CarbonScape z amerykańskim patentem na przełomową technologię grafitu – impuls dla łańcucha dostaw baterii EV
CarbonScape Limited, innowacyjna firma technologiczna z Nowej Zelandii, ogłosiła uzyskanie kluczowego patentu w Stanach Zjednoczonych na swoją autorską metodę produkcji grafitu z biocharu. Nowa technologia może znacząco wzmocnić lokalne łańcuchy dostaw surowców krytycznych dla sektora baterii litowo-jonowych w USA.

Grafit z biomasy – alternatywa dla górnictwa i procesów syntetycznych
Nowo opatentowana metoda CarbonScape polega na przekształcaniu biocharu – bogatego w węgiel produktu ubocznego biomasy – w wysokiej jakości grafit o niskiej powierzchni właściwej. Jest on idealny do zastosowania w anodach baterii EV i systemów magazynowania energii. Rozwiązanie pozwala ograniczyć zależność od surowców wydobywanych metodami energochłonnymi i importu grafitu syntetycznego.
„Uzyskanie tego patentu to kamień milowy, który potwierdza unikalną wartość naszej technologii. Dzięki lokalnej, konkurencyjnej cenowo produkcji opartej na zasobach leśnych USA, oferujemy zrównoważoną i skalowalną alternatywę dla producentów baterii, ograniczając przy tym wpływ na środowisko oraz ryzyka łańcucha dostaw.” – powiedział Vincent Ledoux-Pedailles, dyrektor handlowy CarbonScape.
Odpowiedź na dominację Chin w rynku grafitu
Chiny odpowiadają obecnie za około 95% światowej podaży grafitu klasy bateriowej. CarbonScape, poprzez ekspansję na rynek amerykański, oferuje realną alternatywę – lokalny surowiec pochodzenia odnawialnego. Firma zabezpieczyła już umowy na komercyjne dostawy zrębków drzewnych w USA, szczególnie na południowym wschodzie kraju, gdzie sektor leśny jest dobrze rozwinięty.
Dodatkowo, CarbonScape korzysta z:
- Politycznego wsparcia USA – w tym priorytetów Departamentu Energii (DOE) i Departamentu Obrony (DOD) w zakresie krajowych surowców krytycznych,
- Cłowych barier importowych – wysokie taryfy na grafit z Chin (zwłaszcza w kontekście wydarzeń ostatnich dni),
- Skróconych procedur – stosunkowo elastycznego systemu pozwoleń przemysłowych w USA.
Efektywność potwierdzona wynikami
Technologia CarbonScape nie tylko wpisuje się w potrzeby rynku, ale wykazuje również wysoką skuteczność. W ostatnich testach spółka osiągnęła 90% wydajności sferoidyzacji – kluczowego procesu przekształcania surowego grafitu w formę odpowiednią do zastosowania w bateriach litowo-jonowych.
Dalsze plany rozwoju
CarbonScape prowadzi pilotażową instalację w Nowej Zelandii od 2018 roku, a w 2026 roku planuje uruchomić zakład demonstracyjny przed pełną komercjalizacją. Spółka zdobyła już inwestorów strategicznych – producenta baterii ATL oraz koncern leśny Stora Enso – i planuje budowę zakładów przemysłowych zarówno w Europie, jak i Ameryce Północnej.
Zobacz również:
- Politechnika Gdańska tworzy przełomowe baterie. Projekt wart 4,3 mln zł
- Produkcja paneli hybrydowych u naszego sąsiada
- Atmoce prezentuje baterię o bardzo niskim napięciu dla domowych PV
- Rynek baterii litowo-jonowych eksploduje. 417,5 mld USD do 2034 roku
Źródło: CarbonScape, Numer referencyjny patentu: US12187615B2.
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze