Enerad
Porównaj oferty

Biedronka wybuduje 2 tys. instalacji PV w 3 lata

Sieć Biedronka podjęła śmiałą decyzję o wdrożeniu instalacji fotowoltaicznych w swoich placówkach handlowych. Z tego powodu właściciel sieci Biedronka – spółka Jeronimo Martins Polska – podpisała w 2022 r. porozumienie z firmą Grow Energy. Zgodnie z umową do końca 2025 r. 2 tys. sklepów w Polsce działających pod szyldem Biedronki (spośród 3.283 – wg. danych aktualnych na koniec drugiego kwartału 2022 r.) zostanie wyposażonych w instalacje PV. To kolejny krok Biedronki w drodze do bycia eko. Przypomnijmy, że od 2017 r. sieć handlowa zdołała obniżyć swoją emisję CO2 o ok. 45%.

Biedronka wybuduje 2 tys. instalacji PV w 3 lata

Zielona energia dla sklepów Biedronka

W ciągu najbliższych lat na każdym sklepie wchodzącym w skład sieci Biedronka, objętym umową z Grow Energy, pojawi się średnio 110 paneli PV. Ta inicjatywa przyczyni się do ograniczenia zużycia konwencjonalnej energii o 15% rocznie, w każdym ze sklepów.

Zielona rewolucja w sieci Biedronka nie ogranicza się tylko do paneli PV. Jeronimo Martins Polska zawarło 15-letni kontrakt z Golden Peaks Capital, szwajcarską firmą, na mocy którego sklepy i centra dystrybucyjne Biedronki będą zasilane zieloną energią z farm fotowoltaicznych z całego kraju. Jeronimo Martins Polska zakupi 78 GWh energii rocznie, co częściowo zaspokoi potrzeby infrastruktury tej sieci handlowej.

Działania Biedronki to odpowiedź na jej rosnące zapotrzebowanie energetyczne – zwłaszcza w kwestii oświetlenia, klimatyzacji i zasilania mebli chłodniczych – a zarazem chęć zmniejszenia negatywnego wpływu firmy na środowisko.

Wpływ na środowisko

Portugalska sieć działa również na płaszczyźnie efektywności energetycznej – wprowadza do swoich placówek m.in. automatycznie regulowane oświetlenie LED, pompy ciepła i dodatkową izolację budynków. To z jednej strony ważne dla środowiska, a z drugiej – dla portfela firmy.

W 2022 r. Biedronka dynamicznie zwiększyła korzystanie z odnawialnych źródeł energii (na swoje potrzeby wykorzystała ponad 2 razy więcej takiej energii). Najwięcej (wzrost o 600%) dotyczył energii z fotowoltaiki.

Nie tylko Biedronka chce być eko

Zielona transformacja jest obecnie priorytetową strategią dla wielu gigantów handlowych. Oprócz Biedronki marki takie jak np. Lidl, Carrefour czy Dino wdrażają lub planują inwestycje w OZE, z naciskiem na fotowoltaikę.

Łączna moc zainstalowanych paneli PV w przypadku marketów Dino wzrosła do ponad 68 MW (w pierwszym kwartale br.). W tym samym czasie liczba sklepów tej marki wyposażonych w instalacje PV zwiększyła się do 1.763.

Lidl Polska natomiast może pochwalić się obecnie ponad 120 sklepami korzystającymi z fotowoltaiki. Z kolei sieć Carrefour planuje do 2030 r. przejść w 100% na OZE.

Komentarze

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Emila Biernaciak

Ukończyła Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ekspertka w zakresie fotowoltaiki. Zapalona badaczka zagadnień związanych z finansami, energetyką oraz marketingiem w sieci. Szczera fanka i propagatorka ekologicznych rozwiązań, które mogą zmienić świat na lepsze. Niespokojny duch, wciąż szukający nowej wiedzy i doświadczeń. W wolnym czasie czyta powieści Stephena Kinga i śledzi trendy motoryzacyjne.