e-BOK PGNiG – jak to działa i do czego jest przydatne?
Dostaliśmy właśnie fakturę za gaz. Mieszkanie 80 m2, piec gazowy do wody i c.o. Na fakturze za ostatni miesiąc 1627 brutto do zapłaty. 805 m3 zużytych…. Trochę dużo jak na jeden miesiąc… i to w miarę ciepły kwiecień.
Spis treści – Czego dowiesz się z artykułu?
Za wysoki rachunek z PGNiG
A wszystko przez gapiostwo, umowa podpisana rok temu, zobowiązanie do comiesięcznego podawania stanu licznika via SMS/telefon. Tylko o tym podawaniu stanu „się zapomniało” i przychodziły faktury abonamentowe na 20,95 pln za miesiąc. Przypomniało się w marcu, na którego koniec podaliśmy szanownemu PGNiG stan. I przyszła faktura (ta z poprzedniego miesiąca, prawidłowa), która obejmowała de facto cały rok. Na 1680 zł. Zapłacone.
Za to w kolejnym miesiącu, już za kwiecień (czyli faktura dostarczona obecnie: maj) – zdziwienie – kolejna na 1600 zł z hakiem. PGNiG po prostu „założyło”, że poprzedni odczyt był tylko miesięczny, a w związku z tym, że nie dostało odczytu, przysłało rachunek na podstawie wartości prognozowanej…
Wyprostowanie sytuacji – kontakt z BOK przez call center
To zajęło dosłownie chwilę, widocznie motyw taki jest dość powszechny – nie każdy pamięta… Pani na podstawie odczytu określiła faktyczną kwotę do zapłaty (~200), poprosiła o przelew i poinformowała, że korekta pojawi się w skrzynce pocztowej do 2 tygodni.
A przy okazji, na pytanie, czy nie ma jakiejś możliwości przypominania SMS-ami bądź mailem o konieczności odczytu poinformowała nas o e-BOKu. Będąc na linii i online na laptopie od razu tam weszliśmy. Rejestracja (~30 sek), logowanie (~5 sek) i zdziwienie. DZIAŁA!
Pani z Call Center PGNiG serdecznie dziękujemy za pomoc – przemiła, naprawdę (porównując do innych tego typu kontaktów) obsługa. Teraz czas na poklikanie po e-BOKu. I wrażenia…
e-BOK PGNiG – jak to działa?
Najpierw rejestracja, która naprawdę zajmuje chwileczkę, podajemy podstawowe dane (mała uwaga: obrazki małe – po kliknięciu się powiększą…):
…i za chwilę na skrzynce ląduje mail z linkiem do potwierdzenia.
Po potwierdzeniu przechodzimy do logowania, najpierw wybieramy oddział:
a za chwilkę formularz do danych logowania:
Przechodzimy zatem do strony głównej PGNiGowego BOKu (tu mała uwaga, screenshoty, które Wam pokazujemy są nieco zamazane… to nasze dane…). Na tym widoku przedstawione są nasze podstawowe dane – nr klienta, nazwa konta (można sobie zmienić), saldo i wartość najbliższej faktury (to ta na podstawie prognozy – wynik naszego zapominalstwa :/ ).
A po lewej menu kontekstowe strony głównej. Zakładki:
moje konto – czyli pełne informacje o naszych danych, lokalach, do których dostarczany jest gaz w ramach umowy, o umowie i taryfie, z której korzystamy
- zgody – czyli miejsce, gdzie możemy odklikać czy zgadzamy się na przetwarzanie danych, elektroniczne otrzymywanie informacji oraz eko-fakturę (czyli mailową – swoją drogą nie wiadomo czy ona jest tak do końca eko – trzeba by policzyć co jest bardziej eko: wydruk na papierze, koperta, znaczek, wysyłka, transport, wsadzenie do skrzynki VS zbudowanie serwerów, komputerów, hostingów, kabli no i całego Internetu… taniej jest via mail bezwzględnie… ale czy eko? trzeba by to jakoś policzyć…)
- powiadomienia – tu możemy ustawić czy chcemy dostawać takie eko (?) powiadomienia na e-mail: o terminie płatności, o jego minięciu, o nowej fakturze. PRZYDATNE!
- historia operacji – bardzo fajne: możemy zobaczyć czy i kiedy się logowaliśmy, kiedy zmienialiśmy dane
- komunikaty – tutaj nic nie ma… ale chyba chodzi o możliwość przedstawiania informacji dla Szanownego Klienta.
Następna większa zakładka to „płatności i rozliczenia”. Tu widoczne podstawowe informacje o stanie naszych relacji finansowych z PGNiG:
A w menu dostępne:
- faktury – to bardzo fajna sprawa: wykresik z fakturami za ostatnie 12 miesięcy:
- historia wpłat – gdybyśmy potrzebowali skonfrontować ją z naszymi płatnościami:
Kolejna z głównych pozycji to odczyt licznika. Na wstępie wykres historyczny naszych odczytów:
…a w menu kontekstowym tej pozycji mamy:
- PODAJ STAN LICZNIKA – to właśnie tu możemy przedstawiać nasz aktualny stan:
- i historię odczytów:
Dalej mamy jeszcze zakładkę kontaktową, a rodzaje kontaktu podzielone na 3 obszary: faktury, płatności oraz inne sprawy:
E-BOK PGNiG – przydatny czy nie?
Z całą pewnością tak! Fakt, że dowiedzieliśmy się o nim zupełnie przypadkiem jest dość dziwny… ale pokazuje jak wszyscy traktujemy korespondencję przychodzącą z rachunkami – rzut oka na kwotę i tyle…
A PGNiG zupełnie po cichu dał nam narzędzie, które jasno i klarownie pozwala nam śledzić nasze wydatki na gaz – bez konieczności prowadzenia zapisków w zeszyciku czy po prostu arkusza w XLS. Wydatki oraz płatności. A przede wszystkim pozwala na podanie stanu licznika gazowego!
Czego brakuje w e-BOK PGNiG?
Funkcjonalności przypominania o konieczności odczytu. To powinno być MUST BE! Jak? A no tak: użytkownik definiuje swój adres e-mail i termin przychodzenia wiadomości mailowej z przypomnieniem (i najlepiej z linkiem od razu do strony gdzie podajemy odczyt), dostajemy maila, klikamy w guzik, podajemy odczyt… i tyle.
Kolejna funkcjonalność, o którą aż się prosi to proste płatności online: coś na wzór tego co ma Vectra czy T-mobile, które po przysłaniu informacji o rachunku umożliwiają od razu przeklikanie się do płatności – po prostu: bez pamiętania o płatnościach, bez stania w kolejce na poczcie etc etc etc. Internet. Wygoda 🙂
To co nas niepokoi w e-BOK PGNiG
Bezpieczeństwo. Brak konieczności realnej weryfikacji (wizyta w realnym BOKu) konta umożliwia pewne manipulacje dla złośliwych… W zasadzie jak mamy nr klienta + pesel sąsiada… no można, można mu zrobić krzywdę, o np. podać zużycie za poprzedni m-c np. 1000 m3… a potem włączyć elektroniczne powiadamianie i przysyłanie faktur. Jeśli nie lubisz sąsiada… to będzie miał spotkanie z windykacją… A wystarczy wyjąć ze skrzynki fakturkę ze wszystkimi danymi…
Kilka adresów na sam koniec:
- Rejestracja: https://ebok.pgnig.pl/aktywacja
- Logowanie do e-BOK PGNiG: https://ebok.pgnig.pl/
Opinia a właściwie to UWAGA dotyczy platformy eBOK PGNiG, nie znam chyba gorzej działającej platformy, czas już by spółka zadbała o to by zaczęła w końcu działać jak na dzisiejsze czasy przystało, a nie wiecznie tylko widnieje informacja że są prace konserwatorskie jak w muzeum, mam wrażenie że Zamek Królewski w Warszawie szybciej odbudowano. A mówi się że w kraju jest tyle zdolnych informatyków.
Zgadzam się. Apka zawodzi za kazdym razem. Ciągle komunikaty, że uzytkownik zablokowany na 5min,zaloguj ponownie. Ile razy mozna resetować w kolko hasło??!! Badziewie
Poza tym w ostatnim dniu mca, kiedy trzeba podać odczyt to to badziewie w ogóle nie chce zastartować. Nie wiem, kto to programował?
Niestety, ODGRADZANIE SIĘ od klientów trwa nadal. Na rozmowę TELEFONICZNĄ z konsultantem NIE MA SZANS, a czat z konsultantem przez apkę, jeśli do niego dojdzie, trwa bardzo długo. Fakt, że skutek załatwienia sprawy zależy od wiedzy konsultanta, ale jest to bardzo długa procedura. Ogólne wrażenie z takim kontaktem z PGNiG jest raczej niedobre…
Witam, nie mogę wpisac odczytu licznika bo wyświetla się historia , stany liczników z poprzednich miesięcy i nie mogę wpisac aktualnego stanu .co zrobić?
W żaden sposób nie mogę dojść do mojego konta ani znaleźć faktury.
Nie ma też numeru telefonu, dzięki któremu uzyskiwałam poradę.Chcę zrezygnować z tej formy obsługi, to absolutna strata czasu, wolę już narzekać na Pocztę Polską i opłacać papierowe faktury z karnymi odsetkami za opóźnioną fakturę!!!
Proszę o pilny kontakt.
Jestem bardzo zadowolna z obsługi
Procedurę do rejestracji e-bok’a wymyślił chyba jakiś idiota.
Zakupiłem nieruchomość i przepisałem gaz na siebie, uruchamiając przy okazji „rozliczenie rzeczywiste” (czyli odczyt zużycia podawany do e-bok’a co miesiąc) Podczas zakładnia konta w e-bok spotkała mnie niemiła niespodzianka, a mianowicie w formularzu rejestracyjnym poproszono mnie o numer i kwotę ostatniej faktury. Pytam „skąd mam to wiedzieć skoro dopiero co podpisałem umowę i nie mam jeszcze żadnej faktury i po jakiego grzyba do rejestracji potrzebny jest nr faktury. To chyba normalne – we wszystkich instytucjach państwowych nadal panuje średniowiecze.
którą część z licznika podajemy jako odczyt? tą z okienka czarnego, czy czerwonego tego po przecinku?
Dzień dobry,
podajemy cyfry z czarnego okienka.
Pozdrawiam
Agnieszka
enerad.pl
Dzień dobry założyłam dopiero gaz i będę podawać pierwszy stan licznika, może mi Pani napisać czy ja mam czekać na ten link do ebook , czy pod koniec miesiąca muszę zadzwonić do gazów nie i podać?
Jak długo czeka się na wystawienie faktury od momentu podania stanu licznika.?
Dzień dobry,
standardowo faktura powinna być wystawiona do około 14 dni. Na pewno odbiorca powinien ją otrzymać na minimum 7 dni przed wyznaczonym terminem płatności. Jeśli niepokoją się Państwo, czy dokument jest wystawiony, to proszę zalogować się do e-bok i sprawdzić, czy podane zużycie jest odnotowane w systemie. Monitować o wystawienie faktury mogą też Państwo za pośrednictwem infolinii.
Pozdrawiam,
Barbara
zespół enerad.pl
nie moge przy rejesteacji wpisac pelnego nr klienta ( na fakturzwe jest on 8 cyfrowy) a przy rejestracji wpisuje sie tylko 7
Dzień dobry,
Pani Moniko, jeśli wybrała Pani poprawnie region dystrybucyjny, to problem najpewniej natury technicznej. W takim przypadku proszę o bezpośredni kontakt z BOK PGNiG. Tam doradcy będą mogli sprawdzić, jaka jest przyczyna problemu.
Pozdrawiam,
Barbara
zespół enerad.pl
Ludzie narzekacie na drogi prąd, a mało kto przechodzi na efaktury i korzysta z eBOKu. Zobaczcie ile mniej pracowników infolinii i w BOKach mogłoby pracować w PGNiG gdyby każdy korzystał z dostępnych możliwości internetowych. Za zaoszczędzony pieniądze można by mieć lepsze oferty i placic mniej
XXI wiek a PGNiG otwiera typowe Biura Obsługi Klienta w kilku miastach, w dodatku w galeriach handlowych, gdzie czynsz jest kosmiczny. Mam pytanie czy są jakieś wymierne korzyści dla osób korzystających z eBOk PGNiG? Przecież utrzymanie BOKów – czynsz, pracownicy, reklamy to kupa kasy. Apel do PGNiG, chcecie zachęcić do eBOKu to zróbcie korzyści dla korzystających. Dzięki internetowym użytkownikom zaoszczędzacie sporo pieniędzy.
Przeprowadziłem się z Warszawy do Krakowa i tu niemiłe zaskoczenie. eBOK PGNiG ma inne wersje platformy w zależności od regionu kraju. Co za bezsens, dlaczego PGNiG nie można zrobić jednej platformy dla wszystkich.
PS. wersja Krakowska jest dużo gorsza od eBOKu Warszawskiego
Jestem użytkownikiem eBOKu w PGNiG od ponad roku. Dziś nie mogłam się zalogować do panelu. Czy ktoś inny też ma ten sam problem? Nie wiem czy to wina PGNiG czy ja coś źle robię.
Witam, Pani Tereso logowaliśmy się dziś kilkukrotnie na dwa różne konta do platformy eBOK PGNiG i wszystko działało prawidłowo.
pozdrawiam
Piotr
enerad.pl
Muszę przyznać, że eBOK w PGNiGu przyda się wszystkim mocno zapracowanym. Często pracuje w godzinach otwarcia zwykłych BOK-ów PGNiG i nie mam jak załatwić spraw, a tracić godzinę na infolinii też szkoda czasu. Więc jeżeli macie sporo obowiązków to śmiało załóżcie sobie konto w eBOK PGNiG:)
Czy w PGNiG eBOK można otrzymać powiadomienia o terminie płatności za prąd? Chodzi mi o powiadomienia smsem lub mailem. Z góry dziękuje
Za sprawą waszego serwisu założyłem konto na eBOK w PGNiGu. Po trzech miesiącach muszę powiedzieć, że się opłacało. Sama rejestracja na eBOK trwa chwilę a teraz tylko klikam na fakturke i szybko oplacam rachunki.
witam, jak zobaczyć fakturę w ebok? Mam tylko podana kwote do zaplaty nr faktury i date platnosci ale nie mogę otworzyć tej fakturki
Witam, być może ustawienia Pani przeglądarki nie pozwalają otworzyć faktury. Jeśli w przeglądarce nie leży przyczyna, to proszę skontaktować się przez eBOK z firmą PGNiG.
Pozdrawiam
Agnieszka
enerad.pl
Nie mogę się zarejestrować.Moim zdaniem
wszystko podaję prawidłowo.
Mam pytania:
1.który nr faktury podać,są dwa./Nie rozumim po co nr faktury /
2.Czy za login mogę podać swój e-mail
i do niego istniejące hasło.
Próbowałem różnie i zawsze występuje informacja,że
błędnie wypełniony formularz.
Witam, Panie Augustynie proszę skontaktować się z firmą PGNiG i przedstawić powyższe problemy.
Pozdrawiam
Agnieszka
enerad.pl
Skandal.Probuje zarejestrowac sie w ebok .Podaje prawidlowe dane faktury i kontrahenta itd a system odrzuca moja prosbe o rejestracje wysylajac mi informacje „nie znaleziono kontrahenta”.Jesli nie ma mnie jako kontrahenta to komu wysylacie faktury do zaplacenia ?.Chcialem zlozyc pismo w Biurze Obslugi Klienta w Piasecznie zeby nie wysylano mi faktur droga pocztowa. Odmowiono. 2 godziny spedzilem przy komputerze i juz wiecej nie mam sily.Dziekuje
Witam, a próbował Pan przy pomocy pracownika BOK założyć konto w eBOK? Może warto również zadzwonić na infolinię i poprosić o pomoc? Według mnie wygląda to na jakiś błąd w bazie danych PGNiG.
Pozdrawiam
Agnieszka
enerad.pl
Uważajcie na e-bok Karpacki .
Jestem zaskoczony że można stworzyć tak mało intuicyjny i niepraktyczny e-bok Karpacki (Kraków Tarnów Rzeszów). Oprócz skomplikowanej nawigacji, brak adresu licznika , brak możliwości samodzielnego opisu punktu poboru .
Wiszą mi na e-bok jakieś nieaktualne salda z przed kilku lat mimo że w zakładce płatności-saldo 0zł.
E-bok Tarnów to jakieś nieporozumienie, a mam porównanie że może być perfekcyjnie jak w e-bok Zabrze
na fakturze nie ma numeru pesel. sma faktura nie wystarczy do rejestracji
Wszędzie w rozliczeniach występuje „polskie” słowo „saldo”. Bełkot księgowego by utrudnić nam życie. Wg. Wikipedii jest to różnica między dwoma wartościami przy rozliczeniach. Tylko, że może być to zarówno nadpłata jak i niedopłata. Zależy z której strony urzędasowego biurka się patrzy. Wolałbym by używano zrozumiałego dla normalnego człowieka języka – „nadpłata”, „do zapłaty”. Czy ktoś wie jak mam rozumieć „saldo” na stronie PGNiG?
Zapomniano dodać ,że co miesiąc doliczają ci do rachunków 3 zł za to, że odczytujesz i podajesz sam stan licznika korzystając ze swojego kompa bądź telefonu. A na koniec jeśli zapomnisz to i tak ci przywala fakturę prognozowaną wziętą z kosmosu.
Święta prawda. Ale z doświadczenia wiem, że spokojnie można do nich zadzwonić i wszystko wyjaśnić – i tę prognozę z kosmosu wsadzić do kosza.
a powinno być o 3 zł MNIEJ…skoro się samemu sprawdza licznik!!!!!!!!!!!!skoro nikt nie musi przychodzić i tego sprawdzać!!!!!!!! i nigdzie nie mogę znaleźć czy jest mniej jak się zamówi e-fakturę skoro nie trzeba płacić za przesyłkę!!!!!!!!!!!
Równie dobrze można sąsiadowi wyciągnąć korespondencję bankową zawierająca karty i nr PIN i też możemy powiedzieć o braku „realnej weryfikacji”. Chyba nie tędy droga, żeby w XXI wieku wszystko załatwiać u Pani w okienku.
no nie do konca Krzychu. kartę i pin dostajesz osobną pocztą – o ile pin w ogole dostaniesz poczta. to raz. a dwa: potem i tak jest weryfikacja przez sms albo telefon. to zupelnie inna historia. ide po Twoją poczte i sie przekonasz 😀