PUE ZUS – jak założyć konto przez internet?

Ocena: 5 (ilość ocen: 1)

Ocena: 5
(ilość ocen: 1)

PUE ZUS, czyli Platforma Usług Elektronicznych ZUS, jest narzędziem, które pomoże nam załatwić większość sprawy związanych z ubezpieczeniami społecznymi przez internet. Jak zatem założyć profil na PUE? Specjalnie dla Was tłumaczymy zasady rejestracji!

Ponad 40 proc. Polaków to e-Polacy!

Obecnie możemy korzystać z wielu udogodnień jakie daje nam internet. Zwłaszcza teraz, gdy z powodu pandemii koronawirusa zamknięte zostały placówki oświatowe, kulturalne, czy urzędy. Przez co, większość z nas ma ogromny problem z załatwieniem różnego rodzaju spraw w ich stacjonarnych placówkach. Dodatkowo, media społecznościowe promują akcję #zostańwdomu, sugerując wszystkim, by bez względu na to, czy są objęci kwarantanną, bez potrzeby nie opuszczali mieszkań. Jednak na szczęście, w dobie internetu, coraz więcej spraw można załatwić online, przy pomocy komputera, czy smartfona, nie wychodząc nawet z domu. Do tego lista spraw urzędowych, które można wykonać przez internet jest coraz dłuższa.

Jak pokazują wyniki sondażu przedstawione przez Główny Urząd Statystyczny, ponad 40 proc. Polaków między 16, a 74 rokiem życia korzysta z cyfrowych usług administracji publicznej. Przy czym, najczęściej szukamy wtedy potrzebnych informacji oraz pobieramy urzędowe formularze (nieco rzadziej natomiast przesyłamy je później drogą elektroniczną do poszczególnych urzędów). Najchętniej przez internet składane są wnioski o przyznanie 500+ oraz rozliczenia podatkowe. E-administracja cieszy się sporym zainteresowaniem zwłaszcza wśród mieszkańców dużych miast.

Natomiast profil zaufany wymagany do realizowania większości spraw urzędowych w sieci ma już prawie 5 mln Polaków (sprawdź: jak założyć profil zaufany przez bank). Dzięki temu rozwiązaniu można korzystać z setek najróżniejszych usług online na wielu portalach urzędowych, w tym: platformie ePUAP, portalu CEIDG, czy platformie PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych).

PUE ZUS – co to jest?

Sytuacja związana z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 wymusza pewne działania, w tym zwiększoną obsługę online oraz elektroniczny obieg dokumentów. Wiele urzędów w Polsce, w tym także Zakład Ubezpieczeń Społecznych, ogranicza dostęp do bezpośredniego kontaktu w swoich placówkach. Jednak wszyscy zainteresowani mogą skorzystać z bardzo przydatnego narzędzia, jakim jest Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), które pozwala na załatwienie drogą elektroniczną wielu spraw związanych z ZUS.

Dużym udogodnieniem jest to, że konto na PUE ZUS założyć można nie ruszając się nawet z domu (za pomocą profilu zaufanego lub bankowości elektronicznej). Jednak, aby móc w pełni korzystać z wszystkich przygotowanych usług PUE, należy wcześniej potwierdzić swoją tożsamość. Jednym z najprostszych i najwygodniejszych sposobów na zrobienie tego jest założenie konta poprzez skorzystanie z profilu zaufanego (ale o tym za chwilę). Co ważne, z PUE korzystać można wyłącznie wtedy, gdy mamy ukończone 18 lat.

Co można dzięki PUE ZUS?

Niekwestionowaną zaletą PUE ZUS jest dostęp do własnych danych w ZUS oraz możliwość załatwiania spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi i ubezpieczeniem zdrowotnym online, 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Ogromnym udogodnieniem zwłaszcza teraz, jest możliwość założenia profilu na PUE ZUS bez wizyty w stacjonarnej placówce ZUS i potwierdzenia w niej swojej tożsamości. Dzięki PUE ZUS można przede wszystkim:

umawiać się na wizyty w dowolnej jednostce ZUS;

zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi;

przekazywać dokumenty ubezpieczeniowe;

przeglądać dane zgromadzone w ZUS;

złożyć wniosek programu Rodzina 500+;

składać wybrane wnioski (np. o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami oraz odebranie go w wersji online) i otrzymywać na nie odpowiedzi;

pobierać potrzebne dokumenty (w przypadku świadczeniobiorców np. ZUS ZLA, czy PIT do rozliczeń z urzędem skarbowym);

obliczyć prognozowaną wysokość emerytury;

sprawdzić to, czy pracodawca zgłosił nas do ubezpieczeń;

sprawdzić swoje zwolnienia lekarskie (a w przypadku, gdy jesteśmy pracodawcami – zwolnienia swoich pracowników);

wystawiać elektroniczne zwolnienia lekarskie oraz niektóre wnioski, na przykład o rehabilitację leczniczą – PR-4 (jeśli jesteś lekarzem);

sprawdzić składki, które ZUS przekazuje do OFE (na przykład kwotę składki);

sprawdzić dane osób, które zgłaszamy do ubezpieczeń, a także zobaczyć zestawienia deklaracji i wpłat (w przypadku gdy jesteś pracodawcą);

wypełnić i złożyć dokumenty rozliczeniowe (jeśli jesteś pracodawcą, który zgłasza do ubezpieczeń do 100 osób);

zgłosić i wyrejestrować ubezpieczonych (jeśli jesteś pracodawcą zgłaszającym do ubezpieczeń do 100 osób).

Jednak to nie wszystko, bowiem w ramach dodatkowych usług PUE ZUS skorzystać można również z:

Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) – dzięki infolinii osoby, które nie mają konta w PUE ZUS mogą uzyskać informacje ogólne. Zaś po autoryzacji, jego właściciele otrzymywać mogą informacje m.in. o danych zapisanych na kontach w ZUS, składaniu wniosków i reklamacji, czy kontaktowanie się za pomocą e-maila, Skype’a lub czatu;

zusomatów – te samoobsługowe urządzenia dostępne są dla klientów ZUS 24/7. Umożliwiają m.in. złożenie wniosku w ZUS (zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej), dostęp do portalu PUE ZUS i do strony internetowej ZUS, czy skontaktowanie się z konsultantem COT;

z systemu kierowania ruchem klientów we wszystkich placówkach ZUS, co pozwala zaplanować termin wizyty i zmniejszyć czas oczekiwania.

Jak założyć konto na PUE ZUS?

Założenie konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS jest bardzo proste i trwa dosłownie chwilę. Do skorzystania z tej możliwości uprawnione są osoby, które ukończyły 18 lat, założyły konto na PUE i potwierdziły swoją tożsamość. Najczęściej z PUE korzystają przedsiębiorcy, którzy tą właśnie drogą składają dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe. Przy czym, obowiązek posiadania profilu na Platformie PUE ZUS mają wszyscy przedsiębiorcy zatrudniający powyżej 5 osób.

W przypadku, gdy nie chcemy wychodzić z domu, konto na PUE ZUS możemy założyć samodzielnie przez internet, za pomocą profilu zaufanego lub bankowości elektronicznej. Wystarczy jedynie:

wejść na stronę internetową ZUS i kliknąć “Zarejestruj w PUE”;

wybrać sposób rejestracji i wypełnić znajdujący się na stronie formularz;

ustawić hasło do konta, a następnie ze względów bezpieczeństwa potwierdzić swoją tożsamość, za pomocą profilu zaufanego ePUAP, certyfikatu kwalifikowanego (podpisu elektronicznego) lub też osobiście, w dowolnej placówce ZUS.

Co ważne, konto na PUE ZUS założyć można również poprzez serwis bankowości elektronicznej. Jednak jest to możliwe wyłącznie wtedy, gdy konto jest w banku, który zawarł z ZUS porozumienie. Jeżeli wybierzemy tę właśnie opcję, to możemy to zrobić na dwa sposoby, bezpośrednio ze strony swojego banku lub przez stronę ZUS (klikając przy wyborze sposobu rejestracji w ikonę swojego banku).

Założenie PUE ZUS – krok po kroku

Tak więc, założenie konta zarówno dla osób fizycznych, jak i firm na PUE ZUS nie powinno sprawić nikomu żadnych trudności. Cała procedura wymaga jednak przejścia kilku niezbędnych etapów:

pierwszy krok – to wybranie na głównej stronie internetowej ZUS przycisku ”Zarejestruj w PUE”:

screen ze strony zus.pl - zarejestruj w pue

(Źródło: zus.pl)

drugi krok – to wybranie sposobu rejestracji: „Dla Ciebie”, „Dla przedsiębiorcy” lub „Dla firm”:

screen ze strony zus.pl - wybór sposobu rejestracji

(Źródło: zus.pl)

trzeci krok – po wybraniu opcji “Dla Ciebie”, możemy wybrać sposób rejestracji, która nas interesuje. Możemy użyć profilu zaufanego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo bankowości elektronicznej w banku. Istnieje również możliwość samodzielnego wypełnienia formularza rejestracyjnego (konieczne będzie wtedy podanie imienia, nazwiska, numeru dowodu, PESEL, telefonu i e-mail oraz ustalenie i potwierdzenie hasła. Dzięki temu, że już wcześniej założyłam profil zaufany, to zarejestruję profil na PUE ZUS poprzez “Twój profil zaufany”:

screen ze strony zus.pl - profil zaufany

(Źródło: zus.pl)

czwarty krok – w zależności od tego, czy profil zaufany został założony przez bank, czy aktywowany w Punkcie Potwierdzającym, trzeba wybrać odpowiednią opcję logowania. Po jej zaznaczeniu przekierowani zostaniemy na stronę https://pz.gov.pl/. Tam musimy zalogować się przy pomocy swojego banku na swój profil zaufany:

screen ze strony zus.pl - zaloguj przy pomocy banku

(Źródło: zus.pl)

piąty krok – po zalogowaniu się do profilu zaufanego zostaniemy automatycznie przekierowani na stronę Rejestracji PUE-ZUS. Tam, jeżeli nie mamy konta na portalu PUE ZUS, poproszeni zostaniemy o kliknięcie przycisku “Zarejestruj profil”:

screen ze strony zus.pl - zarejestruj profil

(Źródło: zus.pl)

szósty krok – zarejestrowanie profilu. Po wyświetleniu się formularza elektronicznego część danych uzupełni się automatycznie i nie można ich zmienić. Wypełnić należy jedynie pozostałe pola. Przy czym pola oznaczone gwiazdką, dotyczące imienia, nazwiska, PESEL, daty urodzenia, e-mail są obowiązkowe. Konieczne jest także ustalenie hasła, które należy zdefiniować zgodnie z komunikatem, czyli powinno mieć ono minimum 8 znaków (w tym dużą i małą literę, cyfrę oraz wskazany znak specjalny). Dobrze jest go sobie zapisać ponieważ loginu i hasła będziemy używać przy każdym wejściu na swoje konto w ZUS-ie:

screen ze strony zus.pl - formularz

(Źródło: zus.pl)

siódmy krok – po powtórzeniu hasła trzeba już tylko potwierdzić, że nie jest się robotem oraz zapoznać się z regulaminem nowego profilu, zaznacz wymagane oświadczenie i zgodę na przetwarzanie, gromadzenie, utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie i usuwanie danych adresowych przez ZUS. Następnie należy wybrać opcję “Zarejestruj profil”:

screen ze strony zus.pl - akceptacja regulaminu

(Źródło: zus.pl)

ósmy krok – po kliknięciu w “Zarejestruj profil” pojawi się komunikat o założeniu PUE ZUS i o tym, że od tej chwili mamy już dostęp do informacji na swoim koncie ZUS. Na stronie wskazany został także login automatycznie nadany przez ZUS, który wraz z hasłem utworzonym w poprzednim kroku da nam możliwość logowania się do PUE ZUS:

screen ze strony zus.pl - profil został utworzony

(Źródło: zus.pl)

Jeżeli będziecie mieć dodatkowe pytania, uwagi lub też trudności przy zakładaniu konta na PUE ZUS, to zawsze możecie skorzystać z pomocy:

  • za pośrednictwem e-maila cot@zus.pl;
  • dzwoniąc na infolinię Centrum Obsługi Telefonicznej;
  • przez komunikator Skype i czat na stronie;
  • pracowników najbliższej jednostki ZUS;
  • poradnika “KROK PO KROKU Rejestracja, logowanie i ustawienia profilu”.

Czas zatem na podsumowanie. Jak widać cała procedura związana z założeniem konta na PUE ZUS przez internet nie wymaga od nas jakiś dodatkowych umiejętności. Ponieważ tak samo jak, przy założeniu profilu zaufanego, wszystkie poszczególne etapy są jasne i klarowne. Jedyne, o co zostaniemy poproszeni, to zaznaczanie wybranych przez siebie opcji oraz podanie kilku podstawowych informacji na swój temat (nie jest to konieczne kiedy zakładamy konto przez profil zaufany oraz bankowość elektroniczną). W żadnym wypadku nie trzeba przesyłać dodatkowych dokumentów, czy tym bardziej udawać się do placówki ZUS.

Przejście całej procedury zakładania konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS trwa dosłownie kilka chwil i nie wymaga od nas wychodzenia z domu. Pod ręką wystarczy mieć komputer lub inne urządzenie mobilne podłączone do sieci, oraz ulubioną kawę. PUE ZUS daje możliwość nie tylko łatwego przesyłania drogą elektroniczną różnego rodzaju pism, wniosków, czy dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych, ale także pozwala na dostęp do danych on-line zapisanych na kontach w ZUS.

Tak więc, każdą niecierpiącą zwłoki sprawę w ZUS załatwić możemy nie tylko z domu lub pracy, ale również poza godzinami działania urzędów. Jest to z pewnością idealna opcja dla tych osób, które nie lubią marnować czasu na wystawanie wielogodzinnych kolejkach i cenią sobie załatwianie urzędowych spraw w domowym zaciszu.

Najnowsze aktualności / recenzje

Dodaj komentarz