BYD kontra UE – chiński gigant planuje kolejną inwestycję mimo obaw regulatorów
BYD, chiński gigant w produkcji elektrycznych samochodów, rozważa budowę trzeciej fabryki montażowej w Europie. Decyzja ta wynika z prognozowanego wzrostu popytu na pojazdy marki, mimo obowiązujących ceł na import chińskich aut elektrycznych. Jednak pomysł budzi obawy regulatorów w związku z wysokim udziałem komponentów spoza Europy w montowanych pojazdach.

Nowe fabryki w Europie – czy to wystarczy?
Obecnie BYD buduje dwa zakłady montażowe: w węgierskim Szeged oraz tureckim Izmirze. Ich łączna roczna zdolność produkcyjna ma wynieść 500000 pojazdów. Jednak, jak wskazuje Stella Li, wiceprezes BYD, może to nie wystarczyć do pokrycia zapotrzebowania rynku. W wywiadzie dla niemieckiego magazynu „Automobilwoche” podkreśliła, że firma rozważa kolejną inwestycję w Europie, której decyzja zapadnie w ciągu najbliższego półtora do dwóch lat.
Strategia BYD – unikanie ceł i ochrona technologii
Chińskie firmy produkujące pojazdy elektryczne dążą do minimalizacji skutków ceł nakładanych przez Unię Europejską. Jednym ze sposobów jest budowa lokalnych fabryk, co zmniejsza koszty importu i czyni ich ofertę bardziej konkurencyjną. Jednocześnie chińskie ministerstwo przemysłu nakazuje, aby zakłady te wykorzystywały jedynie system montażu pojazdów z dostarczonych zestawów knock-down, co ma chronić ich własność intelektualną.
Wątpliwości unijnych regulatorów
Decyzja BYD o rozbudowie europejskiej sieci montażowej budzi obawy unijnych regulatorów. Problemem jest wysoki udział komponentów produkowanych poza Unią Europejską, głównie w Chinach. Mimo że montaż pojazdów odbywa się w Europie, kluczowe podzespoły, takie jak baterie czy układy napędowe, nadal pochodzą spoza regionu.
BYD na europejskim rynku – czy zyska popularność?
Sprzedaż samochodów elektrycznych BYD w Europie wciąż rośnie, ale nadal jest na stosunkowo niskim poziomie. Najlepiej sprzedającym się modelem jest Atto 3, który od początku roku znalazł 13655 nabywców. Kolejne pozycje zajmują Seal U (11678 sztuk), Dolphin (11437 sztuk) oraz Seal (10578 sztuk).
Choć sprzedaż BYD w Europie dopiero się rozwija, firma nie ukrywa ambitnych planów ekspansji. Decyzja o budowie trzeciej fabryki może odegrać kluczową rolę w umocnieniu jej pozycji.
Na podstawie wywiadu magazynu „Automobilwoche” ze Stellą Li, wiceprezeską wykonawczą w BYD Company Limited.
Może Cię również zainteresować
Westinghouse i INSA Lyon wspólnie przyspieszą rozwój SMR i innowacji materiałowych w energetyce jądrowej
Westinghouse Electric Company oraz francuski instytut INSA Lyon zacieśniają współpracę badawczą. Wspólnie zamierzają rozwijać nowe technologie materiałowe, kluczowe dla przyszłości energetyki jądrowej, w tym reaktorów IV generacji (SMR/AMR).
Włosi stawiają na SMR: Nuclitalia rusza z badaniami nad nową energią
Enel, Ansaldo Energia i Leonardo utworzyły wspólnie spółkę Nuclitalia, której celem będzie rozwój technologii nowej generacji w sektorze energetyki jądrowej. Nowa firma skoncentruje się na badaniach nad małymi reaktorami modułowymi (SMR) i analizie możliwości wdrożenia ich we Włoszech.
Nowy etap dla Vestas w Polsce. Fabryka w Goleniowie przechodzi pod ich skrzydła
Vestas przejmuje fabrykę łopat w Goleniowie od LM Wind Power. Zakład będzie kontynuował produkcję komponentów dla turbin wiatrowych na potrzeby rynku europejskiego. Transakcja wzmacnia pozycję Vestas w regionie i wpisuje się w szerszy plan rozwoju zielonej energetyki.
275 tys. klientów ScottishPower zaoszczędziło już 2 mln funtów na prądzie
Brytyjski dostawca energii ScottishPower ogłosił, że jego klienci zaoszczędzili łącznie 2 miliony funtów od momentu wprowadzenia programu „half price electricity at weekends”. Zniżka, obowiązująca w weekendy, zachęca do korzystania z energii w bardziej ekologicznych i tańszych godzinach.
Enea Operator buduje magazyn energii. Nowa inwestycja wsparta środkami z NFOŚiGW
Enea Operator podpisała umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie budowy nowoczesnej instalacji magazynowania energii. To kolejny krok w kierunku transformacji sieci elektroenergetycznej i wsparcia dla rozwoju energetyki rozproszonej.
PGE Baltica rusza z badaniami dna Bałtyku dla farmy wiatrowej Baltica 9
PGE Baltica podpisała umowę na wykonanie kluczowych badań geofizycznych dla projektu Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica 9. Prace mają na celu zminimalizowanie ryzyka związanego z budową i będą realizowane w III kwartale 2025 roku.
Komentarze