PGE i UOKiK ostrzegają przed oszustami

PGE i UOKiK ostrzegają przed nieuczciwymi praktykami firm energetycznych

W ostatnim czasie do UOKiK trafiły skargi na firmę Enrex Energy, której przedstawiciele mogli podszywać się pod dotychczasowego sprzedawcę energii. Również PGE ostrzega przed kolejną kampanią phishingową. Sprawdźcie, jak ustrzec się przed oszustami!

Enrex Energy może podszywać się pod Twojego sprzedawcę prądu!

UOKiK otrzymał sygnały od konsumentów, rzeczników konsumentów oraz z URE, dotyczące zachowań pracowników katowickiej spółki Enrex Energy podczas zawierania umów sprzedaży prądu i gazu. Ze skarg wynika, że jej przedstawiciele mogli podszywać się pod pracowników dotychczasowego sprzedawcy prądu lub gazu podczas zawierania umów w domach klientów. Kolejnym zarzutem jest natomiast to, że pokrzywdzeni nie otrzymywali do ręki swojej kopii podpisanych dokumentów. To sprawiało, że część osób mogła zorientować się, że zmieniła sprzedawcę prądu lub gazu dopiero po otrzymaniu rachunków, gdy minął już termin na odstąpienie umowy.

Tomasz Chróstny - prezes Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające, które ma ustalić, czy są podstawy do postawienia spółce zarzutów naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Jak bowiem stwierdził:

Konsekwentnie walczymy z nieuczciwymi metodami pozyskiwania nowych klientów. Nie zgadzamy się na to, aby sprzedawcy prądu, gazu czy usług telekomunikacyjnych podszywali się pod firmy, z którymi konsumenci mieli podpisane umowy i wprowadzali w błąd twierdząc, że chodzi tylko o podpisanie aneksu czy kontrolę instalacji. Takie praktyki są tym bardziej naganne, że ich ofiarami najczęściej padają seniorzy. Wszcząłem postępowanie wyjaśniające aby ustalić, czy są podstawy do postawienia spółce zarzutów naruszania zbiorowych interesów konsumentów.

PGE ostrzega przed kolejną kampanią phishingową

Przed działaniami nieuczciwych sprzedawców prądu ostrzega również spółka PGE, która prosi o ostrożność w związku z wystąpieniem przypadków kampanii phishingowej. Polega ona na podszywaniu się pod PGE Polską Grupę Energetyczną oraz wysyłaniu wiadomości SMS i e-mail zawierających fałszywy link ze stroną do płatności online.

Należy to zaznaczyć, że działania nieuczciwych sprzedawców to problem, z którym zmagają się wszyscy operatorzy usług. Już nie pierwszy i z pewnością nie ostatni raz ostrzegamy Was przed oszustami, którzy podszywają się również pod Polską Grupę Energetyczną, która jako największe przedsiębiorstwo elektroenergetyczne w kraju, często narażone jest na tego rodzaju szkodliwe działania. Jeszcze do niedawna oszuści chętnie podawali się za pracowników firmy, chodząc po domach i nakłaniając do podpisania nowej umowy na sprzedaż. Rok temu PGE przestrzegało swoich klientów m.in. przed oszustami wysyłającymi fałszywe faktury.

Obecnie natomiast, najczęściej przesyłane wiadomości, informują o rzekomych zaległych należnościach i zawierają link przekierowujący do podejrzanych stron, które mają w nazwie różne kombinacje adresowe ze słowem “pge”, np. oplatapge.com. Jak zaznacza PGE, wszystkie takie przypadki są na bieżąco monitorowane, a strony blokowane. Próby oszustw są również natychmiast zgłaszane do organów ścigania. Firma jednak prosi, aby jej klienci zachowali czujność oraz dokładnie sprawdzali, czy podczas logowania do elektronicznego Biura Obsługi Klienta:

strona logowania jest właściwa i czy witryna jest zabezpieczona (symbol szarej kłódki);

logowanie odbywa się zawsze za pośrednictwem serwisu internetowego PGE Obrót;

logowanie do platformy odbywa się poprzez podanie adresu mailowego oraz indywidualnego hasła.

Jak czytamy w komunikacie PGE Obrót:

W przypadku otrzymania podejrzanych wiadomości o nieuregulowanych należnościach, planowanym demontażu układu pomiarowego, czy innych, wzbudzających podejrzenia, odnośnie ich źródła pochodzenia - należy zignorować taką wiadomość i nie otwierać żadnych linków znajdujących się w treści takiego komunikatu.

W razie jakichkolwiek wątpliwości, najlepiej jak najszybciej skontaktować się z Infolinią PGE: (+48) 422 222 222.

Jak ustrzec się przed oszustami?

Aby uchronić się przed oszustami warto zastosować się do następujących rad UOKiK:

po pierwsze - zawsze dokładnie czytajcie, to co podpisujecie;

po drugie - zwracajcie uwagę na nazwę, logo i adres firmy podany na dokumentach;

po trzecie - po podpisaniu dokumentu żądajcie kopii umowy i wszystkich załączników;

po czwarte - nigdy nie musicie podpisywać przekazanych dokumentów od razu! Ponieważ każdy ma prawo do skonsultowania umowy z najbliższymi, czy prawnikiem;

po piąte - w przypadku umowy zawartej poza siedzibą firmy, macie prawo odstąpić od niej w ciągu 14 dni. Natomiast jeśli firma nie poinformuje Was o takiej możliwości, to wówczas termin ten wydłuża się do roku (wzór oświadczenia znajdziecie w naszym artykule: jak odstąpić od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem sprzedawcy prądu);

po szóste - w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, dobrze jest od razu skontaktować się ze swoim sprzedawcą prądu lub gazu;

po siódme - jeśli zostaliście wprowadzeni w błąd, a termin na odstąpienie od umowy minął, to w jej rozwiązaniu pomoże Wam miejski lub powiatowy rzecznik konsumentów. Możecie również zadzwonić pod numer infolinii konsumenckiej: 801 440 220 lub 22 290 89 16, gdzie będziecie mogli uzyskać bezpłatną poradę finansowaną ze środków UOKiK.

Komentarze dołącz do rozmowy
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
jank
jank
2020-05-26 17:12

panie ziobro i prezesie z uoikk zrubcie wreszci e pozondek z nieuczciwymi firmami jak enrex ,jestem ofiarom klanmcy sprzedawcy tej firmy ,czy rencista i emeryt nie moze czuc sie spokojnie wswoim domu,onin nie respektujomumowy podpisanej za wami