25 MWh z kilometra drogi? Tecnalia i Vita testują barierki PV we Włoszech
Hiszpańska firma Tecnalia i włoska Vita International opracowały innowacyjne barierki energochłonne z panelami fotowoltaicznymi. Jeszcze w tym roku system zostanie przetestowany na 100-metrowym odcinku autostrady między Turynem a Triestem. Technologia ma zasilać infrastrukturę drogową i wpisuje się w unijne dążenia do zrównoważonego budownictwa.
Energia z infrastruktury drogowej
Barierki fotowoltaiczne to rezultat współpracy hiszpańskiego ośrodka badawczego Tecnalia i włoskiej firmy Vita International, specjalizującej się w produkcji barier drogowych pokrytych drewnem. Testowa instalacja zostanie zamontowana na terenie autostradowego MOP-u w północnych Włoszech. Projekt realizowany jest w ramach unijnej inicjatywy Liaison, której celem jest rozwój zrównoważonej i cyrkularnej infrastruktury transportowej w Europie.
Nowe barierki mają na celu nie tylko zwiększenie bezpieczeństwa, ale też produkcję energii elektrycznej. Szacuje się, że system może generować około 25 MWh rocznie na każdy kilometr drogi. Jak zaznacza Eduardo Román, kierujący zespołem PV w Tecnalia, odpowiada to produkcji około 623 kWh rocznie z każdego kilowata mocy zainstalowanej. Taka ilość energii wystarczyłaby do zasilenia ok. 20 gospodarstw domowych, w których przeciętne zużycie prądu wynosi 100 kWh miesięcznie.

Zastosowanie i bezpieczeństwo
Panele zostały umieszczone na lekko pochylonej, płaskiej powierzchni zintegrowanej z barierką. Według Iriny Melli Burlacu z Vita International, ten element ma również funkcję dodatkowego zabezpieczenia dla motocyklistów. Technologia jest zaprojektowana tak, by nie tylko była bezpieczna w przypadku kolizji, ale też umożliwiała łatwe czyszczenie, demontaż i wymianę uszkodzonych modułów. W celu zwiększenia trwałości zastosowano powłoki ochronne minimalizujące ryzyko uszkodzeń i ścierania.
System ma zasilać infrastrukturę przydrogową, taką jak latarnie, sygnalizacja świetlna, systemy wentylacji w tunelach oraz oznakowanie w miejscach bez dostępu do sieci. Dzięki temu operatorzy dróg mogą znacząco obniżyć koszty eksploatacyjne i zwiększyć autonomię energetyczną infrastruktury.
Technologia odpowiada także na wyzwania związane z zacienieniem – problemem generowanym przez przejeżdżające pojazdy. Rozwiązaniem mają być zaawansowane układy elektroniki mocy izolujące zacienione moduły lub specjalne schematy połączeń szeregowo-równoległych, które ograniczają wpływ cienia na produkcję energii.
Testy barierek PV
Potencjał wdrożenia tego typu instalacji w Europie jest znaczący. Co istotne, infrastruktura drogowa podlega regularnym modernizacjom, takim jak wymiana nawierzchni czy remonty podbudowy, co ułatwia integrację nowych rozwiązań energetycznych.
Testy fotowoltaicznej barierki mają zakończyć się jeszcze w 2025 roku. W przypadku pozytywnych wyników, możliwe będzie rozszerzenie wdrożeń na inne odcinki dróg w Europie. Twórcy podkreślają, że nie oferują problemów, lecz gotowe, niskoemisyjne rozwiązania dla sektora infrastruktury lądowej.
Zobacz również: LONGi rozwija fotowoltaikę. Panele na lotniskach i rekordowa produkcja energii.
Źródło: Tecnalia, Vita International (komunikaty prasowe).
Może Cię również zainteresować
ORLEN zakończył badania dna Bałtyku pod nową morską farmę wiatrową Baltic East
Grupa ORLEN zakończyła kluczowe badania sejsmiczne i geotechniczne dna Bałtyku dla projektu morskiej farmy wiatrowej Baltic East. Prace prowadzone przez konsorcjum polskich firm umożliwią realizację kolejnych etapów inwestycji o potencjale blisko 1 GW.
Plan STIP UE: pierwsze kroki w kierunku produkcji zielonych paliw dla lotnictwa i żeglugi
Unijny Plan Inwestycji w Zrównoważony Transport (STIP) wskazuje kierunki wsparcia produkcji e-paliw dla lotnictwa i żeglugi, podkreślając pilną potrzebę działań. Eksperci T&E ostrzegają, że kluczowe decyzje muszą zapaść szybko, by Europa utrzymała przewagę technologiczną.
UE na COP30: Europa podtrzymuje kurs na OZE i efektywność energetyczną
Podczas otwarcia COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła determinację Unii Europejskiej w realizacji celów klimatycznych. Europa deklaruje wsparcie dla transformacji energetycznej na świecie oraz dalsze zwiększanie udziału OZE i efektywności energetycznej.
UE osłabia cel klimatyczny na 2040 rok – co to oznacza dla transformacji energetycznej?
Ministrowie państw UE uzgodnili niższy cel redukcji emisji do 2040 roku – 85%, w tym możliwość wykorzystania międzynarodowych offsetów. Decyzja ta budzi kontrowersje i pytania o przyszłość europejskiego przywództwa klimatycznego.
Ulgi dla odbiorców przemysłowych w 2026 roku – nowe zasady i terminy
Urząd Regulacji Energetyki przypomina odbiorcom przemysłowym o nowych zasadach i terminach składania oświadczeń dotyczących ulg na energię elektryczną w 2026 roku. Kluczowy jest termin do 15 listopada 2025 r.
Nowy kompromis klimatyczny i perspektywy OZE – Paulina Hennig-Kloska otwiera konferencję EuroPower
Podczas otwarcia konferencji EuroPower ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska ogłosiła osiągnięcie kompromisu w sprawie ETS2 oraz zapowiedziała dalsze przyspieszenie transformacji energetycznej i inwestycji w OZE.

Komentarze