Enerad
Porównaj oferty
Reklama
Polenergia Banner Obniżyć rachunki V2

27,3% rynku dla elektryków w Niemczech! VW ID.7 liderem sprzedaży w lutym 2025 roku

Luty 2025 roku przyniósł wzrost udziału samochodów elektrycznych w niemieckim rynku do 27,3%, w porównaniu do 19,3% rok wcześniej. Najlepiej sprzedającym się modelem BEV pozostał Volkswagen ID.7. Mimo wzrostu udziału pojazdów elektrycznych, tempo transformacji wciąż nie imponuje.

najlepiej sprzedające się auta EV w Niemczech w lutym 2025

Wzrost udziału aut elektrycznych, ale tempo spowolniło

W lutym 2025 roku udział pojazdów elektrycznych (EV) w niemieckim rynku wyniósł 27,3%, z czego 17,7% to samochody w pełni elektryczne (BEV), a 9,6% stanowiły hybrydy plug-in (PHEV). Dla porównania, w lutym 2024 roku udział wynosił 19,3%, w tym 12,6% BEV i 6,7% PHEV.

rejestracje aut EV w Niemczech w lutym 2025
Źródło: cleantechnica.com

Wzrost udziału BEV na przestrzeni dwóch lat (z 15,7% w 2023 do 17,7% w 2025) wskazuje na wolniejsze tempo transformacji. Nagłe zakończenie dopłat do aut elektrycznych w grudniu 2023 roku wpłynęło na sprzedaż w początkowym okresie 2024 roku. W związku z tym Niemcy nie są już priorytetowym rynkiem dla producentów, którzy wolą sprzedawać auta w krajach z lepszymi systemami wsparcia.

Volkswagen dominuje w rankingu sprzedaży BEV, Tesla w odwrocie

Volkswagen zdominował lutowy ranking sprzedaży aut elektrycznych w Niemczech. Liderem pozostał Volkswagen ID.7 z wynikiem 2 971 sprzedanych egzemplarzy. Na drugim miejscu uplasował się Volkswagen ID.4/ID.5 (2 507 sztuk), a trzecie miejsce zajął ID.3 (2 008 sztuk).

Miejsca 4–6 zajęły inne modele grupy Volkswagen: Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron i Cupra Born. Wśród nowych modeli na rynku wyróżniły się:

  • Audi A6 e-tron (704 sztuki, 16. miejsce),
  • Renault 5 (656 sztuk, 17. miejsce).
sprzedaż modeli EV w Niemczech w lutym 2025
Źródło: cleantechnica.com

Dopiero siódme miejsce zajęła Tesla, której sprzedaż w Niemczech systematycznie spada. Marka Elona Muska jeszcze niedawno cieszyła się dużą popularnością, ale obecnie traci zainteresowanie niemieckich klientów. Wpływ na to ma nie tylko rosnąca konkurencja ze strony europejskich i chińskich producentów, ale także coraz większe zaangażowanie Tesli w niemiecką politykę. Kontrowersyjne wypowiedzi i działania Elona Muska, takie jak wsparcie dla protestów przeciwko polityce rządu w zakresie transformacji energetycznej, zniechęciły wielu konsumentów.

Spadek popularności Tesli w Niemczech wpisuje się w globalny trend. Firma traci dominację na rynku samochodów elektrycznych, co było widoczne już w styczniu 2025 roku. Wówczas Tesla została wyprzedzona przez chińskich gigantów – BYD i Geely, którzy zdominowali światowy rynek EV. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj: Tesla traci dominację – BYD i Geely rządzą rynkiem EV w styczniu 2025.

Spadek sprzedaży Fiata 500 i możliwe zmiany w strategii Stellantis

Fiat 500, który w 2022 i 2023 roku był w czołówce sprzedaży, od grudnia 2023 roku traci na znaczeniu. Nagłe zakończenie dopłat sprawiło, że model ten stał się mniej atrakcyjny cenowo. Stellantis może teraz skupić się na nowych modelach, takich jak Fiat Grande Panda, który pojawił się w rejestrach lutowych, ale jeszcze nie trafił do masowej sprzedaży.

Volkswagen Group liderem rynku EV

Volkswagen Group umocnił swoją pozycję lidera, zdobywając 46,3% rynku aut elektrycznych w ostatnich trzech miesiącach. To wzrost o 3,4% w porównaniu z wcześniejszym okresem (wrzesień-listopad 2024).

Pozostałe wyniki:

  • BMW Group zajmuje drugie miejsce z 13,1% udziału (-2% względem poprzedniego okresu),
  • Mercedes Group spadł na 8,2% (-3,4%),
  • Renault Group zyskało 2,6% (obecnie 4,4%), głównie dzięki wzrostowi sprzedaży Dacii Spring i Renault 5.

Niemiecka gospodarka w recesji. Jak wpłynie to na rynek EV?

Rynek motoryzacyjny odzwierciedla kondycję niemieckiej gospodarki. W IV kwartale 2024 roku PKB Niemiec spadło o 0,2% rok do roku – to szósty kolejny miesiąc recesji. Inflacja utrzymuje się na poziomie 2,3%, a stopy procentowe Europejskiego Banku Centralnego wynoszą 2,65%.

Dodatkowo Unia Europejska złagodziła normy emisji CO₂ dla flot producentów na 2025 rok, co może spowolnić przechodzenie na elektromobilność. Niemcy, bez dopłat do BEV, mogą nie być priorytetowym rynkiem dla producentów, którzy skoncentrują się na krajach z lepszymi warunkami sprzedaży.

Źródło: cleantechnica.com

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

Biogaz rolniczy szansą na energetyczną transformację polskiej wsi – potrzebne stabilne finansowanie i wsparcie legislacyjne

Biogaz rolniczy szansą na energetyczną transformację polskiej wsi – potrzebne stabilne finansowanie i wsparcie legislacyjne

Biogazownie rolnicze mogą stać się fundamentem transformacji energetycznej na obszarach wiejskich – wynika z debaty ekspertów podczas konferencji UPEBBI. Potrzebne są jednak stabilne przepisy, systemowe wsparcie finansowe oraz edukacja młodzieży rolniczej.

12.05.2025
Gaz i wodór Wiadomości z rynku
Czyste Powietrze: Uwaga na oszustów. Fałszywe firmy naciągają w programie

Czyste Powietrze: Uwaga na oszustów. Fałszywe firmy naciągają w programie

Jak wynika z najnowszego komunikatu, pojawiło się wiele nieuczciwych firm podszywających się pod oficjalnych operatorów programu. Należy pamiętać, że wyłącznie gminy oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW) są uprawnione do jego realizacji.

12.05.2025
Dofinansowania Wiadomości z rynku
Be.EV zainwestuje 20 mln funtów w ładowarki przy obiektach Schroders Capital

Be.EV zainwestuje 20 mln funtów w ładowarki przy obiektach Schroders Capital

Be.EV i Schroders Capital ogłosiły partnerstwo, w ramach którego powstanie ponad 200 ultraszybkich punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Inwestycja o wartości 20 mln funtów obejmie 22 nieruchomości handlowe i rekreacyjne zarządzane przez Schroders Capital w całej Wielkiej Brytanii.

12.05.2025
Elektromobilność Wiadomości z rynku
Park Zielonej Energii w Gliwicach nabiera realnych kształtów – podpisano umowy na budowę kluczowej inwestycji ciepłowniczej

Park Zielonej Energii w Gliwicach nabiera realnych kształtów – podpisano umowy na budowę kluczowej inwestycji ciepłowniczej

9 maja 2025 roku w Ratuszu w Gliwicach podpisano umowy z wykonawcami Parku Zielonej Energii – jednej z najbardziej innowacyjnych inwestycji ciepłowniczych w Polsce. Projekt, realizowany przez PEC–Gliwice, ma nie tylko zrewolucjonizować system dostaw ciepła i energii w mieście, ale również przyczynić się do poprawy jakości powietrza, ograniczenia emisji i rozwoju lokalnej gospodarki o obiegu zamkniętym.

12.05.2025
OZE Wiadomości z rynku
Platforma AFID łączy firmy z całego świata. Nowe wsparcie dla MŚP z sektora OZE

Platforma AFID łączy firmy z całego świata. Nowe wsparcie dla MŚP z sektora OZE

Międzynarodowa Agencja Energii Odnawialnej (IRENA) uruchomiła nową platformę współpracy dla przedsiębiorstw w ramach Sojuszu na rzecz Dekarbonizacji Przemysłu (AFID). Narzędzie ma pomóc firmom – zwłaszcza MŚP z sektora OZE – w realizacji ambitnych działań klimatycznych poprzez partnerstwa między podmiotami z różnych krajów.

12.05.2025
Efektywność energetyczna Narzędzia Technologia Wiadomości z rynku
Systemy PV SolarEdge dają więcej energii i są odporniejsze na ataki – potwierdza VDE

Systemy PV SolarEdge dają więcej energii i są odporniejsze na ataki – potwierdza VDE

Nowy raport VDE Renewables potwierdza, że technologia SolarEdge zapewnia zaawansowane bezpieczeństwo, odporność na cyberzagrożenia oraz zwiększony uzysk energii. Systemy oparte na optymalizatorach mocy wykazały się lepszą wydajnością w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań stringowych.

12.05.2025
Fotowoltaika Technologia Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły