Przepisanie licznika prądu – kiedy i jak?

Ocena: 3.7 (ilość ocen: 15)

Ocena: 3.7
(ilość ocen: 15)

Podpisanie dokumentów - przepisanie licznika energiiDość często spotykamy się z określeniem “przepisanie licznika”. Kiedy dokładnie stosuje się tę procedurę? Postanowiliśmy przybliżyć Wam ten temat i też zebrać wszystkie informacje w jednym miejscu. Zapraszamy więc do lektury!

Kiedy przepisujemy licznik energii?

Zanim przejdziemy do samego przepisania licznika, to zastanówmy się najpierw, kiedy w ogóle możemy założyć urządzenie pomiarowe w mieszkaniu, domu lub innej nieruchomości. Podstawowym dokumentem uprawniającym nas do zawierania umów zakupu energii elektrycznej jest ten stwierdzający nasze prawo do użytkowania lokalu. Może być to zatem akt własności (w postaci aktu notarialnego) lub umowa o najmie lokalu.

Do przepisania licznika może więc dojść wtedy, kiedy zmienia się prawo własności nieruchomości lub możliwość decydowania o niej. Czyli zmiana właściciela urządzenia pomiarowego będzie miała miejsce:

gdy kupujemy/ sprzedajemy mieszkanie, dom lub inny lokal,
kiedy wprowadzamy/ wyprowadzamy się z mieszkania.

Zmiana właściciela licznika powinna być szczególnie ważna, jeśli chcemy zakończyć rozliczanie się za zużycie energii w danym miejscu. Spełnienie tych formalności pomaga chronić interesy finansowe obu stron. Tym bardziej, że ewentualne skutki zaniedbań mogą odczuć obie strony transakcji. Przykładowo długi będzie miał sprzedający, ale odcięcie licznika dotknie już nowy odbiorca. Dlatego uczulamy Was, żebyście zwracali uwagę na ten aspekt podczas wszelkich przeprowadzek czy sprzedaży nieruchomości.

Przepisanie licznika prądu – formalności

Podstawową czynnością podczas cesji licznika jest sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego. O tym, jak ma wyglądać taki dokument pisaliśmy w artykule Protokół zdawczo-odbiorczy – informacje. Dodatkowo potrzebne będą również: dowód osobisty oraz dokument stwierdzający prawo do dysponowania lokalem.

Przypomnimy teraz tylko, że do sporządzenia protokołu wystarczy spotkanie zbywcy i nabywcy licznika. Jeśli obie strony zgodnie potwierdzą stan urządzenia pomiarowego, to dokument wystarczy wysłać do sprzedawcy prądu. Kiedy natomiast istnieją jakieś wątpliwości lub poprzedni właściciel licznika nie chce współpracować, to wtedy będziemy musieli zamówić wizytę energetyków, którzy w naszej obecności dokonają odczytu licznika.

A skąd wziąć wzór tego dokumentu? Jest on dostępny na stronie wszystkich OSD. Wystarczy zatem pobrać plik i wydrukować. Protokół można sporządzić też odręcznie. Ważne jednak, żeby zawierał on kluczowe informacje, które podaliśmy w naszym artykule.

Na dalszym etapie sprzedawca energii elektrycznej, przekazuje informacje do OSD. Następuje wystawienie ostatecznej faktury za prąd poprzedniemu właścicielowi licznika. My będziemy płacić za energię od stanu licznika podanego w protokole.

A co się dzieje z umową na prąd? W standardowym postępowaniu cesji licznika przyjmuje się jednak, że zmiana odbiorcy i płatnika oznacza automatycznie zakończenie starej umowy i podpisanie nowej. Jeśli nie wskażemy inaczej, to jest ona przepisywana na nas, na tych samych warunkach, jaki miał poprzedni odbiorca. Możemy jednak dokonać korekty i wybrać przykładowo inną taryfę. Często możliwa jest też równoległa zmiana sprzedawcy prądu. W ten sposób będziemy mieli niższe stawki za prąd.

Uwaga! Nie zawsze sprzedawca prądu uznaje, że sprzedaż mieszkania jest powodem do zerwania porozumienia bez ponoszenia kosztów umownych. Co w takiej sytuacji? Niestety, ale prawo tego nie reguluje. A takie zapisy mogą pojawić się w umowach na czas określony.

Wasze postępowanie zależy od tego, czy zbywacie urządzenie pomiarowe, czy też je nabywacie. W pierwszym przypadku najkorzystniej dla Was będzie dokonać cesji licznika i umowy na jego nowego właściciela. Jeśli on będzie chciał zmienić sprzedawcę prądu, to on będzie ponosił ewentualne koszty. Kiedy jednak to Wam nie odpowiada poprzednia umowa, to musicie nakłonić druga stronę, aby wraz ze sprzedażą mieszkania zerwała też porozumienie ze sprzedawcą. Zawsze też można podzielić koszty na obie strony – ważne jednak, żeby zawrzeć na to pisemną umowę.

Sprzedawcy prądu a przepisanie licznika

Jak wygląda procedura cesji licznika u największych w Polsce sprzedawców prądu? Postanowiliśmy to sprawdzić, bo w większości przypadków spotkacie się właśnie z nimi.

Przepisanie licznika w Tauron

Ten sprzedawca w bardzo przejrzysty sposób prezentuje całą procedurę przepisania licznika. Udostępnia również wszystkie potrzebne dokumenty. By cała procedura przebiegła szybciej możemy przesłać uzupełniony protokół zdawczo-odbiorczy przesłać w wersji elektronicznej.

A co z karami umownymi za ewentualne zerwanie umowy? Tutaj mamy możliwość wybrania firmy Tauron jako sprzedawcy z urzędu. Oznacza to, że dowolnym momencie możemy umowę wypowiedzieć bez żadnych dodatkowych kosztów.

Inaczej jeśli zdecydujemy się na jakiś konkretny produkt od sprzedawcy prądu. Jeśli zerwiemy taką umowę, to będziemy musieli ponieść dodatkowe koszty. A konkretnie 25 złotych za każdy miesiąc, o który została skrócona umowa.

Enea i cesja licznika energii elektrycznej

Ta firma energetyczna ma wyjątkowo niewielki repertuar sposobów dostarczania protokołów zdawczo-odbiorczych. W grę wchodzi mianowicie wyłącznie wizyta osobista w biurze obsługi lub za pośrednictwem Poczty Polskiej. Nie ma natomiast możliwości przesłani dokumentów drogą elektroniczną. Przepisanie licznika prądu może być tutaj kłopotliwe.

Jeśli chcecie dokonać zmiany sprzedawcy prądu, to możecie to zrobić niemal od razu. Wystarczy zaznaczyć, że chcecie podpisać z Eneą umowę na czas nieokreślony. Później wystarczy już tylko zawrzeć umowę z nowym sprzedawcą, a on dopełni wszystkich formalności.

Energa – skuteczne przepisanie licznika

Cesja urządzenia w Enerdze również jest bardzo prosta. W tym przypadku cały protokół zdawczo-odbiorczy możemy uzupełnić online. To jeszcze szybsze rozwiązanie niż wysyłanie dokumentu jako załącznik. Będziemy potrzebowali jednak skanów potrzebnych dokumentów

Sprzedawca prądu proponuje nam również skorzystanie z pomocy doradcy klienta. Wtedy zabieramy ze sobą wszystkie niezbędne dokumenty i formalności załatwiamy w punkcie obsługi klienta. Ma to tę przewagę, że o wiele mniejsze jest ryzyko popełnienia jakiegoś błędu.

Cesja licznika – innogy

Tutaj byliśmy bardzo zaskoczeni – przede wszystkim dlatego, że innogy udostępnia chyba najkrótszy i najłatwiejszy do wypełnienia protokół zdawczo-odbiorczy. Ma on zaledwie dwie strony (a w przypadku pozostałych sprzedawców jest to do 5 stron). Przepisanie licznika jest tu zatem procedurą najmniej złożoną.

A jak dostarczyć dokumenty do innogy? Tego sprzedawca prądu nie precyzuje. Biorąc pod uwagę ograniczony zakres działania, to najlepiej załatwić wszystkie formalności w punkcie obsługi klienta.

PGE – przepisanie licznika

Jeśli innogy uprościło protokół zdawczo-odbiorczy, to PGE poszło o krok dalej. Tutaj dokument ma tylko jedna stronę i nosi nazwę “Oświadczenie o wskazaniach licznika na dzień zdania/przejęcia lokalu”.

Niestety na stronie sprzedawcy nie ma informacji, jak wygląda procedura cesji licznika. Nie ma tutaj podanego adresu email, na który byśmy mogli wysłać skany dokumentu. Należy zatem przyjąć, że możemy skorzystać tylko z osobistej wizyty w punkcie obsługi klienta lub załatwić wszystko drogą pocztową.

Cesja licznika – podsumowanie

Generalnie procedura przepisania licznika jest dość dość prosta. Z pewnością nie należy przed nią bronić. Tym bardziej, że dopełnienie formalności chroni interesy finansowe i prawne obie strony transakcji. Jeśli natomiast szukamy najemcy, ale nie ufamy mu na tyle, by przepisywać licznik, to możemy założyć w lokalu licznik przedpłatowy.

Najnowsze aktualności / recenzje

  1. jesli sprzedałam mieszkanie 16.01 podpisujac protokół zdawczo odbior ze 12.01 ze stanem licznika oraz podpisem kupujących którzy nie przepisali licznika na siebie w pge.Dopiero jak zauważyłam ze platność za prąd przychodzi cały czas na moje nazwisko i moj adres,zgłosiła to do Pge.Natomiast oni powiedzieli ze dla i h nie liczy sie protokół tylko zgłoszenie ze sa nowymi nabywcami i dopiero od tego momentu mogą i h obcia yca diod momentu przejęcia mieszkani z protokołem zdawczo odbiorczym.Czyli czegos nie rozumiem to jak stary właściciel nie pójdzie osobiscie z aktem notarialnym to beda go obciążać dopóki ktos tego nie z ieni w tym przypadku nowy właściciel?

  2. Witam! Zmarł mój dziaduś na którego była umowa na energię elektryczną. Teraz chce przepisać umowę na siebie. Jest to możliwe? Jakie dokumenty są potrzebne? Akt zgonu i mój dowód osobisty wystarczy? Pozdrawiam

  3. Witam.Mam pytanie mąż podpisał umowę o prąd i monter miał założyć licznik lecz okazało się że nie można założyć licznika gdyż niej jest odebrany transformer i w działkach nie ma prądu.Co w takim wypadku mamy zrobić?Bo jak to przy budowie domu prąd potrzebujemy priorytetowo.Dziekuje

Dodaj komentarz