Fotowoltaika do samochodu – jak to wygląda?

5 /5
(Ocen: 2)
Fotowoltaika jest źródłem energii, które coraz częściej możemy spotkać w Polsce. Dzięki niej otrzymujemy tanią energię ze słońca, co jest szczególnie istotne obecnie, gdy ceny prądu idą w górę. Na szczęście panele fotowoltaiczne są na tyle uniwersalne, że można je stosować w różnych celach i w różnych miejscach. Jedną z opcji jest fotowoltaika do samochodu. Jak mogą działać panele fotowoltaiczne do auta? Sprawdźmy!

Fotowoltaika – Bezpłatne Porównanie Ofert

Panele fotowoltaiczne do samochodu – jakie masz opcje?

Panele fotowoltaiczne do samochodu można zastosować na kilka sposobów. Pierwszym rozwiązaniem jest ładowanie samochodu z paneli fotowoltaicznych, za pomocą ładowarek do samochodów. Kolejną opcją jest panel zintegrowany z samochodem elektrycznym. Są również panele fotowoltaiczne, które można zamontować na dachu pojazdu, wyposażając je w ten sposób w alternatywne źródło energii. Fotowoltaika do kampera jest częstym rozwiązaniem, dzięki któremu ich użytkownicy mogą zasilać różne sprzęty znajdujące się w aucie, nawet podczas postoju.

Obecnie, fotowoltaiki do samochodu najczęściej używa się w połączeniu ze stacją ładującą auta elektryczne. Ma to na celu obniżenie rachunków za prąd, a także bardziej ekologiczne podejście do wytwarzania energii dla samochodów elektrycznych. W jaki sposób to działa?


Prąd ze słońca? Niższe rachunki za energię elektryczną? Nawet 3.000 zł dopłaty do fotowoltaiki z programu Mój Prąd?

W enerad.pl przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksową usługę fotowoltaiczną. Skontaktuj się z naszym Specjalistą, który przeprowadzi Cię przez cały proces!

Sprawdź ofertę fotowoltaiki

Fotowoltaika do samochodu – panel, falownik i co jeszcze?

W Polsce samochodów elektrycznych przybywa z każdym rokiem. Pod koniec czerwca bieżącego roku na naszych drogach było 26.985 osobowych pojazdów napędzanych prądem. Z tej liczby, 49% stanowiły pojazdy w pełni funkcjonujące na prąd, 51% to samochody hybrydowe. Popyt na samochody elektryczne wzrasta, więc rozwiązania takie jak fotowoltaika do samochodu również staje się popularna. Co jest potrzebne, aby móc ładować auto elektryczne instalacją fotowoltaiczną?

Zacznijmy od samej instalacji fotowoltaicznej. Elementy zestawu fotowoltaicznego szczegółowo opisywaliśmy w naszym artykule: Zestaw fotowoltaiczny – co wchodzi w jego skład? W skrócie, system PV powinien zawierać m.in.:

  • panele fotowoltaiczne,
  • inwerter,
  • przewody,
  • zabezpieczenia.

Jeśli chodzi ładowanie samochodu elektrycznego z paneli fotowoltaicznych, kolejnym niezbędnym elementem jest stacja ładowania samochodów elektrycznych. Moduły słoneczne montuje się w takim przypadku najczęściej na dachu garażu lub tworzy się z nich carport fotowoltaiczny, pełniący dodatkowo funkcję ochronną dla auta. Wiele firm na rynku ma w swojej ofercie fotowoltaikę oraz stacje ładowania, dzięki czemu możemy kompleksowo zrealizować fotowoltaikę do samochodu. Również w naszym rankingu firm fotowoltaicznych znajdują się takie oferty.

Jaka fotowoltaika do samochodu – sprawdź jakiej mocy potrzebujesz!

Dobór mocy fotowoltaiki do samochodu jest względnie prosty, wystarczą nam zaledwie dwa podstawowe czynniki do jej określenia:

  • zużycie energii na 100 kilometrów,
  • szacowany roczny przebieg.

Dzięki ustaleniu tych dwóch czynników będziemy mogli określić, ile energii w trakcie roku trzeba dostarczyć do akumulatora naszego auta. Na tej podstawie bez problemu powinniśmy dobrać optymalną fotowoltaikę do samochodu.

Jeden z elektrycznych samochodów dostępnych na rynku ma spalanie średnio 16,8 na 100 km. W Polsce największa grupa kierowców robi średnio 17.500 kilometrów rocznie. Po obliczeniu wychodzi, że w ciągu roku nasze auto spali 2.940 kWh prądu. Do tego wystarczy dobrać nieco większą instalację fotowoltaiczną i już wiadomo, jakiej fotowoltaiki do samochodu potrzebujemy!

Fotowoltaika do samochodu – koszty

Koszty instalacji fotowoltaicznej do samochodu są podobne jak w przypadku zwykłej fotowoltaiki dla domu. Mając na uwadze planowany roczny przebieg elektrykiem i znając parametry jego akumulatora, można określić przybliżoną liczbę ładowań oraz zużycie energii wymagane do tego. Zakładając, że auto będzie potrzebować około 3.000 kWh rocznie, moc instalacji słonecznej będzie musiała wynosić około 3,2 kW. Koszt takiej fotowoltaiki będzie wynosić około 17.000 zł.

Czy instalowanie fotowoltaiki do samochodu jest opłacalne? Zakładając, że średnia cena za z kilowatogodzinę prądu kosztuje 0,64 zł, a nasze auto potrzebuje 3.000 kWh rocznie, za energię dostarczoną do pojazdu, bez instalacji fotowoltaicznej zapłacimy około 1.920 zł, plus wszelkie opłaty stałe. Z instalacją fotowoltaiczną zostają jedynie właściwie wyłącznie opłaty stałe. Każdego roku, dzięki fotowoltaice do samochodu możemy oszczędzić co najmniej ok. 1.920 zł. W takim wypadku fotowoltaika spłaciłaby się po ponad 9 latach.

Koszty instalacji zależą w tym przypadku od samochodu i ilości kilometrów, jakie planujemy nim zrobić. Jednak przed założeniem fotowoltaiki do samochodu powinniśmy zastanowić się, czy nie założyć instalacji również dla całego domu. Chodzi głównie o koszty i dofinansowania. Instalacja fotowoltaiczna o mocy 10 kW będzie tańsza po przeliczeniu na 1 kW, niż fotowoltaika o mocy 2 kW. Dofinansowania można w większości przypadków wziąć tylko do nowo powstałych instalacji, więc jeśli chcielibyśmy w przyszłości rozbudować nasz zestaw, to nie będziemy mogli skorzystać z dodatkowych środków.

Dofinansowania fotowoltaiki do samochodu

Póki co nie powstało żadne dofinansowanie przeznaczone specjalnie do fotowoltaiki do samochodu, jednak można połączyć dwa niezależne.

Do samochodów elektrycznych przewidziane jest dofinansowanie Mój Elektryk. W ramach tego programu można otrzymać dofinansowanie 18.750 zł, jeśli nie mamy Karty dużej rodziny. Cena samochodu nie może tutaj przekraczać jednak 225.000 zł. Jeśli mamy tę kartę możemy otrzymać do 27.000 zł, bez limitu wartości auta elektrycznego.

W przypadku instalacji fotowoltaicznej mamy więcej możliwości. Fotowoltaika do samochodu jest traktowana jako instalacja fotowoltaiczna dla domu. Możemy zatem skorzystać z takich programów jak Mój Prąd czy Czyste Powietrza, a także można odliczyć fotowoltaikę od podatku. Co prawda, w przypadku pierwszego programu środki na 2021 rok już zostały wykorzystane, ale inwestorzy, którzy nie otrzymali wsparcia, nadal mogą wnioskować w kolejnej, 4 edycji. Jak wynika z zapowiedzi, Mój Prąd 2022 będzie premiował finansowo przedsięwzięcia zwiększające autokonsumpcję – może się zatem okazać, że w ramach jednej dotacji otrzymamy środki na fotowoltaikę oraz ładowarkę.

Po co fotowoltaika do samochodu? Zalety

Energia słoneczna daje możliwość taniego pozyskania energii, a także ogranicza emisję spalin w naszym otoczeniu. Są to również zalety fotowoltaiki do samochodu. Kolejnymi zaletami, dotyczącymi instalacji fotowoltaicznej do ładowania samochodów elektrycznych są:

  • Tańsze pozyskanie prądu, niż w przypadku komercyjnych stacji ładowania.
  • Brak problemu z dostępem do ładowarki. Co prawda sytuacja w Polsce się poprawia, jednak nadal w niektórych rejonach Polski trzeba jeździć okrężną drogą do celu, aby się doładować.
  • Nasze auto elektryczne jest zawsze gotowe do jazdy – dzieki domowej stacji ładowania.

Zalety fotowoltaiki do samochodu, zwłaszcza ekonomiczne mogą być duże większe w perspektywie rosnących cen prądu. Dzięki energii słonecznej w pewien sposób uniezależnimy się od nich.

Fotowoltaika na dach samochodu – co daje takie rozwiązanie?

Fotowoltaika na kamperach nie jest niczym nowym i jest stosowana od kilku lat. Podobne rozwiązanie powoli znajdują zastosowanie również wśród samochodów codziennego użytku.

Gotowy zestaw fotowoltaiczny może służyć do zwiększenia zasięgu aut elektrycznych, czy doładowywania akumulatora zwykłych pojazdów. Pakiet fotowoltaiczny do samochodu składa się zazwyczaj z:

  • panelu fotowoltaicznego – warto wybrać jak najmocniejszy, ze względu na niewielką ilość miejsca montażowego na dachu pojazdu,
  • regulator ładowania,
  • przewody,
  • przelotki na kable.

W przypadku samochodów najlepiej sprawdzi się panel elastyczny, nieposiadający ramki i bardzo płaski. Znacznie lepiej będzie się on prezentować na dachu samochodu. W przypadku np. fotowoltaiki do kampera nie ma to aż takiego znaczenia i można zastosować w nim zwykłe, grube panele fotowoltaiczne – o ile nie wyklucza tego gwarancja produktu.

Fotowoltaika – Bezpłatne Porównanie Ofert

Fotowoltaika zintegrowana z pojazdem

Zintegrowana fotowoltaika z pojazdem jest specjalnym rozwiązaniem, nad którym pracują badacze z instytutu Fraunhofer ISE. W tym wypadku instalacja fotowoltaiczna jest połączona z autem elektrycznym. Panele fotowoltaiczne idealnie wpasowują się w powłokę pojazdu, a podłączone są do odbiorników elektrycznych lub akumulatora napędowego.

Fotowoltaika zintegrowana musi spełnić kilka warunków. W przypadku zwykłego samochodu musi spełniać wymogi estetyczne, a w pojazdach użytkowych takich jak ciężarówki czy autobusy, ich waga nie może ograniczać ładowności, czyli muszą być lekkie.

Zalety fotowoltaiki zintegrowanej mogą być następujące:

Zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
Oszczędność kosztów związanych z ładowaniem na stacjach ładujących.
Odciążenie infrastruktury sieci energetycznej poprzez wytwarzanie energii ze słońca i bieżące jej zużycie.

Niestety przed tego typu instalacjami stoją również wyzwania. Fotowoltaika zintegrowana z pojazdem musi zmierzyć się z:

Nowymi materiałami oraz procesami produkcyjnymi.
Moduły zastosowane w fotowoltaice zintegrowanej muszą być bardzo wydajne, ze względu na małą ilość miejsca montażowego w pojazdach.
Zindywidualizowana produkcja dla różnego typu obszarów zastosowania i pojazdów.

Fotowoltaika zintegrowana z pojazdem może wnieść wiele dobrego dla pojazdów elektrycznych. Badacze Fraunhofer ISE oceniają potencjał energetyczny fotowoltaiki zintegrowanej z samochodem na co najmniej 55 GW!

Informacje o autorze

Łukasz Czajkowski

Entuzjasta Odnawialnych Źródeł Energii i zielonych technologii. Blisko mu zwłaszcza do fotowoltaiki - aktywnie szuka informacji nie tylko o jej działaniu, ale także o firmach, które się nią zajmują. Wolny czas lubi poświęcić na gry komputerowe oraz oglądanie seriali.

Dodaj komentarz
guest
1 Komentarz
Najnowsze
Najstarsze Najpopularniejsze
Inline Feedbacks
View all comments
Paweł
Paweł
1 listopada 2021 22:20

Trzeba jednak pamiętać że takie obliczenia są wyjątkowo uproszczone. Zakładają że większość rocznego przebiegu samochód wykona w okresie wiosenno- letnim, nocą ( w dzień będzie się ładował) i na dodatek będzie jeździł codziennie po trochę, a nie na długich trasach.