Jak założyć profil zaufany przez bank?

Ocena: 5 (ilość ocen: 4)

Ocena: 5
(ilość ocen: 4)

Kto z nas już na samą myśl o załatwieniu jakiejkolwiek sprawy w urzędzie nie dostaje palpitacji serca i gęsiej skórki? Niekończące się kolejki, mało pozytywnie nastawieni urzędnicy i ogromne ilości dokumentów, mogą odstraszyć nawet największego chojraka. Jednak uwaga! Wszystkie, tak znienawidzone przez wielu z nas sprawy urzędowe, można załatwić nie wychodząc nawet z domu zakładając profil zaufany. W jaki sposób założyć profil zaufany przez bank?

Profil zaufany – co to takiego?

Jeżeli macie już serdecznie dosyć marnowania czasu w niekończących się kolejkach w urzędach, to profil zaufany jest najlepszym rozwiązaniem. Obecnie można bowiem wiele formalności załatwić przez internet, siedząc wygodnie na kanapie i popijając ulubioną kawę. Jednak konieczne jest do tego posiadanie profilu zaufanego (eGO), który jest bezpłatną metodą na potwierdzenie tożsamości obywateli w elektronicznych systemach administracji (dane które identyfikują jego posiadacza to: imiona, nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL). Tak więc, profil zaufany stanowi alternatywę dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Profil zaufany działa jak odręczny podpis, dzięki któremu można wysłać drogą elektroniczną wszelkiego typu dokumenty i wnioski do określonych urzędów (np. wnieść podanie, odwołanie, czy skargę). Podstawą jego funkcjonowania jest ustawa z 17 lutego 2005 roku o informatyzacji działalności podmiotów realizujących. Posiadając profil zaufany (czyli cyfrowy podpis dla administracji publicznej) jesteśmy wiarygodni i nikt nie może się pod nas podszyć. Co ważne, wszystkie nasze dane są odpowiednio zabezpieczone, a każdy obywatel Polski może posiadać wyłącznie jeden profil zaufany. Natomiast ważność profilu zaufanego to 3 lata (po tym terminie można przedłużać ważność o kolejne 3 lata).

Jakie sprawy można załatwić z wykorzystaniem profilu zaufanego?

Profil zaufany warto założyć ze względu na wygodę, oszczędność czasu oraz dostęp do różnych placówek administracji publicznej (zarówno z najbliższej okolicy, jak i z całej Polski). Dzięki profilowi zaufanemu można korzystać z setek najróżniejszych usług online na wielu portalach urzędowych, najpopularniejsze z nich to:

platforma ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej), za pomocą której można składać wnioski, uzyskiwać zaświadczenia oraz załatwiać wiele innych spraw m.in. w urzędzie miasta, US, UP, ZUS czy USC. Można zatem np. złożyć wniosek o dowód osobisty, rozliczyć podatki, zgłosić urodzenie dziecka, złożyć wniosek o świadczenie 500+, uzyskać odpisy aktów, wyrobić kartę eKUZ, pobrać zaświadczenie o niekaralności,

platforma PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych), poprzez którą można załatwić sprawy związane z ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnymi (m.in. wysyłać wnioski, umawiać się na wizyty w placówce ZUS, złożyć deklarację rozliczeniową, wyliczyć hipotetyczną emeryturę, pobrać zaświadczenie o niezaleganiu, sprawdzać informacje o dochodach, wysokości składek i zwolnieniach lekarskich;

portal CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej), gdzie z pomocą profilu zaufanego można rozpocząć, zawiesić i zlikwidować działalność gospodarczą, czy też zmienić dane we wpisie.

Należy tu zaznaczyć, że to jedynie niektóre z usług, które można załatwić dzięki profilowi zaufanemu. Całą listę spraw i informacje o usługach znajdziecie na stronie OBYWATEL.GOV.PL.

Jak założyć profil zaufany?

Profil zaufany ma już kilka milionów Polaków. Jak go zatem założyć? Otóż można to zrobić na kilka następujących sposobów:

pierwszy z nich to założenie profilu bezpośrednio w punkcie potwierdzającym lub po zarejestrowaniu się na stronie profilu zaufanego i wypełnieniu formularza zgłoszeniowego. W pierwszym przypadku zostanie on założony od razu, ponieważ urzędnik może natychmiast potwierdzić tożsamość danej osoby. Natomiast drugi sposób, mimo wypełnianie wniosku on – line, wymagać będzie od nas obowiązkowej wizyty (w ciągu 14 dni od złożenia wniosku) w jednym z punktów, aby potwierdzić założenie profilu;

drugi to założenie profilu zaufanego za pomocą certyfikatu kwalifikowanego, jeżeli posiadacie kwalifikowany podpis elektroniczny, to możecie go użyć do założenia profilu. Dzięki czemu możecie załatwić wszystko od ręki, nie wychodząc z domu (wystarczy jedynie wniosek o potwierdzanie profilu zaufanego, niepotrzebna jest natomiast żadna dodatkowa weryfikacja). W tym celu należy jedynie przejść na stronę główną profilu zaufanego, zarejestrować się i wybrać opcję „Chcę logować się certyfikatem kwalifikowanym“. Profil zostanie założony po wypełnieniu i potwierdzeniu wszystkich wymaganych kroków;

trzeci z nich to założenie profilu za pomocą konta bankowego, która jest najłatwiejszą i najmniej wymagającą metodą. Dlaczego? Po pierwsze, większość z nas i tak je już posiada, a po drugie, bank zdążył zweryfikować naszą tożsamość przy jego zakładaniu (w związku z czym ominą nas związane z tym zbędne formalności oraz konieczność udania się do urzędu).

Lista banków z możliwością założenia profilu bankowego

Niestety jest jedna zła wiadomość, otóż nie wszystkie banki na ten moment dają nam możliwość założenia profilu zaufanego. Można to zrobić w następujących serwisach bankowych:

mBank;
PKO BP;
Bank Pekao;
Bank Millennium;
ING Bank Śląski;
Inteligo;
Alior Bank;
BZWBK;
w serwisie Envelo (Grupa Poczty Polskiej).

Jak założyć profil zaufany przez bank?

Założenie profilu zaufanego przez bank jest bardzo proste i nikomu nie powinno sprawić najmniejszej trudności. W mBanku, w którym mam konto osobiste, wszystko przebiega według następujących etapów:

pierwszy etap – polega na zalogowaniu się na swoje konto bankowe;

drugi etap – to znalezienie w serwisie transakcyjnym formularza zakładania profilu zaufanego:

screen ze strony mbank.pl - twój profil zaufany

(źródło: mbank.pl)

trzeci etap – po zaznaczeniu “Załóż Profil Zaufany” trzeba jedynie oświadczyć, że zapoznało się z “Regulaminem dostępu do e-Urzędu za pośrednictwem mBanku S.A.” i przejść dalej;

czwarty etap – polega na rejestracji profilu zaufanego przez podanie hasła, które otrzymamy za pomocą wiadomości SMS:

screen ze strony mbank.pl - rejestracja 2

(źródło: mbank.pl)

piąty etap – po podaniu hasła otrzymamy informację, że rejestracja się powiodła i można od razu zabrać się do załatwiania swoich urzędowych spraw przez internet:

screen ze strony mbank - pomyślne zarejstrowanie

(źródło: mbank.pl)

szósty etap – po zaznaczeniu “Wróć do e-Urzędu” można wybrać opcję “Załatw sprawę urzędową”:

screen ze strony mbank.pl - załatw sprawę 2

(źródło: mbank.pl)

siódmy etap – to już skierowaniu na stronę OBYWATEL.GOV.PL, gdzie można zacząć załatwiać każdą sprawę w dowolnym urzędzie:

screen ze strony obywatel.gov.pl - uzyskaj dowód

(źródło: obywatel.gov.pl)

Jak widać, cała procedura związana z założenie profilu zaufanego przez bank jest maksymalnie uproszczona, wystarczy jedynie przejść kilka prostych kroków, zaznaczając wybrane opcje. Dużym udogodnieniem jest to, że nie trzeba wypełniać żadnych formularzy i przekazywać dodatkowych informacji na swój temat. Ponieważ wszystkie potrzebne dane są już podane przez bank. Przejście całej procedury zakładania profilu zaufanego trwa dosłownie chwilę, a zaraz po wypełnieniu niezbędnych formalności można zacząć załatwiać wszelkiego rodzaju sprawy urzędowe.

Posiadanie profilu zaufanego może być dużym udogodnieniem zwłaszcza teraz, kiedy z powodu pandemii koronawirusa utrudniony jest dostęp do wielu urzędów. Poza tym, profil zaufany jest bardzo wygodnym narzędziem, dzięki któremu, nie tylko nie musimy marnować cennego czasu na dojazdy i czekanie w długich kolejkach, ale również możemy załatwić swoje sprawy online w prawie każdym urzędzie na terenie całej Polski. Dlatego też jeżeli cenicie sobie wygodę i chcecie uniknąć zbędnej biurokracji, to profil zaufany może być dla Was najlepszym rozwiązaniem.

Najnowsze aktualności / recenzje

Dodaj komentarz