6 porad, które uchronią Cię przed nieuczciwymi sprzedawcami prądu i oszustami energetycznymi

Ocena: 5 (ilość ocen: 1)

Ocena: 5
(ilość ocen: 1)

para zastanawiająca się nad podpisaniem umowy na zakup prądu W prasie, czy na portalach internetowych regularnie pojawiają się informacje o nieuczciwych działaniach sprzedawców prądu, czy oszustach. Najczęstszym celem nierzetelnych firm energetycznych są osoby starsze, ale oszukać dają się również przedstawiciele innych grup wiekowych. Poniżej przygotowaliśmy sześć porad, które uchronią Was i Waszych najbliższych przed nieuczciwymi sprzedawcami prądu.

Zmiana sprzedawcy prądu to przeważnie korzystne rozwiązanie zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych. W enerad.pl udostępniliśmy Wam nie tylko porównywarkę cen prądu, dzięki której znajdziecie korzystną ofertę, ale także możecie zapoznać się z bazą wiedzy na temat rynku energetycznego w naszym kraju.

Gorąco zachęcamy Was do zmian sprzedawców prądu i zdobywania wiedzy. Musicie pamiętać, że zdecydowana większość sprzedawców energii elektrycznej to uczciwe firmy, dzięki którym faktycznie zaoszczędzicie na rachunkach. Niestety, zdarzają się też incydenty, w których niektóre firmy energetyczne wykazują się sporą dawką nieuczciwości. Swoją „działalność” prowadzą też oszuści i naciągacze. Przygotowany przez nas artykuł, ma pomóc Wam uchronić siebie i Waszych bliskich przed nieuczciwymi sprzedawcami prądu oraz oszustami.

1. Zawsze proś o identyfikator firmowy

Bardzo często sprzedawcy prądu pozyskują nowych klientów za pomocą swoich przedstawicieli handlowych. Niestety, nierzadko zdarza się, że sposób działania takich osób nie do końca jest zgodny z prawem i wszelkimi metodami próbują nam one wcisnąć ofertę na sprzedaż prądu. Częstymi sytuacjami jest również pukanie do naszych drzwi fałszywych inkasentów, doradców energetycznych, którzy pobierają np. opłaty za zaległe faktury.

Jeśli zdarzy nam się otworzyć drzwi przedstawicielowi firmy energetycznej lub osobie podającej się za np. inkasenta, to w pierwszej kolejności, zanim przystąpimy do rozmowy, ZAWSZE zdecydowanie i pewnie prośmy o identyfikator/legitymację firmową oraz o podanie dokładnych danych personalnych. Pamięć bywa zawodna, więc radzimy zapisać wszystkie pozyskane informacje. Taka zdecydowana prośba zawsze odstrasza większość naciągaczy i gdy osoba nie będzie chciała podać nam takich informacji lub będzie nas zbywać, to od razu poprośmy ją o opuszczenie domu/mieszkania/firmy.

W przypadku, gdy trafimy na doświadczonego i wykwalifikowanego w kłamaniu oszusta, który poda nam fałszywe dane i pokaże nam podrobiony identyfikator/legitymację, to w przyszłości, na podstawie zebranych danych przez np. policję, łatwiej będzie przypisać do oszusta popełnione w innych rejonach kraju przestępstwa.

2. Weryfikuj przekazane/otrzymane informacje

Kolejnym dosyć częstym działaniem oszustów oraz nieuczciwych przedstawicieli handlowych jest przekazywanie nieprawdziwych informacji, które mają wywołać u nas konkretne działania. Najczęściej naciągaczom zależy na tym, byśmy zawarli umowę na sprzedaż prądu lub zapłacili za np. nieprawdziwe faktury, czy rozliczenia. Kanałów dotarcia do nas jest wiele – do naszych drzwi może zapukać oszust, możemy otrzymać list od niby naszej firmy energetycznej albo możemy odebrać telefon od naciągacza.

Najczęściej oszuści sprzedają nam takie rewelacje jak np. to, że nasz dotychczasowy sprzedawca zmienił swoją nazwę lub zbankrutował i w związku z tym musimy zawrzeć nową umowę, bo inaczej zostaniemy odłączeniu od energii elektrycznej. Naciągacze podsuwają także umowy na sprzedaż prądu, jako dokumenty od dotychczasowego sprzedawcy, które musimy podpisać w związku z np. wymianą liczników. Możemy również otrzymać list, w którym będzie np. informacja o zmianie konta bankowego, na które należy regulować należności za faktury. Oszuści mają tutaj spore pole do popisu i hamuje ich tylko własna wyobraźnia.

By nie paść ofiarą oszustów ZAWSZE zachowajmy ostrożność i weryfikujmy informacje, które nawet na pierwszy rzut oka mogą wydawać się prawdziwe. W pierwszej kolejności NIGDY po usłyszeniu/przeczytaniu takich rewelacji nie podpisujmy żadnych dokumentów, czy nie regulujmy faktur. Następnie najbezpieczniej jest skontaktować się z naszym dotychczasowym sprzedawcą – możemy udać się do BOK-u, zadzwonić na infolinię, napisać e-mail. Jeśli nasz sprzedawca potwierdzi informacje to wtedy dopiero podejmujmy działania, gdy nie potwierdzi warto udać się na policję.

3. Dokładnie przeczytaj umowę oraz sprawdź cennik opłat/prowizji

Jeśli nie mamy wątpliwości, że rozmawiamy bezpośrednio lub telefonicznie z przedstawicielem firmy energetycznej, to nadal musimy zachować ostrożność. Nieuczciwe firmy, czy ich reprezentanci/konsultanci prezentując nam ofertę nie do końca muszą być z nami szczerzy.

Nierzetelni przedstawiciele wyżej niż uczciwość stawiają chęć zysków i wyrabianie norm sprzedażowych, dlatego bardzo często zdarza się, że prezentując nam ofertę zatajają część istotnych informacji. W rezultacie zamiast oszczędności możemy mieć wyższe rachunki za prąd (np. otrzymamy niską cenę za prąd, ale będziemy ponosić wysokie koszty opłaty handlowej) lub płacić za dodatkowe opcje (usługi, produkty), które nie są nam potrzebne.

Przede wszystkim przed zawarciem umowy dokładnie zapoznajmy się z dokumentem. Wnikliwie przeczytajmy wszystkie paragrafy oraz zapoznajmy się z cennikiem, w którym podane są wszystkie opłaty i prowizje, czy kary umowne. Jeśli nie rozumiemy niektórych zapisów, czy mamy wątpliwości, co do wysokości opłat lub po prostu potrzebujemy więcej czasu, czy konsultacji z rodziną, to NIE PODPISUJMY umowy! Jeśli konsultant/przedstawiciel wywiera na nas presję, tym bardziej nie zawierajmy umowy i nie prośmy, ale informujmy, że potrzebujemy więcej czasu!

4. Podpisałeś umowę – żądaj swojego egzemplarza!

Przedstawiciel handlowy, czy konsultant nie wzbudzili naszych podejrzeń, oferta wydaje się nam być atrakcyjna i bez haczyków? To nic tylko podpisywać umowę! Musimy pamiętać, że nie każda osoba pukająca do naszych drzwi, czy dzwoniąca do nas jest oszustem lub naciągaczem. Jeśli wydaje nam się, że wszystko jest w porządku, to spokojnie możemy zawrzeć umowę. Niestety i w tym miejscu może czekać na nas gorzkie rozczarowanie.

Zgodnie z prawem umowa powinna być sporządzona w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach – oznacza to, że jedną podpisaną umowę otrzymujemy my, a drugą reprezentant firmy energetycznej. Niestety, czasami oszuści i naciągacze dają nam do podpisu tylko jeden egzemplarz… który zabierają ze sobą, a my lub nasi bliscy zostajemy bez niczego, czasami nie wiedząc faktycznie z jaką firmą energetyczną została zawarta umowa. Jest to bardzo niebezpieczna sytuacja, bo nie znając firmy np. nie będziemy mogli odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, a tym samym rezygnując z niekorzystnej oferty po tym terminie zostaniemy obciążeni np. karą umowną.

Uniknięcie takiej niebezpiecznej sytuacji nie jest proste, dlatego należy poinformować przedstawiciela, że prosimy o pokazanie od razu drugiego egzemplarza (pamiętajcie, żeby porównać obydwie wersje, czy są identyczne!). Jeśli reprezentant się ociąga lub próbuje nas zagadać, to zdecydowanie poinformujmy go, że w takim razie pierwszą podpisaną kopię zachowujecie dla siebie, a drugą otrzyma on – gdy to nie skutkuje, odmówmy podpisania umowy i wyprośmy osobę z naszego mieszkania/domu/firmy. Najniebezpieczniej jest dopuścić do sytuacji, w której przedstawiciel posiada w swoich rękach podpisaną umowę, a Wy nie macie swojego egzemplarza.

5. Od umowy zawartej poza lokalem firmy możesz odstąpić w ciągu 14 dni od jej zawarcia!

Zdarza się tak, że przedstawiciel handlowy, czy konsultant przeszedł pomyślnie przez gąszcz naszej podejrzliwości i zdecydowaliśmy się zawrzeć umowę. Niestety, głębsze studia nad dokumentem pozwoliły nam odkryć parę niezbyt korzystnych zapisów. Czasami jest też tak, że ktoś z członków naszej rodziny zaufał oszustowi i zawarł umowę. Co zrobić w takiej sytuacji?

Na szczęście chroni nas prawo i zgodnie z obowiązującymi przepisami, od umowy zawartej poza lokalem firmy, bez żadnych konsekwencji, możemy odstąpić w ciągu 14 dni od jej zawarcia. W takim wypadku nie grożą nam żadne kary umowne. Musimy jednak pamiętać, że aby odstąpienie od umowy było możliwe, musimy być klientami danej firmy energetycznej.

Bywa też tak, że oszuści działają w imieniu sprzedawcy A, a podają się za przedstawiciela firmy B. Myślimy, że zawieramy umowę ze sprzedawcą B, a potem z umowy wynika, że to jednak od firmy A kupujemy teraz prąd. Koniecznie zwróćcie na to uwagę. Pół biedy, jeśli odkryjemy takie oszustwo studiując umowę. Prawdziwy problem pojawia się, gdy nie otrzymaliśmy swojego egzemplarza umowy, a kontakt z firmą, którą uważaliśmy za nowego sprzedawcę, uświadamia nam, że to wcale nie z tą firmą zawarliśmy umowę… Dlatego, by uniknąć takiej sytuacji uważnie przeczytajcie nasz 4 punkt!

6. Zdobywaj wiedzę na temat rynku energetycznego i bądź świadomym konsumentem

Skuteczną bronią przeciwko nieuczciwym przedstawicielom firm energetycznych i oszustom jest NASZA wiedza na temat rynku energetycznego. Większość naciągaczy po prostu bezwzględnie wykorzystuje braki w naszej wiedzy i bardzo często przekazuje nam informacje, które w rzeczywistości nie mogłyby mieć miejsca np. ze względu na obowiązujące przepisy.

Gorąco zachęcamy Was do zdobywania wiedzy na temat rynku energetycznego w naszym kraju, tylko w ten sposób zostaniecie świadomymi konsumentami, którzy nie dadzą się naciągnąć oszustom lub nieuczciwym przedstawicielom sprzedawców energii. Warto, abyście poświecili trochę swojego czasu i zapoznali się z obowiązującymi przepisami, możliwościami, Waszymi prawami.

Gdzie szukać informacji? Brakuje nam trochę kampanii społecznych, ale na szczęście jest nasz serwis, który oprócz porównywarki cen prądu, jest także solidną bazą wiedzy na temat rynku energetycznego w Polsce. Dzięki naszym aktualnościom, na bieżąco możecie również śledzić zmiany przepisów, czy działania sprzedawców. Wasza wiedza z pewnością pomoże Wam w starciu z oszustami 🙂

Najnowsze aktualności / recenzje

  1. Sądzę, że warto byłoby wspomnieć o 2 ciekawych inicjatywach Federacji Konsumentów:
    – Aukcja/grupa zakupowa energii elektrycznej dla konsumentów
    – Petycja w sprawie nowelizacji Prawa Energetycznego o zakazie opłat za przedterminowe rozwiązanie umów sprzedaży/kompleksowych.

    Oficjalna strona grupy zakupowej: https://www.energiarazem.org/
    Treść petycji: http://www.energiarazem.org/petition/

    P.S. Gdyby kogoś interesowało – aktualny wykaz zawartych umów GUD-K (aktualizowany min. 2 razy w miesiącu – w razie zmian w wykazach na stronach OSD): bit.ly/listagudk

    • W4Ready, dziękujemy za kolejny komentarz. O inicjatywie FK można sobie poczytać tutaj: https://enerad.pl/aktualnosci/grupowa-zmiana-sprzedawcy-pradu-czy-ure-i-federacja-konsumentow-powinny-byc-posrednikami/ (tak wiemy, zostawiłeś już tam swój komentarz, ale wklejamy link również do wiadomości innych użytkowników). W artykule skoncentrowaliśmy się na poradach, które pomogą nam w momencie kontaktu z przedstawicielem handlowym, czy konsultantem. Jesteśmy jak najbardziej za wszystkimi inicjatywami, które przybliżają odbiorcom rynek energii. Zależy nam na tym, żeby świadomość rosła, dlatego też w naszym serwisie mamy bardzo rozbudowaną bazę wiedzy, do której po prostu trzeba zajrzeć! Dziękujemy za bazę – jest ona naprawdę bardzo przydatnym źródłem informacji. Pozdrawiamy!

  2. Witam, ostrzegam wszystkich przed przedstawicielami firmy Multimedia Gdynia, ponieważ i przedstawiciele pukają do domów i podają że są z elektrowni TAURON, że jest już tańszy prąd tylko trzeba sporządzić aneks do umowy aby było taniej UWAGA NA TYCH NACIĄGACZY – robią to bezprawnie.

  3. JAK SIE BRONIC GDY JEDYNA UMOWE ZABRAL PRZEDSTAWICIEL FIRMY GAZOENERGIA? JAK ZERWAC TAKA UMOWE, CHOC MINAL JUZ MIESIAC?

    • Witam, w przypadku upłynięcia 14 dni od podpisania umowy jej rozwiązanie może być trudne. Natomiast zgodnie z prawem muszą zostać sporządzone dwie identyczne kopie umowy, gdzie jedna należy do konsumenta. W tym przypadku najlepiej skontaktować się bezpośrednio ze sprzedawcą poinformować o zaistniałej sytuacji i spróbować rozwiązać umowę polubownie. Jeżeli nie dojdzie do porozumienia może Pan powiadomić o nieprawidłowym działaniu sprzedawcy Urząd Regulacji Energetyki. Swój problem można również przedstawić Miejskiemu Rzecznikowi Konsumentów.
      Pozdrawiam
      Piotr
      enerad.pl

Dodaj komentarz