Brytyjskie firmy ostrzegają: chińskie auta elektryczne mogą szpiegować użytkowników
Brytyjskie firmy z sektora obronnego ostrzegają pracowników przed podłączaniem telefonów do chińskich samochodów elektrycznych. Eksperci ds. cyberbezpieczeństwa zwracają uwagę na ryzyko związane z możliwością zbierania danych przez zaawansowane technologicznie pojazdy. Zbadano także, jakie konsekwencje może mieć użytkowanie takich aut oraz jakie działania podejmują instytucje rządowe.
Czy samochody elektryczne mogą szpiegować użytkowników?
Specjaliści ds. bezpieczeństwa, z którymi rozmawiał „The Guardian”, wskazują, że elektryczne samochody, wyposażone w mikrofony, kamery i łączność wifi, mogą stać się narzędziami do pozyskiwania danych.
Rafe Pilling, dyrektor ds. wywiadu o zagrożeniach w firmie Secureworks, zaznacza, że pojazdy z funkcją aktualizacji oprogramowania „over the air” mogą być wykorzystane do ekstrakcji danych.
„Nowoczesny pojazd, który ma możliwość aktualizacji over the air, pełen komputerów, różnych radiostacji, czujników Lidar i kamer zewnętrznych, może zostać przekształcony w platformę szpiegowską” – podkreśla Pilling.
Dodatkowym źródłem danych jest telefon komórkowy podłączony do auta przez kabel lub Bluetooth.
Kto powinien być szczególnie ostrożny?
Eksperci zwracają uwagę, że zagrożenie dotyczy głównie osób pracujących w wrażliwych sektorach, takich jak przemysł obronny czy administracja rządowa.
„Jeśli jesteś inżynierem pracującym nad myśliwcem szóstej generacji i podłączasz telefon służbowy do prywatnego pojazdu, musisz być świadomy, że możesz umożliwić dostęp do danych na swoim urządzeniu” – ostrzega Joseph Jarnecki, ekspert z Royal United Services Institute.
Nate Drier, lider technologiczny w Sophos, przypomina, że można odmówić zaufania urządzeniu po podłączeniu kabla, ale wtedy traci się dostęp do takich funkcji jak odtwarzanie muzyki czy obsługa wiadomości.
Pilling dodatkowo podkreśla, że szczególną ostrożność powinni zachować użytkownicy samochodów wynajmowanych. Synchronizacja telefonu z takim pojazdem może skutkować pozostawieniem kopii kontaktów i innych danych w systemach rozrywkowych i nawigacyjnych.
Dlaczego obawy skupiają się na chińskich pojazdach?
Chiny, jako duży producent samochodów elektrycznych poprzez marki takie jak BYD i XPeng, wzbudzają szczególne zainteresowanie. Przepisy, takie jak chińskie Prawo o Wywiadzie Narodowym z 2017 roku, zobowiązują firmy i obywateli do współpracy z organami bezpieczeństwa państwowego.
„Chińskie prawo nakłada na firmy obowiązek współpracy ze służbami państwowymi, więc należy założyć, że jeśli samochód może szpiegować, może zostać do tego wykorzystany” – stwierdza prof. Alan Woodward z University of Surrey.
Jednocześnie zaznacza, że nie ma publicznych dowodów na użycie chińskich pojazdów w celach szpiegowskich.
Eksperci wskazują również, że ryzyko związane ze szpiegostwem poprzez samochody mogłoby zaszkodzić eksportowi chińskich pojazdów. Dlatego bardziej prawdopodobnymi celami dla cyberprzestępców pozostają telefony komórkowe.
Jakie jest stanowisko rządu Wielkiej Brytanii?
Rzecznik rządu brytyjskiego nie odniósł się bezpośrednio do kwestii bezpieczeństwa samochodów elektrycznych, ale podkreślił, że ochrona bezpieczeństwa narodowego jest priorytetem i obowiązują ścisłe procedury w tym zakresie. W marcu minister obrony Lord Coaker oświadczył, że Ministerstwo Obrony współpracuje z innymi resortami, aby zrozumieć i ograniczyć potencjalne zagrożenia wynikające z użytkowania pojazdów – nie tylko tych wyprodukowanych w Chinach.
Coaker odniósł się również do doniesień o zakazie wjazdu pojazdów elektrycznych z chińskimi komponentami na teren wrażliwych obiektów wojskowych, wyjaśniając, że nie istnieją „centralnie narzucone ograniczenia dotyczące ruchu pojazdów produkowanych w Chinach”. Jednak poszczególne organizacje obronne mogą wprowadzać własne, bardziej rygorystyczne zasady.
Oświadczenia producentów i branży motoryzacyjnej
BYD nie udzielił komentarza w tej sprawie. XPeng natomiast zapewnił, że
„jest zobowiązany do przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących prywatności danych w Wielkiej Brytanii i Unii Europejskiej”.
Stowarzyszenie SMMT, reprezentujące brytyjskich producentów i sprzedawców samochodów, podkreśliło w rozmowie z „i newspaper”, że wszystkie firmy muszą przestrzegać odpowiednich przepisów o ochronie danych. Branża motoryzacyjna deklaruje dbałość o wysoki poziom ochrony danych klientów i możliwość usunięcia parowanych urządzeń zgodnie z instrukcjami producentów.
Zobacz również:
- XPENG wchodzi oficjalnie do Polski – elektryczna rewolucja na rynku motoryzacyjnym
- Elektryki BYD z ultraszybkim ładowaniem za 30 tys. dolarów
- BYD kontra Bruksela: Śledztwo ws. fabryki za 4 mld euro w Węgrzech
Źródło: The Guardian
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze