AFIR 2025: Polska nie zdąży z budową stacji ładowania. Raport PSNM
Najnowsze dane „Licznika AFIR” pokazują, że Polska nadal w dużym stopniu odbiega od realizacji celów unijnego rozporządzenia AFIR. Wypełnienie wymagań dotyczących stref ładowania wzdłuż sieci TEN-T wynosi obecnie zaledwie 13%, a realizacja obowiązków dla pojazdów ciężkich pozostaje na poziomie 0%. Choć programy wsparcia mają poprawić sytuację, osiągnięcie wymagań na 2025 rok wydaje się już niemożliwe.

Polska daleko od realizacji celów AFIR
Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) opublikowało najnowsze wydanie „Licznika AFIR”. Dokument prezentuje aktualny stan realizacji obowiązków wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR). Jak podkreśla PSNM, do pierwszego terminu realizacji celów pozostało tylko 8 miesięcy, a Polska osiągnęła jedynie 13% wymaganego poziomu dla infrastruktury wzdłuż bazowej sieci TEN-T dla samochodów osobowych i dostawczych.
Stan realizacji infrastruktury dla pojazdów ciężkich
W zakresie rozbudowy stref ładowania dla pojazdów ciężarowych (eHDV) poziom realizacji celów wynosi w Polsce nadal 0%. Ogólnodostępne punkty ładowania dla elektrycznych ciężarówek funkcjonują obecnie w zaledwie trzech lokalizacjach, rozmieszczonych zbyt daleko od siebie, by spełniać wymogi AFIR.
PSNM wskazuje, że sytuacja powinna poprawić się dzięki dwóm nowym programom wsparcia NFOŚiGW, które wystartowały 31 marca 2025 roku. Ich łączny budżet to 4 mld euro, co ma umożliwić budowę kilkuset nowych punktów ładowania wysokiej mocy oraz przyłączy energetycznych.
Zapas mocy infrastruktury ładowania
W zakresie mocy wyjściowej stacji ładowania, Polska osiąga znacznie lepsze wyniki. Według „Licznika AFIR”, aktualny poziom realizacji obowiązku wynosi:
- 175% dla 2025 roku (przy wymaganej mocy 228088 kW),
- 96% dla 2027 roku (wymagana moc 414474 kW),
- 37% dla 2030 roku (wymagana moc 1083874 kW),
- 13% dla 2035 roku (wymagana moc 3171632 kW).
PSNM zaznacza jednak, że tak wysoki poziom realizacji obowiązków nie wynika z dynamicznej rozbudowy infrastruktury, lecz ze stosunkowo niewielkiej liczby samochodów elektrycznych w Polsce.
Rozmieszczenie stref ładowania wzdłuż sieci TEN-T
Obowiązki w zakresie liczby stref ładowania spełniających wymagania AFIR realizowane są w następującym stopniu:

Perspektywy na przyszłość
Jak podkreślają eksperci PSNM, realizacja wymagań AFIR na 2025 rok jest już praktycznie niemożliwa. Jednak dzięki odpowiedniej koordynacji programów wsparcia oraz usprawnieniu procedur przyłączeniowych, Polska ma szansę znacząco przybliżyć się do realizacji celów wyznaczonych na lata 2027 i 2030.
Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSNM, wskazuje:
„Warto mieć na uwadze, że nawet obecny, niski poziom realizacji obowiązków AFIR nie oznacza, że kierowcy samochodów elektrycznych podróżujący w Polsce po autostradach i drogach szybkiego ruchu nie mają możliwości ładowania swoich pojazdów”.
Według danych PSNM, na koniec marca 2025 roku liczba ogólnodostępnych punktów ładowania wzdłuż polskich odcinków sieci TEN-T wynosiła ponad 930, co oznacza wzrost o 37% rok do roku.
Zobacz również:
- PSNM prowadzi darmowe szkolenia dla samorządów. Rzeszów i Lublin stawiają na czysty transport
- Raport PSNM: Elektryki palą się o 14% rzadziej niż spalinowe
- Elektryczna rewolucja: Polska przekroczyła milion hybryd i 9 tys. stacji ładowania
- EV pobijają kolejne rekordy w Polsce. Licznik Elektromobilności I kwartał 2025
Źródło: Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), oprac. własne.
Może Cię również zainteresować
Strefy Rozwoju Zrównoważonego Przemysłu (SRZP) – rząd szykuje nowe przywileje dla przemysłu energochłonnego
Nowelizacja Prawa energetycznego ma otworzyć drogę do tworzenia specjalnych stref z preferencyjnymi warunkami energetycznymi dla przemysłu energochłonnego. W piątek, 16 maja 2025 r., opublikowano projekt ustawy w wykazie prac legislacyjnych rządu.
Rewolucja w kształceniu zawodowym. W Siedlcach rusza centrum elektroenergetyki
W Siedlcach otwarto jedno z pierwszych w Polsce Branżowych Centrów Umiejętności branży elektroenergetycznej. Inwestycja powstała w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Centrum umożliwi zdobycie nowoczesnych kwalifikacji zawodowych. Udział w uroczystości wzięła wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.
Elektromobilność przyspiesza: w Polsce już ponad 90 tys. aut całkowicie elektrycznych
Rośnie liczba samochodów elektrycznych w Polsce. Tylko w pierwszych czterech miesiącach 2025 roku przybyło ich o ponad 10,5 tysiąca – to wzrost aż o 36% rok do roku. Na koniec kwietnia flota aut całkowicie elektrycznych (BEV) przekroczyła 90 tysięcy pojazdów – wynika z danych PZPM i PSNM.
Energa inwestuje w 112 MW zielonej mocy na Dolnym Śląsku. Powstaje PV Serby
Energa Green Development przejęła projekt budowy jednej z największych farm fotowoltaicznych w regionie – PV Serby o mocy 112 MW. To kolejny krok spółki w kierunku realizacji celów dekarbonizacyjnych Grupy ORLEN oraz dynamicznego rozwoju lądowych OZE.
Photon Energy i Hyperion Renewables realizują farmę PV o mocy 38 MW w Rumunii
Photon Energy Group i portugalska firma Hyperion Renewables ogłosiły podpisanie kontraktu EPC (Engineering, Procurement and Construction) na realizację farmy fotowoltaicznej o mocy 34 MW w miejscowości Săliște w Rumunii. Trwają także prace nad zwiększeniem jej mocy do 38 MW. To pierwszy projekt z rumuńskiego portfolio Hyperion, który wejdzie w fazę budowy.
PGE szacuje wyniki za I kwartał 2025. Zysk netto wyraźnie powyżej oczekiwań
PGE zaskakuje pozytywnie inwestorów – wstępne wyniki za pierwszy kwartał 2025 roku pokazują wyraźnie lepszą kondycję finansową spółki, niż zakładał rynkowy konsensus. Grupa osiągnęła 4,33 mld zł EBITDA oraz 2,42 mld zł zysku netto.
Komentarze