Awaria wodorowych autobusów MPK Poznań – problem z jakością paliwa?
Wszystkie 25 autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 Hydrogen, eksploatowanych przez MPK Poznań, zostało nagle wycofanych z eksploatacji 3 marca 2025 roku. Przyczyną było wykrycie niespodziewanych awarii przez pokładowe systemy diagnostyczne we wszystkich pojazdach.

Możliwe źródło problemu – jakość wodoru
Autobusy były tankowane na publicznej stacji wodorowej w Poznaniu, której operatorem jest Orlen. Wstępne ustalenia sugerują, że usterki mogą być związane z jakością paliwa. Pobrano próbki do analizy, jednak na wyniki trzeba jeszcze poczekać.
W reakcji na awarię MPK Poznań, Solaris oraz Orlen podjęły wspólne działania w celu ustalenia przyczyny problemu i jego rozwiązania. Aby uniknąć zakłóceń w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, w miejsce wodorowych autobusów skierowano pojazdy spalinowe oraz elektryczne.
Dlaczego wodór jest tak wymagający?
Eksperci wskazują, że ogniwa paliwowe w pojazdach wodorowych wymagają niezwykle czystego wodoru – znacznie czystszego niż ten wykorzystywany w przemyśle. Nawet śladowe ilości zanieczyszczeń mogą prowadzić do uszkodzeń kluczowych komponentów, takich jak membrany protonowe czy katalizatory platynowe.
Na przykład:
- Tlenek węgla (CO) w stężeniu powyżej 0,2 ppm może blokować katalizator, ograniczając wydajność.
- Siarkowodór (H₂S) w ilości powyżej 50 ppb może trwale zniszczyć katalizator.
- Amoniak (NH₃) może zakłócać przewodzenie protonów w membranie, prowadząc do jej degradacji.
Dodatkowo, jakość powietrza dostarczanego do ogniwa paliwowego musi odpowiadać standardom znanym z najczystszych pomieszczeń laboratoryjnych, co jeszcze bardziej utrudnia utrzymanie sprawności technologii w rzeczywistych warunkach eksploatacji.
Czy autobusy wrócą na trasę?
Jeżeli źródłem problemu okaże się zanieczyszczony wodór, w zależności od rodzaju i poziomu skażenia możliwe będą różne scenariusze naprawy. W najlepszym przypadku wystarczy przeprowadzenie procedur oczyszczania. W skrajnych sytuacjach może być konieczna wymiana całych modułów ogniw paliwowych, co może potrwać nawet kilka miesięcy i generować wysokie koszty.
Podobne problemy odnotowano już wcześniej, m.in. na Majorce, gdzie pięć autobusów wodorowych zostało unieruchomionych przez zanieczyszczenia w systemach paliwowych i nadal pozostaje poza eksploatacją.
Przypadek MPK Poznań pokazuje, jak wymagająca i podatna na zakłócenia jest technologia wodorowa. W obliczu takich trudności eksperci podkreślają, że floty transportowe powinny domagać się od producentów autobusów wodorowych gwarancji na poziomie porównywalnym z pojazdami elektrycznymi lub spalinowymi – co na ten moment rzadko się zdarza.
Na razie przyszłość poznańskich autobusów wodorowych pozostaje niepewna – ich powrót na ulice zależy od wyników trwających analiz oraz skuteczności działań naprawczych.
Może Cię również zainteresować
Biogaz rolniczy szansą na energetyczną transformację polskiej wsi – potrzebne stabilne finansowanie i wsparcie legislacyjne
Biogazownie rolnicze mogą stać się fundamentem transformacji energetycznej na obszarach wiejskich – wynika z debaty ekspertów podczas konferencji UPEBBI. Potrzebne są jednak stabilne przepisy, systemowe wsparcie finansowe oraz edukacja młodzieży rolniczej.
Czyste Powietrze: Uwaga na oszustów. Fałszywe firmy naciągają w programie
Jak wynika z najnowszego komunikatu, pojawiło się wiele nieuczciwych firm podszywających się pod oficjalnych operatorów programu. Należy pamiętać, że wyłącznie gminy oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW) są uprawnione do jego realizacji.
Be.EV zainwestuje 20 mln funtów w ładowarki przy obiektach Schroders Capital
Be.EV i Schroders Capital ogłosiły partnerstwo, w ramach którego powstanie ponad 200 ultraszybkich punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Inwestycja o wartości 20 mln funtów obejmie 22 nieruchomości handlowe i rekreacyjne zarządzane przez Schroders Capital w całej Wielkiej Brytanii.
Park Zielonej Energii w Gliwicach nabiera realnych kształtów – podpisano umowy na budowę kluczowej inwestycji ciepłowniczej
9 maja 2025 roku w Ratuszu w Gliwicach podpisano umowy z wykonawcami Parku Zielonej Energii – jednej z najbardziej innowacyjnych inwestycji ciepłowniczych w Polsce. Projekt, realizowany przez PEC–Gliwice, ma nie tylko zrewolucjonizować system dostaw ciepła i energii w mieście, ale również przyczynić się do poprawy jakości powietrza, ograniczenia emisji i rozwoju lokalnej gospodarki o obiegu zamkniętym.
Platforma AFID łączy firmy z całego świata. Nowe wsparcie dla MŚP z sektora OZE
Międzynarodowa Agencja Energii Odnawialnej (IRENA) uruchomiła nową platformę współpracy dla przedsiębiorstw w ramach Sojuszu na rzecz Dekarbonizacji Przemysłu (AFID). Narzędzie ma pomóc firmom – zwłaszcza MŚP z sektora OZE – w realizacji ambitnych działań klimatycznych poprzez partnerstwa między podmiotami z różnych krajów.
Systemy PV SolarEdge dają więcej energii i są odporniejsze na ataki – potwierdza VDE
Nowy raport VDE Renewables potwierdza, że technologia SolarEdge zapewnia zaawansowane bezpieczeństwo, odporność na cyberzagrożenia oraz zwiększony uzysk energii. Systemy oparte na optymalizatorach mocy wykazały się lepszą wydajnością w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań stringowych.
Komentarze