Kraków kupi cztery elektryczne autobusy za ponad 6 mln zł – czy warto tyle wydawać?

Twoja ocena

Ocena: 0
(ilość ocen: 0)
Autobus elektryczny firmy Solaris

źródło: MPK w Krakowie

Nie tylko europejskie stolice stawiają na elektryczną komunikację miejską – trend eko udziela się nawet nieco mniejszym miastom. Dowód? Kraków zakupił właśnie cztery elektryczne autobusy za 6 mln 240 tys. zł.

Przetarg na dostarczenie czterech autobusów elektrycznych dla krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego wygrała firma Solaris Bus&Coach SA. Decydującym kryterium wyboru była cena (70 proc.), następnie kryteria techniczne (25 proc.) oraz zużycie jednostkowe energii elektrycznej (zaledwie 5 proc.). Solaris wygrał z kwotą 6 mln 240 tys. zł netto, pokonując tym samym firmę SOR Poland Sp. z o.o., które zaproponowało dostarczenie autobusów za blisko 7 mln zł netto.

Gdy tylko uprawomocni się decyzja o wyborze, MPK SA podpisze umowę z Solaris Bus&Coach SA. Na realizację zamówienia firma będzie miała 8 miesięcy. Nowe pojazdy będą mieć około 9 metrów długości, będą niskopodłogowe i wyposażone zostaną w m.in. klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej.

Co nas martwi w temacie elektrycznych autobusów?

Nie do końca jesteśmy przekonani o wyższości elektrycznych autobusów nad tymi tradycyjnymi, tym bardziej, że wielu producentów oferuje nowoczesne miejskie pojazdy, które są w stanie magazynować energię. W Białymstoku, czy nawet w Krakowie testowane były, uważane za najnowocześniejsze obecnie autobusy na świecie, Mercedesy-Benz Citaro. Model ten odzyskuje energię z hamowania, dzięki czemu charakteryzuje się niższym zużyciem paliwa oraz emisją CO2. Autobus o długości 12 metrów, wyprodukowany w 2014 roku, kosztuje ok. 906 tys. zł netto. Natomiast nowy elektryczny autobus o długości ok. 9 metrów to koszt 1 mln 560 tys. zł.

W całym tym miejskim eko trendzie martwi nas jedna rzecz – w Krakowie głównym wyznacznikiem wygrania przetargu była cena, natomiast jednostkowe zużycie energii było praktycznie nieistotnym elementem. A przecież w tego typu rozwiązaniach chodzi właśnie o to, żeby zaoszczędzić jak najwięcej energii. A co jeśli ten elektryczny pojazd będzie konsumował wielkie jej ilości? A skąd ta energia będzie pochodzić – czy to będzie z węgla kamiennego, czy z OZE? A na samym starcie należy zadać pytanie – jak i z czego zostanie wyprodukowany taki autobus?

Zapraszamy też do przeczytania naszego artykułu, w którym szerzej przyglądamy się autobusom elektrycznym:
https://enerad.pl/aktualnosci/autobus-na-prad-ekologicznie-taniej-czy-aby-na-pewno/

Najnowsze aktualności / recenzje

Dodaj komentarz