Odszkodowanie z PZU – jak uzyskać z OC sprawcy?

5 /5
(Ocen: 5)
Prawie co trzeci pojazd na polskich drogach posiada polisę OC w PZU. Ubezpieczeniowy gigant szukając oszczędności, stosuje praktyki, które mają wpływ na wysokość odszkodowania. Od 1 lipca PZU zmieniło zasady rozliczenia kosztów naprawy. Efekt? Odszkodowania są zaniżone nawet o 70%! Zysk PZU to strata konsumentów – podpowiadamy jak walczyć z PZU o odszkodowanie. Sprawdź nasze wskazówki!

Bezpłatna Konsultacja z Ekspertem Odszkodowawczym

Ile czasu mamy na zgłoszenie szkody do PZU?

Po pierwsze nie zapomnijmy o biegu przedawnienia roszczenia.

Nie uzyskamy odszkodowania, jeżeli nie zgłosimy w odpowiednim terminie powstania szkody. W przypadku stłuczki czas odszkodowanie z OC sprawcy przedawnia się po 3 latach od momentu, w którym dowiedzieliśmy się o szkodzie. Wyjątkiem są sprawy powstałe w wyniku przedstępstwa – wtedy przedawnienie odszkodowania lub zadośćuczynienia mija po 20 latach.

W skrócie: zwykle mamy nawet 3 lata na zgłoszenie szkody do PZU (poza wyjątkowymi sytuacjami). Na przykład, aby uzyskać odszkodowanie z AC, zakład ubezpieczeniowy może wymagać od nas zrobienia tego niezwłocznie – np. w PZU to 7 dni od daty szkody lub 1 dzień, gdy przyczyną szkody jest kradzież lub wandalizm.

Jak zgłosić szkodę w PZU?

Klienci PZU mają kilka sposobów na zgłoszenie szkody lub zdarzenia. Dostępne są następujące ścieżki zgłoszenia szkody w PZU:

  • formularz internetowy (gdy szkoda dotyczy mienia – np. pojazdu, szkody na osobie lub ubezpieczenia na życie). Formularz znajdziemy pod tym linkiem,
  • czat video,
  • telefonicznie (pod nr 801 102 102 lub 22 566 55 55),
  • wysyłając SMS o treści SZKODA pod numer 4102,
  • wysyłając wiadomość na e-mail kontakt@pzu.pl,
  • osobiście u agenta lub w oddziale PZU.

Zgłoszenia szkody może dokonać dowolna osoba. Nie musi to być kierowca lub właściciel pojazdu. W związku z tym, że PZU działa w systemie bezpośredniej likwidacji szkód możemy też zgłosić szkodę do PZU nawet, gdy sprawca kolizji ma polisę w innym zakładzie ubezpieczeń.

Odszkodowanie z OC sprawcy w PZU – jak wygląda likwidacja szkody?

Procedura likwidacyjna w PZU polega na ustaleniu stanu faktycznego zdarzenia, zasadności zgłoszonych roszczeń oraz określeniu wysokości należnego odszkodowania. Według art. 16 ust. 1 ustawy o działalności ubezpieczeniowej zakład ubezpieczeń informuje przeciągu 7 dni od otrzymania zgłoszenia o wystąpieniu roszczenia i  – jeżeli jest taka potrzeba – wskazuje dokumenty wymagane do ustalenia odpowiedzialności odszkodowawczej zakładu oraz potrzebne przy ustaleniu kwoty świadczenia.

Są to zasady dotyczące wszystkich ubezpieczycieli nie tylko PZU. W praktyce zakład ubezpieczeniowy może poprosić o dostarczenie takich dokumentów jak np.:

Wniosek o odszkodowanie w PZU i inne przydatne dokumenty

Zamiast czekać na informację od zakładu ubezpieczeń, możemy od razu złożyć wniosek o odszkodowanie do PZU. W piśmie możemy umieścić kwotę odszkodowania lub zadośćuczynienia, która nas interesuje. Jako uzasadnienie roszczenia możemy podać własny kosztorys wyceny naprawy pojazdu.

Zobacz też przy okazji – dokumenty potrzebne do odszkodowania od PZU. Na stronie znajdziesz wzory pism, które przydarzą się na każdym etapie dochodzenia odszkodowania.

Ile czeka się na odszkodowanie z PZU?

Jeżeli szkoda likwidowana jest z ubezpieczenia OC, to termin wypłaty odszkodowania powinien wynieść nie więcej niż 30 dni od daty zgłoszenia zdarzenia. Jednak i od tego terminu istnieją odstępstwa. Sprawy te reguluje przede wszystkim art. 14 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.

Jeżeli PZU nie może ustalić odpowiedzialności odszkodowawczej lub wysokości świadczenia to termin ten wydłuża się o kolejne 14 dni, od momentu, gdy wyjaśnienie tych okoliczności stało się możliwe. Na wypłatę nie możemy jednak czekać dłużej niż 90 dni od zgłoszenia szkody.

Bez względu na to ile się czeka na odszkodowanie z PZU, gdy ubezpieczyciel nie może zakończyć procesu likwidacyjnego w przeciągu 30 dni od zgłoszenia zdarzenia ma on obowiązek:

  • poinformować nas o przedłużającej się procedurze oraz wskazać tego przyczynę,
  • wskazać termin ostatecznego zakończenia likwidacji szkody,
  • wypłacić bezsporną część odszkodowania w terminie do 30 dni od zgłoszenia.

Podpisując dyspozycję wypłaty odszkodowania części bezspornej, przeczytajmy uważnie, na co wyrażamy zgodę. Uważajmy, aby nie podpisać ugody z ubezpieczycielem, co może w przyszłości zamknąć nam sądową drogę do roszczenia odszkodowawczego o resztę świadczenia!

W przypadku dobrowolnego ubezpieczenia (np. polisy AC) termin wypłaty odszkodowania przez PZU powinien wynieść nie więcej niż 30 dni. Co więcej, zapisy umowy mogą przewidywać korzystniejszy, bo krótszy czas na wypłatę przez ubezpieczyciela – sprawdzimy go w OWU.

Zaniżone odszkodowanie OC z PZU – na co uważać?

Według informacji ze stron firm odszkodowawczych nawet 90% wypłacanych odszkodowań jest zaniżonych. Niestety często odszkodowania z PZU także podlegają tej zasadzie. Warto wiedzieć, że ubezpieczyciel nie ma prawa ustalać kwoty odszkodowania, narzucając:

  • nierynkowe stawki za wykonanie naprawy pojazdu lub najmu auta zastępczego,
  • amortyzację części,
  • stosowanie tańszych zamienników (jeżeli w pojeździe były części oryginalne),
  • ingerencję w technologię naprawy.

W przypadku odszkodowania z AC inną naganną praktyką ubezpieczycieli jest zawyżanie wartości wraku przy równoczesnym zaniżaniu wartości pojazdu przed kolizją – tym samym podciąganie zdarzenia pod kryteria szkody całkowitej.

Co zrobić, gdy otrzymamy zaniżone odszkodowanie z PZU?

Najprostszym rozwiązaniem jest skorzystanie z systemu BLS (Bezpośredniej Likwidacji Szkody). Wtedy zgłaszamy szkodę do swojego ubezpieczyciela, który to już sam rozliczy się z odszkodowania z PZU. Poszkodowany otrzymuje wycenę odszkodowania od swojego zakładu ubezpieczeń, co teoretycznie powinno zmniejszyć ryzyko zaniżania świadczenia.

Niestety system BLS ma swoje ograniczenia. Bezpośrednia Likwidacja szkody nie zadziała prawidłowo, jeżeli także nasz ubezpieczyciel stosuje wadliwe praktyki. Na szczęście ryzyko takie maleje, ponieważ w interesie zakładu ubezpieczeń poszkodowanego jest przede wszystkim zadowolenie własnego klienta, a nie szukanie oszczędności dla konkurencyjnego towarzystwa ubezpieczeniowego.

Z systemu BLS można skorzystać, gdy:

  • kolizja miała miejsce na terenie Polski,
  • w zdarzeniu brały udział maksymalnie 2 pojazdy,
  • szkoda wynosi nie więcej niż 30 000 zł,
  • szkoda dotyczy tylko odszkodowania na mieniu (nikt nie został poszkodowany w zdarzeniu, nie ma roszczeń z tytułu szkody osobowej),
  • oba zakłady ubezpieczeń uczestniczą w BLS lub podobnym systemie.

A, co w sytuacji, gdy nie możemy skorzystać z BLS lub nadal otrzymujemy zaniżone odszkodowanie?

Jeżeli nasze odszkodowanie dalej jest zaniżone, możemy złożyć odwołanie od decyzji ubezpieczyciela. Pismo należy wysłać do zakładu ubezpieczeń, któremu zgłosiliśmy zdarzenie. Czyli w systemie BLS do swojego ubezpieczyciela, a przy zwykłej procedurze do towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy kolizji.

Gdyby i to nie poskutkowało, pozostają tylko dwie możliwości: albo szukamy pomocy u Rzecznika Finansowego, albo od razu kierujemy sprawę na drogę sądową (jest i trzecia droga – rezygnacja z należnego nam odszkodowania, ale to chyba nie wchodzi w grę, prawda?)

Bezpłatna Konsultacja z Ekspertem Odszkodowawczym

Pomoc w uzyskaniu odszkodowania z PZU

Zmiana w wycenie naprawy szkody jaką wprowadziło PZU o 1 lipca, to nie odosobniony proceder na rynku. Konsumenci kierujący się przede wszystkim ceną za polisę OC, sprawiają, że na rynku toczy się wojna cenowa między zakładami ubezpieczeniowymi. A te m.in. w zaniżaniu odszkodowań szukają możliwości “odbicia” sobie za niskie zyski z ubezpieczeń OC.

Warto zatem wiedzieć, jak walczyć z PZU o odszkodowanie (albo innym TU). Często wystarczy złożenie reklamacji – np. powołując się na kosztorys wykonany przez niezależnego rzeczoznawcę. W zdecydowanej większości spraw – jeżeli nasz spór trafi do sądu – wygraną mamy jak w banku. A wtedy ubezpieczyciel musi wypłacić nam odpowiednie odszkodowanie oraz pokryć koszty sądowe.

Wtedy obrót spraw nie prezentuje się już dla towarzystwa ubezpieczeniowego tak korzystnie. Zamiast dalej zaniżać odszkodowanie, prawdopodobnie zaproponuje nam atrakcyjniejszą kwotę. Jeżeli jednak i to nie starcza nam na przywrócenie pojazdu do stanu sprzed zdarzenia, najlepszym wyjściem jest skierowanie sprawy do sądu.

W związku z tym, że takie sprawy wymagają odpowiedniej wiedzy prawniczej, przyda się pomoc solidnej kancelarii odszkodowawczej. Innym rozwiązaniem, które wymaga od nas najmniej formalności to odkup szkody. Jednak to przy pomocy kancelarii odszkodowawczej mamy szanse na najwyższe odszkodowanie (nawet wliczając do tego prowizję dla prawnika za wygraną sprawę).

Zobacz ranking kancelarii i firm odszkodowawczych

Informacje o autorze

Mateusz Gwardecki

Absolwent Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Zwolennik biznesu odpowiedzialnego społecznie. Zainteresowany nowoczesną bankowością i znaczeniem pieniądza. W wolnych chwilach lubi czytać fantastykę naukową i przeszukiwać rynek idei.

Dodaj komentarz
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments