Budowa stacji ładowania „elektryków” ustawowym obowiązkiem w Niemczech!
Kanclerz Niemiec Olaf Scholz podczas targów motoryzacyjnych w Monachium ujawnił plany na rozwój krajowej elektromobilności. Niemcy zamierzają być „pierwszym krajem w Europie, który ustawowo zobowiąże operatorów 80% stacji paliwowych do zapewnienia możliwości szybkiego ładowania samochodów elektrycznych, o mocy przynajmniej 150 kW”. Do końca tej dekady chcą mieć w kraju milion stacji ładowania „elektryków” – obecnie takich publicznych stacji mają ok. 90 tys. Obecnie z problemem braku stacji ładowania szczególnie borykają się mieszkańcy terenów wiejskich. Wraz z dynamicznym zwiększeniem liczby stacji ładowania „elektryków” zwiększyć ma się także liczba aut elektrycznych jeżdżących po niemieckich drogach. Aktualnie jeździ po nich 1,2 mln zeroemisyjnych pojazdów. Do 2030 r. ma być ich nawet ok. 15 mln. To bardzo dobra wiadomość z punktu widzenia dbałości o środowisko.

Niemcy inwestują w stacje ładowania
Rosnąca popularność elektromobilności sprawiła, że władze Niemiec postanowiły zredefiniować swoje podejście do rynku ekologicznej motoryzacji i ustalić ambitny scenariusz zakładający osiągnięcie do 2030 r. miliona stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Narzędziem do realizacji ambitnego planu ma być odgórne zobowiązanie operatorów 80% stacji paliwowych w kraju do zapewnienia możliwości szybkiego ładowania „elektryków”, o mocy przynajmniej 150 kW.
Ten plan to jedno z szeregu zaplanowanych działań mających na celu napędzenie krajowego sektora elektromobilności. Dodatkowo niemiecki resort transportu udostępni jesienią tego roku 500 mln euro prywatnym gospodarstwom domowym chcącym uzyskać dofinansowanie na stację ładowania z własnym zasilaniem, pod warunkiem że już mają samochód elektryczny. W przyszłym roku nieco mniej, bo 400 mln euro, zostanie przeznaczonych dla przedsiębiorstw chcących stworzyć infrastrukturę szybkiego ładowania dla samochodów ciężarowych (dostawczych).
Rzeczywistość nie nadąża za ambicjami
W Europie liderem rozbudowy infrastruktury ładowania jest Holandia (ok. 90 tys. stacji – w 2022 r.); Niemcy były tuż za nią (ok. 60 tys. stacji – w 2022). Na trzecim miejscu znalazła się Francja (ok. 37 tys. stacji). A jak wypada Polska?
Jak wynika z Licznika Elektromobilności, pod koniec lipca br. w Polsce działały 2953 ogólnodostępne stacje ładowania (5884 punktów), z których 32% to tzw. szybkie ładowarki.
Łącznie w Europie znajduje się ponad 300 tys. stacji ładowania. Tymczasem, aby osiągnąć cel redukcji emisji dwutlenku węgla z nowych aut osobowych o 55% do 2030 r., konieczne jest stworzenie prawie 7 mln punktów ładowania w ciągu najbliższych lat.
Może Cię również zainteresować
Bridgestone World Solar Challenge 2025 na oponach ENLITEN z materiałami z recyklingu
Bridgestone wprowadza innowacyjne opony z ponad 65% udziałem materiałów z recyklingu i surowców odnawialnych na prestiżowy wyścig pojazdów solarnych
Dlaczego płacimy tak dużo za energię? Nowy raport Forum Energii pokazuje przyczyny i możliwe rozwiązania
Średnie ceny energii elektrycznej w Unii Europejskiej należą do najwyższych na świecie. To temat coraz częściej obecny w debacie publicznej. Nowy raport Forum Energii „Anatomia wysokich cen energii i recepta na przyszłość” szczegółowo analizuje przyczyny tej sytuacji oraz wskazuje konkretne rekomendacje dla Polski i całej UE.
Najlepsze moduły PV 2025 według RETC
RETC opublikowało wstępne wyniki swojego dorocznego raportu PV Module Index. Spośród wszystkich testowanych modułów PV tylko 13% modeli uzyskało najwyższe wyróżnienie „Overall Highest Achiever”. To ważny drogowskaz dla inwestorów i deweloperów szukających produktów najwyższej jakości.
Orlen Paliwa rozbudował terminal LPG w Szczecinie. Dwukrotnie większe możliwości za ponad 150 mln zł
Orlen Paliwa zakończył rozbudowę terminalu gazu płynnego w Szczecinie. Inwestycja warta ponad 150 mln zł podwoiła pojemność magazynową i zwiększyła możliwości przeładunkowe obiektu o blisko 65 proc. Nowoczesna infrastruktura ma wzmocnić bezpieczeństwo dostaw LPG i uniezależnić Polskę od rosyjskiego surowca.
PEJ planują pozyskać 30 proc. finansowania dłużnego dla pierwszej elektrowni jądrowej na rynku komercyjnym
Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) zabezpieczyły już ponad 70 proc. finansowania dłużnego dla budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Pozostałą część — ok. 30 proc. — spółka zamierza pozyskać na rynku komercyjnym jeszcze w 2025 roku. To kluczowy krok w największym energetycznym projekcie infrastrukturalnym w kraju.
Branża energetyki wiatrowej apeluje o wsparcie rządu. Przemysł gotowy na inwestycje warte setki miliardów
Energetyka wiatrowa może być filarem bezpiecznej, niezależnej Polski — podkreślali przedstawiciele branży podczas konferencji PSEW 2025. Stowarzyszenie apeluje do rządu o uproszczenie procedur, wsparcie dla przemysłu i stabilne prawo, które pozwoli inwestorom realizować ambitne projekty.
Komentarze