Brytyjskie firmy ostrzegają: chińskie auta elektryczne mogą szpiegować użytkowników
Brytyjskie firmy z sektora obronnego ostrzegają pracowników przed podłączaniem telefonów do chińskich samochodów elektrycznych. Eksperci ds. cyberbezpieczeństwa zwracają uwagę na ryzyko związane z możliwością zbierania danych przez zaawansowane technologicznie pojazdy. Zbadano także, jakie konsekwencje może mieć użytkowanie takich aut oraz jakie działania podejmują instytucje rządowe.

Czy samochody elektryczne mogą szpiegować użytkowników?
Specjaliści ds. bezpieczeństwa, z którymi rozmawiał „The Guardian”, wskazują, że elektryczne samochody, wyposażone w mikrofony, kamery i łączność wifi, mogą stać się narzędziami do pozyskiwania danych.
Rafe Pilling, dyrektor ds. wywiadu o zagrożeniach w firmie Secureworks, zaznacza, że pojazdy z funkcją aktualizacji oprogramowania „over the air” mogą być wykorzystane do ekstrakcji danych.
„Nowoczesny pojazd, który ma możliwość aktualizacji over the air, pełen komputerów, różnych radiostacji, czujników Lidar i kamer zewnętrznych, może zostać przekształcony w platformę szpiegowską” – podkreśla Pilling.
Dodatkowym źródłem danych jest telefon komórkowy podłączony do auta przez kabel lub Bluetooth.
Kto powinien być szczególnie ostrożny?
Eksperci zwracają uwagę, że zagrożenie dotyczy głównie osób pracujących w wrażliwych sektorach, takich jak przemysł obronny czy administracja rządowa.
„Jeśli jesteś inżynierem pracującym nad myśliwcem szóstej generacji i podłączasz telefon służbowy do prywatnego pojazdu, musisz być świadomy, że możesz umożliwić dostęp do danych na swoim urządzeniu” – ostrzega Joseph Jarnecki, ekspert z Royal United Services Institute.
Nate Drier, lider technologiczny w Sophos, przypomina, że można odmówić zaufania urządzeniu po podłączeniu kabla, ale wtedy traci się dostęp do takich funkcji jak odtwarzanie muzyki czy obsługa wiadomości.
Pilling dodatkowo podkreśla, że szczególną ostrożność powinni zachować użytkownicy samochodów wynajmowanych. Synchronizacja telefonu z takim pojazdem może skutkować pozostawieniem kopii kontaktów i innych danych w systemach rozrywkowych i nawigacyjnych.
Dlaczego obawy skupiają się na chińskich pojazdach?
Chiny, jako duży producent samochodów elektrycznych poprzez marki takie jak BYD i XPeng, wzbudzają szczególne zainteresowanie. Przepisy, takie jak chińskie Prawo o Wywiadzie Narodowym z 2017 roku, zobowiązują firmy i obywateli do współpracy z organami bezpieczeństwa państwowego.
„Chińskie prawo nakłada na firmy obowiązek współpracy ze służbami państwowymi, więc należy założyć, że jeśli samochód może szpiegować, może zostać do tego wykorzystany” – stwierdza prof. Alan Woodward z University of Surrey.
Jednocześnie zaznacza, że nie ma publicznych dowodów na użycie chińskich pojazdów w celach szpiegowskich.
Eksperci wskazują również, że ryzyko związane ze szpiegostwem poprzez samochody mogłoby zaszkodzić eksportowi chińskich pojazdów. Dlatego bardziej prawdopodobnymi celami dla cyberprzestępców pozostają telefony komórkowe.
Jakie jest stanowisko rządu Wielkiej Brytanii?
Rzecznik rządu brytyjskiego nie odniósł się bezpośrednio do kwestii bezpieczeństwa samochodów elektrycznych, ale podkreślił, że ochrona bezpieczeństwa narodowego jest priorytetem i obowiązują ścisłe procedury w tym zakresie. W marcu minister obrony Lord Coaker oświadczył, że Ministerstwo Obrony współpracuje z innymi resortami, aby zrozumieć i ograniczyć potencjalne zagrożenia wynikające z użytkowania pojazdów – nie tylko tych wyprodukowanych w Chinach.
Coaker odniósł się również do doniesień o zakazie wjazdu pojazdów elektrycznych z chińskimi komponentami na teren wrażliwych obiektów wojskowych, wyjaśniając, że nie istnieją „centralnie narzucone ograniczenia dotyczące ruchu pojazdów produkowanych w Chinach”. Jednak poszczególne organizacje obronne mogą wprowadzać własne, bardziej rygorystyczne zasady.
Oświadczenia producentów i branży motoryzacyjnej
BYD nie udzielił komentarza w tej sprawie. XPeng natomiast zapewnił, że
„jest zobowiązany do przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących prywatności danych w Wielkiej Brytanii i Unii Europejskiej”.
Stowarzyszenie SMMT, reprezentujące brytyjskich producentów i sprzedawców samochodów, podkreśliło w rozmowie z „i newspaper”, że wszystkie firmy muszą przestrzegać odpowiednich przepisów o ochronie danych. Branża motoryzacyjna deklaruje dbałość o wysoki poziom ochrony danych klientów i możliwość usunięcia parowanych urządzeń zgodnie z instrukcjami producentów.
Zobacz również:
- XPENG wchodzi oficjalnie do Polski – elektryczna rewolucja na rynku motoryzacyjnym
- Elektryki BYD z ultraszybkim ładowaniem za 30 tys. dolarów
- BYD kontra Bruksela: Śledztwo ws. fabryki za 4 mld euro w Węgrzech
Źródło: The Guardian
Może Cię również zainteresować
Strefy Rozwoju Zrównoważonego Przemysłu (SRZP) – rząd szykuje nowe przywileje dla przemysłu energochłonnego
Nowelizacja Prawa energetycznego ma otworzyć drogę do tworzenia specjalnych stref z preferencyjnymi warunkami energetycznymi dla przemysłu energochłonnego. W piątek, 16 maja 2025 r., opublikowano projekt ustawy w wykazie prac legislacyjnych rządu.
Rewolucja w kształceniu zawodowym. W Siedlcach rusza centrum elektroenergetyki
W Siedlcach otwarto jedno z pierwszych w Polsce Branżowych Centrów Umiejętności branży elektroenergetycznej. Inwestycja powstała w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Centrum umożliwi zdobycie nowoczesnych kwalifikacji zawodowych. Udział w uroczystości wzięła wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.
Elektromobilność przyspiesza: w Polsce już ponad 90 tys. aut całkowicie elektrycznych
Rośnie liczba samochodów elektrycznych w Polsce. Tylko w pierwszych czterech miesiącach 2025 roku przybyło ich o ponad 10,5 tysiąca – to wzrost aż o 36% rok do roku. Na koniec kwietnia flota aut całkowicie elektrycznych (BEV) przekroczyła 90 tysięcy pojazdów – wynika z danych PZPM i PSNM.
Energa inwestuje w 112 MW zielonej mocy na Dolnym Śląsku. Powstaje PV Serby
Energa Green Development przejęła projekt budowy jednej z największych farm fotowoltaicznych w regionie – PV Serby o mocy 112 MW. To kolejny krok spółki w kierunku realizacji celów dekarbonizacyjnych Grupy ORLEN oraz dynamicznego rozwoju lądowych OZE.
Photon Energy i Hyperion Renewables realizują farmę PV o mocy 38 MW w Rumunii
Photon Energy Group i portugalska firma Hyperion Renewables ogłosiły podpisanie kontraktu EPC (Engineering, Procurement and Construction) na realizację farmy fotowoltaicznej o mocy 34 MW w miejscowości Săliște w Rumunii. Trwają także prace nad zwiększeniem jej mocy do 38 MW. To pierwszy projekt z rumuńskiego portfolio Hyperion, który wejdzie w fazę budowy.
PGE szacuje wyniki za I kwartał 2025. Zysk netto wyraźnie powyżej oczekiwań
PGE zaskakuje pozytywnie inwestorów – wstępne wyniki za pierwszy kwartał 2025 roku pokazują wyraźnie lepszą kondycję finansową spółki, niż zakładał rynkowy konsensus. Grupa osiągnęła 4,33 mld zł EBITDA oraz 2,42 mld zł zysku netto.
Komentarze