Zmiana taryfy na G12 – kiedy się opłaca?

Zmiana taryfy na G12 - kiedy się opłaca?

Większość klientów indywidualnych w swoich gospodarstwach domowych wykorzystuje taryfę G11. Alternatywą dla tej najpopularniejszej taryfy jest G12. Przed podjęciem decyzji o zmianie taryfy, warto sprawdzić, czy faktycznie G12 będzie dla nas dobrym rozwiązaniem.

Dopasowana taryfa to podstawa

Taryfa G12 to taryfa dwustrefowa, która dzieli dobę na droższe godziny szczytu i tańsze pozaszczytowe. Dokładny podział doby zależy od poszczególnych dystrybutorów – w naszym artykule będziemy bazować na przykładowych danych.

Rezygnacja ze standardowej taryfy, jaką jest G11, musi być przemyślaną decyzją, ponieważ źle dopasowana taryfa do naszego zużycia, może wiązać się z wyższym kosztami, czyli wyższymi rachunkami. Naszą analizę powinniśmy zacząć od sprawdzenia naszego dobowego zużycia prądu.

Jak sprawdzić zużycie prądu w ciągu doby?

W pierwszej kolejności należy sprawdzić, w jakich godzinach zużywamy najwięcej energii elektrycznej. Na samym początku powinniśmy sprawdzić, jak nasz dystrybutora podzielił dobę – najczęściej godziny szczytowe trwają od 6:00 do 13:00 oraz od 15:00 do 22:00, natomiast pozaszczytowe trwają od 13:00 do 15:00 i od 22:00 do 6:00. Gdy to ustalimy, należy bliżej przyjrzeć się dobowemu zużyciu.

Jak zmierzyć dobowe zużycie prądu?

Jeśli mamy czas i możliwość, by zmierzyć dobowe zużycie prądu, to trzeba pamiętać, że wynik musi być obiektywny i nie wolno w dniu eksperymentu zmieniać naszych i/lub pozostałych domowników przyzwyczajeń. Badanie będzie trwać 24 godziny, czyli całą dobę. Analizę zaczynamy od godziny, w której rozpoczyna się u naszego dystrybutora okres szczytowy lub pozaszczytowy. W naszym przykładzie zaczniemy od godziny 6:00, czyli w momencie kiedy rozpoczyna się czas szczytowy.

W badaniu będzie potrzebna nam kartka, długopis (wyniki możemy zapisywać również w komputerze, czy smartfonie) oraz dostęp do naszego licznika. Gdy jesteśmy tak przygotowani, to zaczynamy – poniżej prezentujemy pięć kroków postępowania:

  1. O godzinie 6:00 (czyli od rozpoczęcia okresu godzin szczytowych), dokonujemy pierwszego spisania stanu licznika.
  2. O godzinie 13:00 (zakończenie godzin szczytowych, rozpoczęcie godzin pozaszczytowych), dokonujemy drugiego spisania licznika.
  3. O godzinie 15:00 (zakończenie godzin pozaszczytowych, rozpoczęcie godzin szczytowych) dokonujemy trzeciego spisania licznika;
  4. O godzinie 22:00 (zakończenie godzin szczytowych, rozpoczęcie godzin pozaszczytowych), dokonujemy czwartego spisania licznika.
  5. O godzinie 6:00 (zakończenie godzin pozaszczytowych, rozpoczęcie godzin szczytowych), dokonujemy ostatniego spisania licznika.

Potem uzyskane dane należy dodać do siebie – godziny szczytowe do godzin szczytowych, pozaszczytowe do pozaszczytowych. Otrzymany wynik pozwoli obliczyć nam proporcje zużycia w ciągu doby, następnie wystarczy sprawdzić, czy próg opłacalności (Po) jest mniejszy, czy większy od naszego zużycia – więcej o tym w artykule: Jaka taryfa: G11 czy G12?

Wbrew pozorom sprawdzenie, ile prądu zużywamy w poszczególnych godzinach doby, nie jest trudnym zadaniem. Wystarczy poświęcić na to trochę czasu. Gra jest warta świeczki, ponieważ, dzięki dopasowanej taryfie będziemy mogli oszczędzić na rachunkach za prąd :)

Komentarze dołącz do rozmowy
guest
4 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Emilia
Emilia
2024-03-19 12:20

Witam serdecznie mam pytanie zmieniłam w lutym taryfę ,z G11 na G12 bo przyszedł bardzo duży rachunek za całe 19 M2 i teraz w miesiącu marcu dostałam również rachunek z G11 o połowę mniej tyle że za 1 miesiąc co zrobić

W4Ready
W4Ready
2016-02-26 16:02

Witam,
Również potwierdzam, że zmiana taryfy może się opłacić.
Od czasu zmiany sprzedawcy korzystam właśnie z taryfy G12, ponieważ zaproponowali mi w każdej ze stref ceny niższe niż w całodobowej G11 u mojego „sprzedawcy z urzędu”. W dzień mam o 2-3gr tańszą kWh niż przedtem, a w nocy o ok. 20gr brutto (z uwzględnieniem opłat za dystrybucję).

P.S. Przy okazji chciałbym wspomnieć o dość ważnej informacji szczególnie dla odbiorców z północnej części Polski – Energa wystawia zaległe faktury i wydłuża termin płatności do 180 dni: http://cire.pl/item,125462,1,0,0,0,0,0,energa-daje-180-dni-na-oplacenie-opoznionych-faktur.html

Chciałbym jeszcze zapytać, dlaczego kilka moich ostatnich komentarzy (dodawanych w ciągu ostatniego miesiąca) nie zostało opublikowanych?