BYD zapowiada ultraszybkie ładowarki w UE – 400 km zasięgu w 5 minut
Chiński gigant motoryzacyjny BYD planuje uruchomienie własnej sieci ultraszybkich stacji ładowania samochodów elektrycznych w Europie. Technologia oparta na architekturze 1 000 V ma skrócić czas ładowania do zaledwie 5 minut. Rozbudowa infrastruktury ma rozpocząć się w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

BYD przyspiesza elektryfikację Europy
Chiński producent samochodów elektrycznych BYD ogłosił, że w ciągu najbliższego roku rozpocznie budowę sieci stacji ładowania w Europie. Informację przekazała w Brukseli wiceprezes firmy, Stella Li. Obecnie BYD posiada już rozwijającą się sieć tego typu ładowarek w Chinach. Tam pierwsze stacje podłączono już do sieci energetycznej – łącznie 500 jednostek w ponad 200 miastach.
Pięć minut zamiast godzin
Według zapewnień BYD, nowe ładowarki umożliwią uzupełnienie 400 kilometrów zasięgu w zaledwie 5 minut. Oparta na 1000-woltowej architekturze technologia ma zrewolucjonizować podejście do ładowania pojazdów elektrycznych. Jak wskazuje Stella Li, ultraszybkie ładowanie „zmienia zasady gry” i ma przekonać kolejnych kierowców do elektromobilności. BYD podkreśla, że nowe ładowarki będą również przyspieszać proces ładowania starszych typów baterii – skracając czas ładowania nawet o 20–30%.
Europejska ekspansja BYD nabiera tempa
BYD planuje rozpocząć instalację stacji przede wszystkim przy swoich salonach sprzedaży. Firma prowadzi także rozmowy z lokalnymi partnerami w krajach europejskich. Wiceprezes Li podkreśliła, że celem BYD jest budowa infrastruktury w Europie, z myślą o europejskim rynku:
„Zamierzamy produkować w Europie, by sprzedawać w Europie. Patrzymy długofalowo. Jesteśmy tu, by zostać”.
Producent rozwija też swoje struktury – jeszcze w 2025 roku ma ruszyć zakład produkcyjny na Węgrzech oraz centrum badań i rozwoju i siedziba główna na Europę w Budapeszcie. Do 2030 roku BYD chce być jednym z czołowych graczy europejskiego rynku motoryzacyjnego.
Szybki rozwój sprzedaży w Europie
Sprzedaż pojazdów BYD na europejskim rynku rośnie w tempie 10% miesięcznie. W Belgii firma posiada już 16 salonów dealerskich, w tym trzy zarządzane bezpośrednio przez koncern w rejonie Brukseli. Do końca 2025 roku planuje zwiększyć ich liczbę do 20.
Wyzwania technologiczne związane z megawatowym ładowaniem
Megawatowe ładowarki wymagają ogromnej mocy z sieci energetycznej. Według chińskiego portalu Car News China, instalacja takich stacji nie jest możliwa wszędzie. Duże obciążenie sieci może ograniczać osiągane prędkości ładowania. W praktyce, samochody reklamowane jako zdolne do naładowania 80% baterii w 15 minut, często potrzebują na to około 30 minut lub więcej. Mimo to, BYD postrzega swoją nową sieć jako istotny krok w kierunku powszechnej elektromobilności.
Zobacz również:- 3,5 GWh od BYD dla Grenergy – rekordowa dostawa baterii do Chile
- Elektryki BYD z ultraszybkim ładowaniem za 30 tys. dolarów
- BYD znowu wyprzedza Teslę – sprzedaż BEV w Q1 2025 wyższa o prawie 24%
- BYD prezentuje system Chess Plus dla magazynów energii
Źródło: The Brussels Times, Car News China
Może Cię również zainteresować
URE: pięciu wytwórców otrzyma 1,5 mld zł wsparcia z drugiej aukcji kogeneracyjnej 2025
Ponad 6 TWh energii z wysokosprawnej kogeneracji zyska wsparcie państwa – rozstrzygnięto drugą w tym roku aukcję na premię kogeneracyjną.
Qair Polska planuje 5 TWh zielonej energii rocznie do 2030 roku. Firma chce mieć 3 GW mocy i rozbudować magazyny energii
Qair Polska zapowiada ambitne cele na najbliższe lata – do 2030 roku chce dostarczać ponad 5 TWh energii odnawialnej rocznie dla odbiorców w Polsce. Kluczowe mają być rozwój magazynów energii, hybrydyzacja instalacji i zmiany legislacyjne – w tym ustawa wiatrakowa.
ESG zmienia reguły gry. Firmy przechodzą od compliance do strategii
Rosnące znaczenie ESG nie ogranicza się już do spełniania wymogów prawnych. Coraz więcej firm dostrzega w nim szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej i długoterminowego sukcesu. Przejście od compliance do strategicznego zarządzania ESG staje się nowym standardem – także w Polsce.
Naturalny wodór w skorupie kontynentalnej – potencjał, ograniczenia i geologiczne uwarunkowania
Naturalny wodór może stać się istotnym źródłem czystej energii dla przemysłu i trudnych do dekarbonizacji sektorów. Najnowszy przegląd badawczy opublikowany 13 maja 2025 r. w Nature Reviews Earth & Environment ujawnia, w jakich warunkach dochodzi do jego powstawania i akumulacji w skorupie kontynentalnej. To pierwszy tak kompleksowy opis geologicznych procesów, które mogą zadecydować o przyszłości „białego wodoru”.
177 mld USD na energetykę. IEA o kredytach eksportowych
Rola agencji kredytów eksportowych (ECA) w finansowaniu energetyki rośnie, zwłaszcza w kontekście wsparcia transformacji energetycznej. Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) po raz pierwszy uwzględniła ich działania w swoim sztandarowym raporcie World Energy Investment 2025. Od 2014 r. ECAs udzieliły wsparcia energetycznego o wartości 177 mld USD, z czego coraz większa część trafia do projektów związanych z OZE.
Moc deszczu – nowa granica w energii odnawialnej
Deszcz może nie tylko podlewać uprawy czy zasilać rzeki, ale – jak pokazuje tekst Rose Morrison w Renewable Energy Magazine – również dostarczać energii elektrycznej. Dzięki nowatorskim technologiom, takim jak plug flow czy piezoelektryczne dyski, opady zyskują nową rolę w miksie OZE.
Komentarze