Biedronka wybuduje 2 tys. instalacji PV w 3 lata
Sieć Biedronka podjęła śmiałą decyzję o wdrożeniu instalacji fotowoltaicznych w swoich placówkach handlowych. Z tego powodu właściciel sieci Biedronka – spółka Jeronimo Martins Polska – podpisała w 2022 r. porozumienie z firmą Grow Energy. Zgodnie z umową do końca 2025 r. 2 tys. sklepów w Polsce działających pod szyldem Biedronki (spośród 3.283 – wg. danych aktualnych na koniec drugiego kwartału 2022 r.) zostanie wyposażonych w instalacje PV. To kolejny krok Biedronki w drodze do bycia eko. Przypomnijmy, że od 2017 r. sieć handlowa zdołała obniżyć swoją emisję CO2 o ok. 45%.

Zielona energia dla sklepów Biedronka
W ciągu najbliższych lat na każdym sklepie wchodzącym w skład sieci Biedronka, objętym umową z Grow Energy, pojawi się średnio 110 paneli PV. Ta inicjatywa przyczyni się do ograniczenia zużycia konwencjonalnej energii o 15% rocznie, w każdym ze sklepów.
Zielona rewolucja w sieci Biedronka nie ogranicza się tylko do paneli PV. Jeronimo Martins Polska zawarło 15-letni kontrakt z Golden Peaks Capital, szwajcarską firmą, na mocy którego sklepy i centra dystrybucyjne Biedronki będą zasilane zieloną energią z farm fotowoltaicznych z całego kraju. Jeronimo Martins Polska zakupi 78 GWh energii rocznie, co częściowo zaspokoi potrzeby infrastruktury tej sieci handlowej.
Działania Biedronki to odpowiedź na jej rosnące zapotrzebowanie energetyczne – zwłaszcza w kwestii oświetlenia, klimatyzacji i zasilania mebli chłodniczych – a zarazem chęć zmniejszenia negatywnego wpływu firmy na środowisko.
Wpływ na środowisko
Portugalska sieć działa również na płaszczyźnie efektywności energetycznej – wprowadza do swoich placówek m.in. automatycznie regulowane oświetlenie LED, pompy ciepła i dodatkową izolację budynków. To z jednej strony ważne dla środowiska, a z drugiej – dla portfela firmy.
W 2022 r. Biedronka dynamicznie zwiększyła korzystanie z odnawialnych źródeł energii (na swoje potrzeby wykorzystała ponad 2 razy więcej takiej energii). Najwięcej (wzrost o 600%) dotyczył energii z fotowoltaiki.
Nie tylko Biedronka chce być eko
Zielona transformacja jest obecnie priorytetową strategią dla wielu gigantów handlowych. Oprócz Biedronki marki takie jak np. Lidl, Carrefour czy Dino wdrażają lub planują inwestycje w OZE, z naciskiem na fotowoltaikę.
Łączna moc zainstalowanych paneli PV w przypadku marketów Dino wzrosła do ponad 68 MW (w pierwszym kwartale br.). W tym samym czasie liczba sklepów tej marki wyposażonych w instalacje PV zwiększyła się do 1.763.
Lidl Polska natomiast może pochwalić się obecnie ponad 120 sklepami korzystającymi z fotowoltaiki. Z kolei sieć Carrefour planuje do 2030 r. przejść w 100% na OZE.
Może Cię również zainteresować
ORLEN wprowadza SAF na lotniskach w Polsce. Nowe paliwo zmniejszy emisje CO2
ORLEN rozpoczął sprzedaż nowego rodzaju paliwa lotniczego – SAF (Sustainable Aviation Fuel). Od teraz samoloty startujące z Warszawy, Krakowa i Katowic mogą tankować bardziej ekologiczne paliwo, które ogranicza emisję gazów cieplarnianych zarówno podczas produkcji, jak i spalania w silnikach odrzutowych.
Bawaria z rekordem: green flexibility uruchamia magazyn energii 15 MW w Immenstadt
W Immenstadt oficjalnie uruchomiono największy bateryjny magazyn energii w Bawarii. Inwestycję zrealizowały green flexibility oraz Allgäuer Überlandwerk. Obiekt dysponuje mocą 15 MW oraz pojemnością 33 MWh. To pierwsza w Niemczech instalacja pracująca w trybie „netzneutral” – neutralnym dla sieci elektroenergetycznej.
Europa walczy o surowce do baterii – stawką przyszłość elektromobilności
Europa stoi w obliczu niedoboru kluczowych surowców niezbędnych do produkcji baterii do pojazdów elektrycznych, co może opóźnić realizację celów dekarbonizacji transportu. Mimo wprowadzenia Aktu o Surowcach Krytycznych, przedstawiciele Komisji Europejskiej, organizacji branżowych oraz europarlamentarzyści ostrzegają przed rosnącym ryzykiem utraty konkurencyjności wobec Chin i USA.
OZE kluczem do tańszego prądu – gminy zarobią miliony na funduszu wiatrakowym
Energia z wiatru odgrywa coraz większą rolę w transformacji energetycznej Polski. Nowe przepisy mają przyspieszyć rozwój lądowych farm wiatrowych i przynieść wymierne korzyści finansowe gminom i ich mieszkańcom. W gminie Potęgowo widać już pozytywne efekty takich inwestycji.
Ekovoltis i LG: zielona energia dla fabryki produkującej 10 milionów urządzeń rocznie
Ekovoltis i LG Electronics podpisały dwuletnią umowę na dostawy energii odnawialnej dla największego zakładu produkcyjnego LG w Europie. Roczne zużycie energii tej fabryki odpowiada zapotrzebowaniu około 25 tysięcy gospodarstw domowych.
Europa traci przewagę w wyścigu o energię przyszłości. Czy strategia KE uratuje fuzję jądrową?
Unia Europejska traci pozycję lidera w rozwoju energetyki termojądrowej – zaledwie 2% globalnych inwestycji trafia dziś na Stary Kontynent. Brakuje nie tylko pieniędzy, ale przede wszystkim politycznego przywództwa. Czy zapowiadana strategia Komisji Europejskiej coś zmieni?
Komentarze