Autobus na prąd. Ekologicznie? Taniej? Czy aby na pewno?

Twoja ocena

Ocena: 0
(ilość ocen: 0)

autobus elektryczny Spotkałem się ostatnio w Warszawie z nowym – ekologicznym (!!!), a dokładniej elektrycznym autobusem. Jako że na enerad.pl jesteśmy jak najbardziej za ekologicznymi rozwiązaniami, postanowiłem zbadać temat. Czy faktycznie ten autobus jest taki eko? Czy oprócz tego, że działa na prąd, zostało zadbane o to, by wszystko co związane z tym autobusem też było eko? I nie chodzi tu tylko o rodzaj paliwa, ale to jak ten autobus został wyprodukowany, skąd bierze się prąd w nim używany i jak po zakończeniu swojej pracy zostanie w przyszłości zutylizowany.

Skąd elektryczne autobusy na polskich drogach?

Okazuje się, że pod koniec zeszłego roku przedstawiciele Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych podpisali umowę z firmą Solaris Bus & Coach na 10 autobusów elektrycznych. Autobusy miały pojawić się koło maja tego roku, więc jak empirycznie doświadczyłem, faktycznie zaczynają już kursować 🙂 Niestety nie znalazłem nigdzie informacji, ani na stronie Miejskich Zakładów Autobusowych, ani na stronie Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, czy wszystkie 10 autobusów już wyjechało na warszawskie drogi, czy tylko część z nich.

Pytanie jednak, czy te 10 ekologicznych autobusów to nie jest tylko kropla w morzu, no bo ile „normalnych” autobusów jeszcze jeździ po ulicach Warszawy? Czy 10 nowych autobusów cokolwiek zmieni, czy jest ich o wiele za mało i nie potrzeba ich większej ilości? Otóż okazuje się, że niedawno został rozpisany przetarg na 100 nowych autobusów, które wyjechać na drogi mają na początku przyszłego roku. Pocieszające jest jednak, że oprócz standardowego kryterium przy przetargu, czyli ceny, pojawia się także nowy czynnik, którym jest wykorzystanie w autobusach alternatywnych źródeł napędu. Co prawda cena za jeden wozokilometr i tak będzie głównym kryterium wyboru, to przyjmiemy zaczęcie zwracania uwagi także na ekologię za dobrą monetę.

A może autobusy na gaz?

Oprócz elektrycznych autobusów, wprowadzane na polskie drogi są również gazowe Solbusy, które wyprodukowane zostały przez firmę Lider Trading. Solbusy wprowadzają innowacyjną, ekologiczną technologię, która opiera się na zasilaniu skroplonym metanem (LNG). Dzięki temu rozwiązaniu, pojazdy z tym napędem spełniają rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6. Warto również wspomnieć, że koszty eksploatacji silnika gazowego są o około 35% mniejsze niż silników, które znajdziemy w tradycyjnych autobusach.

Elektryczne znaczy ekologiczne?

Wróćmy jednak do elektrycznych autobusów, od których zacząłem artykuł. Chodzi tutaj o model Solaris Urbino 12 electric. Te autobusy mają zamontowane baterie o pojemności ponad 200 kWh oraz silniki trakcyjne o mocy 160 kW. Baterie ładuje się za pomocą systemu plug-in, ładowarką o mocy 120kW. Jak zapewnia nas Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych, autobusy elektryczne są bardzo ciche, a do tego nie emitują spalin. Jeżeli chcecie je zobaczyć na żywo, polecam wybranie się na Trakt Królewski w Warszawie. Tam miały być wysłane na samym początku.

Wszystko to brzmi bardzo fajnie, pytanie czy tak faktycznie jest? Czy jest ekologicznie? Czy jest taniej? Jak pewnie dobrze wiecie, produkcja akumulatorów wcale taka ekologiczna już nie jest. Wręcz przeciwnie! No i co z tym prądem – skąd jest brany? Może stąd? A jeżeli z innego źródła, to z jakiego?

Pamiętajmy, że w naszym kraju prąd jest głównie uzyskiwany w oparciu o paliwa kopalne, które niestety ekologicznymi nie są. Nigdzie nie zostały podane informacje, które odpowiadałyby na tego typu pytania. Obawiam się, że całkiem możliwym jest, że zadowolone z siebie Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie zapomniały już zwrócić uwagę, na to czy prąd jest pozyskiwany w oparciu o ekologiczne – odnawialne źródła, czy po prostu kupią najtańszy, nieekologiczny, szeroko dostępny prąd. Czy faktycznie MZA ma na celu dobro środowiska, czy jest to zaledwie popis marketingowy pod publiczkę?

Kolejnym aspektem jest kwestia utylizacji tego typu autobusu. Wiadomo – dopiero zaczął swoją działalność, ale zastanawiam się, czy po zakończeniu swojej pracy jest zaplanowana ekologiczna utylizacja tego pojazdu? To kolejne pytanie, które jak na razie pozostaje bez odpowiedzi 🙁

Czy pozytywny efekt na środowisko będzie większy niż koszty inwestycji?

A jak do tego wszystkiego ma się EROI? Czyli wskaźnik zwrotu energii wobec energii zainwestowanej. Miasto wydaje kupę kasy na nowoczesne i „ekologiczne” autobusy, ale czy faktycznie to się opłaca? Czy i jak bardzo ekologiczne jest tak na prawdę takie rozwiązanie? Po jakim czasie użytkowania nowoczesnego autobusu zacznie on przynosić pozytywny efekt na środowisko? Jak bardzo będzie widoczny i czy w ogóle będzie to efekt na plus? A może były inne, bardziej ekologiczne rozwiązania w tej samej lub niższej cenie? Jesteśmy na enerad.pl jak najbardziej za ekologią i nowymi rozwiązaniami, lecz martwi nas brak przejrzystości i szczątkowa ilość informacji. Możliwe, że nasze przypuszczenia i obawy są bezzasadne i mamy nadzieję, że tak właśnie jest. Jednakże wychodzimy z założenia, że lepiej dmuchać na zimne i zadawać pytania, niż siedzieć cicho i potakiwać głową, sami nie rozumiejąc na co się zgadzamy.

Reasumując: powstaje pytanie, czy ekologiczne autobusy są faktycznie takie eko? Jeśli weźmiemy pod uwagę WSZYSTKIE koszty (w tym także te dodatkowe w stosunku do autobusów tradycyjnych) czyli silnik elektryczny + akumulatory + stacje ładowanie + koszty wyprodukowania prądu (a to wszystko jest przecież w oparciu o paliwa kopalne) – to czy ten eko autobus nie jest tylko tanim chwytem marketingowym, który summa summarum w ostatecznym rozrachunku pochłania w cyklu swojego życia WIĘCEJ paliw kopalnych niż tradycyjne autobusy na ropę?

Nie możemy tego definitywnie stwierdzić na ten moment, ale może Wy nasi drodzy czytelnicy dotarliście do informacji, które rzuciłyby więcej światła na ekologiczne autobusy? Jesteśmy otwarci na pomoc z Waszej strony w celu ustalenia, czy te nowe autobusy faktycznie przysłużą się środowisku…

Najnowsze aktualności / recenzje

Dodaj komentarz