319 nowych e-busów w Anglii. Rząd inwestuje 38 mln funtów w zielony transport
Pasażerowie w 12 regionach Anglii skorzystają z 319 nowych bezemisyjnych autobusów do wiosny 2027 roku. Rządowe dofinansowanie o wartości 37,8 mln funtów ma poprawić jakość transportu publicznego, wspierać przemysł i przyspieszać realizację celów klimatycznych.

Nowe autobusy bezemisyjne dla pasażerów w całej Anglii
Rząd Wielkiej Brytanii przeznaczy 37,8 mln funtów na zakup 319 bezemisyjnych autobusów, które trafią do wybranych regionów Anglii do wiosny 2027 roku. Nowoczesne pojazdy mają zapewnić pasażerom cichsze, wygodniejsze i bardziej ekologiczne podróże.
Środki zostały rozdzielone pomiędzy 12 samorządów lokalnych, które skutecznie ubiegały się o fundusze na rozwój flot zeroemisyjnych. Wśród największych beneficjentów znalazły się:
- West of England Combined Authority – prawie 20 mln funtów na 160 autobusów,
- Hull City Council – 3,9 mln funtów na 42 pojazdy,
- Nottinghamshire County Council – 2,6 mln funtów na 42 autobusy.
Wsparcie dla lokalnej gospodarki i miejsc pracy
Każda rządowa inwestycja ma zostać uzupełniona co najmniej trzykrotną kwotą pochodzącą z sektora prywatnego. Oznacza to nie tylko nowe pojazdy, ale także rozwój infrastruktury oraz tworzenie miejsc pracy w inżynierii, budownictwie i zielonym przemyśle.
Minister transportu lokalnego Simon Lightwood podczas wizyty w Hull podkreślił znaczenie tego projektu dla regionów:
„Jestem podekscytowany, mogąc ogłosić inwestycję wartą 38 mln funtów, która zapewni 319 nowych autobusów bezemisyjnych w całej Anglii do 2027 roku. To wsparcie nie tylko uczyni transport publiczny czystszym i wygodniejszym, ale również stworzy miejsca pracy i przyspieszy naszą drogę ku bezemisyjnej przyszłości.”
Rozwój sektora i krajowej produkcji
Nowe zamówienia w znacznym stopniu wspierają krajowych producentów autobusów. Rząd poinformował, że 60% pojazdów zakupionych w ramach wcześniejszych programów ZEBRA pochodziło od brytyjskich firm.
W ramach dalszych działań uruchomiono także panel ekspertów ds. produkcji autobusów, w którym uczestniczą m.in. przedstawiciele firm Alexander Dennis i Wrightbus. Pierwsze spotkanie odbyło się w Sheffield, z udziałem władz metropolitalnych oraz ministra Lightwooda.
Matt Cranwell, dyrektor zarządzający Stagecoach East Midlands, powiedział:
„Jesteśmy dumni z tego, że zrównoważony rozwój to fundament naszej strategii. Dzięki współpracy z samorządami i rządem wprowadzimy 78 nowych elektrycznych autobusów, wspierając jakość powietrza w regionach, w których działamy.”
Ustawowe wsparcie zielonej transformacji
Inwestycja została ogłoszona w momencie, gdy w parlamencie procedowany jest projekt ustawy o usługach autobusowych (Bus Services Bill). Ma on na celu przekazanie większych uprawnień samorządom oraz stopniowe wycofanie ze sprzedaży nowych autobusów z silnikami diesla i benzynowymi.
Zmiany legislacyjne idą w parze z aktualizacją mandatu dla pojazdów zeroemisyjnych (ZEV Mandate). Przewiduje on większą elastyczność do 2030 roku oraz dopuszczenie do sprzedaży pojazdów hybrydowych do 2035 roku. Celem jest dalsze wspieranie brytyjskich producentów pojazdów elektrycznych.
Matt Carney, prezes Go-Ahead Bus, zaznaczył:
„Dzięki partnerstwu z Departamentem Transportu inwestujemy w jeszcze więcej autobusów bezemisyjnych, by zapewnić czystszy transport w takich miastach jak Hull, Salisbury, Brighton, Plymouth i Isle of Wight.”
Zobacz również:
- Koniec diesli? Prawie połowa nowych autobusów miejskich w UE była zeroemisyjna w 2024 roku
- Od 2026 roku obowiązkowe autobusy zeroemisyjne w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców
- Solaris podbija Bałkany. Trolejbusy na baterie pojadą w Sarajewie
Wsparcie dla transportu w regionach
Dzięki nowemu finansowaniu rozbudowane zostaną kluczowe linie autobusowe, jak np. w Bristolu, gdzie autobusy elektryczne obsłużą 22 trasy, zapewniając połączenia z uczelniami i szpitalami.
Nowe autobusy to także wsparcie dla jakości życia mieszkańców, poprawa jakości powietrza oraz rozwój zrównoważonego transportu zbiorowego.
Źródło: Department for Transport
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze