Baterie EV mogą wytrzymywać 3 razy dłużej niż zakładano. Naukowcy badali je źle!
Najnowsze badania Stanford-SLAC wykazały, że baterie samochodów elektrycznych mogą działać nawet do 40% dłużej, niż przewidywano. Realne warunki użytkowania, takie jak przyspieszanie, hamowanie czy postoje, korzystniej wpływają na ich trwałość niż standardowe testy laboratoryjne.

Naturalne użytkowanie EV wydłuża życie baterii
Według badań przeprowadzonych w SLAC-Stanford Battery Center, żywotność baterii samochodów elektrycznych (EV) w codziennym użytkowaniu może być o jedną trzecią dłuższa niż prognozy oparte na testach laboratoryjnych. Przeciętny właściciel EV nie musi więc wymieniać kosztownego akumulatora przez kilka dodatkowych lat.
W laboratoriach naukowcy zwykle testują baterie, stosując stały cykl rozładowywania i ładowania. Jednak w warunkach rzeczywistego użytkowania pojazdy elektryczne podlegają dynamicznym zmianom, takim jak przyspieszanie, hamowanie, krótkie podróże czy długie postoje. Wyniki badania opublikowanego 9 grudnia w Nature Energy podważają dotychczasowe standardy testowe.
Testy w laboratoriach a rzeczywiste warunki
Zespół naukowców opracował cztery typy profili rozładowania baterii, od standardowego do bardziej dynamicznego. Przez dwa lata testowano 92 komercyjne baterie litowo-jonowe. Największą trwałość osiągały te baterie, które działały w warunkach najbardziej zbliżonych do realnych.
Na przykład krótki, intensywny przyspieszanie ograniczało degradację baterii, wbrew wcześniejszym założeniom badaczy.
Dynamiczne prowadzenie pojazdu może wręcz sprzyjać bateriom – wyjaśnia Alexis Geslin, współautor badania i doktorant na Uniwersytecie Stanforda.
Przyczyny degradacji baterii
Badacze zauważyli różnice między starzeniem się baterii wynikającym z liczby cykli ładowania, a tym spowodowanym upływem czasu. Konsumenci, którzy używają EV głównie do codziennych dojazdów, mogą być spokojniejsi – w ich przypadku czas starzenia przeważa nad cyklami.
Baterie w pojazdach komercyjnych, jak autobusy, starzeją się głównie przez intensywne użytkowanie. Konsumenckie EV bardziej zużywają się z czasem – powiedział Geslin.
Optymalizacja oprogramowania zwiększy trwałość
Wyniki sugerują, że producenci samochodów mogliby aktualizować oprogramowanie zarządzające bateriami. Dzięki nowym algorytmom można by maksymalizować ich trwałość w oparciu o realne profile użytkowania.Le Xu, badacz ze Stanforda, zauważył, że nowe składy chemiczne baterii i konstrukcje powinny być oceniane w realistycznych warunkach. To otworzy drogę do zaawansowanych rozwiązań optymalizacyjnych.
Wnioski z badania mogą być stosowane także w innych technologiach magazynów energii oraz w materiałach, takich jak plastik czy biomateriały.
Może Cię również zainteresować
Bawaria z rekordem: green flexibility uruchamia magazyn energii 15 MW w Immenstadt
W Immenstadt oficjalnie uruchomiono największy bateryjny magazyn energii w Bawarii. Inwestycję zrealizowały green flexibility oraz Allgäuer Überlandwerk. Obiekt dysponuje mocą 15 MW oraz pojemnością 33 MWh. To pierwsza w Niemczech instalacja pracująca w trybie „netzneutral” – neutralnym dla sieci elektroenergetycznej.
Europa walczy o surowce do baterii – stawką przyszłość elektromobilności
Europa stoi w obliczu niedoboru kluczowych surowców niezbędnych do produkcji baterii do pojazdów elektrycznych, co może opóźnić realizację celów dekarbonizacji transportu. Mimo wprowadzenia Aktu o Surowcach Krytycznych, przedstawiciele Komisji Europejskiej, organizacji branżowych oraz europarlamentarzyści ostrzegają przed rosnącym ryzykiem utraty konkurencyjności wobec Chin i USA.
OZE kluczem do tańszego prądu – gminy zarobią miliony na funduszu wiatrakowym
Energia z wiatru odgrywa coraz większą rolę w transformacji energetycznej Polski. Nowe przepisy mają przyspieszyć rozwój lądowych farm wiatrowych i przynieść wymierne korzyści finansowe gminom i ich mieszkańcom. W gminie Potęgowo widać już pozytywne efekty takich inwestycji.
Ekovoltis i LG: zielona energia dla fabryki produkującej 10 milionów urządzeń rocznie
Ekovoltis i LG Electronics podpisały dwuletnią umowę na dostawy energii odnawialnej dla największego zakładu produkcyjnego LG w Europie. Roczne zużycie energii tej fabryki odpowiada zapotrzebowaniu około 25 tysięcy gospodarstw domowych.
Europa traci przewagę w wyścigu o energię przyszłości. Czy strategia KE uratuje fuzję jądrową?
Unia Europejska traci pozycję lidera w rozwoju energetyki termojądrowej – zaledwie 2% globalnych inwestycji trafia dziś na Stary Kontynent. Brakuje nie tylko pieniędzy, ale przede wszystkim politycznego przywództwa. Czy zapowiadana strategia Komisji Europejskiej coś zmieni?
Zapomniana technologia sprzed 20 lat dała Tulum Energy 27 mln dolarów
Między 2002 a 2005 rokiem inżynierowie Grupy Techint przypadkowo odkryli reakcję pirolizy metanu. Po dwóch dekadach zapomnienia pomysł został odkurzony i przekształcony w biznes wart miliony dolarów. Tulum Energy, spółka powstała na bazie tej technologii, pozyskała właśnie 27 mln dolarów na rozwój innowacyjnego rozwiązania wodorowego.
Komentarze