CATL i Sinopec postawią 10 tys. stacji wymiany baterii w Chinach
CATL i Sinopec podpisały strategiczne porozumienie o budowie ekosystemu wymiany baterii dla pojazdów elektrycznych. W ramach współpracy powstanie co najmniej 500 stacji do końca 2025 roku, a w dłuższej perspektywie ich liczba ma wzrosnąć do 10 000. Projekt ma objąć m.in. integrację z siecią stacji paliw, rozwój infrastruktury ładowania oraz wsparcie transformacji energetycznej Chin.

Rozbudowa ekosystemu wymiany baterii
Na początku kwietnia 2025 roku firmy CATL i Sinopec podpisały w Pekinie ramowe porozumienie o strategicznej współpracy. Dokument zakłada budowę ogólnokrajowego systemu stacji wymiany baterii dla pojazdów elektrycznych. Jeszcze w tym roku planowane jest uruchomienie co najmniej 500 takich punktów. Docelowo liczba stacji ma sięgnąć 10 000.
CATL i Sinopec posiadają już doświadczenie we wspólnych projektach. Dotychczasowa współpraca obejmowała m.in. budowę zintegrowanych stacji energetycznych, rozwiązania z zakresu magazynowania energii oraz rozwój nowych materiałów i innowacji technologicznych.

Integracja technologii i infrastruktury
Na ceremonii podpisania umowy obecne były również spółki zależne CATL – CAES i QiJi Energy – które zawarły porozumienie z Sinopec Sales Co., Ltd. Współpraca ma na celu stworzenie zintegrowanej sieci usług, łączącej użytkowników, pojazdy, energię i codzienne potrzeby, wspierając realizację chińskich celów klimatycznych.
Kluczową rolę w projekcie odegrają mocne strony obu podmiotów. Sinopec dysponuje siecią około 30 tys. stacji paliw i 28 tys. sklepów Easy Joy, co daje naturalne zaplecze logistyczne. Z kolei CATL wnosi do projektu zaawansowaną technologię baterii i systemów wymiany, takich jak Choco-Swap i QiJi.
Zobacz również: NIO i CATL: partnerstwo w zakresie rozwoju sieci wymiany baterii (V2G)
Wymiana baterii jako alternatywa dla ładowania
W przeciwieństwie do tradycyjnych stacji ładowania, punkty wymiany baterii oferują szybsze uzupełnienie energii – proces ten może przebiegać w pełni automatycznie i bezobsługowo. To rozwiązanie zyskuje na znaczeniu zwłaszcza w kontekście rosnącej liczby pojazdów elektrycznych i potrzeby budowy efektywnej infrastruktury energetycznej.
Obecnie CATL we współpracy z wiodącymi producentami samochodów wprowadził na rynek kompatybilne modele osobowe, takie jak Changan Oshan 520, Aion S czy FAW Hongqi EQM5. QiJi Energy rozwija natomiast rozwiązania dla pojazdów ciężarowych wraz z firmami Sinotruk, Jiefang, Foton i DeepWay – łącznie ponad 30 modeli.
Cele ekologiczne i transformacja energetyczna
Projekt CATL i Sinopec wpisuje się w chińską strategię rozwoju niskoemisyjnej mobilności i nowej infrastruktury. Partnerzy deklarują, że ich wspólna inicjatywa pozwoli stworzyć doświadczenie wymiany baterii porównywalne z tankowaniem tradycyjnego paliwa.
Jak podkreślił Yang Jun, CEO CAES:
„Rynek potrzebuje kompletnej sieci zasilania. CATL chce, aby wymiana baterii była równie wygodna, jak tankowanie paliwa.”
W ramach projektu rozwijana będzie również infrastruktura energetyczna. Nowe stacje mają funkcjonować jako inteligentne mikrosieci energetyczne, łącząc fotowoltaikę, magazyny energii, ładowanie, wymianę baterii i ich diagnostykę. Projekt zakłada również potencjalne wsparcie sieci elektroenergetycznej oraz rozwój synergii w obszarze zrównoważonych rozwiązań i materiałów bateryjnych.
Nowy kierunek dla Sinopec
Sinopec, mimo deklarowanego dalszego rozwoju sektora paliwowego, rozszerza działalność o segmenty związane z elektromobilnością. Firma zainstalowała już 10 tys. ultraszybkich stacji ładowania, a teraz wchodzi na rynek wymiany baterii. Jak stwierdził przewodniczący Sinopec, Ma Yongsheng:
„Łącząc nasze możliwości w zakresie dostaw energii z technologią CATL, chcemy zbudować kompleksową infrastrukturę, która poprawi jakość życia.”
Przewodniczący i CEO CATL, dr Robin Zeng, dodał:
„Dzięki tej współpracy podniesiemy model wymiany baterii na nowy poziom, wnosząc nową energię w rozwój zrównoważony.”
Zobacz również: XPENG wchodzi oficjalnie do Polski – elektryczna rewolucja na rynku motoryzacyjnym
Znaczenie dla przyszłości elektromobilności
Wspólna inicjatywa CATL i Sinopec może wpłynąć na dalszy rozwój pojazdów z wymiennymi bateriami – zarówno osobowych, jak i komercyjnych. Wśród partnerów technologicznych CATL znajdują się takie marki jak Changan, GAC Aion, BAIC, SAIC, Hongqi oraz NIO. W segmencie pojazdów ciężarowych współpracę podjęto z Sinotruk i Foton, a startup U Power rozwija technologię wymiany baterii dla dużych pojazdów.
Partnerzy zapowiadają dalsze działania w kierunku budowy zeroemisyjnych rozwiązań, rozwój ekosystemów pojazdów oraz materiałów bateryjnych, a także ewentualne partnerstwa kapitałowe i inwestycje w innowacje.
Źródło: CATL (komunikat prasowy), oprac. własne.
Może Cię również zainteresować
Instalacja fundamentu dla największej farmy wiatrowej ScottishPower
Rozpoczęła się budowa morskiej farmy wiatrowej East Anglia THREE o mocy 1,4 GW. Pierwszy fundament – największy w Europie zainstalowany z wykorzystaniem jack-up vessel – właśnie trafił na dno Morza Północnego.
Technique Solaire buduje aż 341 instalacji PV w Europie za 302 mln euro
Francuska firma, Technique Solaire ogłosiła pozyskanie rekordowych w swojej historii środków w wysokości 302 mln euro. Posłużą one do realizacji 341 projektów fotowoltaicznych w trzech krajach Europy o łącznej mocy 240 MWp. Spółka kontynuuje dynamiczną ekspansję, równocześnie wspierając fundusz Synergie Renouvelable.
Magazyn energii spłonął po 2 tygodniach. Znamy winnego pożaru w Niemczech
W Neuenhaus w Dolnej Saksonii doszło do pożaru domu jednorodzinnego z powodu zapłonu przydomowego magazynu energii. Choć początkowo podejrzewano baterie litowo-żelazowo-fosforanowe, producent wykluczył je jako źródło ognia. Winę poniosło połączenie kilku usterek technicznych.
ORLEN na EKG 2025: gaz filarem bezpieczeństwa energetycznego Polski
ORLEN zapowiada inwestycje rzędu 380 mld zł w polską energetykę do 2035 roku. Kluczową rolę w transformacji ma odegrać gaz, który – według prezesa koncernu Ireneusza Fąfary – będzie gwarantem bezpieczeństwa energetycznego państwa przynajmniej do 2050 roku.
WindEurope: farmy wiatrowe będą wspierać służby w działaniach obronnych
Rosnące zagrożenie atakami fizycznymi i cybernetycznymi na infrastrukturę energetyczną skłania Europę do działania. WindEurope podejmuje nowe współprace, by wzmocnić ochronę turbin wiatrowych. W grę wchodzi m.in. integracja systemów obronnych i energetycznych oraz zastosowanie nowoczesnych technologii cyberbezpieczeństwa.
EHPA krytycznie o projekcie unijnych zasad pomocy publicznej dla zielonego przemysłu
Europejskie Stowarzyszenie Pomp Ciepła (EHPA) opublikowało stanowisko wobec projektu unijnych wytycznych dotyczących pomocy publicznej dla czystego przemysłu Clean Industrial State Aid Framework (CISAF). Organizacja podkreśla, że obecna wersja dokumentu może utrudnić, zamiast przyspieszyć, rozwój kluczowych technologii dla dekarbonizacji przemysłu, w tym pomp ciepła.
Komentarze