CATL ujawnia Naxtra: pierwszy na świecie akumulator sodowo-jonowy już w produkcji
CATL zaprezentowało trzy przełomowe produkty: akumulator sodowo-jonowy Naxtra, akumulator Dual-Power Freevoy oraz drugą generację akumulatora Shenxing Superfast Charging. Nowe technologie mają zrewolucjonizować rynek elektromobilności, oferując wyższą wydajność, bezpieczeństwo i wszechstronność.

Nowa era technologii: Naxtra, Freevoy i druga generacja Shenxing
21 kwietnia 2025 roku, podczas inauguracyjnego Super Tech Day, CATL oficjalnie zaprezentowało trzy nowe produkty. Były to: Freevoy Dual-Power Battery, Naxtra – pierwszy na świecie masowo produkowany akumulator sodowo-jonowy oraz druga generacja Shenxing Superfast Charging Battery. Premiera ta oficjalnie wprowadza branżę w erę „Multi-Power”.
Akumulator Naxtra: nowe standardy dla sodowo-jonowej technologii
Naxtra to pierwszy na świecie akumulator sodowo-jonowy, który jest produkowany masowo. Dzięki wykorzystaniu sodu, materiału o dużej dostępności i bezpieczeństwie, zmniejsza zależność od zasobów litu i wzmacnia fundamenty technologii odnawialnych źródeł energii.
Akumulatory Naxtra dostępne są w dwóch wariantach: dla samochodów osobowych oraz jako zintegrowane akumulatory 24V do ciężkich pojazdów użytkowych. Oba modele pracują w pełnym zakresie temperatur od -40°C do +70°C. Akumulator osobowy zachowuje 90% użytecznej mocy przy temperaturze -40°C i 10% poziomie naładowania.
Naxtra osiąga gęstość energii 175Wh/kg, co jest rekordem wśród akumulatorów sodowo-jonowych i porównywalne z technologią LFP. Pozwala to osiągnięcie zasięgu do 500 kilometrów i żywotności przekraczającej 10 tys. cykli ładowania, znacząco obniżając koszty eksploatacyjne. Dzięki eliminacji czynników sprzyjających spalaniu, akumulator oferuje „wewnętrzne bezpieczeństwo”.
Akumulator Naxtra 24V: wydajność i ekologia dla ciężkich pojazdów
Zintegrowany akumulator 24V do ciężkich pojazdów oferuje żywotność ponad 8 lat. Redukuje on całkowite koszty cyklu życia aż o 61% w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Umożliwia głębokie rozładowanie, uruchamianie w temperaturze -40°C oraz start po roku nieaktywności.
Dzięki tym właściwościom produkt ten może wprowadzić sektor pojazdów ciężkich w erę bez ołowiu, gdzie pojazd i akumulator starzeją się w jednym tempie.
Freevoy Dual-Power Battery: rewolucyjna architektura dla nowych wyzwań
Freevoy Dual-Power Battery posiada dwie osobne strefy energetyczne, które mogą działać niezależnie od siebie. Dzięki temu bateria zapewnia:
- podwójną ochronę przed niekontrolowanym wzrostem temperatury (tzw. termiczną ucieczką ciepła) – zwiększającą bezpieczeństwo w ekstremalnych warunkach.
- dwa osobne układy wysokiego napięcia – co zwiększa elastyczność zasilania różnych systemów w pojeździe,
- dwa osobne układy niskiego napięcia – pozwalające na niezależne zasilanie mniej wymagających urządzeń,
- podwójną budowę – zwiększającą bezpieczeństwo,
- dwa niezależne systemy zarządzania temperaturą – chroniące baterię przed przegrzaniem lub wychłodzeniem,
Technologia samokształtującej się anody zwiększa gęstość objętościową energii o 60%. Umożliwia to większy zasięg bez zwiększania rozmiaru baterii, osiągając ponad 1000Wh/l przy zastosowaniu z systemami NCM.
Technologie rozbudowy zasięgu: trzy rozwiązania chemiczne
Podczas prezentacji pokazano trzy kombinacje technologiczne Freevoy:
- Sodium-LFP Dual-Power Battery – łączy technologię Naxtra z LFP, oferując wyjątkową wydajność w niskich temperaturach oraz zwiększony zasięg.
- LFP-LFP Dual-Power Battery – wykorzystuje drugą generację Shenxing i anodę LFP, osiągając do 1000 km zasięgu w samochodach o rozstawie osi 3 metry.
- NCM-LFP/NCM-NCM Dual-Power Battery – zapewnia szczytową moc ładowania 12C i zasięg przekraczający 1500 km w pojazdach osobowych.
Freevoy umożliwia dopasowanie systemu chemicznego do stylu jazdy i potrzeb użytkownika.
Shenxing drugiej generacji: rekordowe ładowanie
Druga generacja akumulatora Shenxing to pierwszy na świecie akumulator LFP z zasięgiem 800 km i szczytową szybkością ładowania 12C. Oferuje moc szczytową 1,3 MW, zapewniając 2,5 km zasięgu na sekundę ładowania.
W temperaturze -10°C ładowanie od 5% do 80% SOC zajmuje 15 minut. Nowa wersja utrzymuje wysoką moc nawet przy niskim stanie naładowania i w trudnych warunkach temperaturowych.
Multi-Power Era: przyszłość energetyki według CATL
Rozwiązania CATL będą wykorzystywane nie tylko w samochodach osobowych, ale także w autobusach, ciężarówkach, samolotach, statkach oraz zastosowaniach przemysłowych i komercyjnych. Firma przyspiesza tym samym rozwój baterii solid-state oraz pełną industrializację energii odnawialnej.
Zobacz również:
- CATL chce skupić się na technologii wymiany baterii
- Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
- CATL i Sinopec postawią 10 tys. stacji wymiany baterii w Chinach
- NIO i CATL: partnerstwo w zakresie rozwoju sieci wymiany baterii (V2G)
Źródło: CATL (komunikat prasowy) oprac. własne.
Może Cię również zainteresować
Polska z dodatnim bilansem energii. Niemcy importerem po zamknięciu atomówek
Polska od listopada 2024 roku notuje dodatni bilans obrotów energią elektryczną – wynika z danych Polskiego Funduszu Rozwoju. Tymczasem Niemcy, niegdyś lider eksportu, stali się największym odbiorcą energii w UE po zamknięciu elektrowni jądrowych.
Intersolar Europe 2025: Magazyny energii kluczem transformacji – spadają ceny, rosną zyski
Magazynowanie energii staje się fundamentem transformacji energetycznej. Na targach Intersolar Europe 2025 potwierdzono, że magazyny energii, zarówno samodzielne, jak i w systemach hybrydowych, są kluczowym elementem integracji OZE, zapewnienia bezpieczeństwa dostaw i przyspieszenia niezależności energetycznej.
GreenFire Energy uruchamia nowatorski system w The Geysers
Amerykańska firma GreenFire Energy uruchomiła pierwszą komercyjną instalację pokazową nowej generacji geotermii w największym na świecie polu geotermalnym – The Geysers w Kalifornii. Pierwsze wyniki są bardzo obiecujące i mogą zapoczątkować nową erę w odzyskiwaniu energii z dojrzałych złóż.
Gaz i prąd pod ostrzałem cyberataków: eksperci radzą, jak się bronić
Wzrost liczby ataków na infrastrukturę energetyczną i gazową wymusza nowe podejście do ochrony. Eksperci wskazują na konieczność inwestycji w zintegrowane systemy ochrony technicznej i IT, zgodne z regulacjami prawnymi i technologicznymi. ENISA odnotowała w 2023 roku wzrost incydentów o ponad 30%. Jakie rozwiązania rekomendują specjaliści?
Blackout na Półwyspie Iberyjskim. Europa musi inwestować w odporność sieci
28 kwietnia 2025 roku Półwysep Iberyjski pogrążył się w ciemnościach. Awaria, która sparaliżowała Hiszpanię i część Portugalii na blisko dobę, pokazała, jak krucha jest stabilność europejskich systemów elektroenergetycznych. Eksperci apelują o pilne inwestycje w inteligentne i odporne sieci.
Ayesa Polska pokieruje nadzorem nad ogromną farmą Baltica 2
Ayesa Polska Sp. z o.o. będzie odpowiedzialna za nadzór inwestorski nad morską częścią jednej z największych inwestycji energetycznych w Polsce – farmą wiatrową Baltica 2. Projekt, realizowany przez PGE Polska Grupa Energetyczna oraz Ørsted, ma zapewnić czystą energię dla 2,5 miliona odbiorców.
Komentarze