Aviation Vision 2050: nowe podejście do dekarbonizacji lotnictwa według ICCT
Międzynarodowa Rada ds. Czystego Transportu (ICCT) wskazuje, że sama redukcja emisji CO2 nie wystarczy, by lotnictwo spełniło założenia Porozumienia paryskiego. Kluczowe są także działania ograniczające krótkotrwałe zanieczyszczenia klimatu.
Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w 2022 roku zadeklarowała osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla (CO₂) w sektorze lotniczym do 2050 roku. Jednak, jak wynika z najnowszego raportu Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu (ICCT), to założenie nie jest wystarczające, aby sektor lotniczy był zgodny z celami Porozumienia paryskiego.
Wpływ lotnictwa na globalne ocieplenie
Nowe badania podkreślają, że wpływ lotnictwa na ocieplenie klimatu wykracza poza emisje CO₂. Istotną rolę odgrywają tu także krótkotrwałe zanieczyszczenia klimatu (SLCP), takie jak tlenki azotu, czarny węgiel oraz chmury kondensacyjne (contrail cirrus).
Scenariusze redukcji emisji i kluczowe wnioski raportu
Raport ICCT aktualizuje mapę drogową dekarbonizacji lotnictwa do 2050 roku. W scenariuszu „Full Breakthrough”, zakładającym maksymalną redukcję zarówno gazów cieplarnianych, jak i SLCP, możliwe jest ograniczenie dodatkowego wpływu lotnictwa na ocieplenie o ponad 90% w porównaniu do scenariusza historycznego. Udział lotnictwa w pozostałym budżecie na wzrost temperatury o 1,7°C zostałby wtedy ograniczony do 2%.
- Osiągnięcie zerowej emisji CO₂ do 2050 roku to warunek konieczny, ale niewystarczający dla zgodności z Porozumieniem paryskim.
- Kontrola SLCP, zwłaszcza poprzez unikanie chmur kondensacyjnych, może uzupełnić działania na rzecz ograniczenia gazów cieplarnianych, przynosząc szybkie efekty dzięki wdrożeniu nowych technologii.
- Cztery główne dźwignie redukcji emisji – unikanie chmur kondensacyjnych, zrównoważone paliwa lotnicze (SAF), hydrotreating oraz poprawa efektywności operacyjnej – mogą odpowiadać za niemal 90% możliwego do uniknięcia ocieplenia w 2050 roku.
- Ograniczenie SLCP przynosi korzyści klimatyczne, nawet przy spodziewanym wzroście emisji gazów cieplarnianych wynikających z tych działań.
Rekomendacje polityczne i technologiczne
Raport sugeruje, że polityka powinna koncentrować się na czterech kluczowych obszarach: wdrażaniu programów unikania chmur kondensacyjnych, wsparciu dla SAF i hydrotreatingu, wprowadzeniu mechanizmów cenowych promujących efektywność paliwową oraz szerokim wdrożeniu zrównoważonych paliw lotniczych.
Cel zerowej emisji CO₂ do 2050 roku to warunek konieczny, ale niewystarczający dla zgodności lotnictwa z Porozumieniem paryskim.
Źródło: ICCT Publications
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze