Dofinansowanie do stacji ładowania samochodów elektrycznych

3.67 /5
(Ocen: 6)
Elektromobilność to więcej niż moda, bo cena za naładowanie pojazdu elektrycznego kładzie na łopatki koszty jakie ponosimy za tankowanie auta spalinowego. Ładowanie samochodu elektrycznego jest tanie i może być ultra wygodne. Komfort właścicieli aut elektrycznych mają poprawić dotacje do stacji ładowania EV. Wkrótce zwiększy się sieć ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych. Elektromobilność coraz bardziej się opłaca!

Co to stacja ładowania i ładowarka EV?

Elektromobilność w Polsce ma wiele do nadrobienia względem krajów Zachodu. Wybór pojazdów, sposobów ich ładowania – może się od tego nieco zakręcić w głowie. Potocznie stacje ładowania i ładowarki to jedno i to samo. Warto jednak poznać występujące między nimi różnice:

  • Stacje ładowania samochodów elektrycznych to wolnostojące, ogólnodostępne punkty ładowania (to “elektryczny” odpowiednich stacji paliw);
  • Ładowarki EV to prywatne (czasem mobilne) “zasilacze”, z których możemy skorzystać w dowolnym miejscu (np. we własnym domu) do naładowania pojazdu elektrycznego. 

W Polsce jest obecnie około 1700 stacji ładowania samochodów elektrycznych. Tylko niecałe 30% stanowią punkty szybkiego ładowania prądem DC.

Ale już teraz NFOŚiGW zapowiedział, że w styczniu 2022 roku uruchomi program skierowany na rozwój infrastruktury ładowania samochodów zeroemisyjnych. Natomiast dla osób zainteresowanych zakupem prywatnej ładowarki EV, skierowany będzie program “Mój Prąd 4.0.

Według obliczeń PSPA obecnie w Polsce klienci mają dziś do wyboru 190 modeli pojazdów elektrycznych. To 40% oferty samochodów ogółem. Dla porównania w 2017 roku klienci mieli do wyboru tylko 35 samochodów elektrycznych.

Dofinansowanie do ładowarki EV – kiedy, gdzie i na jakich warunkach?

Samochód elektryczny i fotowoltaika to bardzo atrakcyjne połączenie. Możliwość naładowania pojazdu w domowym zaciszu zapewni nam odpowiednia ładowarka EV. Dobra informacja jest taka, że w ramach programu Mój Prąd będzie możliwość uzyskania dotacji pokrywającej do 50% kosztów zakupu oraz montażu prywatnej ładowarki EV.

Warto wiedzieć! Na szybkość ładowania samochodu elektrycznego wpływa szereg czynników. Poziom rozładowania baterii w aucie, jej pojemność, a także moc ładowarki pokładowej pojazdu zmieniającej prąd AC w gniazdku na prąd DC. Maksymalną prędkość ładowania ograniczać może jeszcze moc źródła prądu oraz sama przenośna ładowarka EV (a dokładnie kabel zasilający).

Na dofinansowanie ma zostać przeznaczone nawet 1 mld złotych. Z pomocy w zakupie domowej ładowarki do samochodu elektrycznego będą mogli skorzystać beneficjenci poprzednich edycji programu Mój Prąd. Dotacje do ładowarek EV adresowane są do osób fizycznych, które podpisały umowę kompleksową z OSD. Program ma ruszyć w I kwartale 2022 roku.

Dofinansowanie do stacji ładowania samochodów elektrycznych – ile na rozwój infrastruktury?

Od 13 grudnia 2021 do 28 lutego 2022 roku trwa nabór do programu “Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych”. Skierowany jest do operatorów systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego (OSD). W pierwszym naborze przewidziano budżet w wysokości 100 mln złotych. Całość środków wynosi 1 mld złotych. 

Rezultatem programu ma być budowa, rozbudowa i modernizacja  ok. 4000 km linii energetycznych oraz powstanie ok. 800 stacji transformatorowo-rozdzielczych.

Z kolei 7 stycznia 2022 roku ruszy program zatytułowany: “Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i  infrastruktury do tankowania wodoru”. W jego ramach ma powstać 17 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych i 20 stacji wodoru.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże na ten cel 870 mln złotych (+ 1 mld złotych na wcześniej wspomniany program rozbudowy infrastruktury). Z dofinansowania do stacji ładowania samochodów elektrycznych mogą skorzystać:

  • samorządy,
  • firmy,
  • spółdzielnie,
  • wspólnoty mieszkaniowe,
  • rolnicy indywidualni.

Szczegóły rozlokowania środków na konkretne przedsięwzięcia prezentują się następująco:

  • 70 mln złotych dofinansowania na punkty ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW do potrzeb własnych;
  • 70 mln złotych na dofinansowanie stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW dla infrastruktury innej niż ogólnodostępna;
  • 630 mln złotych na dotację do budowy ogólnodostępnych stacji ładowania DC o mocy powyżej 50 kW (w tym 315 mln złotych na stacje DC o mocy powyżej 150 kW);
  • 100 mln złotych na budowę lub rozbudowę ogólnodostępnych stacji wodoru.
budżet dotacji do stacji ładowania EV

(źródło: NFOŚiGW)

Wnioski o dofinansowanie stacji ładownia samochodów elektrycznych można składać do 31 marca 2022 roku.

Kolej na elektromobilność w Polsce?

Z powyższych programów klaruje się wreszcie konkretny plan rozwoju elektromobilności w Polsce. Zainteresowani mogą skorzystać z dofinansowania “Mój elektryk” na pojazd elektryczny. Wkrótce na polskich drogach rozwinie się sieć ogólnodostępnych stacji ładowania (w tym szybkiego ładowania) i problem z planowaniem podróży “elektrykiem” stanie się wkrótce tylko wspomnieniem. 

W dodatku dofinansowanie do prywatnych ładowarek EV sprawi (w ramach Mojego Prądu 4.0), że naładowanie pojazdu z własnego gniazdka będzie bezkonkurencyjnie tańsze niż tankowanie “spaliniaka” na stacji paliw. Szczególnie, gdy moc w gniazdku zapewnia nam fotowoltaika 😉

Informacje o autorze

Mateusz Gwardecki

Absolwent Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Zwolennik biznesu odpowiedzialnego społecznie. Zainteresowany nowoczesną bankowością i znaczeniem pieniądza. W wolnych chwilach lubi czytać fantastykę naukową i przeszukiwać rynek idei.

Dodaj komentarz
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments