Niezapłacony rachunek za prąd – co nam grozi?

Ocena: 4.5 (ilość ocen: 15)

Ocena: 4.5
(ilość ocen: 15)

Kłopoty - mężczyzna patrzy na ponaglenie za nieopłaconą fakturę za prądOczywistą sprawą jest, że nie zawsze w życiu układa nam się wszystko po naszej myśli. Chodzi tutaj zarówno o sprawy osobiste, zawodowe, jak i finansowe. My skupimy się rzecz jasna na tych ostatnich. Przedstawimy Wam mianowicie konsekwencje ewentualnego niezapłaconego rachunku za prąd. To jeden z dwóch powodów, na który może powołać się OSD i wstrzymać dostawę energii. Drugi to wadliwa i niebezpieczna instalacja elektryczna.

Rodzaje faktur za prąd i formy płatności

Poświęćmy najpierw chwilę temu, jakie są możliwe formy rachunków za energię elektryczną. Wszyscy kojarzymy przede wszystkim faktury w formie papierowej, które przesyłane są tradycyjną pocztą. Większość sprzedawców prądu umożliwia jednak pobieranie tego dokumentu w wersji elektronicznej. Dzięki temu mamy informacje o płatnościach od razu po wygenerowaniu rachunku – nie musimy czekać na listonosza. Więcej informacji na ten temat znajdziecie w naszym tekście E-faktura od sprzedawcy prądu/gazu – dlaczego warto?

Przypomnijmy też, w jaki sposób możemy regulować nasze rachunki wobec firmy energetycznej. Niewielu sprzedawców prądu ma teraz swoje własne kasy – punkty obsługi klientów mają raczej charakter informacyjny i reklamacyjny. Dlatego też najczęściej do dokonywania płatności korzystamy z innych firm, na przykład Poczty Polskiej, punktów rozliczeń rachunków, kasach sklepów czy banków. Zapłacić za energię możemy też elektronicznie – wykonując przelew ze swojego rachunku, zlecenie zapłaty lub za pośrednictwem płatności natychmiastowych, jeśli umożliwia to e-bok danego sprzedawcy prądu.

Kiedy wystawiana jest faktura za prąd?

A w jakim czasie wystawiany jest rachunek za energię? Ogólnie rzecz biorąc firma energetyczna powinna wystawić dokument w ciągu 5 dni od daty zakończenia okresu rozliczeniowego – na przykład miesiąca. Systemy informatyczne pomagają w szybszym przetwarzaniu danych i faktury są często wystawiane wcześniej.

Ile mamy dni na zapłacenie rachunku za prąd?

Standardowo firmy energetyczne dają nam czas na zapłatę należności powyżej 14 dni od daty wystawienia faktury. I warto zwrócić na to uwagę, ponieważ nie ma znaczenia, kiedy otrzymamy ten dokument. Gdyby z winy Poczty Polskiej faktura do nas nie dotarła, to powinniśmy skontaktować się z biurem obsługi klienta sprzedawcy energii.

Okres rozliczeniowy może skutkować wydłużeniem lub skróceniem terminu płatności. Generalnie im częstsze rozliczenie za pobraną energie, tym czas na uregulowanie rachunku będzie krótszy. Dzieje się tak z powodu tego, że kwoty są tutaj relatywnie niższe. Z założenia zatem jest je łatwiej zgromadzić. Tutaj jednak każdy sprzedawca ustala własną politykę względem klientów.

Często też dłuższy jest czas zapłaty, gdy mamy do czynienia z prognozą, a nie zużyciem rzeczywistym. W zależności od tego, jaki okres obejmuje prognoza, z takim wyprzedzeniem znamy wysokość naszych rachunków.

Z reguły forma rachunku nie ma wpływu na to, jaki mamy termin płatności. Odbiorcy, którzy się zdecydują na e-fakturę szybciej dowiedzą się o wysokości należności. A data zapłaty jest taka sama, jakby musieli czekać na rachunek papierowy.

Uwaga! Niezależnie od tego, jaki mamy termin płatności, to firma energetyczna jest zobowiązana dostarczyć nam rachunek nie później niż 7 dni przed wyznaczoną datą rozliczenia. Brak dokumentu jest podstawą reklamacji. O tym, jak ją napisać możecie przeczytać: Wysoki rachunek za prąd i jego reklamacja.

Czy termin zapłaty można przedłużyć lub zmienić?

Gdyby z jakichś powodów rachunek przychodził do nas w niekorzystnym czasie, to możemy wnioskować do firmy energetycznej o przedłużenie terminu zapłaty. Tutaj powinniśmy starannie dobierać argumenty, które chcemy przedstawić sprzedawcy energii. Do tych najbardziej przekonujących należą te o regularnych dochodach wpływających na nasze konto po wyznaczonym terminie. Podnieść też trzeba, że zmiana terminu płatności pozwoli na terminowe rozliczenie się z należności. A na tym zyskamy przecież zarówno my (brak stresu i odsetek), jak i firma energetyczna.

Brak zapłaty za prąd – konsekwencje

A co konkretnie grozi nam, jeśli nie zapłacimy faktury za energię elektryczną w terminie? Tu postanowiliśmy prześwietlić sankcje stosowane przez sprzedawców z tak zwanej wielkiej piątki, czyli chodzi o firmy: Enea, Energa, Tauron, PGE i innogy. Generalnie, poza rosnącym zadłużeniem wobec firmy energetycznej, możemy też spodziewać się odcięcia licznika i tym samym braku prądu.

Enea i nieopłacony rachunek

Ten sprzedawca prądu rozpoczyna naliczanie odsetek ustawowych w wysokości 5% skali roku za każdy dzień zwłoki w płatnościach. Jednocześnie Enea jest bardzo otwarta do rozmów z odbiorcami – zadłużenie można rozkładać na raty, firma umożliwia również przesunięcie terminu płatności. A co się stanie, jeśli nie skorzystamy z tej możliwości? Wtedy możemy spodziewać się odcięcia prądu. Teraz przedstawimy, jak wygląda ta procedura.

Odcięcie prądu musi być poprzedzone dwoma warunkami:

  • Przekroczenie terminu płatności o 30 dni.
  • Sprzedawca wysłał pisemny monit płatności i klient nie uregulował należności w ciągu 14 dni od daty dostarczenia.

Padają tutaj często pytania, czy to oznacza, że ogólnie odbiorcy mają 44 dni zanim przyjdą pracownicy danego OSD? Otóż nie jest to powiedziane. Enea może bowiem wysłać monit już przykładowo 16-tego dnia od daty płatności i wówczas mamy łącznie tylko 30 dni.

Brak płatności za prąd – Energa

A jak się sprawa ma u tego sprzedawcy prądu? Energa, mimo problemów informatycznych i niedostarczaniu faktur za prąd, jest dość stanowcza dla swoich klientów. Na stronie firmy nie znajdziemy informacji o możliwym przesunięciu terminu płatności lub rozłożeniu należności na raty, oj nie. Za to znajdziemy informacje, dlaczego warto płacić rachunki za prąd w terminie i zaletach ustawienia przypomnienia o uregulowaniu faktury.

Jeśli chodzi o sankcje wobec odbiorcy, który nie zapłacił rachunku za prąd, to Energa również nalicza odsetki od razu po upłynięciu daty płatności. Jeżeli zapłata nie została dokonana do 20 dni od terminu płatności, to sprzedawca wyśle pisemne przypomnienie. Tutaj mamy wskazane, że maksymalny jednostkowy koszt monitu to 34,99 złotego (sporo, prawda?). Należy pamiętać, że ponaglenie wyznacza kolejną datę uregulowania – nie krótszą niż 14 dni. W umowie znajduje się zastrzeżenie, że dokument taki nie może być wystawiony częściej niż 6 razy w ciągu roku.

Czy to oznacza koniec dodatkowych kosztów? Niestety nie. Energa zastrzega, że kolejne, przedsądowe wezwanie do zapłaty będzie się wiązało z opłatami rzędu 43,41 złotego (nie częściej niż 5 razy w ciągu roku).

A kiedy w takim razie Energa odłączy nam prąd? Już po miesiącu od pierwotnego terminu płatności. Dokładniej to 34 dni. Później natomiast będą naliczane wszystkie opłaty dodatkowe. Jeśli to Wasza firma energetyczna, to musicie się liczyć ze zdecydowanym działaniem (również wpisanie do Krajowego Rejestru Dłużników). Pamiętajcie, że zawsze możliwa jest zmiana sprzedawcy prądu na jakiegoś przyjaźniejszego:)

Tauron: konsekwencje nieopłaconego rachunku

Sprawdźmy teraz, jak sytuacja z brakiem płatności za prąd wygląda w Tauron. Po pierwsze wspomnieć należy, że ten sprzedawca proponuje 4 możliwe terminy płatności: odpowiednio 5, 10 15 i 20-tego dnia miesiąca. W ten sposób od razu możemy dostosować datę regulowania rachunków za prąd do naszych możliwości.

A co jeśli, z jakichś przyczyn nie będziemy mieli pieniędzy na rachunek? To tutaj standardowo będą naliczane odsetki ustawowe. Odłączenie prądu nastąpi, jeśli nie uregulujemy naszego rachunku w ciągu 30 dni od pierwotnej daty rozliczenia i nie odpowiemy w ciągu 14 dni na pismo informujące o planowanym odcięciu licznika. Co ważne, Tauron stosuje też sankcje wstrzymania dostępu do sieci energetycznej, kiedy dany odbiorca nie zgadza się na zamontowanie licznika przedpłatowego.

Ten sprzedawca prądu, w przeciwieństwie do Energii, nie skupia się na potencjalnych karach dla odbiorców energii elektrycznej.

Zaległy rachunek – PGE

Trzeba przyznać, że ten sprzedawca zachowuje się bardzo zachowawczo. W zasadzie, jeśli chodzi o brak terminowej zapłaty, to najbardziej skupia się na dużych odbiorcach. Gdy bowiem zaległość przekracza 50 tysięcy złotych i minęło 30 dni od terminu uregulowania faktury, to stosuje się tutaj różnego rodzaju zabezpieczenia w zależności od oszacowanego stopnia ryzyka.

A co z odbiorcami domowymi? Stosuje się tutaj standardowe zasady, to znaczy, że odcięcie licznika musi być poprzedzone dwoma warunkami: przekroczeniem o 30 dni daty płatności oraz braku reakcji w ciągu 14 dni na pismo o planowanym wstrzymaniu dostaw prądu. Wobec niesolidnych odbiorców jest stosowane dodatkowe zabezpieczenie – licznik przedpłatowy.

Koszty odsetkowe są w tym przypadku niewymienione, czyli przyjmujemy, że są to standardowe odsetki ustawowe.

Brak zapłaty za energię w innogy

W tym przypadku, sprzedawca określa, że wyłączenie prądu może nastąpić, jeśli odbiorca przekroczy termin płatności o co najmniej 30 dni. W ogólnych warunkach umowy nie ma informacji o tym, że musi być wysłane dodatkowe pismo. Zakładamy jednak, że sprzedawca prądu poinformuje Was o planowanym odcięciu licznika – po prostu stosuje się w tym przypadku przepisy ogólne.

Wstrzymanie dostaw prądu – inni sprzedawcy

Kiedy korzystacie z usług innej firmy energetycznej niż wielka piątka, to koniecznie sprawdźcie podpisane przez Was umowy. Na co warto zwrócić uwagę? Przede wszystkim na terminy płatności i ewentualne koszty. Przy okazji opłat, chcielibyśmy Was uczulić na wysokość naliczanych odsetek. Zgodnie z prawem nie mogą one być wyższe niż dwukrotność odsetek ustawowych (ustalane są one na dany rok).

A co, gdy sprzedawca próbuje Was oszukać? Wtedy należy złożyć reklamacje i zgłosić też skargę do URE na sprzedawcę. Kiedy umowa jest wadliwa, to naliczane są wówczas wyłącznie odsetki ustawowe.

Licznik energii – odcięcie prądu i co dalej?

Co zrobić, jeśli już dystrybutor prądu na zlecenie firmy energetycznej wstrzyma nam dostawy prądu? Warto wiedzieć, że ponowne podłączenie licznika wiąże się z dodatkowymi kosztami. Jakimi? Informacje o tym znajdziecie artykule: Ile kosztuje ponowne podłączenie prądu po odcięciu?

Miejcie też na uwadze, że czasem sprzedawcy prądu próbują odzyskać przedawnione rachunki za prąd. Informacje o tym, kiedy przedawnia się faktura za energię znajdziecie w artykule: Przedawnienie rachunku za energię.

Najnowsze aktualności / recenzje

  1. Mi minal termin plstnosvi 24 grudnia czli 30 dni. Czekalam na monit ale go nie dostalam a teraz mija 15 dni. Cxy dostane jeszcze monit? Boje sie ze zostanie mi odciety prad.

    • Dzień dobry,

      powinna Pani otrzymać jeszcze monit. Możliwe, że firma energetyczna ze względu na przerwy od pracy (Święta oraz Nowy Rok) wyślę do Pani informacje nieco później.
      Najlepiej jednak jak najszybciej uregulować fakturę, wówczas na pewno nie będzie Pani miła odciętego prądu.

      Pozdrawiam,
      Barbara
      zespół enerad.pl

  2. W bieżącej fakturze Tauron poinformował, że zalegam z płatnością faktury z lutego… 2015 r. – tj. sprzed trzech lat!!! Gratuluję refleksu. Kwota nie jest wielka bo 16 zł, ale gdzie byli przez te trzy lata. Problem w tym, że faktury dostaję pocztą, a tej, z której płatnością zalegam – nigdy nie dostałam.

    • Dzień dobry,

      a czy otrzymała Pani już monit zapłaty rachunku? Sprzedawca pradu zastrzega, że energię odcina 14 dni od nieskutecznego przypomnienia o uregulowaniu faktury. Jeśli korzysta Pani z oferty rynkowej, to warto sprawdzić, czy zapisy umowy nie precyzują terminu odcięcia pradu.
      W Tauronie może Pani też dobrać dogodniejszy termin płatności, być może to uchroni to Panią w przyszłości od dodatkowych kosztów (odsetek karnych).

      Pozdrawiam,
      Barbara
      zespół enerad.pl

  3. Witam. Dzis otrzymalam rachunek od Energa na kwote prawie 1000 zl . Faktura jest faktura korygujaca za styczen ubieglego roku. Dodam, ze miesiecznie zuzywam energii za ok 300 zl, a ten rachunek jest na 1000. Poza tym w dniu 15 marca 2017 zadluzenie wynosilo 47 zl i zostalo uregulowane, a tu nagle rachunek na 1000 zl za styczen 2017. Co moge zrobic w tym przypadku?

    • Dzień dobry,

      w pierwszym kroku warto zapytać na infolinii sprzedawcy prądu, na jakiej podstawie dokonano korekty rachunku. Niestety Energa miała problemy z systetem naliczania płatności i to może być tego pokłosie. Warto też złożyć reklamację na wysokość rachunku (można zajrzeć do naszego artykułu na ten temat: https://enerad.pl/aktualnosci/wysoki-rachunek-za-prad-i-jego-reklamacja/). W uzasadnieniu można przedstawić Pani argumentację: że miesieczne zużycie prądu nie jest aż tak wysokie, nie korzysta Pani z elektrycznych urządzeń grzewczych i taka anomalia Pania niepokoi.

      Dla pewności proszę sprawdzić jeszcze stany licznika – może korekta jest wynikiem niedoszacowania zużycia?

      Mam nadzieję, że cała sprawa zostanie rozwiazana po Pani myśli.

      Pozdrawiam,
      Barbara
      zespół enerad.pl

  4. Witam.
    Mam pytanie, otóż został mi odcięty prąd dosłownie przez moje gapiostwo, ponieważ nigdy się takimi rachunkami nie musiałam przejmować a sytuacja rodzinna wypadła tak, że teraz to jest na mojej głowie i po prostu zapomniałam o terminie. Tego samego dnia oczywiście rachunek został uregulowany, cudem następnego dnia podłączono go, jednakże nie dostałam zawiadomienia o którym mowa w art.6 ust. 3a prawa energetycznego. Czy w takim przypadku PGE ma prawo domagać się kwoty za ponowne podłączenie prądu skoro został on odłączony bez wymaganych procedur? Gdybym dostała to pismo to zapewne nie doszłoby do takiej sytuacji. Reklamację złożyłam co prawda ale dalej czekam… na infolinii w zależności na kogo trafię raz mówią tak, raz siak a gdy opieram swoje wypowiedzi na przepisach dopiero słyszę iż „mogę składać reklamację”.
    Proszę o odpowiedź.

    • Dzień dobry,

      Pani Ago moim zdaniem warto taką opłatę reklamować, jeśli nie zostały dopełnione procedury, i ma Pani realne szanse na pozytywne rozpatrzenie sprawy. Sprzedawca prądu ma określone obowiązki i powinien się z nich wywiązywać. Należy do nich poinformowanie odbiorcy prądu o planowym odłączeniu energii – bez tego zlecenie odcięcia licznika nie powinno zostać przekazane do dystrybutora prądu.

      Dla pewności, może Pani udać sie po bezpłatną poradę prawną do miejskiego rzecznika praw konsumentów, a także zgłosić sprawę do URE (nadzorcę i regulatora rynku energii) oraz UOKiK (być może to nie jest odosobniony przypadek, kiedy PGE nie dopełniło formalności).

      Ze swojej strony gratuluję czujności – to niezwykle ważne, że dostrzegła Pani problem i walczy Pani o swoje prawa. Życzę też powodzenia w sprawie.

      Pozdrawiam,
      Barbara
      zespół enerad.pl

  5. Mam pytanie.Jeżeli lokator nie płacił za prąd i dostał już pismo że będzie wyłączona dostawa prądu a licznik jest na właściciela lokalu.kto będzie odpowiedzialny przed sądem za odcięcie prądu lokatorowi.Kto będzie musiał uregulować zadłużenie.

    • Ogólnie to dług będzie na właściciela licznika i to on musi go uregulować. Na podstawie umowy najmu pewnie można będzie odzyskać pieniądze od lokatora, ale to będzie trzeba założyć sprawę w sądzie cywilnym. Szkoda, ze nikt pani szybciej nie odpisał…

  6. Energetyka nie dostarczyła mi rachunków / rozliczenia przed terminem pierwszej płatności ale przysłali mi SMS że spóźniam się z zapłatą pierwszego rachunku.
    W dniu otrzymania SMS reklamowałem fakt nieotrzymania rozliczenia telefonicznie i mailowo, Pani na infolinii poinformowała mnie że rozliczenie zostanie wysłane.
    W dniu otrzymania rozliczenia zapłaciłem bieżący i zaległy rachunek.
    Po pół roku otrzymałem rozliczenie a w nim odsetki za nieterminową wpłatę z poprzednie go rozliczenia.
    Złożyłem reklamację ale jak się okazuje powołują się na paragraf 481 kodeksu cywilnego twierdząc że mogą naliczać odsetki mimo że nieterminowa wpłata nastąpiła nie z mojej winy.
    W jaki ja żyje świecie że można mnie okradać w majestacie prawa?
    Mieszkałem wiele lat w Belgii i tam obowiązywała jasna zasada – chcesz mieć zapłatę na czas musisz dostarczyć fakturę z odpowiednim wyprzedzenia a to co u nas się dzieje to zwykłe złodziejstwo.

    • dokladnie, mieszkam w niemczech i pajace odlaczyli mi prad w mieszkaniu w Polsce bo zmienili nr rachunku!!! ale zle przyslane pieniadze przytulili zlodzieje

  7. Miałam zapłacić rachunek PGE do 4.09.2018 zapłaciłam 14. 09.2018. czyli spóźnienia miałam 10 dni. A dnia 27.09.2018 został mi wystawiony monit że mam 14 dni na zapłatę .

  8. Witam-szukam wszędzie odpowiedzi ,ale nigdzie nie znajduje-
    mianowicie-gdy mam opłacone wszystkie rachunki za prąd ale pozostały odsetki-
    czy jest wykładnia regulaminu lub prawa ,że za same nie opłacone odsetki może zostać wstrzymana energia?

  9. Witam jak dostałam wezwanie do zapłaty po raz drugi i mam czas wpłaty do 2 lutego to czy jak napisze pismo o rozłożenie na raty to czy tauron się zgodzi. Czy nastąpi odcięcie licznika?

  10. Mi właśnie wyłączyli prąd za nie opłacony rachunek z grudnia a mamy kwiecień. Dodam jeszcze że rachunek był 116 zloty i dodatkowo muszę zapłacić karę 105 zloty. No i oczywiście wszystkie rachunki od tamtej pory są zapłacone ten jeden gdzieś się zapodzial moja wina. pge nie pozdrawiam

  11. Mam pytanie
    Wysłałam emaila do pge z prośbą żeby sprawdzili mi licznik bo przyszedł zawyzony rachunek tydz czekam i zero odpowiedzi rachunek miałam zapłacić do 5 maja co mam zrobić

Dodaj komentarz