Enerad
Porównaj oferty

Baterie EV mogą wytrzymywać 3 razy dłużej niż zakładano. Naukowcy badali je źle!

Najnowsze badania Stanford-SLAC wykazały, że baterie samochodów elektrycznych mogą działać nawet do 40% dłużej, niż przewidywano. Realne warunki użytkowania, takie jak przyspieszanie, hamowanie czy postoje, korzystniej wpływają na ich trwałość niż standardowe testy laboratoryjne.

samochód elektryczny baterie

Naturalne użytkowanie EV wydłuża życie baterii

Według badań przeprowadzonych w SLAC-Stanford Battery Center, żywotność baterii samochodów elektrycznych (EV) w codziennym użytkowaniu może być o jedną trzecią dłuższa niż prognozy oparte na testach laboratoryjnych. Przeciętny właściciel EV nie musi więc wymieniać kosztownego akumulatora przez kilka dodatkowych lat.

W laboratoriach naukowcy zwykle testują baterie, stosując stały cykl rozładowywania i ładowania. Jednak w warunkach rzeczywistego użytkowania pojazdy elektryczne podlegają dynamicznym zmianom, takim jak przyspieszanie, hamowanie, krótkie podróże czy długie postoje. Wyniki badania opublikowanego 9 grudnia w Nature Energy podważają dotychczasowe standardy testowe.

Testy w laboratoriach a rzeczywiste warunki

Zespół naukowców opracował cztery typy profili rozładowania baterii, od standardowego do bardziej dynamicznego. Przez dwa lata testowano 92 komercyjne baterie litowo-jonowe. Największą trwałość osiągały te baterie, które działały w warunkach najbardziej zbliżonych do realnych.

Na przykład krótki, intensywny przyspieszanie ograniczało degradację baterii, wbrew wcześniejszym założeniom badaczy.

Dynamiczne prowadzenie pojazdu może wręcz sprzyjać bateriom – wyjaśnia Alexis Geslin, współautor badania i doktorant na Uniwersytecie Stanforda.

Przyczyny degradacji baterii

Badacze zauważyli różnice między starzeniem się baterii wynikającym z liczby cykli ładowania, a tym spowodowanym upływem czasu. Konsumenci, którzy używają EV głównie do codziennych dojazdów, mogą być spokojniejsi – w ich przypadku czas starzenia przeważa nad cyklami.

Baterie w pojazdach komercyjnych, jak autobusy, starzeją się głównie przez intensywne użytkowanie. Konsumenckie EV bardziej zużywają się z czasem – powiedział Geslin.

Optymalizacja oprogramowania zwiększy trwałość

Wyniki sugerują, że producenci samochodów mogliby aktualizować oprogramowanie zarządzające bateriami. Dzięki nowym algorytmom można by maksymalizować ich trwałość w oparciu o realne profile użytkowania.Le Xu, badacz ze Stanforda, zauważył, że nowe składy chemiczne baterii i konstrukcje powinny być oceniane w realistycznych warunkach. To otworzy drogę do zaawansowanych rozwiązań optymalizacyjnych.

Wnioski z badania mogą być stosowane także w innych technologiach magazynów energii oraz w materiałach, takich jak plastik czy biomateriały.

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn