BYD kontra Bruksela: Śledztwo ws. fabryki za 4 mld euro w Węgrzech
Komisja Europejska rozpoczęła wstępne dochodzenie w sprawie domniemanych nieuczciwych subsydiów, które chiński rząd miał przekazać firmie BYD na budowę fabryki samochodów elektrycznych na Węgrzech. Śledztwo może zakończyć się poważnymi konsekwencjami dla producenta, w tym karami finansowymi, ograniczeniem działalności i koniecznością zwrotu pomocy.

Nowa fabryka BYD w Europie pod lupą Brukseli
Komisja Europejska prowadzi śledztwo mające ustalić, czy chiński producent pojazdów elektrycznych BYD otrzymał nieuczciwe subsydia od państwa chińskiego w celu sfinansowania inwestycji na Węgrzech. Fabryka, która ma powstać w wyniku tej inwestycji, planowana jest na produkcję 200000 pojazdów rocznie z przeznaczeniem na rynek UE.
Węgierska lokalizacja została ogłoszona w 2024 roku, po wcześniejszym zakupie działki. Inwestycja zakłada wydatki rzędu 4 miliardów euro i utworzenie nawet 10000 miejsc pracy.
Przypuszczalne korzyści ograniczone do Chin
Według urzędników unijnych, BYD wykorzystało chińską siłę roboczą przy budowie węgierskiej fabryki. Co więcej, kluczowe komponenty, w tym baterie, mają być importowane z Chin. Komisja argumentuje, że taki model działalności nie przyczyni się znacząco do wzrostu gospodarczego na Węgrzech ani w całej Unii Europejskiej.
Podobne obawy pojawiły się już w ubiegłym roku, kiedy UE przeprowadziła dochodzenie w sprawie chińskich producentów pojazdów elektrycznych, w tym BYD. Wówczas ustalono, że część firm korzystała z nieuczciwych form wsparcia publicznego, co doprowadziło do nałożenia ceł na import ich pojazdów do Europy.
Możliwe konsekwencje dla BYD
Jeśli nowe dochodzenie potwierdzi, że BYD otrzymało niedozwoloną pomoc publiczną, firma może zostać zobowiązana do:
- zwrotu wartości uzyskanych subsydiów,
- ograniczenia mocy produkcyjnych fabryki,
- sprzedaży części aktywów,
- zapłaty grzywny za nieprzestrzeganie unijnego prawa.
Cała sprawa może także wpłynąć na relacje handlowe między Brukselą a Pekinem, które już wcześniej uległy pogorszeniu.
Węgry zachowują spokój
Minister ds. Unii Europejskiej János Bóka przyznał w rozmowie z The Financial Times, że Budapeszt nie został oficjalnie poinformowany o śledztwie. Podkreślił jednak, że nie jest zaskoczony działaniami Brukseli, ponieważ „każda inwestycja na Węgrzech bardzo szybko pojawia się na radarze Komisji”, szczególnie ze względu na bliskość granicy z Ukrainą.
Bóka zapewnił, że władze węgierskie zachowują spokój, podkreślając, że wszelkie formy pomocy państwowej, w tym dla BYD, zostały dokładnie przeanalizowane i zgodne z przepisami.
Równolegle napięcia w Ameryce Północnej
Dochodzenie UE wobec BYD następuje zaledwie dzień po tym, jak Chiny ogłosiły wstrzymanie decyzji ws. fabryki BYD w Meksyku. Tamtejsze Ministerstwo Handlu wskazało obawy, że technologia producenta mogłaby trafić do USA i zostać wykorzystana przez konkurencję.
Choć BYD intensywnie rozwija swoją obecność na całym świecie – w Ameryce Południowej, Azji oraz Europie – to globalne napięcia handlowe mogą znacząco utrudnić realizację tych planów.
Zobacz również: Nowy system BYD: 470 km zasięgu po 5 minutach ładowania
Źródło: Financial Times
Może Cię również zainteresować
Rewolucja w transporcie Indii – ponad 14 tys. (!) e-busów trafi do 5 miast
Rząd Indii ogłosił uruchomienie kolejnej fazy programu PM e-Drive. W jej ramach ponad 14 tys. autobusów elektrycznych trafi do największych miast kraju. Całkowity budżet inicjatywy przekroczy 10 900 crore rupii (ok. 533 mln zł), a działania potrwają do marca 2026 r.
Westpac i UOB finansują 100MW magazyn energii Bramley w Wielkiej Brytanii
Australiański Westpac oraz singapurski UOB udzielają finansowania dłużnego dla projektu Bramley BESS w Hampshire – jednej z największych działających instalacji magazynowania energii w Europie. Inwestycja ma znaczenie strategiczne dla brytyjskiego systemu elektroenergetycznego.
Niemcy i Wielka Brytania połączą się podmorskim rurociągiem wodorowym
GASCADE i National Gas planują stworzenie podmorskiego połączenia wodorowego między Niemcami a Wielką Brytanią. Projekt ma wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne Europy, wspierać dekarbonizację przemysłu i zwiększyć elastyczność rozwijającej się gospodarki wodorowej.
Przełom w produkcji zielonego wodoru. Koreańczycy pokazali system działający wyłącznie dzięki słońcu
Koreański Instytut Maszyn i Materiałów (KIMM) opracował nową technologię, która może zrewolucjonizować produkcję wodoru przy użyciu naturalnego światła słonecznego. Dzięki uproszczeniu procesu i zwiększeniu wydajności ogniw fotoelektrochemicznych, możliwa staje się masowa i opłacalna produkcja zielonego wodoru.
Hydrogen Bank: UE rozdaje 992 mln euro. Hiszpania i Norwegia zgarniają najwięcej
Komisja Europejska przeznacza prawie 1 mld euro na rozwój zielonego wodoru w ramach Hydrogen Bank. Wsparcie otrzyma 15 projektów, głównie w Hiszpanii i Norwegii. Celem jest produkcja 2,2 mln ton odnawialnego wodoru w dekadę. To ważny krok, ale eksperci wskazują na bariery infrastrukturalne.
Ponad 2,5 mld zł na „Dystrybucję kolejową 4.0.” – PGE modernizuje sieć zasilającą kolej
PGE otrzymała ponad 2,56 mld zł na modernizację sieci dystrybucyjnej dla kolei. Projekt zwiększy bezpieczeństwo, jakość energii i umożliwi integrację OZE z infrastrukturą kolejową.
Komentarze