokojące w sytuacji, gdy nie ma pewności co do poziomu finansowania Programu środkami z budżetu UE, a zawarcie umowy pożyczki z BŚ jest uzależnione od uruchomienia środków w ramach KPO.
Sytuacji z pewnością nie polepsza też fakt, że nieprecyzyjne przepisy stwarzają okazję do nadużyć w pozyskiwaniu wypłat z Czystego Powietrza.
Może Cię również zainteresować
URE: pięciu wytwórców otrzyma 1,5 mld zł wsparcia z drugiej aukcji kogeneracyjnej 2025
Ponad 6 TWh energii z wysokosprawnej kogeneracji zyska wsparcie państwa – rozstrzygnięto drugą w tym roku aukcję na premię kogeneracyjną.
Qair Polska planuje 5 TWh zielonej energii rocznie do 2030 roku. Firma chce mieć 3 GW mocy i rozbudować magazyny energii
Qair Polska zapowiada ambitne cele na najbliższe lata – do 2030 roku chce dostarczać ponad 5 TWh energii odnawialnej rocznie dla odbiorców w Polsce. Kluczowe mają być rozwój magazynów energii, hybrydyzacja instalacji i zmiany legislacyjne – w tym ustawa wiatrakowa.
ESG zmienia reguły gry. Firmy przechodzą od compliance do strategii
Rosnące znaczenie ESG nie ogranicza się już do spełniania wymogów prawnych. Coraz więcej firm dostrzega w nim szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej i długoterminowego sukcesu. Przejście od compliance do strategicznego zarządzania ESG staje się nowym standardem – także w Polsce.
Naturalny wodór w skorupie kontynentalnej – potencjał, ograniczenia i geologiczne uwarunkowania
Naturalny wodór może stać się istotnym źródłem czystej energii dla przemysłu i trudnych do dekarbonizacji sektorów. Najnowszy przegląd badawczy opublikowany 13 maja 2025 r. w Nature Reviews Earth & Environment ujawnia, w jakich warunkach dochodzi do jego powstawania i akumulacji w skorupie kontynentalnej. To pierwszy tak kompleksowy opis geologicznych procesów, które mogą zadecydować o przyszłości „białego wodoru”.
177 mld USD na energetykę. IEA o kredytach eksportowych
Rola agencji kredytów eksportowych (ECA) w finansowaniu energetyki rośnie, zwłaszcza w kontekście wsparcia transformacji energetycznej. Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) po raz pierwszy uwzględniła ich działania w swoim sztandarowym raporcie World Energy Investment 2025. Od 2014 r. ECAs udzieliły wsparcia energetycznego o wartości 177 mld USD, z czego coraz większa część trafia do projektów związanych z OZE.
Moc deszczu – nowa granica w energii odnawialnej
Deszcz może nie tylko podlewać uprawy czy zasilać rzeki, ale – jak pokazuje tekst Rose Morrison w Renewable Energy Magazine – również dostarczać energii elektrycznej. Dzięki nowatorskim technologiom, takim jak plug flow czy piezoelektryczne dyski, opady zyskują nową rolę w miksie OZE.
Komentarze