CATL ujawnia Naxtra: pierwszy na świecie akumulator sodowo-jonowy już w produkcji
CATL zaprezentowało trzy przełomowe produkty: akumulator sodowo-jonowy Naxtra, akumulator Dual-Power Freevoy oraz drugą generację akumulatora Shenxing Superfast Charging. Nowe technologie mają zrewolucjonizować rynek elektromobilności, oferując wyższą wydajność, bezpieczeństwo i wszechstronność.
Nowa era technologii: Naxtra, Freevoy i druga generacja Shenxing
21 kwietnia 2025 roku, podczas inauguracyjnego Super Tech Day, CATL oficjalnie zaprezentowało trzy nowe produkty. Były to: Freevoy Dual-Power Battery, Naxtra – pierwszy na świecie masowo produkowany akumulator sodowo-jonowy oraz druga generacja Shenxing Superfast Charging Battery. Premiera ta oficjalnie wprowadza branżę w erę „Multi-Power”.
Akumulator Naxtra: nowe standardy dla sodowo-jonowej technologii
Naxtra to pierwszy na świecie akumulator sodowo-jonowy, który jest produkowany masowo. Dzięki wykorzystaniu sodu, materiału o dużej dostępności i bezpieczeństwie, zmniejsza zależność od zasobów litu i wzmacnia fundamenty technologii odnawialnych źródeł energii.
Akumulatory Naxtra dostępne są w dwóch wariantach: dla samochodów osobowych oraz jako zintegrowane akumulatory 24V do ciężkich pojazdów użytkowych. Oba modele pracują w pełnym zakresie temperatur od -40°C do +70°C. Akumulator osobowy zachowuje 90% użytecznej mocy przy temperaturze -40°C i 10% poziomie naładowania.
Naxtra osiąga gęstość energii 175Wh/kg, co jest rekordem wśród akumulatorów sodowo-jonowych i porównywalne z technologią LFP. Pozwala to osiągnięcie zasięgu do 500 kilometrów i żywotności przekraczającej 10 tys. cykli ładowania, znacząco obniżając koszty eksploatacyjne. Dzięki eliminacji czynników sprzyjających spalaniu, akumulator oferuje „wewnętrzne bezpieczeństwo”.
Akumulator Naxtra 24V: wydajność i ekologia dla ciężkich pojazdów
Zintegrowany akumulator 24V do ciężkich pojazdów oferuje żywotność ponad 8 lat. Redukuje on całkowite koszty cyklu życia aż o 61% w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Umożliwia głębokie rozładowanie, uruchamianie w temperaturze -40°C oraz start po roku nieaktywności.
Dzięki tym właściwościom produkt ten może wprowadzić sektor pojazdów ciężkich w erę bez ołowiu, gdzie pojazd i akumulator starzeją się w jednym tempie.
Freevoy Dual-Power Battery: rewolucyjna architektura dla nowych wyzwań
Freevoy Dual-Power Battery posiada dwie osobne strefy energetyczne, które mogą działać niezależnie od siebie. Dzięki temu bateria zapewnia:
- podwójną ochronę przed niekontrolowanym wzrostem temperatury (tzw. termiczną ucieczką ciepła) – zwiększającą bezpieczeństwo w ekstremalnych warunkach.
- dwa osobne układy wysokiego napięcia – co zwiększa elastyczność zasilania różnych systemów w pojeździe,
- dwa osobne układy niskiego napięcia – pozwalające na niezależne zasilanie mniej wymagających urządzeń,
- podwójną budowę – zwiększającą bezpieczeństwo,
- dwa niezależne systemy zarządzania temperaturą – chroniące baterię przed przegrzaniem lub wychłodzeniem,
Technologia samokształtującej się anody zwiększa gęstość objętościową energii o 60%. Umożliwia to większy zasięg bez zwiększania rozmiaru baterii, osiągając ponad 1000Wh/l przy zastosowaniu z systemami NCM.
Technologie rozbudowy zasięgu: trzy rozwiązania chemiczne
Podczas prezentacji pokazano trzy kombinacje technologiczne Freevoy:
- Sodium-LFP Dual-Power Battery – łączy technologię Naxtra z LFP, oferując wyjątkową wydajność w niskich temperaturach oraz zwiększony zasięg.
- LFP-LFP Dual-Power Battery – wykorzystuje drugą generację Shenxing i anodę LFP, osiągając do 1000 km zasięgu w samochodach o rozstawie osi 3 metry.
- NCM-LFP/NCM-NCM Dual-Power Battery – zapewnia szczytową moc ładowania 12C i zasięg przekraczający 1500 km w pojazdach osobowych.
Freevoy umożliwia dopasowanie systemu chemicznego do stylu jazdy i potrzeb użytkownika.
Shenxing drugiej generacji: rekordowe ładowanie
Druga generacja akumulatora Shenxing to pierwszy na świecie akumulator LFP z zasięgiem 800 km i szczytową szybkością ładowania 12C. Oferuje moc szczytową 1,3 MW, zapewniając 2,5 km zasięgu na sekundę ładowania.
W temperaturze -10°C ładowanie od 5% do 80% SOC zajmuje 15 minut. Nowa wersja utrzymuje wysoką moc nawet przy niskim stanie naładowania i w trudnych warunkach temperaturowych.
Multi-Power Era: przyszłość energetyki według CATL
Rozwiązania CATL będą wykorzystywane nie tylko w samochodach osobowych, ale także w autobusach, ciężarówkach, samolotach, statkach oraz zastosowaniach przemysłowych i komercyjnych. Firma przyspiesza tym samym rozwój baterii solid-state oraz pełną industrializację energii odnawialnej.
Zobacz również:
- CATL chce skupić się na technologii wymiany baterii
- Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
- CATL i Sinopec postawią 10 tys. stacji wymiany baterii w Chinach
- NIO i CATL: partnerstwo w zakresie rozwoju sieci wymiany baterii (V2G)
Źródło: CATL (komunikat prasowy) oprac. własne.
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze