25 MWh z kilometra drogi? Tecnalia i Vita testują barierki PV we Włoszech
Hiszpańska firma Tecnalia i włoska Vita International opracowały innowacyjne barierki energochłonne z panelami fotowoltaicznymi. Jeszcze w tym roku system zostanie przetestowany na 100-metrowym odcinku autostrady między Turynem a Triestem. Technologia ma zasilać infrastrukturę drogową i wpisuje się w unijne dążenia do zrównoważonego budownictwa.

Energia z infrastruktury drogowej
Barierki fotowoltaiczne to rezultat współpracy hiszpańskiego ośrodka badawczego Tecnalia i włoskiej firmy Vita International, specjalizującej się w produkcji barier drogowych pokrytych drewnem. Testowa instalacja zostanie zamontowana na terenie autostradowego MOP-u w północnych Włoszech. Projekt realizowany jest w ramach unijnej inicjatywy Liaison, której celem jest rozwój zrównoważonej i cyrkularnej infrastruktury transportowej w Europie.
Nowe barierki mają na celu nie tylko zwiększenie bezpieczeństwa, ale też produkcję energii elektrycznej. Szacuje się, że system może generować około 25 MWh rocznie na każdy kilometr drogi. Jak zaznacza Eduardo Román, kierujący zespołem PV w Tecnalia, odpowiada to produkcji około 623 kWh rocznie z każdego kilowata mocy zainstalowanej. Taka ilość energii wystarczyłaby do zasilenia ok. 20 gospodarstw domowych, w których przeciętne zużycie prądu wynosi 100 kWh miesięcznie.

Zastosowanie i bezpieczeństwo
Panele zostały umieszczone na lekko pochylonej, płaskiej powierzchni zintegrowanej z barierką. Według Iriny Melli Burlacu z Vita International, ten element ma również funkcję dodatkowego zabezpieczenia dla motocyklistów. Technologia jest zaprojektowana tak, by nie tylko była bezpieczna w przypadku kolizji, ale też umożliwiała łatwe czyszczenie, demontaż i wymianę uszkodzonych modułów. W celu zwiększenia trwałości zastosowano powłoki ochronne minimalizujące ryzyko uszkodzeń i ścierania.
System ma zasilać infrastrukturę przydrogową, taką jak latarnie, sygnalizacja świetlna, systemy wentylacji w tunelach oraz oznakowanie w miejscach bez dostępu do sieci. Dzięki temu operatorzy dróg mogą znacząco obniżyć koszty eksploatacyjne i zwiększyć autonomię energetyczną infrastruktury.
Technologia odpowiada także na wyzwania związane z zacienieniem – problemem generowanym przez przejeżdżające pojazdy. Rozwiązaniem mają być zaawansowane układy elektroniki mocy izolujące zacienione moduły lub specjalne schematy połączeń szeregowo-równoległych, które ograniczają wpływ cienia na produkcję energii.
Testy barierek PV
Potencjał wdrożenia tego typu instalacji w Europie jest znaczący. Co istotne, infrastruktura drogowa podlega regularnym modernizacjom, takim jak wymiana nawierzchni czy remonty podbudowy, co ułatwia integrację nowych rozwiązań energetycznych.
Testy fotowoltaicznej barierki mają zakończyć się jeszcze w 2025 roku. W przypadku pozytywnych wyników, możliwe będzie rozszerzenie wdrożeń na inne odcinki dróg w Europie. Twórcy podkreślają, że nie oferują problemów, lecz gotowe, niskoemisyjne rozwiązania dla sektora infrastruktury lądowej.
Zobacz również: LONGi rozwija fotowoltaikę. Panele na lotniskach i rekordowa produkcja energii.
Źródło: Tecnalia, Vita International (komunikaty prasowe).
Może Cię również zainteresować
Biogaz rolniczy szansą na energetyczną transformację polskiej wsi – potrzebne stabilne finansowanie i wsparcie legislacyjne
Biogazownie rolnicze mogą stać się fundamentem transformacji energetycznej na obszarach wiejskich – wynika z debaty ekspertów podczas konferencji UPEBBI. Potrzebne są jednak stabilne przepisy, systemowe wsparcie finansowe oraz edukacja młodzieży rolniczej.
Czyste Powietrze: Uwaga na oszustów. Fałszywe firmy naciągają w programie
Jak wynika z najnowszego komunikatu, pojawiło się wiele nieuczciwych firm podszywających się pod oficjalnych operatorów programu. Należy pamiętać, że wyłącznie gminy oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW) są uprawnione do jego realizacji.
Be.EV zainwestuje 20 mln funtów w ładowarki przy obiektach Schroders Capital
Be.EV i Schroders Capital ogłosiły partnerstwo, w ramach którego powstanie ponad 200 ultraszybkich punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Inwestycja o wartości 20 mln funtów obejmie 22 nieruchomości handlowe i rekreacyjne zarządzane przez Schroders Capital w całej Wielkiej Brytanii.
Park Zielonej Energii w Gliwicach nabiera realnych kształtów – podpisano umowy na budowę kluczowej inwestycji ciepłowniczej
9 maja 2025 roku w Ratuszu w Gliwicach podpisano umowy z wykonawcami Parku Zielonej Energii – jednej z najbardziej innowacyjnych inwestycji ciepłowniczych w Polsce. Projekt, realizowany przez PEC–Gliwice, ma nie tylko zrewolucjonizować system dostaw ciepła i energii w mieście, ale również przyczynić się do poprawy jakości powietrza, ograniczenia emisji i rozwoju lokalnej gospodarki o obiegu zamkniętym.
Platforma AFID łączy firmy z całego świata. Nowe wsparcie dla MŚP z sektora OZE
Międzynarodowa Agencja Energii Odnawialnej (IRENA) uruchomiła nową platformę współpracy dla przedsiębiorstw w ramach Sojuszu na rzecz Dekarbonizacji Przemysłu (AFID). Narzędzie ma pomóc firmom – zwłaszcza MŚP z sektora OZE – w realizacji ambitnych działań klimatycznych poprzez partnerstwa między podmiotami z różnych krajów.
Systemy PV SolarEdge dają więcej energii i są odporniejsze na ataki – potwierdza VDE
Nowy raport VDE Renewables potwierdza, że technologia SolarEdge zapewnia zaawansowane bezpieczeństwo, odporność na cyberzagrożenia oraz zwiększony uzysk energii. Systemy oparte na optymalizatorach mocy wykazały się lepszą wydajnością w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań stringowych.
Komentarze