e-BOK PGNiG – jak to działa i do czego jest przydatne?

Ocena: 2.4 (ilość ocen: 11)

Ocena: 2.4
(ilość ocen: 11)

pgnig-slideDostaliśmy właśnie fakturę za gaz. Mieszkanie 80m2, piecyk gazowy do wody i c.o. Na fakturze za ostatni miesiąc 1627 brutto do zapłaty. 805 m3 zużytych…. Trochę dużo na jeden miesiąc… i to w miarę ciepły kwiecień.

A wszystko przez gapiostwo, umowa podpisana rok temu, zobowiązanie do comiesięcznego podawania stanu licznika via SMS/telefon. Tylko o tym podawaniu stanu „się zapomniało” i przychodziły faktury abonamentowe na 20,95 pln za miesiąc. Przypomniało się w marcu, na którego koniec podaliśmy szanownemu PGNiG stan. I przyszła faktura (ta z poprzedniego miesiąca, prawidłowa), która obejmowała de facto cały rok. Na 1680 zł. Zapłacone.

Za to w kolejnym miesiącu, już za kwiecień (czyli f-ra dostarczona obecnie: maj) – zdziwienie – kolejna na 1600 z hakiem. PGNiG po prostu „założyło”, że poprzedni odczyt był tylko miesięczny, a w związku z tym, że nie dostało odczytu przysłało na podstawie wartości prognozowanej…

Wyprostowanie sytuacji – kontakt z BOK przez call center

To zajęło dosłownie chwilę, widocznie motyw taki jest dość powszechny – nie każdy pamięta… Pani na podstawie odczytu określiła faktyczną kwotę do zapłaty (~200), poprosiła o przelew i poinformowała, że korekta pojawi się w skrzynce pocztowej do 2 tygodni.

A przy okazji, na pytanie czy nie ma jakiejś możliwości przypominania SMSami bądź mailem o konieczności odczytu poinformowała nas o e-BOKu. Będąc na linii i online na lapku od razu tam weszliśmy. Rejestracja (~30 sek), logowanie (~5 sek) i zdziwienie. DZIAŁA!

Pani z Call Center PGNiG serdecznie dziękujemy za pomoc – przemiła, naprawdę (porównując do innych tego typu kontaktów) obsługa. Teraz czas na poklikanie po e-BOKu. I wrażenia…

e-BOK PGNiG – jak to działa?

Najpierw rejestracja, która naprawdę zajmuje chwileczkę, podajemy podstawowe dane (mała uwaga: obrazki małe – po kliknięciu się powiększą…):

rejestracja-e-bok-pgnig

…i za chwilę na skrzynce ląduje mail z linkiem do potwierdzenia.

Po potwierdzeniu przechodzimy do logowania, najpierw wybieramy oddział:

e-bok-pgnig-wybor-oddzialu

a za chwilkę formularz do danych logowania:

e-bok-pgnig-logowanie

Przechodzimy zatem do strony głównej PGNiGowego BOKu (tu mała uwaga, screenshoty, które Wam pokazujemy są nieco zamazane… to nasze dane…). Na tym widoku przedstawione są nasze podstawowe dane – nr klienta, nazwa konta (można sobie zmienić), saldo i wartość najbliższej faktury (to ta na podstawie prognozy – wynik naszego zapominalstwa :/ ).

e-bok-strona-glowna

A po lewej menu kontekstowe strony głównej. Zakładki:

  • e-bok-strona-glownamoje konto – czyli pełne informacje o naszych danych, lokalach, do których dostarczany jest gaz w ramach umowy, o umowie i taryfie, z której korzystamy
  • zgody – czyli miejsce gdzie możemy odklikać czy zgadzamy się na przetwarzanie danych, elektroniczne otrzymywanie informacji oraz eko-fakturę (czyli mailową – swoją drogą nie wiadomo czy ona jest tak do końca eko – trzeba by policzyć co jest bardziej eko: wydruk na papierze, koperta, znaczek, wysyłka, transport, wsadzenie do skrzynki VS zbudowanie serwerów, komputerów, hostingów, kabli no i całego Internetu… taniej jest via mail bezwzględnie… ale czy eko? trzeba by to jakoś policzyć…)
  • powiadomienia – tu możemy ustawić czy chcemy dostawać takie eko (?) powiadomienia na e-mail: o terminie płatności, o jego minięciu, o nowej fakturze. PRZYDATNE!
  • historia operacji – bardzo fajne: możemy zobaczyć czy i kiedy się logowaliśmy, kiedy zmienialiśmy dane
  • komunikaty – tutaj nic nie ma… ale chyba chodzi o możliwość przedstawiania informacji dla Szanownego Klienta.

Następna większa zakładka to „płatności i rozliczenia”. Tu widoczne podstawowe informacje o stanie naszych relacji finansowych z PGNiG:

e-bok-pgnig-platnosci-rozliczenia

 

 

A w menu dostępne:

  • faktury – to bardzo fajna sprawa: wykresik z fakturami za ostatnie 12 miesięcy:

e-bok-pgnig-faktury

  •  historia wpłat – gdybyśmy potrzebowali skonfrontować ją z naszymi płatnościami:

 e-bok-pgnig-historia-wplat

 Kolejna z głównych pozycji to odczyt licznika. Na wstępie wykres historyczny naszych odczytów:

odczyt liczników pgnig historia

…a w menu kontekstowym tej pozycji mamy:

  • PODAJ STAN LICZNIKA – to właśnie tu możemy przedstawiać nasz aktualny stan:

PGNiG - odczyt stanu licznika przez e-bok

  •  i historię odczytów:

historia odczytów licznika gazowego

 Dalej mamy jeszcze zakładkę kontaktową, a rodzaje kontaktu podzielone na 3 obszary: faktury, płatności oraz inne sprawy:

kontakt-e-bok-pgnig

E-BOK – przydatny czy nie?

Z całą pewnością tak! Fakt, że dowiedzieliśmy się o nim zupełnie przypadkiem jest dość dziwny… ale pokazuje jak wszyscy traktujemy korespondencję przychodzącą z rachunkami – rzut oka na kwotę i tyle…

A PGNiG zupełnie po cichu dał nam narzędzie, które jasno i klarownie pozwala nam śledzić nasze wydatki na gaz – bez konieczności prowadzenia zapisków w zeszyciku czy po prostu arkusza w XLS. Wydatki oraz płatności. A przede wszystkim pozwala na podanie stanu licznika gazowego!

Czego brakuje?

Funkcjonalności przypominania o konieczności odczytu. To powinno być MUST BE! Jak? A no tak: użytkownik definiuje swój adres e-mail i termin przychodzenia wiadomości mailowej z przypomnieniem (i najlepiej z linkiem od razu do strony gdzie podajemy odczyt), dostajemy maila, klikamy w guzik, podajemy odczyt… i tyle.

Kolejna funkcjonalność, o którą aż się prosi to proste płatności online: coś na wzór tego co ma Vectra czy T-mobile, które po przysłaniu informacji o rachunku umożliwiają od razu przeklikanie się do płatności – po prostu: bez pamiętania o płatnościach, bez stania w kolejce na poczcie etc etc etc. Internet. Wygoda 🙂

To co nas niepokoi:

Bezpieczeństwo. Brak konieczności realnej weryfikacji (wizyta w realnym BOKu) konta umożliwia pewne manipulacje dla złośliwych… W zasadzie jak mamy nr klienta + pesel sąsiada… no można, można mu zrobić krzywdę, o np. podać zużycie za poprzedni m-c np. 1000 m3… a potem włączyć elektroniczne powiadamianie i przysyłanie faktur. Jeśli nie lubisz sąsiada… to będzie miał spotkanie z windykacją… A wystarczy wyjąć ze skrzynki fakturkę ze wszystkimi danymi…

Kilka adresów na sam koniec:

  • Rejestracja i wybór oddziału w e-BOKU: http://www.pgnig.pl/dladomu/ebok
  • Logowanie do e-BOK PGNiG: https://moh.ebok.pgnig.pl/
Najnowsze aktualności / recenzje

  1. Równie dobrze można sąsiadowi wyciągnąć korespondencję bankową zawierająca karty i nr PIN i też możemy powiedzieć o braku „realnej weryfikacji”. Chyba nie tędy droga, żeby w XXI wieku wszystko załatwiać u Pani w okienku.

    • no nie do konca Krzychu. kartę i pin dostajesz osobną pocztą – o ile pin w ogole dostaniesz poczta. to raz. a dwa: potem i tak jest weryfikacja przez sms albo telefon. to zupelnie inna historia. ide po Twoją poczte i sie przekonasz 😀

  2. Zapomniano dodać ,że co miesiąc doliczają ci do rachunków 3 zł za to, że odczytujesz i podajesz sam stan licznika korzystając ze swojego kompa bądź telefonu. A na koniec jeśli zapomnisz to i tak ci przywala fakturę prognozowaną wziętą z kosmosu.

    • Święta prawda. Ale z doświadczenia wiem, że spokojnie można do nich zadzwonić i wszystko wyjaśnić – i tę prognozę z kosmosu wsadzić do kosza.

    • a powinno być o 3 zł MNIEJ…skoro się samemu sprawdza licznik!!!!!!!!!!!!skoro nikt nie musi przychodzić i tego sprawdzać!!!!!!!! i nigdzie nie mogę znaleźć czy jest mniej jak się zamówi e-fakturę skoro nie trzeba płacić za przesyłkę!!!!!!!!!!!

  3. Wszędzie w rozliczeniach występuje „polskie” słowo „saldo”. Bełkot księgowego by utrudnić nam życie. Wg. Wikipedii jest to różnica między dwoma wartościami przy rozliczeniach. Tylko, że może być to zarówno nadpłata jak i niedopłata. Zależy z której strony urzędasowego biurka się patrzy. Wolałbym by używano zrozumiałego dla normalnego człowieka języka – „nadpłata”, „do zapłaty”. Czy ktoś wie jak mam rozumieć „saldo” na stronie PGNiG?

  4. Uważajcie na e-bok Karpacki .
    Jestem zaskoczony że można stworzyć tak mało intuicyjny i niepraktyczny e-bok Karpacki (Kraków Tarnów Rzeszów). Oprócz skomplikowanej nawigacji, brak adresu licznika , brak możliwości samodzielnego opisu punktu poboru .
    Wiszą mi na e-bok jakieś nieaktualne salda z przed kilku lat mimo że w zakładce płatności-saldo 0zł.
    E-bok Tarnów to jakieś nieporozumienie, a mam porównanie że może być perfekcyjnie jak w e-bok Zabrze

  5. Skandal.Probuje zarejestrowac sie w ebok .Podaje prawidlowe dane faktury i kontrahenta itd a system odrzuca moja prosbe o rejestracje wysylajac mi informacje „nie znaleziono kontrahenta”.Jesli nie ma mnie jako kontrahenta to komu wysylacie faktury do zaplacenia ?.Chcialem zlozyc pismo w Biurze Obslugi Klienta w Piasecznie zeby nie wysylano mi faktur droga pocztowa. Odmowiono. 2 godziny spedzilem przy komputerze i juz wiecej nie mam sily.Dziekuje

    • Witam, a próbował Pan przy pomocy pracownika BOK założyć konto w eBOK? Może warto również zadzwonić na infolinię i poprosić o pomoc? Według mnie wygląda to na jakiś błąd w bazie danych PGNiG.

      Pozdrawiam
      Agnieszka
      enerad.pl

  6. Nie mogę się zarejestrować.Moim zdaniem
    wszystko podaję prawidłowo.
    Mam pytania:
    1.który nr faktury podać,są dwa./Nie rozumim po co nr faktury /
    2.Czy za login mogę podać swój e-mail
    i do niego istniejące hasło.
    Próbowałem różnie i zawsze występuje informacja,że
    błędnie wypełniony formularz.

    • Witam, Panie Augustynie proszę skontaktować się z firmą PGNiG i przedstawić powyższe problemy.
      Pozdrawiam
      Agnieszka
      enerad.pl

    • Witam, być może ustawienia Pani przeglądarki nie pozwalają otworzyć faktury. Jeśli w przeglądarce nie leży przyczyna, to proszę skontaktować się przez eBOK z firmą PGNiG.

      Pozdrawiam
      Agnieszka
      enerad.pl

  7. Za sprawą waszego serwisu założyłem konto na eBOK w PGNiGu. Po trzech miesiącach muszę powiedzieć, że się opłacało. Sama rejestracja na eBOK trwa chwilę a teraz tylko klikam na fakturke i szybko oplacam rachunki.

  8. Czy w PGNiG eBOK można otrzymać powiadomienia o terminie płatności za prąd? Chodzi mi o powiadomienia smsem lub mailem. Z góry dziękuje

  9. Muszę przyznać, że eBOK w PGNiGu przyda się wszystkim mocno zapracowanym. Często pracuje w godzinach otwarcia zwykłych BOK-ów PGNiG i nie mam jak załatwić spraw, a tracić godzinę na infolinii też szkoda czasu. Więc jeżeli macie sporo obowiązków to śmiało załóżcie sobie konto w eBOK PGNiG:)

  10. Jestem użytkownikiem eBOKu w PGNiG od ponad roku. Dziś nie mogłam się zalogować do panelu. Czy ktoś inny też ma ten sam problem? Nie wiem czy to wina PGNiG czy ja coś źle robię.

    • Witam, Pani Tereso logowaliśmy się dziś kilkukrotnie na dwa różne konta do platformy eBOK PGNiG i wszystko działało prawidłowo.

      pozdrawiam
      Piotr
      enerad.pl

  11. Przeprowadziłem się z Warszawy do Krakowa i tu niemiłe zaskoczenie. eBOK PGNiG ma inne wersje platformy w zależności od regionu kraju. Co za bezsens, dlaczego PGNiG nie można zrobić jednej platformy dla wszystkich.

    PS. wersja Krakowska jest dużo gorsza od eBOKu Warszawskiego

  12. XXI wiek a PGNiG otwiera typowe Biura Obsługi Klienta w kilku miastach, w dodatku w galeriach handlowych, gdzie czynsz jest kosmiczny. Mam pytanie czy są jakieś wymierne korzyści dla osób korzystających z eBOk PGNiG? Przecież utrzymanie BOKów – czynsz, pracownicy, reklamy to kupa kasy. Apel do PGNiG, chcecie zachęcić do eBOKu to zróbcie korzyści dla korzystających. Dzięki internetowym użytkownikom zaoszczędzacie sporo pieniędzy.

  13. Ludzie narzekacie na drogi prąd, a mało kto przechodzi na efaktury i korzysta z eBOKu. Zobaczcie ile mniej pracowników infolinii i w BOKach mogłoby pracować w PGNiG gdyby każdy korzystał z dostępnych możliwości internetowych. Za zaoszczędzony pieniądze można by mieć lepsze oferty i placic mniej

    • Dzień dobry,
      Pani Moniko, jeśli wybrała Pani poprawnie region dystrybucyjny, to problem najpewniej natury technicznej. W takim przypadku proszę o bezpośredni kontakt z BOK PGNiG. Tam doradcy będą mogli sprawdzić, jaka jest przyczyna problemu.

      Pozdrawiam,
      Barbara
      zespół enerad.pl

    • Dzień dobry,

      standardowo faktura powinna być wystawiona do około 14 dni. Na pewno odbiorca powinien ją otrzymać na minimum 7 dni przed wyznaczonym terminem płatności. Jeśli niepokoją się Państwo, czy dokument jest wystawiony, to proszę zalogować się do e-bok i sprawdzić, czy podane zużycie jest odnotowane w systemie. Monitować o wystawienie faktury mogą też Państwo za pośrednictwem infolinii.

      Pozdrawiam,
      Barbara
      zespół enerad.pl

  14. Procedurę do rejestracji e-bok’a wymyślił chyba jakiś idiota.
    Zakupiłem nieruchomość i przepisałem gaz na siebie, uruchamiając przy okazji „rozliczenie rzeczywiste” (czyli odczyt zużycia podawany do e-bok’a co miesiąc) Podczas zakładnia konta w e-bok spotkała mnie niemiła niespodzianka, a mianowicie w formularzu rejestracyjnym poproszono mnie o numer i kwotę ostatniej faktury. Pytam „skąd mam to wiedzieć skoro dopiero co podpisałem umowę i nie mam jeszcze żadnej faktury i po jakiego grzyba do rejestracji potrzebny jest nr faktury. To chyba normalne – we wszystkich instytucjach państwowych nadal panuje średniowiecze.

Dodaj komentarz