APAC może stać się największym rynkiem transportu CO₂ na świecie – nowy raport Xodus
Nowy raport firmy doradczej Xodus prognozuje, że region Azji i Pacyfiku (APAC) stanie się globalnym liderem w transporcie CO₂ drogą morską. Powodem są ogromne odległości między źródłami emisji a miejscami składowania oraz rosnące zapotrzebowanie na technologie CCUS w takich krajach jak Japonia i Korea Południowa.
Region Azji i Pacyfiku na drodze do dominacji w rynku transportu CO₂
Według raportu Forecasting the APAC CCUS Infrastructure, opracowanego przez Xodus we współpracy z Subsea7, do 2055 roku region APAC może potrzebować aż 90 miejsc składowania CO₂, 8 000 km rurociągów oraz niemal 80 specjalistycznych jednostek pływających. Oznacza to, że APAC ma potencjał, by stać się największym na świecie rynkiem morskiego transportu dwutlenku węgla.
W Japonii i Korei, które obecnie nie mają dużej produkcji ropy i gazu, zapotrzebowanie na składowanie CO₂ może wymagać budowy infrastruktury offshore porównywalnej z funkcjonującym obecnie sektorem gazowym Australii.
– CCUS jest dojrzałą, sprawdzoną technologią, która może być wdrażana bez konieczności zmiany zachowań konsumentów – podkreśla Simon Allison, wiceprezes Xodus na region APAC. – Raport daje kompleksowy obraz infrastruktury niezbędnej do efektywnego transportu i składowania CO₂ w regionie.
Wyzwania i szanse CCUS w Azji
W odróżnieniu od Europy, gdzie emisje są najczęściej obsługiwane rurociągami do pobliskich magazynów, w APAC kluczowe znaczenie będzie mieć transport morski na dużą skalę. Dla wielu krajów regionu różnice między lokalizacjami emitentów a miejscami składowania mogą sięgać nawet 5 000 km.
Jak zauważa Olivier Mette, dyrektor ds. doradztwa globalnego w Xodus, kraje takie jak Chiny i Indie skoncentrują się na rozwiązaniach krajowych, ale wiele państw będzie zmuszonych do korzystania z infrastruktury morskiej, co może opóźniać rozwój projektów.
– Nasza analiza, oparta na dopasowanych regionalnie założeniach kosztowych oraz metodologii zatwierdzonej przez branżę, pokazuje, że choć początkowe koszty będą wysokie, to z czasem znacznie spadną dzięki efektowi skali i wejściu nowych graczy – wskazuje Mette.
APAC potrzebuje nowej floty do transportu CO₂
W obecnych prognozach Xodus zakłada, że do 2055 roku potrzebne będzie niemal 80 jednostek do transportu CO₂ międzyregionowego – co stanowi ok. 20% obecnej floty LNG w Azji. Budowa sześciu takich statków rocznie przez 15 lat jest – zdaniem ekspertów – jak najbardziej realna.
Co istotne, projekty CCUS powiązane z infrastrukturą LNG mogą zredukować koszty nawet o 10–15%, co odpowiada skróceniu dystansu transportowego o ponad 3 000 km. To może znacząco ułatwić wdrażanie CCUS w pierwszym etapie.
Zobacz również:- Na przestrzeni dwóch lat państwa przeznaczyły 50 mld dolarów na technologie wychwytu CO₂
- Bruksela naciska: 44 koncerny paliwowe mają składować CO2 do 2030 r.
- Pierwszy europejski statek do transportu CO₂ gotowy. Kluczowy krok w stronę pełnoskalowego magazynowania CO₂ w UE
Źródło: Xodus
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze