Bioenergia kontra klimat: globalny wzrost produkcji biopaliw pogłębia kryzys środowiskowy
Nowy raport Cerulogy dla Transport & Environment ujawnia, że rosnąca produkcja biopaliw nie tylko zajmuje coraz więcej gruntów rolnych, ale i przyczynia się do wzrostu emisji CO₂, pogłębiając kryzys klimatyczny.
Rosnąca rola biopaliw na świecie – szanse i zagrożenia
Według analizy przygotowanej przez Cerulogy na zlecenie organizacji Transport & Environment, globalna produkcja biopaliw osiągnęła bezprecedensową skalę. W 2025 roku uprawy przeznaczone na biopaliwa zajmują już 32 miliony hektarów – powierzchnię równą Włochom. Do 2030 roku ta liczba ma wzrosnąć aż o 60%, do 52 milionów hektarów, czyli obszaru porównywalnego z Francją. To oznacza, że biopaliwa będą wykorzystywać szóste co do wielkości areał gruntów ornych na świecie.
Wpływ na środowisko i emisje CO₂
Rozwój rynku biopaliw, napędzany przez polityki rządowe, takie jak mandaty mieszania czy subsydia, prowadzi do ekspansji rolnictwa na tereny wcześniej nieuprawiane. Skutkuje to wycinką lasów, utratą siedlisk i emisją gazów cieplarnianych związanych z degradacją gleby i roślinności. Analiza wykazuje, że biopaliwa emitują obecnie globalnie o 16% więcej CO₂ niż paliwa kopalne, które miały zastąpić. Do 2030 roku emisje z biopaliw mają być o 70 MtCO₂e wyższe rocznie niż w przypadku paliw kopalnych, co odpowiada emisjom niemal 30 milionów samochodów z silnikiem Diesla.
Alternatywy: Odnawialne źródła i rekultywacja terenów
Eksperci wskazują, że przeznaczenie terenów obecnie wykorzystywanych pod uprawy biopaliw na rekultywację i odtwarzanie przyrody pozwoliłoby zaoszczędzić 400 milionów ton CO₂ rocznie. Co więcej, zaledwie 3% tych gruntów pokrytych panelami fotowoltaicznymi mogłoby wygenerować tyle samo energii, co cała produkcja biopaliw – a nawet zasilić blisko jedną trzecią światowych samochodów elektrycznych.
Konkurencja biopaliw z produkcją żywności
Około 90% światowej produkcji biopaliw opiera się na surowcach spożywczych. W 2023 roku przemysł biopaliw zużył 150 milionów ton kukurydzy oraz 120 milionów ton trzciny cukrowej i buraków cukrowych. Codziennie spalane jest w samochodach równowartość 100 milionów butelek oleju roślinnego, co stanowi jedną piątą światowych zasobów tego produktu. Energia zawarta w tych surowcach mogłaby pokryć minimalne zapotrzebowanie kaloryczne nawet 1,3 miliarda ludzi, podczas gdy na świecie głoduje około 800 milionów osób.
Woda i efektywność energetyczna
Produkcja biopaliw, zarówno pierwszej, jak i drugiej generacji, generuje poważne konsekwencje ekologiczne, w tym zużycie wody. Przejechanie 100 km samochodem na biopaliwie pierwszej generacji wymaga średnio blisko 3 000 litrów wody, podczas gdy samochód elektryczny zasilany energią słoneczną potrzebuje zaledwie 20 litrów na ten sam dystans.
Rosnący popyt i zagrożenia dla sektora transportu
Wzrost produkcji biopaliw napędzają m.in. Indie, Brazylia i Stany Zjednoczone, które w ramach Global Biofuels Alliance planują dalszą ekspansję. Sektor żeglugi i lotnictwa również coraz częściej sięga po biopaliwa, co może podwoić globalne zapotrzebowanie i wymusić zagospodarowanie kolejnych 35 milionów hektarów na potrzeby żeglugi – to powierzchnia całych Niemiec. W przypadku lotnictwa rosnąca presja na wykorzystanie odpadów, takich jak zużyty olej spożywczy, już teraz prowadzi do niedoborów i ryzyka nadużyć.
Rekomendacje dla polityki klimatycznej
- Wprowadzenie rygorystycznych zabezpieczeń przeciwko najbardziej szkodliwym biopaliwom z surowców spożywczych
- Przekierowanie finansowania publicznego na elektryfikację, efektywność energetyczną i rzeczywiście zrównoważone alternatywy
- Ograniczenie wpływu grup lobbystycznych przemysłu biopaliwowego na decyzje międzynarodowych instytucji energetycznych i klimatycznych
Zobacz również:
- Biopaliwa kluczowe dla dekarbonizacji transportu ciężkiego
- Wodór nie zdominuje transportu. Lepsze są baterie i biopaliwa
- Rada Ministrów przyjęła ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
Źródło: T&E – Transport & Environment publikacje
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze