Planowane wyłączenia prądu – kiedy i gdzie?

Planowane wyłączenia prądu - kiedy i gdzie?

Większość z nas, chociaż raz była w sytuacji, gdy podczas oglądania ulubionego serialu, przygotowywania ważnego projektu na swoim komputerze, lub mając lodówkę wypełnioną jedzeniem po brzegi, traci dostęp do prądu. Jeszcze w gorszej sytuacji postawione są firmy, które bez prądu nie są w stanie funkcjonować. Nie zawsze wina leży po naszej stronie. Czasami są to planowane wyłączenia prądu, o których powinniśmy zostać wcześniej poinformowani.

Czym jest planowane wyłączenie prądu?

Zdarzają się sytuacje, kiedy tracimy dostęp do energii elektrycznej. Problem może leżeć po naszej stronie lub stronie dystrybutora. O planowanym wyłączeniu prądu mówimy, wówczas, gdy operator z wyprzedzeniem wie, że nie będzie w stanie przesyłać energii do swoich klientów. Takie zdarzenia najczęściej mają miejsce w przypadku napraw, modernizacji i nowych przyłączeń do sieci energetycznych.

Czy dystrybutor energii ma obowiązek informowania o planowanym wyłączeniu prądu?

Według polskiego prawa zakład energetyczny ma obowiązek poinformowania klienta o planowanym wyłączeniu prądu przynajmniej z pięciodniowym wyprzedzeniem. Jeżeli Twój zakład energetyczny nie powiadamia o planowanym wyłączeniu prądu, możesz domagać się rekompensaty.

Gdzie szukać informacji o planowanym wyłączeniu prądu?

Zakłady energetyczne różnie przekazują informacje odnośnie planowanego wyłączenie prądu. Przede wszystkim zamieszczają komunikaty na stronie internetowej, wysyłają powiadomienia telefoniczne, sms-em oraz pocztą elektroniczną. Czasami zdarzają się sytuacje, kiedy dystrybutor energii elektrycznej informuje nas o planowanym wyłączeniu prądu wysyłając list.

Jeżeli Twoim dystrybutorem energii jest: Enea Operator, Energa Operator, Tauron Dystrybucja, PGE Dystrybucja lub RWE Stoen wejdź na naszą stronę OSD - dystrybutorzy prądu. Na dole strony znajdziesz niezbędne dane kontaktowe.

Zakład energetyczne nie informuje o planowanym wyłączeniu prądu?

Jeżeli Twój dystrybutor energii elektrycznej często wyłącza prąd i nie informuje o planowanych przerwach w dostawie prądu, możesz starać się o rekompensatę. Według rozporządzenia z dnia 4 maja 2007 roku dotyczącego szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego istnieje podział na planowane oraz nieplanowane przerwy w dostawie energii elektrycznej.

Według prawa planowa przerwa dotycząca gospodarstw domowych jednorazowo nie może być dłuższa niż 2/3 doby, czyli 16 godzin. W ciągu roku suma planowanych przerw dłuższych niż 3 minuty, nie może przekraczać 35 godzin.

Co i kiedy nam przysługuje w związku z planowanym wyłączeniem prądu?

Prawo energetyczne przewiduje system rekompensat w przypadku braku ciągłości energii i parametrów jakościowych. Należą się one w przypadku, gdy zakład energetyczny przekroczy określony czas trwania przerw. Wysokość bonifikaty za brak prądu uzależniony jest od taryfy operatora sieci dystrybucyjnej. Niezbędne informacje na ten temat znajdziemy na stronie internetowej operatora lub w BOKu. Aby ubiegać się o należną rekompensatę, należy złożyć pisemny wniosek o przyznanie stosownej bonifikaty do zakładu energetycznego, któremu podlegamy.

Drugą możliwością jest nałożenie przez prezesa URE kary pieniężnej na dystrybutora energii. Przekroczenia dopuszczalnej długości braku prądu lub nieprzestrzeganie parametrów jakościowych należy składać do URE. W tej sytuacji klient nie otrzyma odszkodowania, natomiast nałożona kara powinna poprawić jakość usług zakładu energetycznego.

Pomimo bonifikaty, mamy również prawo ubiegać się o odszkodowanie za brak prądu. W tym przypadku to konsument musi wykazać dowody na słuszność swojego roszczenia. Chodzi tu o poniesienie odpowiedzialności z tytułu nienależytego wykonania umowy. Do tego posłużą nam przede wszystkim paragony za naprawę zepsutych urządzeń elektrycznych, zepsute jedzenie. W przypadku osób zdalnie pracujących należy wykazać niemożność wykonywania pracy.

O odszkodowanie możemy ubiegać wysyłając bezpośrednio pismo do zakładu energetycznego. Jeżeli przedsiębiorstwo odmówi lub poda zbyt niską dla nas kwotę należy wystąpić na drogę sądową składając pozew cywilny.

Komentarze dołącz do rozmowy
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Jadzia
Jadzia
2018-11-16 22:26

Mnie wyłączenia pradu prześladują to nie jest normalne pojechałam na weekend brak pradu w hotelu w Lądku poszłam do lekarza ginekologa siedzę na fotelu A tu brak prądu WROCLAW PSIE POLE za tydzień jestem w domu brak prądu to wszystko w listopadzie 2018 chore wniosek brak pieniędzy w państwowej kasie