Planowe wyłączenia prądu. Czy nie można zrobić tego porządnie?

Ocena: 5 (ilość ocen: 2)

Ocena: 5
(ilość ocen: 2)

slup energetyczny z bliska

Środa. 7 rano. Pobudka. Oj, nienaturalna. W mieszkaniu u sąsiada zaczął wyć alarm. Otwieram oczy, nasłuch. Dzieci na nogach, etap łazienka. Krzyk: Maaaaamoooo nie ma światła.

Wyłączyli prąd.

Wstaję. Łazienka. Zęby. Spacer z psem. Żona z dziećmi już zeszła do garażu. Wychodzę z klatki. Po lewej brama garażowa. Zamknięta. W garażu głosy. Dziwne. Cofam się do klatki. Schodzę do garażu. Przed bramą 2 sąsiadów, 1 ochroniarz i jeden Pan Techniczny. Próbują otworzyć bramę.

Wszyscy spieszą się do przedszkola, szkoły, na uczelnię, do pracy, na spotkania. Normalny dzień?

Wyłączyli prąd.

Ten dzień normalny nie będzie.

Jakoś otworzyli bramę. Dzieci pojechały. Ja idę na spacer z psem. Opóźniony już nieco. Wychodzę przez bramę wjazdową, po prawej, czerwoną plastikową taśmą odgrodzony teren. Dookoła widok: dźwig, ciężarówka, jakieś samochody, na dźwigu z ciężarówki jakąś szafę przenoszą. Kilku gości w utytłanych kombinezonach. Papierosy tlą się w ustach.

Podchodzę, dzień dobry, grzecznie pytam co się dzieje. „Ach, nic takiego, PLANOWANA wymiana jakiegoś czegoś tam (dużego)”. PLANOWANA. Pytam czy było jakieś powiadomienie, ktoś coś uprzedzał? Oni nie wiedzą. „My, Panie, tu tylko robimy, ci z zakładu energetycznego tu z nami przyjechali, pokazali co mamy robić, no to robimy. My firma zewnętrzna. My nic nie wiemy.”. Ok, pytam jaki zakład energetyczny, okazuje się, że PGE Jeziorna. Pytam czy mają nr telefonu? Nie mają. Ok, dziękuję, idę dalej na spacer.

Google: zakład energetyczny jeziorna. Wykręcam nr telefonu. Łączę się (22 701 33 10). Pytam Panią grzecznie co się dzieje, dlaczego nie można tych kilkuset osób uprzedzić o akcji? Pani (grzecznie), że nie do niej. Dzwonić pod 22 340 41 00. Dzwonię, automat, wybieram jakieś numerki żeby połączyć się z dyspozytorem. Jest połączenie.

Pani Kasia!

Ja: Dzień dobry, z tej strony JA;), mam pytanie, jestem na ulicy (nazwa i adres zmienione na potrzeby tekstu ;), chciałbym się dowiedzieć dlaczego nie ma prądu. Widzę tu jakieś prace, ale o co chodzi?

Kasia: Witam, mamy planowane wyłączenia prądu w związku z wymianą (czegoś?).

Ja: Ok, to super, ale czy nie sądzi Pani, że warto by było powiadomić z małym wyprzedzeniem te parę osób?

Kasia: No przecież powiadamiamy!

Ja: Ale jak?

Kasia: Publikujemy informacje o planowanych wyłączeniach na naszej super stronie internetowej, którą może Pan znaleźć pod adresem pgedystrybucja.pl

Ja: (chwila ciszy)… Ok, ale co jeśli ktoś nie ma Internetu?

Kasia: (chwila ciszy)…, no wie Pan, w dzisiejszych czasach to już prawie wszyscy mają…

Ja: Wie Pani, u nas na osiedlu wiele osób ma, ale nie wszyscy codziennie rano czy wieczorem wchodzą na pgedystrybucja.pl i sprawdzają czy będzie prąd…

Kasia: Właśnie dlatego dla naszych klientów przygotowaliśmy SUPER funkcjonalność: może się Pan zapisać na newsletter, a my już Pana powiadomimy!

Ja: Ok, fajnie, super, 21 wiek. Ale czy nie można było po prostu dzień wcześniej wysłać tajnego szpiega, który przylepi 1 (słownie: jedną) kartkę papieru z napisem: UWAGA JUTRO OD 7 DO 16 NIE BĘDZIE PRĄDU BO MODERNIZUJEMY. No co to za problem?

Kasia: Jak to? To kartek nie było? Wie Pan, pewnie Pan dostał do skrzynki i przeoczył.

Ja: Nie dostałem. Ale po co do skrzynki. Można przecież przylepić 1 (słownie: jedną) kartkę papieru. Pierwsza przechodząca osoba przekaże dalej, po osiedlu w try miga rozejdzie się wieść i pozamiatane.

Kasia: No faktycznie, może takiego powiadomienia nie było….

Ja: Ok, dziękuję Pani bardzo. Zapiszę się na ten newsletter i pomyślę co możemy z tym zrobić…

Wzajemne uprzejmości, pożegnanie.

Pomyślałem… i uważam, że:

1. Prawo. energetyczne, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20070930623, http://www.rp.pl/artykul/1105540-Odbiorcy-musza-wiedziec-o-planowanych-wylaczeniach-pradu.html

§ 42. Przedsiębiorstwo energetyczne w zakresie standardów jakościowych obsługi odbiorców:

  • […]
  • 4) powiadamia z co najmniej pięciodniowym wyprzedzeniem o terminach i czasie planowanych przerw w dostarczaniu energii elektrycznej w formie: a) ogłoszeń prasowych, internetowych, komunikatów radiowych lub telewizyjnych lub w inny sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie — odbiorców zasilanych z sieci o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV, b) indywidualnych zawiadomień pisemnych, telefonicznych lub za pomocą innego środka komunikowania się — odbiorców zasilanych z sieci o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV;
  • 5) informuje na piśmie z co najmniej: a) tygodniowym wyprzedzeniem — odbiorców zasilanych z sieci o napięciu znamionowym wyższym ni˝ 1 kV o zamierzonej zmianie nastawień w automatyce zabezpieczeniowej i innych parametrach mających wpływ na współpracę ruchową z siecią, b) rocznym wyprzedzeniem — odbiorców zasilanych z sieci o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV o konieczności dostosowania urządzeń i instalacji do zmienionego napięcia znamionowego, podwyższonego poziomu prądów zwarcia, zmiany rodzaju przyłącza lub innych warunków funkcjonowania sieci, c) 3-letnim wyprzedzeniem — odbiorców zasilanych z sieci o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV o konieczności dostosowania urządzeń i instalacji do zmienionego napięcia znamionowego, podwyższonego poziomu prądów zwarcia lub zmianie innych warunków funkcjonowania sieci;

2. To nawet nie jest kwestia prawa. Tylko zwykłej ludzkiej przyzwoitości i zdrowego rozsądku. Co jeśli akurat na tym terenie byłoby chore dziecko/staruszka podłączona do jakiegoś czegoś medycznego, które to z kolei coś byłoby podłączone do prądu?

3. Kochani Dystrybutorzy: WARTO POWIADAMIAĆ. Warto wysłać przedstawiciela z kartką. Niech przyklei. Będzie lepiej.

4. W enerad.pl zastanawiamy się właśnie czy nie powinniśmy się tym zająć bardziej…np. stworzyć zintegrowany system takich powiadomień dla całego kraju. Taki, który w jedno miejsce będzie zapisywał wszystkie wyłączenia i informował na bieżąco. Zobaczymy, jak czas pozwoli czemu nie – wszystkim będzie lżej.

Nie wiemy na ile nasz apel do Dystrybutorów przyniesie skutek, ale mamy nadzieję, że podejście do odbiorców, czyli NAS zmieni się. Czasami po prostu nie ma co kombinować i zasłaniać się XXI wiekiem, a lepiej postawić na stare i dobre rozwiązania – od jednej ogłoszeniowej kartki papieru jeszcze nikt nie zbankrutował 🙂 Oczywiście, Drodzy Użytkownicy, obiecujemy Wam, że zajmiemy się sprawą wyłączeń najlepiej jak potrafimy. Pozdrawiamy!

Najnowsze aktualności / recenzje

Dodaj komentarz