Odszkodowanie za overbooking to minimum 250 euro – oto jak je uzyskać

5 /5
(Ocen: 2)
Nadchodzi dzień wymarzonych wczasów. Przyjeżdżacie podekscytowani na lotnisko i ściskając bilet w ręku, czekacie na wylot. Nagle otrzymujecie informację, że Wasz lot jest przepełniony, bo sprzedano więcej biletów niż miejsc w samolocie. Nie możecie wejść na pokład, co rujnuje Wasze plany. Overbooking to niestety często stosowana praktyka – nie tylko przez linie lotnicze, ale również przez obiekty noclegowe. Dobra wiadomość jest taka, że przysługuje Wam odszkodowanie za overbooking.

Bezpłatna Konsultacja z Ekspertem Odszkodowawczym

Co to jest overbooking i bumping?

Overbooking to praktyka stosowana przez organizatorów turystyki i linie lotnicze. Polega na dokonywaniu większej ilości rezerwacji od liczby osób, które mogą być w danym momencie obsłużone. Dokonywanie nadprogramowych rezerwacji ma uchronić firmy przed stratami związanymi z rezygnacją części klientów. Konsekwencją overbookingu jest bumping, czyli odmowa przewozu lub zakwaterowania turysty.

Przepisy pozwalają przewoźnikom odmawiać wejścia na pokład osobom, które nie należą do tzw. grupy pierwszeństwa (dzieci bez opieki, osoby z trudnościami z poruszaniem się, pasażerowie wyższych klas rezerwacyjnych, posiadacze usługi priorytetu). Linie lotnicze mają prawo sprzedać nawet dwa razy więcej biletów, niż mają miejsc! Pozostawieni na lotnisku pasażerowie nie zawsze mogą liczyć na błyskawiczny lot zastępczy. Gdy zdarzy się overbooking w Ryanair, Wizz Air czy innych, tanich liniach lotniczych, szybkie zorganizowanie opłacalnej dla przewoźnika alternatywy może być trudne i czasochłonne.

Overbooking w hotelu lub samolocie nasila się w sezonie wakacyjnym i świątecznym. Na zjawisko wpłynęła także pandemia. Europejskie Centrum Konsumenckie przy UOKiK wskazuje, że przewoźnicy obawiają się wolnych miejsc w samolotach przez obostrzenia, brak wymaganych szczepień czy pozytywne wyniki testów na COVID-19.

Niewpuszczenie na pokład samolotu lub odmowa zameldowania w zarezerwowanym hotelu naraża Was na różne niedogodności oraz wysokie koszty, które ktoś powinien Wam zrekompensować. Dlatego decydując się na podróż (nie tylko) w wysokim sezonie, warto znać swoje prawa.

Bezpłatna Konsultacja z Ekspertem Odszkodowawczym

Overbooking a prawa pasażera

Aktem prawnym, który w sposób kompleksowy chroni pasażerów i daje podstawę do ubiegania się o odszkodowanie lotnicze, jest unijne Rozporządzenie 261/2004. Pasażer, który doświadczy niedogodności z powodu opóźnienia lub odwołania lotu albo odmowy przyjęcia na pokład z powodu overbookingu, ma prawo do odszkodowania – chyba, że zakłócenia są spowodowane okolicznościami nadzwyczajnymi, niezależnymi od linii lotniczych, np. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

Jeżeli odmówiono Wam wejścia na pokład z powodu braku miejsc, przysługuje Wam prawo do:

  • opieki, czyli zapewnienia posiłków i napojów w ilości adekwatnej do długości opóźnienia;
  • zwrotu kosztów biletu lub podróży do miejsca docelowego według zmienionego połączenia;
  • zakwaterowania i transportu do/z hotelu, gdy musicie czekać co najmniej 1 noc na lot zastępczy;
  • komunikacji, w tym umożliwienia dwóch bezpłatnych rozmów telefonicznych;
  • odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro – w zależności od długości trasy (cena biletu nie ma znaczenia).

Linia lotnicza powinna najpierw podjąć próbę znalezienia ochotników, którzy dobrowolnie zrezygnują z rezerwacji w zamian za indywidualnie wynegocjowane korzyści. Warto negocjować, bo możecie wywalczyć wyższe niż minimalne stawki odszkodowań. Przy czym zawarcie ugody z przewoźnikiem jest równoznaczne z rezygnacją z dalszego dochodzenia roszczeń odszkodowawczych z tytułu overbookingu. Dlatego uważajcie na to, co podpisujecie.

Aby skorzystać z przysługujących Wam praw, najlepiej udać się do punktu informacyjnego linii lotniczej, zażądać pisemnego dowodu odmowy wpuszczenia na pokład oraz poprosić o dalsze instrukcje.

Jeżeli przewoźnik pozostawił Was samych sobie na lotnisku, w oczekiwaniu na lot zastępczy możecie we własnym zakresie zorganizować sobie nocleg, transfer i posiłki – oczywiście zachowując faktury i rachunki. Aby uzyskać zwrot poniesionych kosztów, wyślijcie pisemną reklamację do przewoźnika. Formularze reklamacyjne europejskich linii lotniczych znajdziecie tutaj.

Jak obliczyć odszkodowanie za overbooking w samolocie?

W Internecie znajdziecie specjalne kalkulatory pozwalające wyliczyć wysokość odszkodowania za overbooking w samolocie. Praktycznym narzędziem jest np. Kalkulator Praw Pasażera dostępny na stronie Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Aby dokonać wyliczenia rekompensaty, należy wybrać lotnisko, z którego mieliście wylecieć oraz lotnisko docelowe. W zależności od dystansu otrzymać możecie:

  • 250 euro – w przypadku trasy krótszej niż 1500 km,
  • 400 euro – w przypadku lotu wewnątrzwspólnotowego na trasie ponad 1500 km oraz innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów,
  • 600 euro – w przypadku pozostałych lotów.

Overbooking wiąże się także z wielką niewiadomą, czym udacie się w dalszą podróż. Jeżeli umieszczono Was w klasie wyższej, przewoźnik nie może obciążyć Was dodatkową opłatą. Jeśli zaoferowano Wam klasę niższą, macie prawo żądać zwrotu nawet 75% ceny biletu. Ponieśliście większe straty w związku z overbookingiem? Możecie dochodzić roszczeń od przewoźnika na drodze sądowej.

Czy odszkodowanie za overbooking w samolocie przysługuje za każdy lot?

Możecie domagać się odszkodowania za overbooking w przypadku większości zakłóconych lotów na terenie Europy oraz wielu lotów międzynarodowych. Aby sprawdzić, czy Wasz lot był objęty ochroną wynikającą z Rozporządzenia 261/2004, najwygodniej skorzystać z gotowego kalkulatora.

Odszkodowanie za overbooking w hotelu

Zjawisko overbookingu dotyczy także obiektów noclegowych. Otrzymujecie potwierdzenie rezerwacji, a okazuje się, że hotel nie ma dla Was wolnego pokoju. Możecie ubiegać się nie tylko o zwrot kosztów wycieczki, ale również o odszkodowanie turystyczne z tytułu zmarnowanego urlopu. Nie macie obowiązku godzić się na zakwaterowanie w innym, alternatywnym hotelu!

Jeżeli o braku miejsc dowiadujecie się dopiero po przybyciu na miejsce, organizator ma obowiązek zapewnić Wam świadczenie zastępcze. Jeśli jakość hotelu zastępczego będzie niższa, możecie żądać obniżenia ceny. W jakości nie chodzi tylko o ilość „gwiazdek”, bo ważniejsza dla Was może być np. lokalizacja. Stosowna rekompensata przysługuje Wam także za stracony czas na przeprowadzkę, za niezgodność oferty z umową czy zmarnowany urlop przez overbooking.

Gdy zorganizowanie świadczenia zastępczego okaże się niemożliwe lub z uzasadnionego powodu odstąpicie od umowy, macie zagwarantowane prawo do bezpłatnego powrotu do kraju w związku z nienależycie wykonaną umową.

Bezpłatna Konsultacja z Ekspertem Odszkodowawczym

Czy można uchronić się przed overbookingiem?

Pomijając rezygnację z podróżowania w „gorących” okresach, najprościej wyjeżdżać na wakacje z biurem podróży, które – jako organizator – będzie odpowiadać za wszystkie etapy imprezy turystycznej. Gdy zdarzy się overbooking w hotelu czy samolocie, organizator zapewni Wam stosowną pomoc. Co więcej, biura podróży mogą sprzedać tylko tyle miejsc, ile faktycznie znajduje się w samolocie.

Jeżeli macie problem z dochodzeniem roszczeń z tytułu overbookingu w samolocie lub hotelu albo nie wiecie, czy w ogóle przysługuje Wam prawo do odszkodowania, warto zwrócić się do firmy, która to oceni i weźmie na siebie całą sprawę. Polecamy sprawdzić ranking kancelarii odszkodowawczych, który ułatwi Wam znalezienie dobrego (czytaj skutecznego) partnera. Ranking jest na bieżąco aktualizowany.

Informacje o autorze

enerad.pl

enerad.pl to pierwsza porównywarka cen energii w Internecie. Dzisiaj działamy dla Was nie tylko w branży energetycznej! Dostarczamy Wam porady, opinie, recenzje i rankingi z różnych branż.

Dodaj komentarz
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments