Baterie solid-state coraz bliżej rynku? Producenci pokonują bariery technologiczne, ale koszty wciąż wysokie
Producenci motoryzacyjni i technologiczni inwestują miliardy dolarów w rozwój baterii solid-state (SSB), które mają zrewolucjonizować rynek pojazdów elektrycznych. Choć postęp jest widoczny, eksperci przestrzegają, że droga do masowej produkcji wciąż daleka – głównie z powodu kosztów.

Czym są baterie solid-state?
Baterie solid-state, czyli ze stałym elektrolitem, są uważane za „świętego Graala” elektromobilności. W przeciwieństwie do klasycznych ogniw litowo-jonowych, w których wykorzystywany jest elektrolit w formie cieczy lub żelu, SSB korzystają z materiałów stałych. Przekłada się to na wyższą gęstość energii (nawet o 30–50% więcej zasięgu), krótszy czas ładowania, większe bezpieczeństwo (niższe ryzyko pożaru) i mniejsze tempo degradacji.
Producenci deklarują, że dzięki tym właściwościom baterie solid-state mogą znacząco obniżyć całkowity koszt użytkowania pojazdu elektrycznego. Ale na razie technologia ta pozostaje w fazie pilotażowej – głównie przez problemy z produkcją na dużą skalę i bardzo wysokie koszty wytworzenia.
Plany największych graczy: Toyota, Stellantis, Hyundai
Toyota planuje wprowadzenie pojazdów z SSB między 2027 a 2028 rokiem, we współpracy z Idemitsu Kosan. Firma buduje fabrykę siarczku litu, która ma pozwolić na produkcję ogniw dla 50–60 tys. pojazdów rocznie.
Stellantis wspólnie z Factorial Energy testuje półstałe ogniwa FEST. Flota demonstracyjna z nowymi bateriami – m.in. Dodge Charger Daytona – ma trafić na drogi już w 2026 roku. Factorial deklaruje, że ich rozwiązanie osiąga 375 Wh/kg i 600 cykli ładowania. Choć nadal są to baterie 10–30 razy droższe od klasycznych ogniw, technologia zyskuje na wiarygodności dzięki współpracy m.in. z Hyundaiem i Mercedesem.
BMW chce jeszcze w 2025 roku pokazać demonstracyjny model z SSB i rozwija pilotażową produkcję z firmą Solid Power. Ford również współpracuje z tym partnerem i testuje pełnowymiarowe ogniwa. Nissan planuje wprowadzenie pierwszego auta z pełnymi SSB w roku fiskalnym 2028, a Hyundai w marcu otworzył pilotażową linię produkcyjną w ramach strategii wartej 9 mld dolarów.
Volkswagen – we współpracy z QuantumScape – pracuje nad bateriami, które zachowują pełną pojemność nawet po przejechaniu 500 tys. km. Honda z kolei otworzyła zakład w japońskim mieście Sakura, gdzie zamierza skrócić czas i koszt produkcji.
Wyzwania: „piekło produkcyjne” i walka o cenę
Choć technologia solid-state daje ogromne możliwości, jej masowa produkcja jest skomplikowana i kosztowna. Produkcja cienkich warstw stałych elektrolitów wiąże się z wysokim odsetkiem odpadów.
CEO Factorial Energy, Siyu Huang, mówi wprost o „piekle produkcyjnym”.
Obecnie koszt wytworzenia SSB sięga 400–500 USD/kWh, podczas gdy klasyczne ogniwa litowo-jonowe to około 112 USD/kWh. By nowa technologia mogła konkurować na rynku, do 2030 roku cena musi spaść do poziomu 100–150 USD/kWh. Eksperci przewidują, że pierwsze wdrożenia obejmą pojazdy z wyższej półki, które łatwiej „wchłoną” kosztowną technologię, a dopiero po 2030 roku można mówić o szerszym zastosowaniu.
Przyszłość: mniej niklu i kobaltu, więcej energii i bezpieczeństwa
Poza niższą wagą i większym zasięgiem, baterie solid-state nie wymagają tak dużych ilości surowców krytycznych, jak nikiel czy kobalt, co może wpłynąć na ich większą niezależność od niestabilnych łańcuchów dostaw.
Baterie te także znacznie wolniej się degradują – mogą nawet dwukrotnie wydłużyć żywotność pojazdu – i pozwalają skrócić czas ładowania do 15–20 minut (od 15% do 80%).
Nie bez znaczenia jest również kwestia bezpieczeństwa – stałe elektrolity są mniej palne niż ciecz, co zmniejsza ryzyko pożarów i eksplozji.
Zobacz również:- Europa oszczędzi 20 mln ton CO2 w 2025 roku dzięki samochodom elektrycznym
- Elektryczna rewolucja w Europie c.d.: Jak samochody elektryczne mogą stabilizować sieć i generować oszczędności?
- Dolphin Surf: BYD wprowadza najtańszy samochód elektryczny do Europy
Źródło: WardsAuto
Może Cię również zainteresować
Bridgestone World Solar Challenge 2025 na oponach ENLITEN z materiałami z recyklingu
Bridgestone wprowadza innowacyjne opony z ponad 65% udziałem materiałów z recyklingu i surowców odnawialnych na prestiżowy wyścig pojazdów solarnych
Dlaczego płacimy tak dużo za energię? Nowy raport Forum Energii pokazuje przyczyny i możliwe rozwiązania
Średnie ceny energii elektrycznej w Unii Europejskiej należą do najwyższych na świecie. To temat coraz częściej obecny w debacie publicznej. Nowy raport Forum Energii „Anatomia wysokich cen energii i recepta na przyszłość” szczegółowo analizuje przyczyny tej sytuacji oraz wskazuje konkretne rekomendacje dla Polski i całej UE.
Najlepsze moduły PV 2025 według RETC
RETC opublikowało wstępne wyniki swojego dorocznego raportu PV Module Index. Spośród wszystkich testowanych modułów PV tylko 13% modeli uzyskało najwyższe wyróżnienie „Overall Highest Achiever”. To ważny drogowskaz dla inwestorów i deweloperów szukających produktów najwyższej jakości.
Orlen Paliwa rozbudował terminal LPG w Szczecinie. Dwukrotnie większe możliwości za ponad 150 mln zł
Orlen Paliwa zakończył rozbudowę terminalu gazu płynnego w Szczecinie. Inwestycja warta ponad 150 mln zł podwoiła pojemność magazynową i zwiększyła możliwości przeładunkowe obiektu o blisko 65 proc. Nowoczesna infrastruktura ma wzmocnić bezpieczeństwo dostaw LPG i uniezależnić Polskę od rosyjskiego surowca.
PEJ planują pozyskać 30 proc. finansowania dłużnego dla pierwszej elektrowni jądrowej na rynku komercyjnym
Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) zabezpieczyły już ponad 70 proc. finansowania dłużnego dla budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Pozostałą część — ok. 30 proc. — spółka zamierza pozyskać na rynku komercyjnym jeszcze w 2025 roku. To kluczowy krok w największym energetycznym projekcie infrastrukturalnym w kraju.
Branża energetyki wiatrowej apeluje o wsparcie rządu. Przemysł gotowy na inwestycje warte setki miliardów
Energetyka wiatrowa może być filarem bezpiecznej, niezależnej Polski — podkreślali przedstawiciele branży podczas konferencji PSEW 2025. Stowarzyszenie apeluje do rządu o uproszczenie procedur, wsparcie dla przemysłu i stabilne prawo, które pozwoli inwestorom realizować ambitne projekty.
Komentarze