Enerad
Porównaj oferty
Reklama

27,3% rynku dla elektryków w Niemczech! VW ID.7 liderem sprzedaży w lutym 2025 roku

Luty 2025 roku przyniósł wzrost udziału samochodów elektrycznych w niemieckim rynku do 27,3%, w porównaniu do 19,3% rok wcześniej. Najlepiej sprzedającym się modelem BEV pozostał Volkswagen ID.7. Mimo wzrostu udziału pojazdów elektrycznych, tempo transformacji wciąż nie imponuje.

najlepiej sprzedające się auta EV w Niemczech w lutym 2025

Wzrost udziału aut elektrycznych, ale tempo spowolniło

W lutym 2025 roku udział pojazdów elektrycznych (EV) w niemieckim rynku wyniósł 27,3%, z czego 17,7% to samochody w pełni elektryczne (BEV), a 9,6% stanowiły hybrydy plug-in (PHEV). Dla porównania, w lutym 2024 roku udział wynosił 19,3%, w tym 12,6% BEV i 6,7% PHEV.

rejestracje aut EV w Niemczech w lutym 2025
Źródło: cleantechnica.com

Wzrost udziału BEV na przestrzeni dwóch lat (z 15,7% w 2023 do 17,7% w 2025) wskazuje na wolniejsze tempo transformacji. Nagłe zakończenie dopłat do aut elektrycznych w grudniu 2023 roku wpłynęło na sprzedaż w początkowym okresie 2024 roku. W związku z tym Niemcy nie są już priorytetowym rynkiem dla producentów, którzy wolą sprzedawać auta w krajach z lepszymi systemami wsparcia.

Volkswagen dominuje w rankingu sprzedaży BEV, Tesla w odwrocie

Volkswagen zdominował lutowy ranking sprzedaży aut elektrycznych w Niemczech. Liderem pozostał Volkswagen ID.7 z wynikiem 2 971 sprzedanych egzemplarzy. Na drugim miejscu uplasował się Volkswagen ID.4/ID.5 (2 507 sztuk), a trzecie miejsce zajął ID.3 (2 008 sztuk).

Miejsca 4–6 zajęły inne modele grupy Volkswagen: Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron i Cupra Born. Wśród nowych modeli na rynku wyróżniły się:

  • Audi A6 e-tron (704 sztuki, 16. miejsce),
  • Renault 5 (656 sztuk, 17. miejsce).
sprzedaż modeli EV w Niemczech w lutym 2025
Źródło: cleantechnica.com

Dopiero siódme miejsce zajęła Tesla, której sprzedaż w Niemczech systematycznie spada. Marka Elona Muska jeszcze niedawno cieszyła się dużą popularnością, ale obecnie traci zainteresowanie niemieckich klientów. Wpływ na to ma nie tylko rosnąca konkurencja ze strony europejskich i chińskich producentów, ale także coraz większe zaangażowanie Tesli w niemiecką politykę. Kontrowersyjne wypowiedzi i działania Elona Muska, takie jak wsparcie dla protestów przeciwko polityce rządu w zakresie transformacji energetycznej, zniechęciły wielu konsumentów.

Spadek popularności Tesli w Niemczech wpisuje się w globalny trend. Firma traci dominację na rynku samochodów elektrycznych, co było widoczne już w styczniu 2025 roku. Wówczas Tesla została wyprzedzona przez chińskich gigantów – BYD i Geely, którzy zdominowali światowy rynek EV. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj: Tesla traci dominację – BYD i Geely rządzą rynkiem EV w styczniu 2025.

Spadek sprzedaży Fiata 500 i możliwe zmiany w strategii Stellantis

Fiat 500, który w 2022 i 2023 roku był w czołówce sprzedaży, od grudnia 2023 roku traci na znaczeniu. Nagłe zakończenie dopłat sprawiło, że model ten stał się mniej atrakcyjny cenowo. Stellantis może teraz skupić się na nowych modelach, takich jak Fiat Grande Panda, który pojawił się w rejestrach lutowych, ale jeszcze nie trafił do masowej sprzedaży.

Volkswagen Group liderem rynku EV

Volkswagen Group umocnił swoją pozycję lidera, zdobywając 46,3% rynku aut elektrycznych w ostatnich trzech miesiącach. To wzrost o 3,4% w porównaniu z wcześniejszym okresem (wrzesień-listopad 2024).

Pozostałe wyniki:

  • BMW Group zajmuje drugie miejsce z 13,1% udziału (-2% względem poprzedniego okresu),
  • Mercedes Group spadł na 8,2% (-3,4%),
  • Renault Group zyskało 2,6% (obecnie 4,4%), głównie dzięki wzrostowi sprzedaży Dacii Spring i Renault 5.

Niemiecka gospodarka w recesji. Jak wpłynie to na rynek EV?

Rynek motoryzacyjny odzwierciedla kondycję niemieckiej gospodarki. W IV kwartale 2024 roku PKB Niemiec spadło o 0,2% rok do roku – to szósty kolejny miesiąc recesji. Inflacja utrzymuje się na poziomie 2,3%, a stopy procentowe Europejskiego Banku Centralnego wynoszą 2,65%.

Dodatkowo Unia Europejska złagodziła normy emisji CO₂ dla flot producentów na 2025 rok, co może spowolnić przechodzenie na elektromobilność. Niemcy, bez dopłat do BEV, mogą nie być priorytetowym rynkiem dla producentów, którzy skoncentrują się na krajach z lepszymi warunkami sprzedaży.

Źródło: cleantechnica.com

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce

Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce

Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]

17.11.2025
Efektywność energetyczna Wiadomości z rynku
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu

ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu

ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.

17.11.2025
Gaz i wodór Wiadomości z rynku
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku

Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku

Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.

17.11.2025
Elektromobilność Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce

Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce

W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.

17.11.2025
Elektromobilność Wiadomości z rynku
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE

Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE

Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.

17.11.2025
Energia elektryczna Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii

Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii

Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

17.11.2025
Energia elektryczna Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły