Bank zmieniającego się świata: BNP Paribas i jego (nie tylko) zielone zmiany
We współczesnym świecie, w każdym sektorze gospodarki, coraz większe znaczenie zyskuje tzw. społeczna odpowiedzialność biznesu. W przypadku banków, jednym z liderów w tym obszarze, jest BNP Paribas, który działa pod hasłem “Bank zmieniającego się świata”. Znany jest przede wszystkim ze względu na tzw. kredyty na zielone zmiany. To jednak niejedyna CSR-owa działalność banku.

Bank zmieniającego się świata? CSR w BNP Paribas
Na przestrzeni ostatnich lat, zasady prowadzenia biznesu (bez względu na branżę) przeszły gruntowną metamorfozę. Obecnie, przedsiębiorstwa mają do czynienia z bardzo dobrze poinformowanym, świadomym konsumentem, dla którego sam produkt to za mało. Ci nowi konsumenci chcą, by wybierane przez nich usługi i produkty wiązały się z głębszymi wartościami, by ich decyzje zakupowe pomagały czynić świat lepszym.
Odpowiedzią na te wyzwania jest koncepcja CSR – społecznej odpowiedzialności biznesu. Jest to strategia zarządzania organizacją w sposób uwzględniający interesy społeczne, kwestie środowiskowe czy budowanie relacji.
W sektorze bankowości, jednym z liderów aktywności CSR jest BNP Paribas (dawniej BGŻ BNP Paribas), który reklamuje swoje usługi i produktu hasłem “Bank zmieniającego się świata”. I faktycznie – jest to organizacja, która od lat znajduje się w ścisłej czołówce społecznie odpowiedzialnych banków. W latach 2019 – 2021, BNP Paribas zdobył I miejsce w klasyfikacji generalnej oraz kategorii: bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy w Rankingu Odpowiedzialnych Firm, organizowanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Oprócz tego, organizacja otrzymała szereg innych wyróżnień w kategorii CSR, np.:
- Zielony listek CSR Polityki 2022 (6-krotny laureat),
- Gwiazdy bankowości 2022,
- GRAND PRIX CCIFP 2022 Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej,
- Diversity IN Check 2022 (4-krotny laureat),
- Etyczna Firma Pulsu Biznesu 2022,
- Diamentów Sustainable Economy 2021.
Inicjatywy BNP zmieniające świat
Jakie konkretne działania podejmuje ten “Bank zmieniającego się świata”? Wskazać można mi.in:
- program stypendiów “Klasa” dla absolwentów szkół podstawowych,
- wsparcie Banku Żywności SOS w Warszawie,
- rezygnacja z finansowania przemysłu tytoniowego,
- program szkoleniowy Akademia Bezpiecznej Jazdy,
- Program rozwojowy dla kobiet “Women UP “,
- zaprzestanie finansowania przemysłu węglowego (z wyjątkiem firm aktywnie przechodzących na zieloną energię),
- i wiele, wiele innych.
Bank zielonych zmian – BNP Paribas
Choć lista inicjatyw realizowanych przez BNP Paribas – Bank Zmieniającego się świata jest naprawdę długa, w dobie kryzysu energetycznego i klimatycznego szczególnego znaczenia nabierają te, które pomagają chronić środowisko naturalne. BNP Paribas – Bank zmieniającego się świata realizuje cele klimatyczne:
- wspierając swoich klientów w sięganiu po gospodarkę niskoemisyjną – m.in. poprzez montaż pomp ciepła, stosowanie odnawialnych źródeł energii (np. fotowoltaiki) czy innych rozwiązań zwiększających efektywność energetyczną (np. rekuperacja),
- pomagając ograniczać negatywną działalność operacyjną na środowisko naturalne,
- zwiększając świadomość proekologiczną wśród klientów, pracowników banku oraz w otoczeniu organizacji.
BNP realizuje swoje ekologiczne cele, zaczynając już od siebie. Organizacja od kilku lat wymienia flotę pojazdów firmowych na auta hybrydowe, promuje wśród swoich pracowników carpooling, carsharing oraz jazdę do pracy rowerem (zapewnia strzeżone parkingi rowerowe oraz prysznice). BNP Paribas ogranicza zużycie plastiku, m.in. stawiając na wielorazowe i użyteczne gadżety marketingowe (np. ekotorby, bidony, lunchboxy), a także stawia sobie za cel ograniczenie emisji CO2 z działalności operacyjnej np. poprzez mniejszą liczbę podróży służbowych, wykorzystanie OZE czy oszczędzanie energii.
Za pomocą swoich produktów kredytowych, bank stara się również wspierać zielone zmiany u swoich klientów.
“Zielone kredyty” BNP Paribas
BNP Paribas to instytucja finansowa z wyjątkowo szeroką ofertą produktów wspierających proekologiczne działania. Zielone kredyty BNP Paribas są skierowane do:
- klientów indywidualnych – konsumenci, którzy np. planują budowę lub zakup energooszczędnego domu, instalacji OZE czy termomodernizację. Mogą oni liczyć na korzystniejsze od rynkowych warunki – np. niższe oprocentowanie, wsparcie w pozyskaniu dotacji z programu “Czyste Powietrze”, minimalne formalności czy długie okresy kredytowania. Produkty kredytowe BNP Paribas znajdziecie m.in. w naszym rankingu kredytów na fotowoltaikę.
- rolników – dla właścicieli gospodarstw rolnych, bank zielonych zmian – BNP Paribas przewidział elastyczne, wygodne i dopasowane do potrzeb kredyty na rozwój i inwestycje w OZE, również ze wsparciem ze środków unijnych.
- spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych – które mogą liczyć m.in. na pożyczkę z premią termomodernizacyjną BGK na remont i modernizację (do 21% dopłaty do kosztów przedsięwzięcia termomodernizacyjnego lub 15% kosztów przedsięwzięcia remontowego) lub też leasing na fotowoltaikę.
- przedsiębiorstw – dla nich przewidziano m.in. kredyty z gwarancją BiznesMax i dopłatą do oprocentowania na inwestycje z efektem ekologicznym, pożyczki współfinansowane ze środków Unii Europejskiej m.in. na ekologiczne przedsięwzięcia określone w programach operacyjnych, a także dedykowane kredyty “Zielona energia” na budowę farm wiatrowych, słonecznych czy biogazowni.
BNP Paribas: bank zmieniającego się świata. Karty z wizerunkiem kobiet
Warto jednak podkreślić, że jak przystało na bank zmieniającego się świata, BNP Paribas wspiera nie tylko ekologię, ale również szereg inicjatyw społecznych, pomijanych przez inne przedsiębiorstwa.
Przykładowo, w 2018 roku firma zorganizowała akcję, która zwracała uwagę na brak wizerunków kobiet na polskich banknotach. Pod hasłem „Nic się nie dzieje bez kobiet… i bez pieniędzy” bank zorganizował kampanię, dzięki której na kartach płatniczych banku (wówczas BGŻ BNP Paribas) mogły pojawić się obrazy kobiet.

Celem opracowania przez BNP Paribas kart płatniczych z wizerunkiem kobiet było wywołanie dyskusji na temat roli i rosnącego znaczenia kobiet w przestrzeni społecznej i zawodowej, a także zachęcanie do zmian w codziennym życiu.
Z kolei w 2022 roku zlecił badanie pokazujące, jak stosowanie męskich lub neutralnych rodzajowo nazw zawodów zmienia postrzeganie przedstawicieli tych profesji wśród dzieci oraz w jaki sposób wpływa na percepcję osobowości wśród dorosłych. Efektem badania, było opracowania słownika feminatywów, które pomagają walczyć ze stereotypami i wyrównują szanse między płciami.
Może Cię również zainteresować
Sinovoltaics ostrzega: fotowoltaika w Europie pod presją zmian
Sinovoltaics opublikowało najnowszą wersję mapy łańcucha dostaw modułów fotowoltaicznych w Europie, Turcji, Egipcie i Kazachstanie. Choć dodano kilku nowych producentów, raport wskazuje także na falę zamknięć zakładów i bankructw. Obecna zdolność produkcyjna regionu to 21 GW modułów, 3,2 GW ogniw i 1,5 GW wlewków krzemowych
Bruksela naciska: 44 koncerny paliwowe mają składować CO2 do 2030 r.
Komisja Europejska zaapelowała do 44 firm naftowo-gazowych o udział w realizacji wspólnego celu Unii Europejskiej – składowania co najmniej 50 mln ton CO2 rocznie do 2030 roku. Firmy mają uczestniczyć w projekcie proporcjonalnie do swojej produkcji ropy i gazu z lat 2020–2023.
Straty tysięcy złotych. Fotowoltaika w Wielkopolsce blokowana częściej niż w innych regionach
Radio Poznań informuje, że wielkopolscy producenci energii słonecznej skarżą się na dyskryminację. Ich farmy są wyłączane znacznie częściej niż w innych regionach. Rekompensaty za utracone zyski sięgają zaledwie 10 procent.
Hithium wprowadza system ∞Power 6,25MWh dla Europy i rozpoczyna produkcję lokalną
Hithium podczas targów The smarter E Europe 2025 w Monachium zaprezentowało nowy system magazynowania energii ∞Power 6,25MWh 2h/4h w wersji dostosowanej do rynku europejskiego. System wyróżnia się m.in. wysokim poziomem bezpieczeństwa, elastycznością i odpornością na trudne warunki środowiskowe. Firma podpisała również porozumienie z hiszpańską spółką GCRPV, wspierając lokalizację produkcji na kontynencie.
Hyundai i lotnisko Incheon wprowadzają roboty ładujące EV – AI przyspiesza rozwój smart infrastruktury
Hyundai Motor Group oraz Incheon International Airport Corporation ogłosiły strategiczne partnerstwo na rzecz wdrożenia robotów do automatycznego ładowania pojazdów elektrycznych (ACR) wspieranych przez sztuczną inteligencję. Projekt pilotażowy ruszy na jednym z najnowocześniejszych lotnisk Azji, a jego celem jest zwiększenie wygody, bezpieczeństwa i efektywności ładowania aut elektrycznych.
Staże i nowe kierunki: AGH wspiera rozwój polskiego atomu
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie dołącza do rządowego programu na rzecz rozwoju kompetencji w energetyce jądrowej. Inicjatywa Ministerstwa Przemysłu zakłada ścisłą współpracę uczelni technicznych z polskimi przedsiębiorstwami. Program przewiduje zmiany w programach nauczania oraz płatne staże w firmach z sektora jądrowego.
Komentarze