Enerad
Porównaj oferty
Reklama

Branża motoryzacyjna próbuje zablokować zaostrzenie unijnych norm emisji PHEV – 10 lat po Dieselgate

Dziesięć lat po aferze Dieselgate europejscy producenci samochodów ponownie próbują wpłynąć na unijne przepisy dotyczące emisji, tym razem w odniesieniu do hybryd plug-in. Organizacje ekologiczne ostrzegają przed powtórką skandalu i apelują o utrzymanie ambitnych norm.

sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie

Nowe kontrowersje wokół emisji PHEV w UE

Minęła dekada od ujawnienia afery Dieselgate, a europejski przemysł motoryzacyjny znów znalazł się w centrum debaty o emisjach. Tym razem chodzi o hybrydowe pojazdy typu plug-in (PHEV), które według najnowszych danych Unii Europejskiej emitują niemal pięciokrotnie więcej dwutlenku węgla w rzeczywistych warunkach niż wynika z oficjalnych testów.

Lobby motoryzacyjne kontra nowe regulacje

Organizacje branżowe reprezentujące producentów i dostawców silników zwróciły się do przewodniczącej Komisji Europejskiej, Ursuli von der Leyen, o rezygnację z planowanych na 2025 i 2027 rok zmian tzw. „utility factors” dla PHEV. Te wskaźniki mają stopniowo zbliżać oficjalne dane do rzeczywistych emisji, co wymusiłoby na koncernach większą sprzedaż aut elektrycznych, by spełnić cele klimatyczne.

Ryzyko powtórki Dieselgate

Według organizacji Transport & Environment (T&E), takie działania mogą doprowadzić do powstania kolejnego poważnego skandalu emisyjnego. Przypomina ona, że w przypadku Dieselgate producenci celowo manipulowali wynikami testów, a obecnie próbują zalegalizować zaniżanie emisji.

Dziesięć lat temu afera Dieselgate pokazała, że producenci nie mieli oporów przed fałszowaniem emisji swoich pojazdów. Teraz znów próbują oszukać konsumentów, twierdząc, że ich samochody są czystsze, niż są w rzeczywistości. Komisja powinna się temu sprzeciwić i trzymać kurs na samochody zeroemisyjne.” – Lucien Mathieu, dyrektor ds. samochodów w T&E

Konsekwencje Dieselgate w Europie

W 2015 r. wykryto, że wielu producentów stosowało nielegalne „urządzenia oszukujące”, by zaniżać emisje podczas testów laboratoryjnych. W USA nałożono kary i nakazano naprawy lub wykup aut, podczas gdy w Europie nadal jeździ nawet 19,1 mln podejrzanych pojazdów. Według szacunków, do 2040 r. spowodują one 81 000 przedwczesnych zgonów i 55 000 przypadków astmy u dzieci.

Apel o skuteczniejsze działania

Mimo wymogów prawnych, działania państw członkowskich UE w sprawie usuwania najbardziej emisyjnych pojazdów są niewystarczające. T&E wraz z innymi organizacjami apeluje, by w ramach nowelizacji tzw. „pakietu dopuszczeniowego” wprowadzić:

  • systematyczne kontrole flot i inspekcje drogowe na podstawie rzeczywistych emisji,
  • coroczne badania techniczne dla pojazdów powyżej 10 lat,
  • zakaz eksportu najbardziej emisyjnych aut.

Dieselgate to przykład krótkowzroczności branży motoryzacyjnej. Dziesięć lat później przemysł nie wyciągnął wniosków i nadal próbuje ukrywać rzeczywiste emisje. Pakiet dopuszczeniowy musi zapewnić rozliczalność, a Europa powinna stanowczo odmówić dalszych ustępstw dla PHEV.” – Lucien Mathieu

Przyszłość elektromobilności i polityki klimatycznej

Spór o normy dla PHEV pokazuje, jak istotne jest konsekwentne wdrażanie polityki zeroemisyjnej w transporcie. Utrzymanie rygorystycznych przepisów ma kluczowe znaczenie dla ochrony zdrowia publicznego i realizacji celów klimatycznych UE.

Źródło: T&E – Transport & Environment publikacje

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu

Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu

Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.

12.11.2025
Elektromobilność Wiadomości z rynku
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince

VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince

VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.

10.11.2025
Fotowoltaika Wiadomości z rynku
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30

UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30

Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.

10.11.2025
Rynek energii i biznes Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii

COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii

Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.

10.11.2025
Magazyny energii Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER

Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER

Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.

10.11.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych

Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych

Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

10.11.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły