400 km po 10-minutowym ładowaniu? Nowe baterie wchodzą do produkcji!
Zasięg samochodu na jednym ładowaniu to bardzo ważny czynnik brany pod uwagę przy zakupie auta elektrycznego. Ostatnio firma CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited) podzieliła się informacją o opracowaniu baterii Shenxing pozwalającej na przejechanie 400 km po 10-minutowym ładowaniu i ponad 700 km, gdy bateria jest naładowana w pełni. To dużo, biorąc pod uwagę, że w 2022 r. tylko jeden producent otwarcie deklarował, że jego „elektryk” jest w stanie pokonać więcej niż 700 km bez konieczności „tankowania”. Chodzi o model mercedes EQS 450+.

Zalety technologiczne baterii Shenxing
Zwiększenie zasięgu baterii do ponad 700 km na jednym ładowaniu jest możliwe dzięki wzbogaceniu systemu o nowatorski elektrolit, separator i materiały nanokrystaliczne użyte do produkcji katody. Ten ostatni został pokryty powłoką zwiększającą bezpieczeństwo baterii Shenxing. Poziom ryzyka dodatkowo minimalizują inteligentne algorytmy pozwalające rozwiązać problemy wynikające z szybkiego ładowania.
Zasięg auta zależy głównie od pojemności akumulatora i masy pojazdu, jednak nie bez znaczenia są również intensywność korzystania z klimatyzacji i ogrzewania czy styl jazdy. Dziś przeciętny zasięg e-samochodów na jednym ładowaniu to 400 – 500 km. Wydłużenie go do 700 km, a zarazem skrócenie czasu ładowania auta (przypomnijmy: po zaledwie 10 minutach ładowania baterii Shenxing można przejechać samochodem aż 400 km) ma duże znaczenie pod kątem rozwoju rynku e-mobility.
Kierowcy „elektryków” chcą bowiem cieszyć się jazdą bez „tankowania” jak najdłużej, a dodatkowo zależy im na tym, aby ładowanie samochodu elektrycznego trwało jak najkrócej. Skrócenie czasu ładowania auta ma jeszcze inną zaletę. Dzięki temu w ciągu doby więcej kierowców pojazdów elektrycznych może zasilić baterię auta. To istotny argument przy wciąż słabo rozwiniętej infrastrukturze ładowania w Polsce.
Szybkie ładowanie nawet w trudnych warunkach
Baterię od Contemporary Amperex Technology Co., Limited można skutecznie naładować nawet w trudnych warunkach związanych z niskimi temperaturami. Przy -10 stopni C ładowanie od zera do 80% trwa tylko pół godziny.
Bateria Shenxing będzie produkowana masowo prawdopodobnie jeszcze w tym roku. Na wyjazd z fabryk pierwszych samochodów wyposażonych w tę technologię trzeba jednak poczekać nieco dłużej, bo do I kwartału 2024 r.
Duże ambicje
Ambicje CATL nie ograniczają się do wydłużenia drogi, jaką na jednym ładowaniu można przejechać autem elektrycznym. Firma odpowiada również za stworzenie zaawansowanego systemu EnerC do chłodzenia magazynów energii i nową baterię o gęstości energii na poziomie 500 Wh/kg.
Te wszystkie rozwiązania mają jeden cel: wyznaczyć kierunek ekologiczno-energetycznej rewolucji.
Komentarze