URE nakłada nowe obowiązki na OSD

5 /5
(Ocen: 1)

Na środowej konferencji Prezes URE, Maciej Bando, poinformował, że urząd postanowił wprowadzić nowe obowiązki dla dużych OSD. W nowych regulacjach szczególny nacisk położony jest na elementy jakościowe. Co zmiany oznaczają dla nas i operatorów?

Regulacja jakościowa będzie dotyczyć pięciu największych OSD (Enea Operator, Energa-Operator, PGE Dystrybucja, RWE Stoen Operator, Tauron Dystrybucja) i będzie obejmować lata 2016-2020. Jak zapewnia Prezes URE, takie zmiany wszystkim wyjdą na dobre – nam odbiorcom oraz samym OSD. Jakie są główne założenia regulacji?

Przede wszystkim skrócony ma być czas przerw w dostawach energii elektrycznej – czas trwania przerw SAIDI obecnie wynosi 272 minuty, do 2020 roku ma być on skrócony o połowę. Kolejną ważną zmianą jest skrócenie czasu przyłączenia do sieci – w grupie przyłączeniowej IV wynosi on ok. 400 dni, niechlubne wyjątki to nawet ponad 18 miesięcy oczekiwania. Ważnym celem, z punktu widzenia odbiorców prądu, jest również skrócenie czasu zmiany sprzedawcy.

Wiele czasu Prezes URE poświęcił samym OSD – głównymi celami są m.in. zwiększenie efektywności realizowanych inwestycji, czy wzrost efektywności samych firm. Model regulacji jakościowej będzie dotyczył ok. 19 proc. przychodu regulowanego OSD. W latach 2016-2020 nie będzie przyznawanych dodatkowych przychodów za wypełnienie wskaźnika regulacji jakościowej. Ponadto, obniżona zostanie maksymalna wartość kary – kwota zwrotu kapitału zostanie obniżona o nie więcej niż 15 proc. lub obniżony zostanie przychód regulowany o nie więcej niż 2 proc. Regulacje znajdą odzwierciedlenie w taryfach w 2018 roku i również w tym roku finansowo na plus odczują to dystrybutorzy.

Informacje o autorze

enerad.pl

enerad.pl to pierwsza porównywarka cen energii w Internecie. Dzisiaj działamy dla Was nie tylko w branży energetycznej! Dostarczamy Wam porady, opinie, recenzje i rankingi z różnych branż.

Dodaj komentarz
guest
2 komentarzy
Najnowsze
Najstarsze Najpopularniejsze
Inline Feedbacks
View all comments
Konsument
Konsument
11 października 2015 10:20

Poprawcie proszę błąd “nam odbiorcą” (1 akapit).

Agnieszka Fodrowska
Agnieszka Fodrowska
12 października 2015 09:33
Odpowiedz do:  Konsument

Dzięki, poprawimy 🙂