Bolid Hydrive z AGH gotowy do startu w Shell Eco-marathon 2025
Zespół studentów AGH ponownie stanie w szranki z najlepszymi konstruktorami młodego pokolenia w ramach Shell Eco-marathon Europe & Africa 2025. Tegoroczna edycja zawodów po raz pierwszy odbędzie się w Polsce – na torze Silesia Ring. AGH wystartuje z nowym, jeszcze bardziej zaawansowanym technicznie bolidem Hydrive.

Energooszczędność na pierwszym miejscu
Shell Eco-marathon to jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń dla studentów-inżynierów na świecie. Zawody nie polegają na uzyskaniu jak najwyższej prędkości, ale na przejechaniu jak najdłuższego dystansu przy jak najniższym zużyciu energii – zaledwie 1 litra paliwa lub 1 kWh. Rywalizacja toczy się w dwóch głównych klasach: Prototype oraz Urban Concept, z podziałem na różne źródła napędu (w tym wodorowe, elektryczne, spalinowe).
Hydrive – ultralekki bolid na wodór
Reprezentanci Koła Naukowego Konstruktorów MechaniCAD z AGH zaprezentują pojazd Hydrive, startujący w klasie Prototype z napędem wodorowym. To efekt rocznej pracy zespołu, którego celem była maksymalizacja sprawności energetycznej pojazdu. Na szczególną uwagę zasługują:
- moduł tylny oparty o generatywne projektowanie, zapewniający optymalny stosunek masy do wytrzymałości,
- niskotemperaturowe ogniwo wodorowe, gwarantujące bezemisyjną i wydajną pracę napędu,
- aerodynamiczna sylwetka i lekka kompozytowa konstrukcja, ograniczające opór powietrza i poprawiające efektywność jazdy.
Zespół ma już doświadczenie w zawodach – w 2023 roku we Francji zajął szóste miejsce, a sam pojazd przeszedł pełną inspekcję techniczną już podczas debiutu.
Polska gospodarzem zawodów – silna reprezentacja
W dniach 10–15 czerwca 2025 r. na torze Silesia Ring zmierzy się aż 130 zespołów z 25 krajów. Oprócz AGH, Polskę reprezentować będą:
- Politechnika Lubelska z zespołem Hydrogreen Pollub,
- Politechnika Łódzka z Iron Warriors,
- Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie z zespołem Rotor.
To historyczna szansa dla polskich drużyn na zaprezentowanie się u siebie i walkę o wysokie pozycje w klasyfikacji generalnej.
Nie tylko inżynieria – także szkoła kompetencji przyszłości
Shell Eco-marathon to coś więcej niż zawody techniczne. To także nauka zarządzania projektem, pracy w zespole, pozyskiwania finansowania i wystąpień publicznych. Jak podkreślają organizatorzy, udział w wydarzeniu to doskonały krok w kierunku kariery inżynierskiej w przemyśle motoryzacyjnym, energetycznym czy lotniczym.
Opiekunem zespołu MechaniCAD jest dr hab. inż. Wojciech Horak, prof. AGH.
Zobacz również:- Dolphin Surf: BYD wprowadza najtańszy samochód elektryczny do Europy
- „Social leasing” w Europie według T&E – sposób na tani samochód elektryczny dla mniej zamożnych?
- Ceny akumulatorów do samochodów elektrycznych spadną o ~50% do 2026 roku prognoza Goldman Sachs
Źródło: AGH
Może Cię również zainteresować
Bridgestone World Solar Challenge 2025 na oponach ENLITEN z materiałami z recyklingu
Bridgestone wprowadza innowacyjne opony z ponad 65% udziałem materiałów z recyklingu i surowców odnawialnych na prestiżowy wyścig pojazdów solarnych
Dlaczego płacimy tak dużo za energię? Nowy raport Forum Energii pokazuje przyczyny i możliwe rozwiązania
Średnie ceny energii elektrycznej w Unii Europejskiej należą do najwyższych na świecie. To temat coraz częściej obecny w debacie publicznej. Nowy raport Forum Energii „Anatomia wysokich cen energii i recepta na przyszłość” szczegółowo analizuje przyczyny tej sytuacji oraz wskazuje konkretne rekomendacje dla Polski i całej UE.
Najlepsze moduły PV 2025 według RETC
RETC opublikowało wstępne wyniki swojego dorocznego raportu PV Module Index. Spośród wszystkich testowanych modułów PV tylko 13% modeli uzyskało najwyższe wyróżnienie „Overall Highest Achiever”. To ważny drogowskaz dla inwestorów i deweloperów szukających produktów najwyższej jakości.
Orlen Paliwa rozbudował terminal LPG w Szczecinie. Dwukrotnie większe możliwości za ponad 150 mln zł
Orlen Paliwa zakończył rozbudowę terminalu gazu płynnego w Szczecinie. Inwestycja warta ponad 150 mln zł podwoiła pojemność magazynową i zwiększyła możliwości przeładunkowe obiektu o blisko 65 proc. Nowoczesna infrastruktura ma wzmocnić bezpieczeństwo dostaw LPG i uniezależnić Polskę od rosyjskiego surowca.
PEJ planują pozyskać 30 proc. finansowania dłużnego dla pierwszej elektrowni jądrowej na rynku komercyjnym
Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) zabezpieczyły już ponad 70 proc. finansowania dłużnego dla budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Pozostałą część — ok. 30 proc. — spółka zamierza pozyskać na rynku komercyjnym jeszcze w 2025 roku. To kluczowy krok w największym energetycznym projekcie infrastrukturalnym w kraju.
Branża energetyki wiatrowej apeluje o wsparcie rządu. Przemysł gotowy na inwestycje warte setki miliardów
Energetyka wiatrowa może być filarem bezpiecznej, niezależnej Polski — podkreślali przedstawiciele branży podczas konferencji PSEW 2025. Stowarzyszenie apeluje do rządu o uproszczenie procedur, wsparcie dla przemysłu i stabilne prawo, które pozwoli inwestorom realizować ambitne projekty.
Komentarze