Wysoki rachunek za prąd i jego reklamacja

Wysoki rachunek za prąd i jego reklamacja

Prawie każdemu zdążyło się otrzymać podejrzanie wysoki rachunek za prąd. Niestety, często wysokie opłaty za energię elektryczną są spowodowane błędami zakładu energetycznego. Jeśli więc opłata za energię w danym miesiącu wyraźnie odbiega od wcześniejszych rachunków lub wydaje się nam nierealna, to warto zgłosić reklamację.

Problemów z nieprawidłowymi rachunkami jest ostatnio naprawdę sporo. Są one spowodowane często zmianami w systemach informatycznych obsługujących m.in. rozliczenia. Doświadczyli tego w pierwszej połowie 2016 r. klienci firmy Energa oraz Enea. Nierzadko przyczyna leży jednak w awarii licznika, nielegalnym przyłączu czy błędzie inkasenta.

Wysoki rachunek za prąd - jak rozwiązać problem?

Po otrzymaniu zbyt wysokiej faktury powinniśmy w pierwszej kolejności zastanowić się czy nie jest to spowodowane po prostu większym zużyciem prądu przez nasze gospodarstwo. Reklamacja będzie bowiem wtedy bezpodstawna.

Przypomnij więc sobie, czy w ostatnim okresie:
• zostało podłączone dodatkowe urządzenie,
• intensywniej wykorzystywałeś urządzenia o wysokim zapotrzebowaniu na prąd (np. klimatyzator, piekarnik, bojler, pralka),
• ogrzewałeś mieszkanie za pomocą urządzeń elektrycznych,
• w mieszkaniu był remont,
• udostępniałeś mieszkanie znajomym lub rodzinie,
• upewnij się, czy kwota faktury nie jest szacowana.

Jeśli wysoki rachunek za prąd nadal będzie dla Ciebie zagadką, to możesz zwrócić się do przedsiębiorstwa energetycznego z prośbą o dodatkową informację. Firma energetyczna ma obowiązek udzielić klientowi – jeśli on tego zażąda – pełnych i nieodpłatnych wyjaśnień o sposobie naliczania opłat, zasadach rozliczania, aktualnych taryfach oraz zużyciu prądu we wcześniejszych okresach.

W celu uzyskania dodatkowych informacji możesz skorzystać z pomocy konsultantów dzwoniąc na infolinię. Niestety, jak pokazuje praktyka, obsługa klientów przez konsultantów nierzadko pozostawia sporo do życzenia. W przypadku reklamacji, rzecznicy konsumentów zalecają, aby składać ją na piśmie a nie dzwonić na infolinię. Pismo należy wysłać listem poleconym i zachować jego kopię.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy i prawem energetycznym firma energetyczna ma obowiązek udzielić odpowiedzi na reklamację w terminie do 14 dni od momentu jej złożenia. Warto pamiętać, że jeżeli reklamacja nie została rozpatrzona w tym okresie, to zgodnie z art. 6c ust. 2 nowelizacji Prawa energetycznego z dnia 26 lipca 2013 roku uważa się, że została ona uwzględniona. Informacje o dostępnych możliwościach składania reklamacji i zgłoszeń zamieszczone są na stronach internetowych sprzedawców energii. Popularnym i wygodnym sposobem jest formularz kontaktowy na stronie www lub w elektronicznym biurze obsługi klienta. W przypadków dużych sprzedawców istnieje możliwość reklamacji w salonach sprzedaży.

Jak napisać reklamację za zawyżony rachunek za prąd?

Jeżeli zdecydowałeś się przesłać reklamację listem poleconym, to pamiętaj, aby zamieścić w nim niezbędne informacje: Imię i nazwisko klienta, jego numer ewidencyjny, adres korespondencyjny, adres poboru prądu, numer faktury. Następnie podaj datę odczytu oraz stan licznika i precyzyjnie, zwięźle przedstaw powód reklamacji. Równie dobrze możesz wydrukować gotowy formularz reklamacji zamieszczony na witrynie internetowej zakładu energetycznego, wypełnić go i wysłać tradycyjną pocztą.

Należy pamiętać, że wysłanie reklamacji nie zwalnia z obowiązku terminowej zapłaty należności kwestionowanej faktury. Jeśli reklamacja zostanie uwzględniona, to otrzymasz zwrot zazwyczaj w postaci faktury korygującej. W przypadku zaś stwierdzenia braku podstaw do reklamacji należy liczyć się z ewentualnymi dodatkowymi kosztami jeżeli reklamacja wiązała się z kontrolą liczników lub ekspertyzą.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

W kwestiach spornych, kiedy przekonani jesteśmy o swojej racji a sprzedawca energii nadal odrzuca reklamację możemy zwrócić się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). W czerwcu 2016 roku w wyniku skarg konsumentów UOKiK wszczął postępowania przeciwko spółkom Polski Prąd i Multimedia Polska Energia. Komunikowanie nieprawidłowości i Twoja opinia mają więc znaczenie. Na stronie internetowej UOKiK znajdziesz listę wszystkich miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów i placówek UOKiK z podanymi danymi teleadresowymi.

Jeśli czujesz się poszkodowany

Jeśli czujesz się poszkodowany lub rozczarowany jakością obsługi pamiętaj, że w łatwy sposób możesz zmienić sprzedawcę prądu. Rezygnując z usług obecnego sprzedawcy nie tylko wyrażasz swoją dezaprobatę dla jego działań ale także przyczyniasz się do poprawy jakości usług i spadku cen prądu. Wielu konsumentów dopiero w sytuacji problemów z zawyżonymi rachunkami zaczyna interesować się ofertami innych sprzedawców energii, uświadamia sobie, że jest ich aż tak wielu i oferują różne ceny prądu. Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej jest obecnie znacznie łatwiejsza niż kilka lat temu i nie wiąże się żadnymi kosztami. Jak to zrobić wyjaśniliśmy w artykule: Zmiana sprzedawcy prądu.

Komentarze dołącz do rozmowy
guest
19 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Andrzej
Andrzej
2021-08-04 06:41

Właśnie przyszło mi wyrównanie. Mam dopłacić 8000. Za mieszkanie 38m

Tadeusz
Tadeusz
2019-10-02 15:12

W moim przypadku najlepszym sposobem na obniżenie rachunków za prąd okazało się… założenie paneli fotowoltaicznych. Gdybym wiedział, że różnica jest aż tak ogromna, to na pewno zdecydowałbym się na to wcześniej. Korzystałem z usług firmy oze-biomar i chyba lepiej nie mogłem trafić. Wszystko w terminie, panowie widać, że znają się na tym. Rozwiali moje niewielkie obawy, które jeszcze miałem.

Daria
Daria
2018-09-11 13:17

Witam serdecznie

Mam pytanie, czy fakt że posiadamy dwa liczniki ponieważ wprowadziliśmy się do nowego mieszkania które jest połączeniem dwóch mniejszych mieszkań może zdecydowanie wpływać na wysoką kwotę za prąd?
Od czego powinnam zacząć (sprawdzanie-wyjaśnienie ) tej sytuacji ?
Rachunek to 520zł za prąd dla trzy osobowej rodziny( w tym małe dziecko )
Jest nieporównywalnie wyższy do naszych rachunków w starym mieszkaniu, mniejszym o 20metrów kwadratowych.
Będę wdzięczna za odpowiedź ponieważ jesteśmy załamani
Pozdrawiam

Putas
Putas
2017-11-22 13:05

Artykuł Ustawy, na który się powołujecie dotyczy raczej tylko reklamacji dotyczącej dostawy prądu, a nie rozliczeń Czyli jeśli ktoś reklamuje kwotę faktury to raczej nie ma zastosowania ten artukuł.

Ewa
Ewa
2016-12-29 17:24

Ile trwa reklamacja faktury za prad w multimedii? Minely juz dwa miesiace a ja nie dostalam odpowiedzi.

Sławek
Sławek
2016-09-18 12:27

Zgadzam się z opinią że infolinia pozostawia sporo do życzenia. Często pracują tam młodzi ludzie bez gruntownego przeszkolenia i znajomości oferty, szybko chcą się pozbyć rozmówcy/sprawy, zwłaszcza jeśli problem ich przerasta.

W4Ready
W4Ready
2016-09-14 17:26

Część przedsiębiorstw energetycznych dopuszcza składanie reklamacji i wniosków pocztą elektroniczną (najlepiej skan z odręcznym podpisem w załączniku) i/lub przez EBOK.
Taka droga może być szybsza, wygodniejsza i tańsza niż listowna.
Warto zapytać u swojego sprzedawcy/OSD, jakie metody składania reklamacji oferują.