Zwrot nadpłaty za prąd – jak odzyskać pieniądze?

zwrot nadpłaty za prądW związku z licznymi zapytaniami od naszych czytelników, którzy chcą starać się o zwrot nadpłaty za prąd, postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się temu tematowi. Szczególnie dotyczy to klientów Energetycznego Centrum, które zakończyło swoją działalność we wrześniu tego roku. Jednak z takiej możliwości, mają prawo skorzystać wszyscy odbiorcy posiadający nadpłaty za prąd, w jaki sposób? Zapraszamy do artykułu!

Dlaczego występuje nadpłata za prąd?

Każdy sprzedawca energii elektrycznej, dzięki analizie długoterminowej mniej więcej wie, ile prądu zużywają jego klienci. W związku z czym, możliwe jest określenie przez niego przybliżonej wartości zapotrzebowania na energię elektryczną, w kolejnym okresie rozliczeniowym. Nadpłata lub niedopłata na rachunku występuje zatem w wyniku rozliczenia: należność minus prognoza. Częściej do czynienia mają z nią wszyscy ci odbiory, u których odczyt licznika ma miejsce rzadziej niż raz na dwa miesiące. W przypadku gdy jest ona przeprowadzona prawidłowo, to kwoty niedopłaty lub nadpłaty nie powinny być zbyt duże. Inaczej jest, gdy stawki te są znacznie wyższe niż się ich spodziewaliśmy.

Nadpłata występuje również wtedy, gdy odbiorca z góry opłaca prognozy. Jest to wygodne rozwiązanie, gdyż klient nie musi martwić się o terminy płatności. Problem pojawia się wtedy, gdy firma energetyczna kończy działalność, a na koncie rozliczeniowym klienta znajdują się pieniądze – czasami całkiem niemałe.

Od kilku tygodni do naszego serwisu napływają e-maile oraz komentarze byłych klientów Energetycznego Centrum oraz Energii dla Firm, którzy posiadają nadpłaty. Sprzedawcy nie tylko nie poinformowali odbiorców o tym na jakich zasadach będą oddawane nadpłaty za prąd, ale również przestali odpowiadać na pytania od zaniepokojonych klientów. Poniżej kilka komentarzy z naszego serwisu:

źródło: enerad.pl

źródło: enerad.pl

źródło: enerad.pl

Jak starać się o zwrot nadpłaty za prąd?

W zbiorze praw konsumenta energii elektrycznej, znajdującego się na stronie Urzędu Regulacji Energetyki (dokument ten powstał we współpracy z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na podstawie wytycznych Komisji Europejskiej Stan na 2 stycznia 2014 r.) zapisano:

W przypadku powstania nadpłaty za pobraną energię elektryczną, podlega ona zaliczeniu na poczet płatności ustalonych na najbliższy okres rozliczeniowy, o ile konsument nie zażąda jej zwrotu. Zwrot nadpłaty nastąpi na pisemny wniosek konsumenta. W sytuacji niedopłaty – różnicę tę dolicza się do pierwszej faktury wystawianej za najbliższy okres rozliczeniowy.

Zatem, jak wynika z powyższego zbioru praw konsumenta, każdy klient firmy energetycznej ma trzy możliwości zwrotu nadpłaty, w postaci: zwrotu gotówki na konto bankowe, zwrotu przekazem na wskazany adres, czy też zaliczenie nadpłaty na poczet należności dla wskazanego przez odbiorcę punktu odbioru. Jednak wciąż bardzo mało osób korzysta z prawa do zwrotu nadpłaty. Część z nich nie wie nawet, że istnieje taka możliwość. Natomiast odbiorców, którzy chcą z niej skorzystać, w niektórych przypadkach może napotkać duży opór ze strony firmy energetycznej. Znane są bowiem przypadki, kiedy to dopiero po interwencji mediów, do których została skierowana taka prośba, możliwe było odzyskanie należnych środków.

Jeśli będziecie mieli podobny problem, pamiętajcie, że zgodnie z prawem sprzedawca energii ma na wypłatę pieniędzy 14 dni. Jeśli nie wywiąże się on z tego terminu „odbiorcy należy się bonifikata za niedotrzymanie przez przedsiębiorstwo energetyczne standardów obsługi odbiorców”. Za każdy dzień zwłoki firma energetyczna powinna zapłacić swojemu klientowi 1/250 przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za rok poprzedni (w 2017 roku wyniosło ono 4271,51 zł), czyli około 17 zł. Należy pamiętać, o tym, że bonifikata przysługuje tylko na wniosek odbiorcy, a sprzedawca ma na jej rozpatrzenie 30 dni.

Sprzedawca nie zareagował na wniosek i nie oddał nadpłaty – co dalej?

Jeśli sprzedawca nie zareaguje na wniosek o zwrot nadpłaty, to w takim przypadku najlepiej udać się po poradę prawną. Niestety, w najgorszym scenariuszu o zwrot nadpłaty za prąd trzeba będzie ubiegać się na drodze sądowej.

Pamiętajcie! Bezpłatną pomoc prawną otrzymacie:
– Miejscy lub Powiatowi Rzecznicy Konsumentów;
– organizacje konsumenckie.

Jak złożyć wniosek o dokonanie zwrotu nadpłaty za prąd?

Wszystkie firmy energetyczne, na swoich stronach internetowych, posiadają centrum obsługi klienta. Jeśli chcecie złożyć wniosek o dokonanie zwrotu nadpłaty należy wypełnić dostępny formularz, a następnie wygenerować wniosek lub napisać taki dokument samodzielnie. Jakie dane będą Wam potrzebne do wypełnienia formularza lub do napisania wniosku? Przede wszystkim:

dane osobowe takie jak: imię, nazwisko, nazwa firmy, seria i numer dowodu osobistego, PESEL, NIP;

adres: kod pocztowy, miejscowość, ulica, numer domu, numer mieszkania;

a także okres rozliczeniowy. Tutaj konieczne będzie wpisanie kwoty zwrotu nadpłaty za energię elektryczną, w wybranej przez Was formie: za pomocą przekazu pocztowego lub przelewu na konto bankowe (jeśli zdecydujecie się na tą drugą opcję to musicie podać nazwę banku i numer konta bankowego).

Energia dla Firm i Energetyczne Centrum już nie sprzedają prądu!

Zarówno Energia dla Firm jak i Energetyczne Centrum zaprzestały sprzedawania prądu na początku września 2018 roku. Był to ogromny szok dla wszystkich odbiorców tych sprzedawców prądu. Energia dla Firm, o zakończeniu swoich usług, poinformowała swoich klientów drogą mailową, przy czym zaproponowała udzielanie pomocy i porad na infolinii. Od 6 września rachunki odbiorców, zaczęły być rozliczone, na podstawie umowy zawartej z firmą. Natomiast już od 7 września rozliczeniami za zużytą energię zajął się Sprzedawca Rezerwowy, który wyznaczony jest zgodnie z terenem Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

Analogiczna sytuacja, miała również miejsce w przypadku Energetycznego Centrum, przy czym czym, klienci firmy korzystają z usług Sprzedawcy Rezerwowego od 11 września tego roku. Warto tu od razu przypomnieć, że samych odbiorców Energetycznego Centrum było w kraju, aż 200 tysięcy! Jednak w tym przypadku, w większości nie zostali oni, indywidualnie poinformowani o planach dotyczących zakończenia działalności, a co gorsza w żaden sposób nie mogą obecnie skontaktować się ze swoim byłym sprzedawcą. Zostali pozostawieni sami sobie i nie wiedzą w jaki sposób odzyskać pieniądze, które przysługują im z nadpłaty za prąd. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, radzi w tej sprawie skontaktować się z Miejskim lub Powiatowym Rzecznikiem Konsumenta, czy też organizacjami konsumenckimi. Udzielają one bowiem bezpłatnej pomocy prawnej wszystkim pokrzywdzonym!

W związku z ciągle napływającymi do nas pytaniami dotyczącymi Energetycznego Centrum, jeszcze raz przedstawiamy informację Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (nr 88/2018):

– nie należy regulować rachunków ani prognoz dotyczących dat po 10.09 dla energii elektrycznej oraz po 11.09 dla paliwa gazowego;

– należy regulować opłaty związane z dodatkowymi usługami np. pakietami medycznymi;

– jeśli otrzymujecie nadal rachunki lub prognozy od Energetycznego Centrum to koniecznie zgłoście ten fakt organom ścigania (policja, prokuratura).

Ponadto, w Monitorze Sądowym i Gospodarczym nr 209/2018, poz. 47083, Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, X Wydział Gospodarczy dla spraw Upadłościowych i Restrukturyzacyjnych, podał do publicznej wiadomości, że: po rozpoznaniu w dniu 16 października 2018 roku w Warszawie na posiedzeniu niejawnym sprawy z wniosku dłużnika Energetyczne Centrum S.A. z siedzibą w Warszawie o ogłoszenie upadłości (sygn. akt X GU 1933/18) postanowił zabezpieczyć majątek dłużnika Energetyczne Centrum S.A. z siedzibą w Warszawie przez ustanowienie tymczasowego nadzorcy sądowego w osobie Tycjana Saltarskiego, posiadającego licencję doradcy restrukturyzacyjnego o numerze 127.

fot. pixabay.com

enerad.pl

enerad.pl to pierwsza porównywarka cen energii w Internecie. Dzisiaj działamy dla Was nie tylko w branży energetycznej! Dostarczamy Wam porady, opinie i rankingi z branży finansowej.

  1. Witam ! Co jeśli energetyczne centrum nie posiada takowych wniosków na swojej stronie internetowej o zwrot nadpłaty za energię i gaz. Co wtedy ? Do kogo się zgłosić i jak to napisać że chce się swoje pieniądze spowrotem?

    • Dzień dobry,

      może Pani bazować na innych pismach dostępnych w sieci. Proszę tylko pamiętać, żeby dokument zawierał następujące informacje: dane osobowe (imię, nazwisko, nazwa firmy (jeśli dotyczy), seria i numer dowodu osobistego, PESEL, NIP), adres (kod pocztowy, miejscowość, ulica, numer domu, numer mieszkania), a także okres rozliczeniowy. Należy również sprecyzować sumę zwrotu oraz formę zwrotu (przekaz pocztowy, przelew na konto bankowe – tutaj należy podać jeszcze nazwę banku i numer konta bankowego).

      Pozdrawiam
      Agnieszka
      enerad.pl

    • Dzień dobry,

      tak, gdyż firma prędzej czy później podejmie kroki, prowadzące do tego, by uregulował Pan należność. Oprócz odsetek mogą dojść np. koszty związane upomnieniami.

      Pozdrawiam
      Agnieszka
      enerad.pl

  2. Czy w ogóle w obu tych firmach ktoś jeszcze pracuje aby można było przesłać taki wniosek? Z energią dla firm nie ma żadnego kontaktu. Telefony całkowicie zlikwidowane a na na maile odpowiada tylko automat. Wysłałam juz kilka wiadomości i nic. Przypuszczam,że nawet jak wyśle wniosek o zwrot nadpłaty pocztą to nie zostanie on odebrany lub przepadnie tak jak maile do nich wysyłane. Czują sie totalnie bezkarni. Mam nadzieje że media się za nich wezmą a sąd nakaże zwrotu nadpłat ludziom.

    • Pani Ewo, wysyłając wniosek o zwrot nadpłaty postąpi Pani zgodnie z obowiązującym prawem. Nawet, jeśli pismo nie zostanie odebrane i wróci do Pani, to w dalszym toku starań o zwrot pieniędzy będzie mogła Pani pokazać, że dochowała wszystkich procedur i formalności.

      Pozdrawiam
      Agnieszka
      enerad.pl

    • Dzień dobry,

      Pani Janino, kto ma ponosić ten koszt? Czy sprzedawca zobowiązał się do takiej kary umownej w przypadku, gdy to on zerwie umowę?

      Pozdrawiam
      Agnieszka
      enerad.pl

  3. Witam.Dostalem od Energetycznego Centrum do zaplaty 117zl z data wystawienia 19.11.2018 z terminem zaplaty 3.12.2018.Czy mam placic.Jest to faktura korygujaca.Co robic?

    • Dzień dobry,

      Panie Dariuszu, odpowiedzieliśmy na Pana e-mail. Proszę sprawdzić swoją skrzynkę.

      Pozdrawiam
      Agnieszka
      enerad.pl

  4. Witam
    Chodzi o Energetyczne Centrum – gaz, Dziś 10.12 otrzymałem rozliczenie i wychodzi nadpłata, mało tego zapłaciłem przedpłatę za miesiąc 10 i 11.Jak mam odzyskać pieniądze z nadpłaty i przedpłat – informację o zmianie dostawcy otrzymałem dopiero w miesiącu 11.Do kogo się zwrócić-skoro Energetyczne centrum – BOK już nie działa.

    Dziękuje

    • Dzień dobry,

      Panie Marku, proszę postępować zgodnie z tym co napisaliśmy w artykule, czyli proszę wysłać oficjalne pismo do EC z prośbą o zwrot nadpłat i przedpłat. Proszę również skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Niestety niewykluczone, że odzyskanie pieniędzy będzie możliwe dopiero na drodze sądowej.

      Pozdrawiam
      Agnieszka
      enerad.pl

      • Witam . Czy każdy oszukany Energetycznego Centrum ma sam osobiście wytaczac im sprawę do Sądu ? Czy będzie przeciwko tym oszustą jakiś pozew zbiorowy ? Bo w takim przypadku powinien taki powstać. Czy już się ktoś tym zajmuje?

  5. Dzień dobry, ja mam chyba jeszcze inny problem. Otrzymałam pismo , że mam NADPŁATĘ i muszę ją uregulować do 5.12. 2018r. Daty okresu rozliczeniowego się zgadzają 19.09.2017-10.0.2018r. Natomiast nie rozumiem dlaczego NADPŁATĘ mam regulować ja? Czy źle rozumiem słowo nadpłata? Wg mnie klient reguluje niedopłatę…

    • Dzień dobry,

      Pani Agato, oczywiście, że ma Pani rację. Niedopłatę musi uregulować klient, a nadpłata jest kwotą, którą musi Pani zwrócić sprzedawca prądu.

      Pozdrawiam
      Agnieszka
      enerad.pl

  6. Witam,
    Z przykrością przyznaję się do naiwności, przez którą dałam się nabrać tym ,,złodziejom”. Żeby was wszystkich ,,pocieszyć” to moja nadpłata to ponad 7700 PLN. Tak, tak prawie osiem tysięcy !!!!!
    Kto wie, czy nie jestem rekordzistką wśród klientów indywidualnych.
    Dlatego gwaranyuję Wam wszystkim, że chćbym miała to wszystko wydać na walkę ze złodziejstwem EC (a właściwie to ec) to to zrobię.
    Napisałam e-maila do nich ale oczywiście cisza.
    Mieszkam we Wrocławiu i kupowałam u nich gaz.
    Jeżeli jest ktoś, kto ma ochotę ze mną wytoczyć działo przeciwko nim to proszę o kontakt na e-maila ( babcia.kazia@wp.pl – mam na imię Anna) wtedy podam numer telefonu.
    Już zbieram siły do Prokuratury i do mediów, bo tylko to może ewentualnie zadziałać.muszę odczekać tylko na odpowiedź (prawdopodobnie do ,,nigdy”, ale skoro dałam termin to jeszcze trzy dni a potem do boju !!!
    Pozdrawiam wszystkich takich jak ja.

  7. Witam
    Narescie znalazłam stronę gdzie w jasny sposób pisze co mam zrobić.
    Otzymalam od tej firmy rozliczenie końcowe od 7.09 do 11.09 i wyszło ze mam do zapłaty rachunek w wysokości 40 zl ale samej nadpłaty wyszło 1000. Oczywiście jak inni piszą telefon ich nie działa, e-mail automat, inne numery pokrewne też jakby z kosmosu. Składam pismo do nich i odzyskanie należności j.w napisane. Nie odpuszczę takich zachowań gdyż jeszcze we wrześniu zapłaciłam prognozę i rachunek a tydzień później napisali esemesa ze zawiesili działalność. . .
    Moje pytanie brzmi czy w świetle gdzie ja mam nadpłatę a rozliczenie wynosi 40 zl mam to opłacić ?? Proszę o podpowiedź. Z góry dziękuję.

  8. Jestem kolejna osób z nadpłata. Żadnego smsa nie dostałam i zapłaciłam oczywiście prognozy. Wg rozliczenia mam ok 1,5tys nadpłaty… plus zaliczka z prognoz… maile wysłane… oczywiście naiwnie liczyłam na odpowiedz… teraz wiem, ze wysyłam poczta pismo,,, i po świętach zgłaszam sie do Rzecznika w swoim mieście. Oczywiście juz po fakcie zaczęli po klientach upadłej firmy zaczęli chodzić juz domokrążcy z innej firmy… sie pytam skąd maja dane? I straszyć, ze teraz bede za gaz płacić majątek jak z nimi umowy nie podpisze… ja zrezygnowałam,ale od razu spisują wszystko i mam wrażenie, ze w ten sposób wiele osób naciągną, bo oczywiście nie każdy wie,ze moze odmówić..

  9. Witam wszystkich poszkodowanych.Mam już wydrukowany wniosek do sądu,ale utknęłam na kategorii dłużnika. Czytałam i nie wiem do której zaliczają się osoby chcące odzyskać nadpłatę za opłacony gaz do EC. Może ktoś wie. Dziękuję

    • To kwestia kategorii wierzytelności, która jest zgłaszana do masy upadłości, nie zaś kategorii dłużnika. Moim zdaniem zgodnie z Prawem upadłościowym to kategoria II.

      Polecam się na wypadek ewentualnej pomocy prawnej w zakresie dochodzenia należności id upadłych Spółek obrotu.

  10. Ja takze wypełniłem kilkukrotnie formularz w celu zwrotu nadpłaty bezpośrednio na stronie ebok Enerii dla Firm. Niestety nie przyniosło to zadnych pozytywnych rezultatow. Postanowiłem wiec napisac oficjalnie, mailowo na adres podany na stronie bo jak wspominali inni poszkodowani telefony sa od dawna wyłączone.
    Po mailu dostalem automatyczną informację zwrotną ze do 4 dni srednio odpowiedzą no i oczywiscie cisza .. mija drugi miesiac – nie bardzo wiem co moge jeszcze zrobic ..
    Zastanawiam się nad wysłaniem listu poleconego .. a moze to tez mija się z celem i skracając drogę może od razu lepiej udać sie po poradę prawną albo bezpośrednio do sądu założyć sprawę ?

  11. Witam
    Szanowni Państwo rzecznik w moim mieście powiedział aby napisać pismo i przyjść do niego to podpisze będzie podkładka w razie co do sądu.

  12. ZA TE SAME OKRESY I TE SAME STANY LICZNIKÓW OTRZYMAŁEM DWIE FAKTURY JEDNA Z NIEDOPŁATA A DRUGA Z NADPŁATA /O CO CHODZI/
    MAM NADPŁATY PONAD 700 ZL. I NIBY NIEDOPŁATY 59 ZŁ. O CO CHODZI ???

  13. money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/energetyczne-centrum-sa-znika-z-rynku-,37,0,2424357.html

    subiektywnieofinansach.pl/trwa-dramat-klientow-energetycznego-centrum-jest-duzy-problem-z-odzyskaniem-pieniedzy-z-nadplaty-za-ostatnie-faktury-klientom-grozi-redukcja/

    Kilka przydatnych informAcji co.so.Firmy.
    Dp.syndyka dzwoniłam i ciszaaa
    Jutro idę po podpis do Rzecznika aby dokument miał większą moc.

  14. Witam, moja sytuacja jest jeszcze nieco inna. Ja otrzymałam maila z EC z powiadomieniem o wysokości nadpłaty i informacją, co mam zrobić, żeby nadpłatę mi zwrócili. Zrobiłam, wszystko jak trzeba. Pieniędzy nie otrzymałam. Może to niewielka kwota, niespełna 300 złotych, ale warto walczyć z oszustami choćby dla zasady. Rozumiem, że pozostaje zwrócenie się do Rzecznika Konsumenta. Ale przecież pisanie do Energetycznego Centrum czy też dzwonienie mija się z celem, jakby zniknęli z powierzchni ziemi. Czy jesteście w stanie odpowiedzieć na pytanie – kto przejął zobowiązania finansowe EC wobec klientów, u których wykazano nadpłatę?
    Będę wdzięczna za informacje przesłane na mój adres mailowy.
    Z poważaniem, Aleksandra Suliga

  15. Z uwagi na otwarcie postępowania upadłościowego niezbędne jest skierowanie zgłoszeń wierzytelności do masy upadłości, co należy uczynić w terminie wynikającym z MSiGW dotyczącym danego upadłego.
    Wówczas jest szansa uwzględnienia wierzytelności z tytułu istniejących nadpłat, a tym samym uczestnictwa w postępowaniu i ewentualnego uzyskania zaspokojenia roszczeń.

  16. Czy ktoś z Państwa nie zdążył złożyć wniosku do Sądu do 16 stycznia ? Ja jestem w takiej sytuacji. Czy jest wtedy możliwe odzyskanie nadpłaty ? Wiem, terminy terminami, ale chyba musi być jeszcze jakaś szansa. Przecież te pieniądze się nie rozpłynęły… Pismo o upadłości, które otrzymałam bylo wystawione 7 grudnia. Przez święta i wyjazdy zobaczyłam je fizycznie już po 16 stycznia…

  17. Witam – tez bylam klientka centrum energrtycznego. Dostalam rozliczenie końcowe za prad z informacja ze mam nadplate . Zwrotu nadpłaty do tej pory nie widze ale do tej pory kaza sobie placic za ubezpieczenie od pradu. Ubezpieczenie to było warunkiem tańszego pradu. Mam pytanie skoro nie mam od nich pradu – to dlaczego mam placic to ubezpieczenie ? Np. dzisiaj dostałam od centrum sms ze mam zaleglosc za to ubezpieczenie

  18. Również byłam klientką EC.Chcę wystąpić z wnioskiem o zwrot nadpłaty,ale informacje rozliczeniowe jakie otrzymałam z EC nie sæ dla mnie jasne.Dokument „informacja o rozliczeniu finansowym” informuje o nadpłacie 287zł (1-3+4). Drugi dokument „faktura VAT korekta nr faktury……. informuje o nadpłacie 167,99.Oba dokumenty dotyczą tego samego okresu rozliczeniowego. Którą kwotę mam wpisać w wniosku o zwrot nadpłaty.

  19. Witam,,,, gdybym nie usłyszała przypadkiem w punkcie obsługi klienta to nadal bym nie wiedziała, że ten rachunek, który opłaciłam w grudniu , jest opłacony niepotrzebnie…… dziwne …teraz tylko mówią ,że ciężko odzyskać a kto przyjmował te pieniądze rachunek powinien być zamknięty …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *