Licznik energii elektrycznej – co musisz wiedzieć!

Ocena: 3.3 (ilość ocen: 4)

Ocena: 3.3
(ilość ocen: 4)

odczyt kWh z licznika energii elektrycznejNieodłączonym elementem każdej instalacji elektrycznej w gospodarstwie domowym jest licznik energii elektrycznej. Licznik prądu odpowiada za rejestrację ilości energii elektrycznej dostarczonej do naszego domu. Jako klienci indywidualni, za montaż licznika nie powinniśmy ponosić jakichkolwiek kosztów. Co jeszcze warto wiedzieć? Tego dowiecie się w naszym artykule.

Jak działa licznik energii?

Licznik energii elektrycznej to całkujący przyrząd pomiarowy. Jednostką miary powszechnie stosowaną przez dostawców energii jest kilowatogodzina (kWh) i megawatogodzina (MWh). W przypadku liczników indukcyjnych za naliczanie prądu odpowiada aluminiowa tarcza, która porusza się dzięki dwóm cewkom. Ważnym elementem licznika jest trwały magnes. Jego uszkodzenie może doprowadzić do zawyżonego naliczania energii. Licznik elektryczny jest urządzeniem złożonych z układów scalonych. Pomiar zużycia energii powstaje na podstawie generowania impulsów, które przeliczane są na pobraną energię.

Jak czytać dane z licznika?

Na podstawie danych z licznika elektrycznego wystawiany jest rachunek za prąd. Dlatego sami powinniśmy nauczyć się odczytywać z niego poprawnie dane. Dla liczników indukcyjnych należy podać wyświetlaną liczbę z pominięciem zer z przodu w pełnych kilowatogodzinach. W przypadku liczników elektronicznych, aby dokładnie odczytać dane z licznika, musimy zapoznać się z kodem OBIS, który zazwyczaj wyświetlany jest w lewym górnym rogu licznika.

Więcej o tym, jak powinien wyglądać prawidłowy odczyt licznika, przeczytacie: Odczyt licznika energii – jak zrobić to poprawnie?

Wyświetlany kod OBIS i jego znaczenie

Kod OBISZnaczenie kodu
E lub 1.8.0 lub 1.5.8.0Całkowite zużycie energii
EA lub 1.8.1 lub 1.8.1.0 lub 15.8.1Zużycie energii w strefie pierwszej (taryfa G11)
EB lub 1.8.2 lub 1.8.2.0 lub 15.8.2Zużycie energii w strefie drugiej (taryfa G12)
0.0.0Nr identyfikacyjny licznika
0.0.3Nazwa licznika
0.1.2Data u czas okresu rozliczeniowego
0.2.2Nazwa aktywnej taryfy

Kto jest właścicielem licznika?

Należy pamiętać, że licznik energii elektrycznej jest własnością zakładu energetycznego. Natomiast to my jesteśmy odpowiedzialni za jego ochronę i bezpieczeństwo m.in. przed zalaniem, uszkodzeniami mechanicznymi, różnymi zanieczyszczeniami.

Montaż licznika

Za montaż licznika energetycznego odpowiada zakład energetyczny. Dokonywany jest po odbiorze technicznym wykonanej instalacji elektrycznej. Licznik prądu powinien być wyposażony w dwie plomby. Jedna plomba powinna zostać zamontowana przez zakład energetyczny, aby uniemożliwić jakichkolwiek przełączeń z pominięciem licznika. Druga plomba powinna należeć do Głównego Urzędu Miar, jako gwarancja sprawności licznika energii.

Awaria i zgłaszanie naprawy

W przypadku podejrzeń o nieprawidłowe działanie licznika energii elektrycznej przysługuje nam prawo do skontrolowania urządzenia przez zakład energetyczny – powinien on dokonać kontroli do 14 dni od naszego zgłoszenia. Jeżeli licznik działał nieprawidłowo kontrola jest darmowa. Przy prawidłowym działaniu licznika za przegląd będziemy zobowiązani zapłacić kwotę między 50, a 180 zł.

Ważne: w przypadku awarii licznika nie dokonujmy żadnych napraw, ani demontażu osobiście. Uszkodzenie plomby lub innych elementów licznika wiąże się z pokryciem kosztów jego naprawy. Usterkę licznika prądu powinniśmy zgłosić pogotowiu energetycznemu pod nr 991 lub swojemu dostawcy energii. Wszystkie naprawy oraz awarie leżą w kwestii dostawcy energii i są odpłatne. Ich wielkość zależy od rodzaju usterki i każdy zakład dystrybucyjny ma inny cennik.

Wymiana licznika energii

Wymiana licznika z powodu przekroczenia ważności daty legalizacyjnej jest bezpłatna. Okres legalizacyjny na liczniki elektryczne trwa 8 lub 15 lat w zależności od rodzaju i mocy nominalnej licznika. W przypadku liczników zamontowanych przed rokiem 2008 ich okres legalizacyjny zgodny jest z poprzednie obowiązującymi przepisami. Przy wymianie licznika pomyślmy nad licznikiem inteligentnym. Zgodnie z wytycznymi ustawy, do roku 2020 Polska zobligowana jest do zmiany minimum 80 proc. liczników na liczniki inteligentne.

Liczniki inteligentne – co to?

Coraz częściej możemy spotkać się z takim pojęciem, jak licznik inteligentny (nazywany również licznikiem zdalnego odczytu). Odbiorca energii za jego pomocą, może monitorować zużycie energii w czasie rzeczywistym. Inteligentny licznik pozwala na bezpośrednie wysyłanie danych do dostawcy energii. Dzięki inteligentnym licznikom faktury prognozowane są zmienione na faktury rzeczywiste, oparte na bieżącym zużyciu energii. Liczniki zdalnego odczytu pozwalają również na kupowanie energii w systemie pre-paid (więcej o liczniku przedpłatowym poczytacie: Czy warto zainstalować licznik przedpłatowy?).

Najnowsze aktualności / recenzje

  1. Jaka jest miesięczna opłata za dzierżawę licznika energii elektr,który mam
    założony w garażu dołączona do rachunku za zużytą energię.? Mam podane do Taurona roczne zużycie energii w skali roku 50 kW, co daje średnio 4,1 kW na miesiąc zakładając już po podwyżce od Nowego Roku ok.0,60 gr za 1 kWh t.j ok 2.5 zł,a rachunek opiewa na kwotę 26 zł 79 gr za 2 miesiące.Nadmieniam,że jest to mój pierwszy rachunek od założenia licznika w garażu wysłany do mnie na meila. Uważam,że jest on za wysoki w stosunku do żużycia i przesyłu energii i dzierżawy licznika razem Proszę o wyjaśnienie mojego pytania.Pozdrawiam.:)

    • Dzień dobry,
      Panie Stanisławie – wszystkie informacje o poniesionych przez Pana kosztach są wyszczególnione na przesłanej fakturze. Przy niewielkim zużyciu prądu główną rolę grają opłaty stałe z zakresu dystrybucji: opłata stała sieciowa, opłata przejściowa oraz abonament (w tym właśnie udostępnienie licznika przez OSD).
      Jeśli nie zgadza się Pan z naliczonymi opłatami, to proszę zareklamować fakturę za prąd (podpowiedzi, jak to zrobić, znajdzie Pan w artykule: https://enerad.pl/aktualnosci/wysoki-rachunek-za-prad-i-jego-reklamacja/).

      Pozdrawiam
      Barbara
      zespół enerad.pl

  2. Licznik pokazuje złą godzinę. Na pewno nie przestawił czasu z zimowego na letni. Nie wiem jak to było w poprzednich okresach ale pewnie podobnie. Korzystam z taryfy dwustrefowej. Pewnie ustalana jest niewłaściwa opłata…. i nie wiem jak to długo trwało

  3. Witam
    Moje pytanie dotyczy zużycia energii.
    Mój tato 74 lata w domu na lodówkę telewizor i cztery żarówki ledowe i miesięczny koszt za energie wynosi 99 zł.
    Ja natomiast mam zmywarkę , lodówkę , pralka ,3 laptopy , telewizor ,kuchnia indukcyjna i światło 9 punktów led płacę 110 zł.
    Uważam że tato płaci stanowczo za dużo.
    Co mogę zrobić.

  4. Pani Agnieszko
    Mam do Pani pytanko, jednak najpierw krotki opis pewnej sytuacji. Od dluższego czasu otrzymuję dość duże rachunki za prąd elektryczny i niedawno wpadł mi do głowy pewien prosty pomysł – jakie wskazania będzie miał licznik, jak wyłącze wszystkie bezpieczniki na wyjściu za licznikiem, czyli wszystkie odbiorniki. Zgasło światlo, TV itd., itd. Patrzę na licznik, a dioda LED, w pewien sposób pokazująca poziom zużycia elengii elektrycznej w moim domu, w dalszym ciągu migała. Mniej więcej co 6 sekund mrugnięcie. Kiedy żona gotuje obiad, LED miga co 2-3 sekundy, a to mruganie co 6 sekund o czym świadczy ?
    Byłbym wdzięczny za rady / sugestie.
    Pozdr.
    Sławek

    • Dzień dobry,

      Panie Sławku, niestety trudno mi powiedzieć co oznacza miganie co 2-3 sekundy, a co oznacza miganie co 6 sekund. Wszystko zależy od specyfiki licznika. Jednakże, jeśli ma Pan wątpliwości, co do wskazań urządzenia, to proszę zapoznać się z naszym artykułem: https://enerad.pl/aktualnosci/liczniki-pradu-zawyzaja-zuzycie-energii/ – być może licznik nie działa poprawnie stąd zawyżone rachunki.

      Pozdrawiam serdecznie
      Agnieszka
      enerad.pl

      • Dziękuję Pani Agnieszko za odpowiedź.
        W dniu dzisiejszym złożyłem, do energ’y oficjalną reklamację na poprawność działania licznika energii elektrycznej. Bardzo żałuję, że nie zdecydowałem się prędzej na przeprowadzenie prostego eksperymentu i sprawdzenia poprawności działania licznika. W dniu wczorajszym, po powrocie z pracy i po obiadku, wykręciłem wszystkie bezpieczniki elektryczne znajdujące się poza licznikiem. Czyli odłączyłem wszystkie odbiorniki wraz z piecem c.o. Wyszliśmy z domu z żoną na ponad dwie godzinki, spisując i filmując dokładnie stan licznika. Po powrocie do domu po lekko ponad dwu godzinach, doznałem małego szoku. Stan licznika (zużycie energii elektrycznej) był wyższy o 0,9kWh. Nie ma możliwości w moim domu by coś funkcjonowało, mimo wykręconych zabespieczeń. Dziś rano dzwoniłem do biura obsługi i skłożyłem pisemną oficjalną reklamację. Mam nadzieję, że energa podejdzie do sprawy z pełną powagą, odpowiedzialnością i naprawi swój błąd oraz wyprostuje kwestie sporych nadpłat. Nadpłat zrobionych przeze mnie za energię której w rzeczywistości nie zużyłem, a były związane tylko i wyłacznie z wadliwie działającym licznikiem.
        Odezwę się jeszcze jak sprawa będzie już „wyprostowana”, wyjaśniona i poprawnie uregulowana.
        Pozdr.
        Sławek

  5. Dzień dobry,
    co zrobić w sytuacji, kiedy nalezy wymienić obecne 4 liczniki na jeden licznik główny, a potem na dwukierunkowy (po montażu instalacji fotowoltaicznej) z odpowiednią mocą przyłączeniową uwzględniającą potrzeby całego budynku?
    ENEA.
    Będę wdzięczna za pomoc.

    • należy:
      1. złożyć wypowiedzenie na 3 liczniki (te niepotrzebne) pozostawiając jeden jako główny
      2. przystosować instalację wewnętrzną tak by działała po likwidacji 3 liczników
      3. po zdemontowaniu zbędnych liczników złożyć wniosek o zmianę warunków dostawy prądu na licznik dwukierunkowy (mikroinstalacja)

  6. Witam
    Dnia 23.01.2019 został wymieniony mój licznik na nowy, gdyż poprzedni spalił się. Za miesiąc styczeń dostałam r-ek trzykrotnie wyższy niż zazwyczaj (zazwyczaj zużycie miesięczne to ok. 150 jednostek, za styczeń 600 jednostek). Jako, że licznik był spalony nie można było odczytać zużycia energii. Nie dostałam żadnej informacji na temat ekspertyzy spalonego licznika. Mam wrażenie, że kwota została wzięta z sufitu. Złożyłam telefoniczną reklamcję.Jakie przysługują mi prawa w tym przypadku.

  7. Od momentu zalozenia termy moje rachunki za energie wzrosly 3 krotnie. Zlozylam reklamacje przyszedl pan i stwierdzil ze licznik jest dobry .wspomne ze mieszkam sama i prawie niema mnie w domu a rachunek przyszedl ponad 500 zl ples prognozy po 250 zl zmienilam taryfe na druga czyli wlaczam terme tylko w okreslonych godz. Gdy wchodze pod prysznic zapraszam się zakręcona wodę namydlam i potem splukuje koniec i to nie codziennie. Naczynia myje w większości w zimnej wody,ie pogadam w paranoję. Po zmianie taryfy rachunek zmniejszył się o 100 zł. Rozmawiałam że znajomymi którzy raz mają termy a korzysta z niej 4 5 osób i używają jej codziennie do ostatniej kropli i rachunki mają dużo mniejsze .Co robić ktoś mi powiedział żeby napisać pismo bo słownie to miewają. Proszę o poradę

Dodaj komentarz