Baterie z odpadów rolniczych. SorbiForce szykuje pilotaż w USA
SorbiForce opracował organiczną baterię bez metali, którą można w 95% przetworzyć. Technologia oparta na węglu, wodzie i soli może zrewolucjonizować magazynowanie energii. Jeszcze w 2025 roku firma planuje pierwsze wdrożenia pilotowe.

Bateria z odpadów rolniczych i bez metali
Ukraiński startup SorbiForce, który działa obecnie także w Arizonie, ogłosił opracowanie pierwszej na świecie organicznej baterii, której główne składniki to węgiel, woda, sól i odpady rolnicze. Technologia nie wykorzystuje żadnych metali, co czyni ją w pełni niepalną i potencjalnie znacznie bardziej przyjazną dla środowiska niż powszechnie stosowane baterie litowo-jonowe.
Założyciel firmy i jednocześnie dyrektor generalny, Serhii Kaminskyi, już w latach 2010. zainicjował prace nad alternatywnym magazynowaniem energii, dostrzegając środowiskowe koszty obecnych systemów. Po rozpoczęciu wojny w Ukrainie, SorbiForce uzyskał wsparcie w ramach programu Global Innovation through Science and Technology Departamentu Stanu USA i dołączył do inkubatora Uniwersytetu Arizony.
Zobacz również: XL Batteries uruchamia organiczną baterię: 20 lat pracy bez przerwy
Technologia sorpcyjna zamiast reakcji chemicznych
Rozwiązanie SorbiForce bazuje na zjawiskach fizycznych, a nie chemicznych. Przemieszczanie elektronów pomiędzy elektrodami odbywa się dzięki ultraporowatej warstwie węgla. Zarówno katoda, jak i anoda są wykonane z materiałów węglowych, co eliminuje ryzyko zapłonu, wybuchu czy emisji toksycznych substancji.
„To, co naprawdę wyróżnia naszą technologię, to fakt, że materiały węglowe z wiekiem poprawiają swoje właściwości” – powiedział Kevin Drolet, dyrektor marketingu SorbiForce. Według niego, bateria może działać nawet 30 lat pod warunkiem uzupełniania wody.
Niemal pełna biodegradowalność i bezpieczeństwo użytkowania
Na koniec cyklu życia, aż 95% baterii SorbiForce można rozłożyć do postaci organicznej. Pozostałe 5% to komponenty nadające się do ponownego użycia. W odróżnieniu od tradycyjnych akumulatorów litowo-jonowych, nowa bateria nie stwarza zagrożenia wycieku toksyn, eksplozji czy pożaru.
„Można przeciąć ogniwo SorbiForce na pół i wciąż zasilać oświetlenie – bez ryzyka wybuchu czy skażenia” – zaznaczył Drolet.
Zobacz również: Nowa bateria termiczna z Chin: wzrost mocy o 300% dzięki sprężarce
Pierwsze wdrożenia jeszcze w 2025 roku
Firma przygotowuje się do realizacji pierwszych projektów pilotażowych o mocy od 60 kWh do 150 kWh w drugiej połowie 2025 roku. Równolegle prowadzi rundę finansowania typu seed, której celem jest pozyskanie 5 mln dolarów.
Koszty inwestycyjne są według Droleta znacznie niższe niż w przypadku baterii litowo-jonowych, co zawdzięcza powszechnie dostępnych surowcom, takim jak sól i materiały organiczne dostępne w USA.
Bateria SorbiForce może pracować przez ponad 6 000 cykli i nadaje się do łatwego łączenia w moduły. Firma spodziewa się szybkiego przejścia z etapu pilotażowego do pełnej produkcji komercyjnej.
„Jest ogromne zapotrzebowanie na technologie, które są niepalne, bezpieczne i produkowane w USA. Jeśli można stworzyć rozwiązanie, które się nie pali, to ma ogromną wartość” – podsumował Drolet.
Źródło: SorbiForce / wywiad pv magazine z Kevinem Drolet, CMO SorbiForce.
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze