Awaria energetyczna – co zrobić?

Twoja ocena

Ocena: 0
(ilość ocen: 0)

burza nad miastemO żadnej porze roku aura nie bywa tak zdradliwa, jak latem. Słoneczna i bezwietrzna pogoda może w ciągu kilku minut zmienić się w gwałtowną nawałnicę. Silny wiatr oraz potężne burze mogą spowodować ogromne szkody w naszym gospodarstwie domowym. Szczególnie narażone na kaprysy natury są sieci energetyczne – co zrobić, gdy przydarzy się nagła awaria?

Niebezpieczna pogoda

Burze i wichury zawsze stanowią poważne zagrożenie dla instalacji elektrycznych. Pamiętać należy, że nawet piorunochron nie stanowi całkowitej ochrony przed skutkami wyładowań atmosferycznych. Piorun może bowiem przedostać się do sieci elektrycznej i ją poważnie uszkodzić. Z kolei silny wiatr jest w stanie zerwać przewody wysokiego napięcia. Wyjątkowo potężna wichura może połamać nawet słupy linii elektroenergetycznych bądź stojące obok drzewa lub ich konary, które upadając również mogą uszkodzić przewody. Tego typu zniszczenia z pewnością spowodują poważną awarię sieci. W tej sytuacji konieczny jest kontakt z lokalnym operatorem. Należy powiadomić pogotowie energetyczne, gdy zauważymy uszkodzenia linii wysokiego napięcia, zamknięć lub wejść do obiektów energetycznych (np. stacji transformatorowych), a także w sytuacji braku prądu w najbliższej okolicy.

PGE awaria – najważniejsze informacje

Obszarem obsługiwanym przez PGE jest wschodnia i środkowa Polska. Jeśli do awarii doszło na obszarze tego operatora, należy pilnie powiadomić pogotowie energetyczne, telefonując pod numer 991. Przedtem warto sprawdzić, czy awaria dotyczy całej okolicy, czy tylko naszego gospodarstwa domowego – jeśli prądu nie ma tylko u nas, nie należy wzywać pogotowia. Brak światła w sąsiednich domach oznacza, że doszło do uszkodzenia sieci zasilającej, o czym niezwłocznie musi być poinformowany operator.

Tauron awarie – co warto wiedzieć

W przypadku awarii na obszarze obsługiwanym przez Tauron, czyli w Polsce południowej należy powiadomić pogotowie energetyczne pod numerem 991, po uprzednim sprawdzeniu, czy brak prądu dotyczy tylko naszego domu, czy również okolicznych budynków. W przypadku, jeśli awaria dotknęła całą okolicę, niezbędne jest poinformowanie pogotowia. Informacja na temat awarii dla osób spoza obszaru obsługiwanego przez Tauron dostępna jest pod numerem 323 030 991 (połączenie płatne według stawki operatora).

Zgłaszanie awarii – Energa Operator

Jeśli mieszkamy na obszarze obsługiwanym przez Energę, czyli w Polsce północnej i środkowej, mamy wiele możliwości zgłoszenia awarii. Pogotowie energetyczne należy wezwać, gdy dostrzeżemy zniszczenia linii bądź obiektów energetycznych, brak prądu w najbliższej okolicy, nieprawidłowe działanie licznika powodujące brak zasilania bądź zagrożenie dla życia lub zerwanie plomby bezpiecznika przedlicznikowego. Zanim poinformujemy operatora o braku prądu powinniśmy sprawdzić, czy nasze bezpieczniki są sprawne oraz czy w innych domach na naszej ulicy również nie ma światła. Jeśli awaria dotknęła całą okolicę, musimy zadzwonić na pogotowie energetyczne.

Na stronie internetowej Energi możemy sprawdzić, czy operator wie już o przerwie w dostawie energii. Jeśli naszej okolicy nie ma na tej mapce, Energa oferuje formularz zgłoszeniowy online, kontakt SMS-owy (wiadomość o treści AWARIA na numer 3991) lub telefoniczny (pod numerem 991, a w przypadku, gdy klient dzwoni spoza obszaru obsługiwanego przez Energę bądź na jego granicy, lub też przebywa na terenie innego oddziału niż miejsce zamieszkania pod numerem 801 404 404). W sytuacji zagrożenia życia należy bezwzględnie zadzwonić na numer 991.

Awaria i Enea Operator

Enea Operator obsługuje północno-zachodni obszar Polski. Jeśli do awarii doszło w tej części kraju, powinniśmy poinformować o tym pogotowie energetyczne, dzwoniąc na bezpłatny, dostępny całodobowo przez wszystkie dni tygodnia numer telefonu 991. Dla osób spoza obszaru obsługiwanego przez Enea, którzy chcą poinformować o awarii na tym terenie przeznaczona jest linia telefoniczna pod numerem +48/61 846 32 99 (opłata za połączenie zgodnie z cennikiem operatora). Pogotowie energetyczne powinniśmy wezwać po sprawdzeniu, czy prądu brakuje tylko w naszym budynku, czy również w najbliższej okolicy. Jeśli również u naszych sąsiadów nie ma światła oznacza to, że uszkodzona jest sieć zasilająca i konieczne jest poinformowanie o tym operatora.

RWE Stoen Operator – jak zgłosić awarię?

Jeśli mieszkamy na obszarze obsługiwanym przez RWE Stoen, czyli na terenie Warszawy, w razie awarii powinniśmy zadzwonić pod numer +48 22 821 31 31. Zanim to zrobimy, powinniśmy sprawdzić, czy w sąsiednich domach również nie ma prądu. Pogotowie energetyczne wzywamy w przypadku uszkodzeń sieci zasilającej na zewnątrz naszego domu oraz w sytuacjach, w których jest zawarta umowa dotycząca napraw instalacji w budynku między RWE Stoen Operator a właścicielem budynku.

Najnowsze aktualności / recenzje

Dodaj komentarz