Baterie EV mogą wytrzymywać 3 razy dłużej niż zakładano. Naukowcy badali je źle!
Najnowsze badania Stanford-SLAC wykazały, że baterie samochodów elektrycznych mogą działać nawet do 40% dłużej, niż przewidywano. Realne warunki użytkowania, takie jak przyspieszanie, hamowanie czy postoje, korzystniej wpływają na ich trwałość niż standardowe testy laboratoryjne.
Naturalne użytkowanie EV wydłuża życie baterii
Według badań przeprowadzonych w SLAC-Stanford Battery Center, żywotność baterii samochodów elektrycznych (EV) w codziennym użytkowaniu może być o jedną trzecią dłuższa niż prognozy oparte na testach laboratoryjnych. Przeciętny właściciel EV nie musi więc wymieniać kosztownego akumulatora przez kilka dodatkowych lat.
W laboratoriach naukowcy zwykle testują baterie, stosując stały cykl rozładowywania i ładowania. Jednak w warunkach rzeczywistego użytkowania pojazdy elektryczne podlegają dynamicznym zmianom, takim jak przyspieszanie, hamowanie, krótkie podróże czy długie postoje. Wyniki badania opublikowanego 9 grudnia w Nature Energy podważają dotychczasowe standardy testowe.
Testy w laboratoriach a rzeczywiste warunki
Zespół naukowców opracował cztery typy profili rozładowania baterii, od standardowego do bardziej dynamicznego. Przez dwa lata testowano 92 komercyjne baterie litowo-jonowe. Największą trwałość osiągały te baterie, które działały w warunkach najbardziej zbliżonych do realnych.
Na przykład krótki, intensywny przyspieszanie ograniczało degradację baterii, wbrew wcześniejszym założeniom badaczy.
Dynamiczne prowadzenie pojazdu może wręcz sprzyjać bateriom – wyjaśnia Alexis Geslin, współautor badania i doktorant na Uniwersytecie Stanforda.
Przyczyny degradacji baterii
Badacze zauważyli różnice między starzeniem się baterii wynikającym z liczby cykli ładowania, a tym spowodowanym upływem czasu. Konsumenci, którzy używają EV głównie do codziennych dojazdów, mogą być spokojniejsi – w ich przypadku czas starzenia przeważa nad cyklami.
Baterie w pojazdach komercyjnych, jak autobusy, starzeją się głównie przez intensywne użytkowanie. Konsumenckie EV bardziej zużywają się z czasem – powiedział Geslin.
Optymalizacja oprogramowania zwiększy trwałość
Wyniki sugerują, że producenci samochodów mogliby aktualizować oprogramowanie zarządzające bateriami. Dzięki nowym algorytmom można by maksymalizować ich trwałość w oparciu o realne profile użytkowania.Le Xu, badacz ze Stanforda, zauważył, że nowe składy chemiczne baterii i konstrukcje powinny być oceniane w realistycznych warunkach. To otworzy drogę do zaawansowanych rozwiązań optymalizacyjnych.
Wnioski z badania mogą być stosowane także w innych technologiach magazynów energii oraz w materiałach, takich jak plastik czy biomateriały.
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze